Minulla kyllä lähtee jos sarja on tarpeeksi hyvä ja tykkään katsoa elokuviakin useita kertoja. Mutta minulle ei juoni ja käänteet olekaan se kaikkein tärkein asia.
Toki leffat pääsääntöisesti kestävät aikaa sarjoja paremmin.
Lähtökohtaisesti kaikki kyllä kestää aikaa riippuen mitä etsii. Minulla varmaan on joillakin leffoilla yli 20 katselukertaakin syystä ja toisesta, eivätkä ne kerrat jää siihen. Mutta jos nimenomaan sitoutuu juuri vaikkapa jonkin suhteellisen pitkän, eli monikautisen, sarjan katsomiseen, niin sekin vaatii lähtökohtaisesti jo paljon muuta kuin juonta. Toisaalta sitten muuta ei moni jatkuvajuoninen sarja periaatteessa tarjoa, koska jatkon tekeminen vaatii kovia katsojalukuja ja ideoita pitää riittää myöhemminkin. Kaikista suurin kusetus varmaan jonkin Dallasin unikauden jälkeen on Lost, jota tehdessä ei tiedetty harmainta pieruakaan mitä ollaan tekemässä, ja miten kunkin kauden pitäisi edes etäisesti päättyä. Tuo on varmaan räikein perseily mitä tiedän ottaen huomioon sarjan erittäin suuren suosion.
Okei, myönnän sitten kyllä senkin, että monissa nykyaikaisissakin sarjoissa on myös jotain teemoja ja kestävää tunnelmaa, koska erilaiseen koukuttamiseenhan tv-sarja usein perustuu. Kilpailu on toisaalta sitten tv-sarjojen evoluution suhteen paljon verisempää nyt suoratoistojen aikakaudella, ja pitää tapahtua heti alussa, jos meinaa erottua joukosta ja saada jengiä seuraamaan. Siinä ei pieni vino tiettyjä tyyppejä viehättävä tunnelma tai kenties hyvä pääosakaan auta, ellei idean markkinointi jotenkin onnistu. Mutta juu, näissä vanhemmissa laajalti laadukkaiksi todetuissa ja "kestävissä" sarjoissa (kuten Sopranosissa) on aina se ongelma itsellä, että jos se juurikin oma koukku on selkeästi tiedossa, niin harmi kyllä menee puhtaasti memory lanen suuntaan katsominen. Case of the Week ei ole ollut oma suosikkimuoto koskaan, mutta niitä voi katsella aina miten huvittaa.
Olisi oikeastaan aika mielenkiintoista seuloa tv-historiasta sellaiset sarjat, jotka ikään kuin kypsyvät katselukertojen myötä. Elokuvissa tätä kehitystä tapahtuu kaiken aikaa, koska ei tarvitse panostaa kaikessa vapaa-ajassaan niin raa'asti, ja alkaa analysoimaan viikkokausia yhtä juonikehitystä.