Nelonen Pro, siellä se lätkä on...

  • 2 272 020
  • 6 673
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nelosen jääkiekkostudio

Minä en ainakaan halua nähdä 60+ kertaa kaudessa tauoilla pelkkää analyysiä pelistä. Katson peliä silmilläni ja analysoin näkemäni aivoillani - ei studion tarvitse tauolla selittää, mitä olen juuri nähnyt. Ei leffoissakaan kukaan halua mitään helvetin kommenttiraitaa selittämään, mitä kankaalla tapahtuu ja kaikkia vituttaa ne kaverit, jotka kiuskuttelevat analyysia kesken leffan.


Juttuja pelaajista sun muuta lisämateriaalia kaipaisin enemmän lähetyksiin. Viikkomakasiinissa oli vähän aika sitten ihan mielenkiintoinen juttu Kim Hirschovitsin arjesta neljän lapsen isänä.

Asiantuntevan studion tehtävänä on mielestäni kertoa ennenkaikkea se, miksi pelissä tapahtuu tiettyjä asioita. Nelosen jäästudiot ovat jo vuosien ajan olleet väsyneitä maalikoosteiden "kelauskeskuksia", joissa ihastellaan kahta viimeistä maalin johtanutta syöttöä ja itse viimeistelyä. Nelosen studiot keskittyvät pääsääntöisesti (poikkeuksena K. Kivi) kertomaan juuri sen mitä (ja miten) kaukalossa on tapahtunut. Itse pelin rakenteeseen studioilla ei ole halua tai todennäköisemmin kykyä keskittyä. Onneksi on sentään olemassa U-studio, jossa käsitellään liigajoukkueiden peliä pintaa syvemmältä. Maalikoosteet ja pelaajaesittelyt kuuluvat mielestäni nimenomaan viikkomakasiineihin.
 

scholl

Jäsen
Petteri Ahomaa sentään osaa jotenkin ohjata keskustelua niin, että sitä on miellyttävä kuunnella. Mutta kun kundit ovat studiossa niin ei oikein lähde.

Ahomaa vaikuttaa lätkägurulta kun vertaa Valavuoreen. Ahomaa osaa sentään kysyä ja ohjata keskustelua siksi, kun hän tajuaa lajista jotain. Valavuori vaikuttaa 10 vuotiaalta fanipojalta, jolla ei ole minkäänlaista perusymmärrystä. Ihan älyttömiä heittoja tullut erätauoilla juuri sen takia. En tiedä katsooko hän niitä eriä ollenkaan.

Karri Kivi on ihan hyvä analysoimaan ja osaa ottaa esille asioita vähän syvemmältä miten valmentaja ja joukkue toimii. Niitä juttuja on mielenkiintoista kuunnella, muut tyypit ovat vähän turhia. Enkä pidä niistä studiokerroista ollenkaan, mitkä eivät ole hallilla. Joskus on hallilla, joskus ei.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Maalikoosteet ja pelaajaesittelyt kuuluvat mielestäni nimenomaan viikkomakasiineihin.

Juuri näin, sitä varten nuo makasiiniohjelmat käsittääkseni ovat. Jotenkin tuntuu, että suomalaisesta jääkiekosta puuttuu sellainen tietynlainen pelin kunnioitus mikä estäisi sen, että yleensä kehdataan lähteä tällaisella tuotteella markkinoille.

Jotenkin vaikea uskoa, että vaikkapa siellä NFL:ssä tultaisiin tekemään hommia yhtä rotsi auki. Jenkeissä urheilu on ISO asia ja suhtautuminen siihen sen mukaista.

PS. Valavuorella kyllä on ihan tuoreita näkökulmia ja varsinkin uudenlaisia sellaisia, lähinnä siis keskustelunavaukset urheilujohtamisesta ja markkinoinnista. Ei niillä kuitenkaan kannatella jääkiekkostudiota.

Jääkiekko kauttaaltaan tarvitsisi ravistelua vähän joka suunnalta.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sillä nyt ei ole mitään väliä onko Valavuorella korispelaajan, salibandypelaajan tai riippuliitäjän tausta, jos tietäisi asioista. Jihde nyt esim. on pirun kova siinä mitä tekee.

Valavuori itse taisi hehkuttaa että studiosta tulee jotenkin samanlainen kuin Jenkeissä. Tämä nyt varmaan noudattelee niitä korisstudioita missä Shaq O'Neal pelleilee sinne ja tänne. Siellä tosin studioissa on myös mukana raudanlujat ammattilaiset puimassa matseja.

Monet ovat täällä ihmetelleet miksei noissa lähetyksissä voi enemmän keskittyä myös peliin. On kieltämättä ihmeellistä miten viihdyttävä studio ja jonkinlainen asiallinen analyysi sulkisivat toisensa pois? Välillä tuntuu jopa siltä, ettei vahingossakaan lähdetä sen syvällisemmin purkamaan mitään, koska studiosta tulee liian vakava ja asiapainotteinen. Huikein pointti on kuitenkin se, että miksi juuri lätkästudiot jäävät näin pinnallisiksi kun melkein kaikissa muissa lajeissa mennään urheilupää edellä?

Joku mainitsi, ettei jaksa katsoa 60+ matsia pelkkää analyysiä pelistä, mutta kyllä 60+ matsia pelkkää älämölöä, tunnepuolesta jauhamista ja Eddie Murphy-naurua on myös rasittavaa kuunnella.

Valavuori on ollut parhaimmillaan kun jotkut vaikeammat asiat on pitänyt ottaa esille ja lähteä hiillostamaan johtajia. Sitten itse nuo hiillostamiset ovat olleet aika pehmeitä, jopa fanihaastattelun hengessä käytyjä.

Jos joskus menee jotkut numerot tai nimet sekaisin, niin ei sillä kai niin väliä ole, mutta jos vääntää läppää siitä ettei tiedä perustermejä ja hyviä liigakiekkoilijoita, niin on se aika noloa. Ei Valavuori kuitenkaan millään pähkinärahoilla tuolla toimi.

Tuo hirvittävä määrä ukkoja studiossa on myös erikoista. Rahanmenoa vaan tuotannolle ja kaikki huutavat toistensa päälle. Kölli+Tiki+Valavuori on ylivoimaisesti heikoin trio samaan aikaan. Muut sentään jotenkin tasapainottavat toisiaan.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Valavuori hyökkää parasta aikaa Sihvosen kirjoituksia kohtaan twitterissään.

Itse en juurikaan ole edes enää jaksanut katsoa näitä studioita. Ei vain kiinnosta katsoa samaa huttua viikosta toiseen.
 

scholl

Jäsen
Sillä nyt ei ole mitään väliä onko Valavuorella korispelaajan, salibandypelaajan tai riippuliitäjän tausta, jos tietäisi asioista. Jihde nyt esim. on pirun kova siinä mitä tekee.

Suomessa on plussaa jos ei ole ammattitaitoa siihen hommaan, vaan tulee ikäänkuin puun takaa. Esimerkkinä Marco Bjorström uutisankkurina. Hakemalla haettiin joku, joka ei ole ikinä lukenut uutisia.

Jihdestä tuli mieleen, että Peter Jihde se vasta hyvä vetämään studiojuttuja on. En tiedä ovatko sukua. Ei sillä taustalla ole väliä, jos on alan ammattilainen. Valavuoren urheilumanageri ja vedonlyöntitausta ei nyt välttämättä anna ymmärtää, että hanskaisi ton homma. Varsinkaan jos tiedä lätkästä mitään. Mukava tyyppi hän muuten kyllä lähetyksissä on.
 
Ja hyvähän Suomisen on ivata kilpailijatalojaan, kun Yle saa nauttia nyt kaikkien aikojen rahoituksesta ja naapurit vääntävät rahavirtansa itse. Suomisen ansiota se ei kuitenkaan ole, joten ripaus nöyryyttä ja tyylikkyyttä voisi olla paikallaan. Kovat ajat jne.

Suomen paras urheilun studioisäntä ei tarvitse mitään nöyryyttä lisää. Tapsan twiitit ovat ihan viihdyttäviä.

NFL myy tuotettaan Eurooppaan niin luuletteko, että sinne on keksitty jotain mukamas eurooppalaista niihin tv-tuotantoihin.

Kyllä mä Viaplayssä olen nähnyt ruotsinkielisiä NFL-studioita joissain matseissa. Samoin NHL:stä tehdään käsittääkseni studioita ruotsin kielellä ja Viasat tekee välillä suomeksikin.

Itsekin olen toki aika hämilläni siitä, että miksi ihmeessä maailman suurin urheilusarja tuottaa niin paljon laadukkaampaa mediasisältöä kuin lätkän SM-liiga, joka saattaa ehkä olla top-tuhannessa.
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Kyllä mä Viaplayssä olen nähnyt ruotsinkielisiä NFL-studioita joissain matseissa. Samoin NHL:stä tehdään käsittääkseni studioita ruotsin kielellä ja Viasat tekee välillä suomeksikin.

Joo mutta silloin ruotsalaiset tekevät sitä ruotsalaisille ja suomalaiset suomalaisille. Game Passin kautta myydään NFL:ää mm. Eurooppaan mutta siinä saa onneksi sen alkuperäisen tv-tuotannon ja uskallan väittää, että se on lähellä maailman parasta, urheilussa.

Onhan siellä tietenkin rahaakin ihan toisella tavalla mutta kyllä minä väitän, että kämäisempikin ulkokuori menisi kun vaan sisältö olisi hintansa väärti. Urho TV oli mitä oli mutta siellä sentään istui Ika Lehkosta, Pekka Virtaa ja Jukka Koivua analysoimassa peliä.
 
Joo mutta silloin ruotsalaiset tekevät sitä ruotsalaisille ja suomalaiset suomalaisille. Game Passin kautta myydään NFL:ää mm. Eurooppaan mutta siinä saa onneksi sen alkuperäisen tv-tuotannon ja uskallan väittää, että se on lähellä maailman parasta, urheilussa.

Mitä oikein tarkoitit sillä eurooppalaisen sisällön tuottamisella? Sitä, että NFL:n ottelustudiosta soitettaisiin johonkin lontoolaiseen sporttipubiin ja kyseltäisiin, että millä mielin siellä matsia odotellaan? Tai että NFL Game Pass tai NBA League Pass hoitaisivat peleihin eurooppalaisia varten eurooppalaiset selostajat ja/tai studio-osuudet? Eihän tuossa olisi taloudelliseltakaan kantilta mitään järkeää, mutta mitä ihmeen tekemistä tällä on SM-liigan televisioinnin kanssa? Sarjan, jota seurataan vain Suomessa.
 

Twentyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Valavuori nyt on muutenkin niin moraaliton kaveri, että en ihmettele tämänpäiväistä avautumista. 7-vuotiaan lapsen tasolla oleva kriittisen palautteen vastaanottokyky yhdistettynä jatkuvaan oman edun tavoitteluun, mikä yleensä toteutetaan vielä varsin kyseenalaisilla keinoilla. Pintapuolisesti kaveri vaikuttaa hienolta mieheltä, mutta vähänkään tarkemmin seuraava huomaa tiettyjen menetelmien käytön oman kuvitellun paremmuuden esilletuomisessa. Ehkä parhaiten itselleni Valavuori tiivistyy siinä, että vielä muutama vuosi sitten kaveri huuteli kovasti Veikkauksen monopoli-asemasta ja käytti aika voimakkaitakin ilmaisuja ko. lafkasta. Tänä vuonna Bisons tarvitsi ison sponsorin europelien pelaamiseen Helsingissä ja kas kummaa, Valavuoren ahteri kääntyi sopivasti Veikkauksen suuntaan ja polvet notkahtivat lattiaan.

Kovana "less talk, more action"-miehenä kaverin näytöt kuitenkin ovat vielä aika pieniä. Kovan betsaajan ja pokerimiehen taakkana ovat edelleenkin satojen tuhansien eurojen velat Ilari Sahamiehelle. Urheilujohtajana pitkälti ajoi ToPo:n konkurssiin ja jännä nähdä miten käyn Bisonseille. Hekumalliset eurocup-pelit on täytetty pitkälti ilmaislippulaisilla, mutta pääasia että kulissit on kunnossa. Loimaallekkin kuulemma nousee uusi areena, jonka hän rakentaa vaikka omin kätösin. Varmaan niistä viime verovuoden 11k ansiotuloistaan. Enemmänkin voisi avautua, mutta jätetään seuraavaan kertaan.

Nelosen kiekkostudiota ei ole tullut hirveämmin seurailtua, koska en saa itse siitä mitään irti, eikä poukkoileva keskustelu ja toistensa päälle huutelevat "asiantuntijatkaan" asiaa paljonkaan auta. Mielestäni studion tulisi tarjota jotain lisäarvoa ohjelmalle, koska se tuo lisähintaa palvelulle. Valitettavasti tämä ei tällä hetkellä toteudu edes välttävällä tasolla. Kaiholla tulee muisteltua esimerkiksi toissa MM-kisojen studiota, jossa Lauri Marjamäki esiintyi. Se oli kuin musiikkia korville.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Mitä oikein tarkoitit sillä eurooppalaisen sisällön tuottamisella? Sitä, että NFL:n ottelustudiosta soitettaisiin johonkin lontoolaiseen sporttipubiin ja kyseltäisiin, että millä mielin siellä matsia odotellaan? Tai että NFL Game Pass tai NBA League Pass hoitaisivat peleihin eurooppalaisia varten eurooppalaiset selostajat ja/tai studio-osuudet? Eihän tuossa olisi taloudelliseltakaan kantilta mitään järkeää, mutta mitä ihmeen tekemistä tällä on SM-liigan televisioinnin kanssa? Sarjan, jota seurataan vain Suomessa.

Sitä, että NFL:n ei ole tarvinnut muuttaa mitään myydessään tuotettaan muualle maailmaan, eikä siihen ole edes pyritty. Verraten siis tähän, että Nelonen Pro tekisi tuotantoaan ns. tuulareille ja siksi pelistä ei voisi keskustella. Tuotanto itsessään on niin hyvää, että se myy itse itseään, myös niille jotka eivät ole nyansseista niin kiinnostuneita, niitä nimittäin jefussa jos missä riittäisi vaikka kuinka. Siellähän lähetyksen keskipiste on se ottelu ja ottelun aikana puhutaan vain siitä pelistä ja miksi siellä mitäkin tapahtuu. Käytetään amerikkalaisia termejä, on joukkuetaktiikkaa ja yksittäisten pelaajien taktiikkaa, mennään jopa yhden pelipaikan tekniikoihin jne.

Nelosen logiikalla NFL:n olisi nimenomaan pitänyt pykätä omat studiot "tyhmille" eurooppalaisille, jotka eivät ymmärrä peliä eivätkä haluakaan ymmärtää.

Ja Liiga nyt varmaan on ihan yhtä munaton sanomaan millaisena tuotteena se haluaa näyttäytyä. Koita siinä myydä 30 euron lippuja peliin, kun mielikuvat luodaan Urho TV:n tai Nelosen studioiden voimin :)

Lätkästä pitää tehdä kiinnostavaa, sellaista, että katsojat haluavat palata sen ääreen. Ja nimenomaan Liigalle tämä olisi tärkeää, koska nyt ei puhuta kuin jostain pelin tasosta yms. Tilastoja tiskiin, nippelitietoa pelaajista, taktiikkaa tuulareille ja kaikkea sellaista mikä parantaa sitä kokemusta.
 

Jindebyne

Jäsen
Valavuori ei myöskään tuntunut tietävän kuka on Joonas Kemppainen. Joo eihän kaikkia pelaaja varmaan voikaan tietää, mutta sinänsä kyllä ihan helvetin amatöörimäistä että studioisäntä ei voi tehdä sen vertaa töitä että oikeasti paneutuu lajiin ja sen pelaajiin edes hieman. Mieshän on jääkiekosta pihalla kuin lintulauta, ja kaiken lisäksi mies vielä alleviivaa omaa typeryyttään. "Mä en ainakaan tiennyt kuka on Joonas Kemppainen", joo kiva.

Luulisi että studioisännältä vaadittaisiin edes jotain, mutta ei näköjään.

Kyseinen setti oli aivan loistavaa live-komiikkaa. Kölli heittää, että olipas Kemppaisen 10 maali tälle kaudelle, johon Grönman sitten ihmettelee, ettei tiennyt niin montaa olevan.

Sen jälkeen Valavuori huutaa "KEMPPAINEN... kuinka moni edes tiesi tosta Kemppaisesta ennen kauden alkua?". Kaikki muut sitten vastasivat, että tiedossa pelaaja kyllä oli, jolloin Valavuori katsoo papereita ja sanoo "No.. minä en tiennyt."

Kiva olisi välillä kuulla näiden muiden mielipiteitä tästä Valavuoresta. Karismaattinen esiintyjä hän voi olla, mutta lajitietämys on kyllä todella vähäistä.
 

huihai

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
PS. Yksi paskimmista selostuksista mitä olen kuullut oli joskus tennismatsissa, jossa selostajan mielestä jokainen lyönti oli palautus. Kyllä noilla asioilla vain on suuri merkitys.

Minä taasen muistan H-P. Hännisen 1. selostuksen jalkapallossa, taisi olla joku Engannin liigan ottelu, jossa joka kerran, kun jompikumpi joukkue ylitti keskiviivan H-P huusi vaarallista tilannetta.
 
Sitä, että NFL:n ei ole tarvinnut muuttaa mitään myydessään tuotettaan muualle maailmaan, eikä siihen ole edes pyritty. Verraten siis tähän, että Nelonen Pro tekisi tuotantoaan ns. tuulareille ja siksi pelistä ei voisi keskustella. Tuotanto itsessään on niin hyvää, että se myy itse itseään, myös niille jotka eivät ole nyansseista niin kiinnostuneita, niitä nimittäin jefussa jos missä riittäisi vaikka kuinka. Siellähän lähetyksen keskipiste on se ottelu ja ottelun aikana puhutaan vain siitä pelistä ja miksi siellä mitäkin tapahtuu. Käytetään amerikkalaisia termejä, on joukkuetaktiikkaa ja yksittäisten pelaajien taktiikkaa, mennään jopa yhden pelipaikan tekniikoihin jne.

No nyt ymmärrän paremmin. Olen tästä samaa mieltä, mutta auttaahan tuossa sekin, että jefu on noin sata kertaa taktisempi laji kuin lätkä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
No nyt ymmärrän paremmin. Olen tästä samaa mieltä, mutta auttaahan tuossa sekin, että jefu on noin sata kertaa taktisempi laji kuin lätkä.

Siis on toki, mutta tämä vain alleviivaa sitä minun pointtiani. Eli jos noinkin taktisesta lajista on mahdollista saada viihdyttävä tv-tuote aikaan, niin mikä estää vastaavan jääkiekosta?
 

Itäpuu

Jäsen
Kiva olisi välillä kuulla näiden muiden mielipiteitä tästä Valavuoresta. Karismaattinen esiintyjä hän voi olla, mutta lajitietämys on kyllä todella vähäistä.
Todella vähäistä...
Kärpät-Lukko pelin studio oli ensimmäinen kerta, kun katsoin ennen peliä tuota (joskus on tauolla pätkiä tullut nähtyä). On tuo niin armottoman ponneton esitys, kuten arvelinkin, että jää kyllä vastedeskin näkemättä. Ihan täysiä sketsihahmoja nuo jätkät, puhumattakaan kun Tikkanen on paikalla. Nuo kaikki osallistujat on niiiin loppuun kuunneltu. Tai sitten sattui huono "jakso" muuten hyvässä sarjassa, tai sitten muuten vaan vastaanottajassa vika. Ihan sama, ei kiinnosta.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tikkanen taitaa olla vieläkin heikompi lenkki studiossa kuin Ahomaa ja Valavuori yhteensä. En ainakaan eilen ennen Ilves-Blues peliä saanut yhtään mitään tolkkua, mitä Tiki yritti selittää. Lauseiden sisällä asiat muuttavat muotoaan, seuraavassa virkkeessä voidaan kumota edellisen lauseen huomio ja "tärkeät pointit" ovat niitä itsestäänselvyyksiä, jotka tiedetään jo ala-asteella. No, Toni Lydman oli vieläkin huonompi, kun ei saanut mitään sanaa suustaan. Mutta ilmeisesti hänet on siirretty hiljaa sivuun?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tikkanen on selvästi saanut uran aikana päähän pari osumaa liikaa. Hän on tuolla hauskojen tarinoidensa takia.

Lydmanin luulen ihan itse vetäytyneen takavasemmalle. Hänestä huomasi heti, että hän ei edes halunnut olla studiossa. Esiintyminen oli tuskallista ja tietotaso Liigasta nolla.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nelonen ainakin reagoi viime päivien kritiikkiin ja on pestannut tälle illalle Kai Nurmisen.

Urhon aikoina Nurminen oli varmaan suurin lätkäjargonin toistelija ja luvalla sanoen todella heikko roolissaan.

Ehkä mies räväyttää tänään käymällä tarkat laskelmat viivelähdöistä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tämä on kyllä kaikkien aikojen pohjat. Analysoidaan ja annetaan tulosvetovinkkiä otteluun Pelicans-Blues, vaikka Lahdessa pelataan ottelu Pelicans-SaiPa. Hyvin on taustatyöt tehty. Tietääköhän ne mitä sarjaa pelataan? Tähän eivät pystyneet edes oranssitakit!
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tämä on kyllä kaikkien aikojen pohjat. Analysoidaan ja annetaan tulosvetovinkkiä otteluun Pelicans-Blues, vaikka Lahdessa pelataan ottelu Pelicans-SaiPa. Hyvin on taustatyöt tehty. Tietääköhän ne mitä sarjaa pelataan?

Myötähäpeän määrä oli tapissa tuota kuunnellessa. Ehkä ne ekalla erätauolla jo ymmärtää, mikä matsi Lahdessa oikeesti pelataan.
Löytyykö muilta muuten HIFK-Kärpät? Oli nimittäin Nelonen Pron ohjelmistossa jo eilen ja tänään ei löydy mistään.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pron pelissä Kalpa-Tappara äänet ovat kyllä huonot,lieneekö selostaja edes paikalla vaiko selostaako kotoaan vessasta käsin ottelua,nelonen pro 2 kun vaihtaa niin on "pieni" ero.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös