Nettipokeri kielletään Suomessa?

• 10 780
  • 160

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Solomon kirjoitti:

On se kumma kuinka ihmiset kokevat tietyt asiat yhteiskunnan syöpänä. Onko kaverisi menettänyt rahansa vai oletko vain itse tappiollinen pelaaja? Nettipokerin haitoista ei ole kattavaa tilastoa ja silti sitä ollaan kuoppaamassa hirveällä vauhdilla. Ymmärtäisin jos olisi mustaavalkoisella pelin aiheuttamat haitat, mutta kun ei ole. Jos joskus ensin tutkittaisiin ennen kuin hutkittaisiin.

Etkö ymmärrä myöskään, että ei se nyt ole järkevintä, että nettipokerin pelaajia yritettäisiin ohjata pelaamaan Veikkauksen ja RAY:n pelejä, joissa ei oikeasti voi voittaa pitkällä juoksulla. Itsekin olen nettipokerin avulla päässyt irti kolikkopeleistä joihin hävisin rahani. Minusta tämän skenaarion välttämiseksi pitää jo hiukan kamppailla vastaan. Jos pelit kerran kielletään, niin ei siinä sitten mitään. Pelaillaan sitten livepelejä joissain niitä järjestävissä paikoissa. Tuskin olen ainut.

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
KourujärvenPonnistus kirjoitti:
Peluuriin tuli viime vuonna vain 34 soittoa pokerinongelmaisilta. Nämä 34 soittoa muodostavat vain 5% kaikista puheluista, joita Peluuriin on tullut.
Tosi luotettavaa tilastoa. Puheluita on siis tullut huimat 680. Oliko kyseessä 680 soittoa pariltakymmeneltä eri ihmiseltä, vai 680 eri ihmistä, jotka ovat soittaneet -ei paljoa nappaa niin pienet ovat luvut. Pokerinpelaajat voisivat alkaa soittelemaan peluuriin vaikkapa "toto-ongelmastaan" -tai mikä vielä parempi, ongelmastaan tv:n voittopotti ym. paskapeleihin. Jos Peluurin "tilastojen" mukaan joku peli aiheuttaa huomattavia ongelmia, ja tulisi näin lopettaa, saatan soittaa muutaman tilastonväärennyspuhelun ongelmastani voittopottiin (ja siihen toiseen peliin missä se misu torjuu niitä lentopalloja/jalkapalloja). :)

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En kyllä ymmärrä Solomonin argumentointia sitten ollenkaan. Aamuruuhkavertaus nyt vain ei sovi tähän ollenkaan. Sitten sillä olisi edes jotain vertailupohjaa, jos aamuruuhkasta sakotettaisiin valikoidusti tarkkaan rajattu ihmisryhmä ja autoista poistettaisiin vielä kilvet, vaikka ajaisivat liikennesääntöjen mukaan laillisilla ajopeleillä. Ja samaan aikaan kortittomat saisivat ajaa vaikka kuin Tapani Kansa katsastamattominen rotteloineen vaikka kännissä.

Mikä tuosta nettipokerista nyt tekee sen jumalattoman ongelman koko kansakunnalle? Sekö, että sitä voi pelata netissä? Niin voi pelata myös kaikkia Veikkauksen pelejä. Onko se liian monen ulottuvilla? Paremmin on ulottuvilla RAY:n kolikkopelit. Jos päättävät elimet ovat jostain huolissaan, niin siitä, että raha virtaa nettipokerista Suomen ulkopuolelle. On ihan silkkaa kusetusta yrittää kieltää pelaaminen sillä tekosyyllä, että se olisi joku ongelma kansalaisille. Uhraisivat vaikka ensin aikansa työllisyysongelman tai tuotannon ulkomaille siirtämisen ratkaisemiseksi.

