Tämä oli loistava! Onko suositella vastaavia minisarjoja Netflixiistä tai Areenasta? Bodyguardin olen katsonut.Ei netflix, mutta Areenalta Vigil oli pitkästä aikaa sytyttävä murhamysteeri.
Mulla jä ekaan jaksoon. Jotain hyvää oli rekvisiitassa ja ohjauksessa, mutta toi afrokulttuuri ei minun päässä istu tuohon gendreen sitten millään.The Harder They Fall
Epätodennäköinen murhaaja on loistava minisarja Stig Engströmistä. Sarja pohjautuu Thomas Pettersonin saman nimiseen kirjaan Olof Palmen murhasta. Tuntuuko tylsältä.. Eikai taas Palme.. Olen itsekin lukenut ja katsonut lukuisia Palme aiheisia teoksia. En kuitenkaan muista koskaan törmänneeni Stig Engströmiin ennen tätä teosta. Stig Engström on siis se Skandiamies, joka lopulta todettiin virallisesti syylliseksi vuonna 2020. Hän on itse kuollut jo 2000. Olin silloin itsekin skeptinen, että joopa joo, ei oikein vakuuta lehtijuttujen perusteella.
Vuonna 1992 antamassa haastattelussa Engström arvioi että murhalle ei olisi mitään järkevää motiivia, arveli vain että joku jolla oli sattumalta ase mukana hermostui Palmen välinpitämättömyydestä häntä kutsunutta henkilöä kohtaan. Ilmeisesti riippuu vähän puoluetaustasta miten tähän välinpitämättömyyteen eri henkilöt reagoivat.Sarja rakentaa kyllä Skandia-miehen mahdollisesta syyllisyydestä hyvin uskottavantuntuisen tarinan, mutta saattoihan tuo hyvin olla murhapaikalle osunut todistaja, joka omituisena höpöttäjänä ja epätoivoisesti huomiota janonneena mielikuvittajana alkoi välittömästi suurennella osuuttaan tapahtumassa.
Sarja rakentaa kyllä Skandia-miehen mahdollisesta syyllisyydestä hyvin uskottavantuntuisen tarinan, mutta saattoihan tuo hyvin olla murhapaikalle osunut todistaja, joka omituisena höpöttäjänä ja epätoivoisesti huomiota janonneena mielikuvittajana alkoi välittömästi suurennella osuuttaan tapahtumassa.
Raskauttavinta lienee se, että hän kuvaili toisen silminnäkijän (Jeppson), ennen kuin tätä oli julkisuudessa kerrottu. Ja jota ei voinut nähdä ellei juossut Tunnelgatanille. Ja Jeppson näki vain yhden pakoon juoksijan. Lisäksi ei voi olla huomioimatta, että moni kuvaili ampujan Engströmin illan vaatetuksen ja olemuksen mukaan. Tietysti todellisuudessa on mahdollisuuksia, että joku muu murhasi Palmen, mutta itse olen aika vakuuttunut tästä Stigistä.
Pahoittelut offtopicista.
En lähde veikkailemaan oliko vai eikö. Yksi vahva epäilty tietysti on, kun oli paikalla ja oman väitteensä mukaan yritti auttaa Palmea, mutta muut todistajat eivät häntä siellä nähneet. Persoonana vaikuttaa kovin epätodennäköiseltä murhaajaksi, mihin Netflixin sarjan nimikin viittaa.
Engström lähti Skandia talosta 23.19 ja palasi sinne hengästyneenä ja järkyttyneenä noin 23.40. Tämän välisestä ajasta Engströmmistä ei ole näköhavaintoja poislukien Jeppsonin ja Niemisen lausunnot, joita ei ole todennettu. Eli toisinsanoen Engström on hengaillut alueella 21 minuuttia ja hänestä ei ole havaintoja. Hän sanoi olevansa murhapaikalla murhan jälkeen mutta kukaan muu ei ole häntä sinne sijoittanut ja paikalla olijoita oli kuitenkin paljon. Hän jutellut Lisbetin kanssa ja poliisin kanssa mutta he eivät muista jutelleensa Engströmin kanssa. Ja miksi Engström seuraavana aamuna soitti Skandia taloon ja halusi tietää monelta leimasi itsensä ulos, ainoastaan murhaajalle tuolla tiedolla oli merkitystä.Kyllä Jeppson olisi ollut nähtävissä myös murhapaikalta Sveavägeniltä päin. Engströmin puolustus kuvitteellisessa oikeudenkäynnissä olisi voinut esittää, että Engström tuli Skandiasta murhapaikalle, näki Palmen maassa, Jeppsonin kujalla, vetäytyi takaisin Skandian suuntaan ja siksi kukaan todistajista ei muista häntä rikospaikalla.
Engström lähti Skandia talosta 23.19 ja palasi sinne hengästyneenä ja järkyttyneenä noin 23.40. Tämän välisestä ajasta Engströmmistä ei ole näköhavaintoja poislukien Jeppsonin ja Niemisen lausunnot, joita ei ole todennettu. Eli toisinsanoen Engström on hengaillut alueella 21 minuuttia ja hänestä ei ole havaintoja. Hän sanoi olevansa murhapaikalla murhan jälkeen mutta kukaan muu ei ole häntä sinne sijoittanut ja paikalla olijoita oli kuitenkin paljon. Hän jutellut Lisbetin kanssa ja poliisin kanssa mutta he eivät muista jutelleensa Engströmin kanssa. Ja miksi Engström seuraavana aamuna soitti Skandia taloon ja halusi tietää monelta leimasi itsensä ulos, ainoastaan murhaajalle tuolla tiedolla oli merkitystä.
Epätodennäköinen murhaaja on loistava minisarja Stig Engströmistä. Sarja pohjautuu Thomas Pettersonin saman nimiseen kirjaan Olof Palmen murhasta.
Tuon poliisin suhtautuminen Engströmmin tekemisiin vähän kummastuttaa, kaveri on kuitenkin ollut rikospaikalla rikoksen aikoihin ja tarina muuttuu kuulustelusta toiseen. Tekemällä valheenpaljastustestin kaverit paskapuheet olisi saatu selvitettyä, mutta Ruotsissa ei tuollaisia laitteita nähtävästi ole.Puhuminen Lisbeth Palmen tai poliisin kanssa on selvästi Engströmin mielikuvituksen tuotetta, mutta se voi kertoa hänen tarpeestaan saada huomiota ja nähdä oma roolinsa historiallisessa tapahtumassa suurempana kuin se olikaan. Jonkinlainen patologinen valehtelija lienee ollut.
Kaipaisin ehkä sen aseen, tai ruudinjäämiä Engströmin vaatteista, jotta vakuuttuisin hänen olleen ampuja.
Tuon poliisin suhtautuminen Engströmmin tekemisiin vähän kummastuttaa, kaveri on kuitenkin ollut rikospaikalla rikoksen aikoihin ja tarina muuttuu kuulustelusta toiseen. Tekemällä valheenpaljastustestin kaverit paskapuheet olisi saatu selvitettyä, mutta Ruotsissa ei tuollaisia laitteita nähtävästi ole.