Hyvä pelaaja sentään pelaa pokerissa odotusarvoltaan positiivista peliä. Yksikään RAY:n peli ei tätä tarjoa. Veikkauksenkin puolella tilanne on aika toivoton. Paitsi niille muutamalle osaavalle (=käytännössä ammattilaiselle), jotka löytävät pelattavat kohteet pitkävedosta taidollaan. Urheiluvedonlyönti ei muuten eroa käytännössä pokerista ollenkaan, kun ihan matemaattisesti asiaa mietitään. Kummassakin lyödään vetoa suotuisalla vetosuhteella tilanteeseen nähden. Ja vain toinen pitäisi kieltää. Kiva. Huono pelaaja häviää rahansa vääjäämättä ja peliriippuvuus ei välitä, mihin ne rahat tungetaan. Kunhan on vain mikä tahansa kohde, mihin roposensa työntää.

Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Dynamo kirjoitti:
Tosi luotettavaa tilastoa. Puheluita on siis tullut huimat 680. Oliko kyseessä 680 soittoa pariltakymmeneltä eri ihmiseltä, vai 680 eri ihmistä, jotka ovat soittaneet -ei paljoa nappaa niin pienet ovat luvut. Pokerinpelaajat voisivat alkaa soittelemaan peluuriin vaikkapa "toto-ongelmastaan" -tai mikä vielä parempi, ongelmastaan tv:n voittopotti ym. paskapeleihin. Jos Peluurin "tilastojen" mukaan joku peli aiheuttaa huomattavia ongelmia, ja tulisi näin lopettaa, saatan soittaa muutaman tilastonväärennyspuhelun ongelmastani voittopottiin (ja siihen toiseen peliin missä se misu torjuu niitä lentopalloja/jalkapalloja). :)

Sanos kuule muuta. Näihin tilastoihin on Rahapelifoorumi puheissaan viitannut. :)

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
lavos kirjoitti:
On se kumma kuinka ihmiset kokevat tietyt asiat yhteiskunnan syöpänä. Onko kaverisi menettänyt rahansa vai oletko vain itse tappiollinen pelaaja? Nettipokerin haitoista ei ole kattavaa tilastoa ja silti sitä ollaan kuoppaamassa hirveällä vauhdilla. Ymmärtäisin jos olisi mustaavalkoisella pelin aiheuttamat haitat, mutta kun ei ole. Jos joskus ensin tutkittaisiin ennen kuin hutkittaisiin.

Nettipokerin haitoista ei ole kattavaa tilastoa, kas kummaa. Rahaa kuitenkin liikkuu niin paljon, että jonnekin ne haitat kerääntyvät. Ehkä on tosiaan niin kuin sopuli joskus argumentoi, että kärjistetysti hyvätuloiset amerikkalaiset maksavat voitollisten pelaajien leivän hymysuin. Mikäs siinä, jos näin on.

Tosiaan nuo Peluurin todelliset luvut eivät viesti kovin suuresta ongelmasta. Hyvä, jos näin on. Toisaalta systeemi kuitenkin on sellainen, että minusta voi perustellusti epäillä ongelmia syntyvän.

lavos kirjoitti:
Etkö ymmärrä myöskään, että ei se nyt ole järkevintä, että nettipokerin pelaajia yritettäisiin ohjata pelaamaan Veikkauksen ja RAY:n pelejä, joissa ei oikeasti voi voittaa pitkällä juoksulla. Itsekin olen nettipokerin avulla päässyt irti kolikkopeleistä joihin hävisin rahani. Minusta tämän skenaarion välttämiseksi pitää jo hiukan kamppailla vastaan.

Vaadit tutkimista hutkimista ennen, mutta olet kuitenkin valmis (aivan kuten Leon tuossa ylhäällä) esittämään perusteluksi, että nettipokeri ei merkittävästi luo uusia ongelmapelaajia, koska peliriippuvainen se vain kuitenkin johonkin työntää rahansa. Tai vaihtoehtoisesti, että nettipokeriin koukuttunut pelin epäämisen jälkeen ryhtyisi hakkaamaan jokeripokeria. Hutkitaanko, vai tutkitaanko?

Minä itse olen samassa veneessä kuin sinä ja tehnyt omasta ennen kolikkopeleihin kohdistuneesta peli-innokkuudestani huomattavan voitollista nettipokerin avulla. Se, että minä olen joitakin parempi, kärsivällisempi ja fiksumpi, ei kuitenkaan sokaise tai saa minua henkeen ja vereen puolustamaan "elinkeinoani", koska kuvittelen siitä aiheutuvan yhteiskunnalle enemmän ongelmia kuin hyötyä.

Tai saattaisin mä pystyä kuvittelemaan jonkinlaisen tilanteen, jossa itsekkäistä syistä olisin pakotettu pokeria puolustamaan. Varmaan silti ymmärtäisin myös vastakkaisen näköpuolen asiasta.

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Leon kirjoitti:
On ihan silkkaa kusetusta yrittää kieltää pelaaminen sillä tekosyyllä, että se olisi joku ongelma kansalaisille.

Siis juuri tällä syyllä kieltohalukkuutta on perusteltu, ja jos tämä argumentti osuu oikeaan, niin avot. Se, että kyseessä on "tekosyy" l. taustalla on joitakin muita ei-julkilausuttuja syitä, on kokonaan toinen asia.

Toki jos pelaaminen ei ole tai siitä ei voida olettaa muodostuvan suurta ongelmaa, niin eihän tässä mitään perusteita ole. Peluurin luvut viittaisivat siihen, että ongelma ei ole suuri, mutta ehkäpä myöhemmin saadaan parempaa tutkimustietoa.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
KourujärvenPonnistus kirjoitti:
Sanos kuule muuta. Näihin tilastoihin on Rahapelifoorumi puheissaan viitannut. :)

Tällainen naureskelu osoittaa tämän keskustelun perusongelman, jos ajatellaan vaikuttamista itse asiaan. Sama ongelma vaivasi minusta myös Pyysingin kommenttia, vaikka ymmärränkin turhautumisen sen luokan toimijalle. Jos asiaan halutaan vaikuttaa, tällä tavoin se ei onnistu.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Solomon kirjoitti:
Siis juuri tällä syyllä kieltohalukkuutta on perusteltu, ja jos tämä argumentti osuu oikeaan, niin avot. Se, että kyseessä on "tekosyy" l. taustalla on joitakin muita ei-julkilausuttuja syitä, on kokonaan toinen asia.

Toki jos pelaaminen ei ole tai siitä ei voida olettaa muodostuvan suurta ongelmaa, niin eihän tässä mitään perusteita ole. Peluurin luvut viittaisivat siihen, että ongelma ei ole suuri, mutta ehkäpä myöhemmin saadaan parempaa tutkimustietoa.
Ymmärrä nyt jo tällä rautalangalla, että tämä nettipokerin kieltohalukkuus haisee ja pahalle, koska muita pelimuotoja suorastaan markkinoidaan samaan aikaan televisiota ja kadunvarsia myöten. Peliautomaateissakin on hyväksyvät tarrat, mihin tuotto kohdistetaan. Ei siis ole mitään perusteita vedota peliongelmiin, jos Veikkaus ja RAY saavat samaan aikaan mellastaa juuri niin paljon kuin niitä huvittaa. TUURIPELEILLÄÄN. Takerrut mielelläsi tuohon peliongelmaan. Yhtä hyvin voit jankuttaa lähetyskäskyäsi alkoholi-, huume-, kofeinii-, lääke- ja minkä tahansa muun aihealueen kohdalla. Mutta lopeta tuo lapsellinen jankutus ja asioiden vääntely ja kääntely nettipokerin osalta.

Jatkoajankin pokerikeskusteluun osallistuvat pääasiassa lajin harrastajat. Meille se on ajanviete, johon sisältyy pieni jännitysmomentti ja ansaintamahdollisuus. En ole havainnut minkäänlaista peliriippuvuusaspektia noissa keskusteluissa. Sinulle koko laji tuntuu olevan suuri perkele ja saatana, joka on kitkettävä pois. Siksi en pidä sinua juuri minään. Nettijankuttaja pahimmasta päästä.

Aln

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minusta tosta peliriippuvaisuudesta tehdään turhaan liian iso asia. Veikkaan, että lähes kaikki, jotka pokeria pelaavat ovat peliriippuvaisia. Mutta peliriippuvuuden ja sen sairauden välillä on tosi iso ero. Ja juuri näitä SAIRAITA peliriippuvaisiahan valtio ei halua lisää, pokerinpelaajat tietysti hymyssäsuin ottaavat lisää näitäkin.

Jos tekee pokeria työnä, ei voi olla kun peliriippuvainen. Mutta pystyy kontrolloimaan itsensä sairaudelta. Jos taas pelaa harrastuksena, on siltikin luultavasti peliriippuvainen ja pystyy pitämään homman kasassa.

Peliriippuvaisia tulee sitten muualtakin, internet-peleistä jne, mutta niistäkin voidaan puhua sairautena, sittenkun vaimo / tyttöystävät lähtee alta, erakoituu jne.

Ja oikeasti ongelmallisia peliriippuvaisia on vain kourallinen.

Viimeksi muokattu:

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Leon kirjoitti:
Jatkoajankin pokerikeskusteluun osallistuvat pääasiassa lajin harrastajat. Meille se on ajanviete, johon sisältyy pieni jännitysmomentti ja ansaintamahdollisuus. En ole havainnut minkäänlaista peliriippuvuusaspektia noissa keskusteluissa. Sinulle koko laji tuntuu olevan suuri perkele ja saatana, joka on kitkettävä pois. Siksi en pidä sinua juuri minään. Nettijankuttaja pahimmasta päästä.

Toivottavasti olet huomannut, että jankuttamisen lisäksi minä kyllä pelaan pokeriakin netissä.

Minä en näe pientä "jeesustelua" pahana silloin, kun jengi laukkaa porukassa laput silmillä hyväksymättä vasta-argumentteja, joissa olettaisi kuitenkin olevan ainakin totuuden siemen. Se kismittää, että vastaväitteitä ei tunnuta pitävän aitoina tai merkittävinä. Minä ole tässä väännellyt mitään - mitä nyt sinut olen saanut syystä tai toisesta kiemurtelemaan.

Jos merkittävää peliongelmaa ei ole eikä tule, ei tässä sitten ole mitään hätää. Sitä en kuitenkaan viitsisi enää uudestaan todeta, ettei sillä ole suurtakaan merkitystä minulle nettipokerin oikeutusta ajatellen onko pokeri tuuri- vai taitopeli ja aiheuttavatko hedelmäpelit, veikkauspelit tai viina ongelmia.

Jos koet tarpeelliseksi vielä jatkaa keskustelua ja varsinkin tällä valitsemallasi tasolla, tee se yksityisviestein.

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Leon kirjoitti:
Jatkoajankin pokerikeskusteluun osallistuvat pääasiassa lajin harrastajat. Meille se on ajanviete, johon sisältyy pieni jännitysmomentti ja ansaintamahdollisuus. En ole havainnut minkäänlaista peliriippuvuusaspektia noissa keskusteluissa.

Peliriippuvuus on suhteellinen asia, aloitin kortinpeluun ennenkuin opin lukemaan tai laskemaan (tai siis opin osittain laskemaan juuri kortteja lätkimällä), sen rinnalla pelattiin afrikan tähteä ym. Urheilua harrastettiin ja harrastetaan yhä kilpatasolla, pelaillaan tietokonepelejä, shakkia, backgammonia, biljardia jne jne ... en ole mielestäni peliriippuvainen vaan kilpailu- ja voittoriippuvainen. Sen takia pystyn pelaamaan rahapelejä ilman pelkoa asian riistäytymisesta, koska minulle ei ole merkitystä minkä summan voitan vaan että voitan, pokerissa toki lasken jatkuvaa saldoa enkä yksittäisiä jakoja. Ja jos tunnen jääväni tappiolle, saan voittamisen kiksit muualta.

Oman käsitykseni mukaan peliriippuvainen siinä mielessä, jossa se on pahasta, on ihminen joka syytää omaisuuttaa (omaa ja lainattua) peleihin, ja kaiken pelaamisen peruste on raha ja jännitys. Peliriippuvaisen päätöksenteko ei perustu voitto-oletuksiin, vaan epärealistiseen syytämiseen ja onnekkaan sattumuksen toivoon. Peliriippuvainen ei osaa nauttia kauaa voitoistakaan, vaan mieli vetää koko ajan hakemaan vielä suurempaa voittoa.

Se mikä näille kahdelle ihmistyypille on yhteistä, on viihtyminen samojen pelien parissa ja se, että usein molemmilla on jonkunasteisia ajankäyttöongelmia kiinnostuksen ollessa suurimmillaan. Väittäisin (siis uskoisin) kuitenkin, että peliriippuvainen on useammin henkilö, jolla ei ole suuremmin aiempaa taustaa erilaisista peleistä ja kilpailusta, ja täten heikompi kyky hyväksyä oma tappio, ja syyttää siitä onnea tajumatta omaa taito- ja hermovajettaan. Tällöin nettipokerin tapaisessa taitopelissä nämä henkilöt menettävät varmasti nopeammin rahojaan kuin hakkaamalla Esson pajatsoa.

Yksi keino auttaa heitä pitämään peli kasassa on erilaiset rajoitteet sisäänostoille ja/tai estää tasonnosto ennenkuin tietty käsimäärä on pelattu alemmilla tasoilla siedättävällä tappioprosentilla. Ja viime kädessä sitten kielto tulla saitille. Niin kauan kun netissä on tuhansia vaihtoehtoja, kiertävät nämä heput paikasta toiseen, jotenka jonkinlainen kansallinen portaalisysteemi ei olisi kuitenkaan mahdottoman huono idea. Joka tapauksessa nämä ihmiset tarvitsevat apua eikä sitä että heidät kynitään pöydissä puhtaiksi. Olen muutaman kerran miettinyt kun NL10:ssa on joku käynyt häviämässä pikavauhtia 3-4 BI, että miksi ko. kaveri ylipäätään pelaa, joko tappion syynä on taitojen riittämättömyys tai sitten vaan pää ei kestä.

Mace

Jäsen
Tässä tuntuu nyt joillakin menevän hieman argumentit ja niiden kritisoiminen sekaisin, joten lienee pieni kertauksen paikka. Kieltoa ajava taho esitti näkemyksen, jonka mukaan pokeri aiheuttaa niin paljon ongelmia peliriippuvuuden kautta, että se täytyy siksi kieltää. Tuota väitettä on nyt kritisoitu ja todettu, että moiselle väitteellehän ei ole mitään perusteita, vaan se on törkeästi liioiteltu ja tekaistu. Eli on ikään kuin sanottu, että tuo ei kelpaa perusteluksi, koska se ei nojaa faktoihin. Ja tämän kaiken Solomon on tulkinnut siten, että kieltoa vastustavien argumentti olisi se, että kolikkopelit aiheuttavat vielä enemmän ongelmia. Kyllähän jotkut ovat noin sanoneetkin, mutta pidän tuota tulkintaa silti hyvin mielenkiintoisena. Tämä siksi, koska käytännössähän tuota kolikkopeliasiaa on nostettu esiin vain sen takia, että voidaan osoittaa kieltoa ajavan tahon perustelujen olevan tuulesta temmattuja: jos ongelmapelaaminen huolettaa, puuttukaa niihin peleihin, jotka tietojen mukaan niitä ongelmia aiheuttavat älkääkä niihin, joiden aiheuttamista ongelmista ei ole näyttöä. Näin toimimalla ei tarvitse edes vääristellä tilastoja ja keksiä tekaistuja lukuja, jotka Peluurin toimesta todetaan heti vääriksi. Tästä tässä mielestäni on ollut kyse. Lopettaisivat paskanjauhannan ja laittaisivat pokerin verolle, niin uskoakseni suurin osa olisi tyytyväinen päätökseen.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mace kirjoitti:
Lopettaisivat paskanjauhannan ja laittaisivat pokerin verolle, niin uskoakseni suurin osa olisi tyytyväinen päätökseen.

Olen kuullut jo eräiden ammattipelurien ongelmista verottajan kanssa, julkisena netissä olevien voittotietojen mukaan kun on lätkäisty jälkiveroja ko. tuloista, unohtamalla samalla se että kaikki ne turnaukset joissa pelaaja ei menestynyt vaan menetti rahaa eivät ole laskettu tuloihin. Odotettavissa siltäkin saralta ennakkotapauksia ja vääntöä.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Solomon kirjoitti:
Jos koet tarpeelliseksi vielä jatkaa keskustelua ja varsinkin tällä valitsemallasi tasolla, tee se yksityisviestein.
Asia selvä. Minua vain ihmetytti argumentointisi. Ei ole tarvetta jatkaa tästä asiasta.

PS. Mace kiteytti aika hyvin tuossa yllä.

Mace

Jäsen
Golden AWe kirjoitti:
Olen kuullut jo eräiden ammattipelurien ongelmista verottajan kanssa, julkisena netissä olevien voittotietojen mukaan kun on lätkäisty jälkiveroja ko. tuloista, unohtamalla samalla se että kaikki ne turnaukset joissa pelaaja ei menestynyt vaan menetti rahaa eivät ole laskettu tuloihin. Odotettavissa siltäkin saralta ennakkotapauksia ja vääntöä.

Jep, aivan varmasti noissa asioissa on nyt vääntöä, kun ei ole selkeitä pelisääntöjä siitä, kuinka asiassa menetellään ja millä perusteilla tehdään mitäkin. Toivottavasti valtio nyt ottaa lähitulevaisuudessa käyttöön systeemin, joka selventää ja rauhoittaa tilannetta ja tuo valtiolle niitä veroeuroja.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Golden AWe kirjoitti:

Tuanoin, minkä verotuksen piiriin nuo tulot kuuluvat? Tuskin ainakaan tuloveroa, kun ETA:n alueelta saadut voitot eivät ole verotuksen piirissä pokerin lukeutuessa tuuripeleihin. Näin ollen saattaa olla hieman hankalaa tehdä vähennyksiä.

edit: Nopeasti selasin vero.fi ja ilmeisesti kyseessä tulovero.

edit2: Tai kai se on sittenkin arpajaisveron piirissä...

Viimeksi muokattu:

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mace kirjoitti:
Tämä siksi, koska käytännössähän tuota kolikkopeliasiaa on nostettu esiin vain sen takia, että voidaan osoittaa kieltoa ajavan tahon perustelujen olevan tuulesta temmattuja: jos ongelmapelaaminen huolettaa, puuttukaa niihin peleihin, jotka tietojen mukaan niitä ongelmia aiheuttavat älkääkä niihin, joiden aiheuttamista ongelmista ei ole näyttöä.

Perustelut eivät välttämättä ole ytimeltään vääriä, vaikka ne olisi esitetty kuinka kaksinaamaisesti ja niitä pönkitetty näyttöä suoranaisesti vääristelemällä. Peluurin tilastot viittaavat tällä hetkellä siihen, että ongelma olisi pieni. Kuitenkin "näyttöä" suuntaan ja toiseen on todella vähän, onhan asiakin niin tuore. Uhkakuvat ovat minusta perusteltuja, ainakin ne tulisi ottaa vakavasti.

Ja minähän olen kyllä todennut, että vähintään yhtä vakavasti pitäisi harkita kolikkopeleistä luopumista.

Viimeksi muokattu:

Mace

Jäsen
Solomon kirjoitti:
Perustelut eivät välttämättä ole ytimeltään vääriä, vaikka ne olisi esitetty kuinka kaksinaamaisesti ja suoranaisesti vääristellen. Näyttö viittaa tällä hetkellä siihen, että ongelma olisi pieni. Toisaalta tätä näyttöä suuntaan ja toiseen on vähän, onhan tutkittava asiakin on tuore. Uhkakuvat ovat minusta perusteltuja, ainakin ne tulisi ottaa vakavasti.

Eivät toki välttämättä ole ytimeltään vääriä, mutta tällä hetkellä ainakaan ei ole tukevaa näyttöä siitä, mitä on väitetty. Eli esitetty väite ei pitänyt paikkaansa. Tietoa on ilman muuta hyvä kerätä lisää ja suhtautua asiaan sinällään vakavasti, mutta tuo taasen ei liity enää siihen, että on esitetty väitteitä, joille on keksitty tekaistuja perusteluja. Tuon asian esille nostaminen on mielestäni ollut oikein tarpeellista, jotta asiasta voidaan keskustella ja tehdä päätöksiä oikean tiedon valossa.

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eilen Oulun Kahvila Korvassa kävin kuuntelemassa Ben Zyzckowiziä (mitenkähän tuo kirjoitetaan). Paikalla oli myös rahapeliforumin kokoomusjäsen Suvi Linden.

Kun Lindeniltä kysyttiin hänen suhtautumistaan nettipokerin kieltämiseen, vastaus oli yksiselitteisesti se, että tämä on Matti Ahteen henkilökohtainen missio. Ahde oli ottanut asian keskusteluun, mutta on kuulemma vaikea uskoa asian saavan niin kovasti tulta alleen, että asia etenisi.

Esille tuli kuitenkin se, että RAY:llä ja Veikkauksella on monopoli-asema Suomessa. RAY ei ole omia pelejään nettiin tarjottavaksi laittanut ja silloin sen ulkomaisten kilpailijoidenkaan ei ole suotavaa tällaista toimintaa Suomessa harrastaa.

Pääpaino kuitenkin lauseessa: Yksikään ei rahapelifoorumissa myönnellyt eikä nyökytellyt, vaikea kuvitella että asia etenisi poliittisella tasolla tämän pidemmälle.

Cesc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aln kirjoitti:
Minusta tosta peliriippuvaisuudesta tehdään turhaan liian iso asia.
Taloudellisilla syillä ei voi EU lainsäädännön mukaan perustella pelimonopolin olemassaoloa, ainoastaan peliriippuvuuden torjunta-argumentti saattaa kelvata EU tuomioistuimella, siksi peliriippuvuuden torjuntaa korostetaan pyrittäessä suojelemaan Suomen uhkapelimonopolia.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Solomon kirjoitti:
Peluurin luvut viittaisivat siihen, että ongelma ei ole suuri...
Peluurin luku on pieni sen takia, että ainoastaan yksi tuhannesta apua tarvitsevasta peliriippuvaisesta soittaa siihen!
Aln kirjoitti:
Ja oikeasti ongelmallisia peliriippuvaisia on vain kourallinen.
Nyt sinulla ei ole hajuakaan mistä puhut. Peliongelmaisia on asiantuntijoiden arvioiden mukaan suomessa noin 400 000 - 500 000, eli noin joka kymmenes. Eli aika iso koura on kyseessä. Ongelmapelaajaksi katsotaan henkilö, joka pelaa yli varojensa tai pelaamisesta aiheutuu muuten sosiaalisia ongelmia. Yleensä nämä asiat kulkevat kimpassa.

Ei teidän siitä huolta tarvitse kantaa, mutta kunhan vain oikaisin.

Viimeksi muokattu:

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Golden AWe kirjoitti:

Varmasti vääntöä odotettavissa, mutta jos on saanut tulonsa esin jenkkilän turnauksessa on peluri varsin huonossa asemassa. On jättänyt tulonsa ilmoittamatta ja saa osakseen tod. näk. veronkorotuksen. Vähennyksiä eli osallistumismaksuja verottaja ei tietenkään huomioi, koska niitäkään ei ole ilmoitettu. Verottajahan on toiminut ihan oikein: ei ole verottajan tehtävä tehdä vähennyksiä, jos verovelvollinen ei sitä vaadi.

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
douppi kirjoitti:
Nyt sinulla ei ole hajuakaan mistä puhut. Peliongelmaisia on asiantuntijoiden arvioiden mukaan suomessa noin 400 000 - 500 000, eli noin joka kymmenes. Eli aika iso koura on kyseessä.

Saiskos jotain lähdettä kehiin? Tuolla matikalla jokaisen suomalaisen lähipiiriin kuuluu muutama peliongelmainen. En väitä, että olisit väärässä, mutta kovin huikealta tuo antamasi "haarukka" tuntuu.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
grace kirjoitti:
Saiskos jotain lähdettä kehiin? Tuolla matikalla jokaisen suomalaisen lähipiiriin kuuluu muutama peliongelmainen. En väitä, että olisit väärässä, mutta kovin huikealta tuo antamasi "haarukka" tuntuu.

Siinä se klipsi onkin, että nämä luvut ovat epävirallisia. Tunnen monia henkilöitä, jotka ovat tekemisissä pelingelman kanssa hoitavalla tasolla. Lisäksi tunnen henkilöitä, jotka joko omistavat pelipisteitä tai ovat muuten mukana toiminnassa. He ovat tehneet otantoja ja tutkintaa. Myös itse ongelma on minulle tuttu monien tahojen osalta. Pitkä ja kivinen juttu, mutta siinä kiteytettynä.

Viralliset tahot (RAY, Veikkaus yms.) pimittävät meiltä tavallisilta tallaajilta tietoa, koska tietysti toivovat aktiivisen pelimaailman pysymistä.

Myös paikkakunnissa on eroja kun puhutaan pelikäyttäytymisestä. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla peliongelmaisten määrä jää alle yhden kymmenestä (virhemarginaali ehkä 5-10%), mutta pienemmillä paikkakunnilla mennään jopa yli yhden.

Suurin ongelma suomalaisille on peliautomaatit. Yli puolet suomalaisista pelaa niitä, ja heistä yllättävänkin suuri osaa jää niihin koukkuun. Näissä koneissa palautusprosentti on 88, joten vaikka voittamisen jälkeen pystyisikin lopettamaan, niin pidemmällä tähtäimellä häviää. Eihän koneita muuten olisi. Ongelmapelaaja häviää aina, koska vaikka hän satunnaisesti voittaisikin, niin ko. rahat menevät takaisin nopeasti. Tämän varmaan tajuavat kaikki.

Seuraavaksi suurin ongelma on Veikkauspelit, jossa sudenkuoppana ovat pelaamisen helppous ja pelaaminen suuremmilla panoksilla. Veikkaus on kuitenkin jotakuinkin tasoissa RAY:n kanssa.

Vasta pitkällä näiden jälkeen tulevat mm. nettipokeri. Huoli ei ole turha, koska nettipokeri on valtavassa kasvussa. Pelaajien määrä lisääntyy koko ajan, ja samalla ongelmapelaajien.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy