Huolestuttavan heikkoja kaksi viimeisintä peliä asenteeltaankin ovat olleet. Mutta useamman kuukauden tauon jatkoajalla ( ei vain ole ehtinyt keskusteluun osallistumaan ) katkaisen todetakseni, että vaikka kuinka on ollut heikkoja pelejä pari ja vaikka tässä ollaankin negatiivisuusketjussa, niin aikamoisia asenteellisia patoumia esimerkiksi Marko Virtasta vastaan näyttää useammallakin olevan.
Jos kerta Virtanen hoitaa työnsä hyvin, niin kerro toki meille muillekin miten se näkyy, kun ite oon ainakin niin puusilmä, etten sitä näe. Enkä ymmärrä sitä, miksi joukkueellinen pelaajia ja koko muu organisaatio pitäisi uhrata valmentajan takia. Onhan tuo peli varmaan ihan viihdyttävää, kun verkko heiluu molemmissa päissä (viimeiseen viiteen peliin on tehty yhteensä 28 maalia, 14 vastustajalle ja 14 omiin), mutta kun pitäisi kairata niitä voittoja. On vähän turhan vaikeeta ottaa voittoja, jos omissa soi noin usein, ei kuukauteen tehdä yhtään YV-maalia ja samalla otetaan äärettömän typeriä ja turhia jäähyjä hyökkäysalueella.
Aattelin vähän verrata maalitilastoja eri kausilta
Risto Dufva: tehdyt maalit / päästetyt maalit ja +/- (runkosarjassa)
2007-2008: 174 / 129 +45 (-)
2008-2009: 168 / 112 +56 (Mestaruus)
2009-2010: 173 / 132 +41 (Pronssi)
2010-2011: 186 / 97 +89 (4.)
Jyrki Aho:
2011-2012: 168 / 122 +46 (Mestaruus)
2012-2013: 161 / 142 +19 (Pronssi)
Marko Virtanen:
2013-2014: 154 / 149 +5 (-)
Kun kattoo noiden valmentajien valmennusuria, niin Marko Virtanen on noihin kahteen muuhun verrattuna vielä harjoittelija. Ja se näkyy. Virtanen ei esimerkiksi osaa ottaa oikeaan aikaan aikalisää. Se yrittää väkisin muuttaa JYPin pelitapaa, mille ei edes ole mitään järkisyytä, kun ottaa huomioon, että sillä vanhalla pelitavalla pelattiin mitaleista viitenä vuotena putkeen ja JYPin pelitapaa käytetään myös akatemiassa eli pitää vaihtaa yhtäaikaa kahden joukkueen pelitapa...mikä ei edes ole rikki. Aho yritti kerran muuttaa JYPin pelitapaa, mutta ei näyttäny hyvältä...palas vanhaan ja se kausi päätettiin mitalit kaulassa. Virtanen taas ei ole välittäny puoleentoista kauteen siitä, että sen ajama muutos ei vaikuta hyvältä. Ei ole Virtasen vika, että se on epäpätevä työhönsä. Syy on niissä jotka sen on palkannu.
Menestys on se mitä urheilussa haetaan ja tavoitellaan. Mutta mä olisin tällä hetkellä tyytyväinen ihan vaan jo siihen että tuota JYPin peliä pystyisi edes kattomaan ilman myötähäpeää, vitutusta, nauramista ja turhautumista. Tai jos edes kolmannen erän peli saatais kuntoon (Virtasen aikana JYPin erikoisuus on ollu kolmannen erän sulamiset ja taas ajalla ennen Virtasta JYPin erikoisuus oli olla veemäisin vastustaja johtoasemassa kolmannessa erässä). Mulla on niin ikävä sitä JYPiä, joka puolusti omaa aluetta koko viisikolla, joka taisteli, raatoi ja oli erittäin energinen hyökkäyspäässä, joka oli veemäinen vastustaja muille ja jossa kaikki pelaajat ties oman ja muiden roolin ja tehtävän jäällä. Jos se tekee musta patoutuneen ihmisen, niin sit oon ylpee siitä että oon patoutunu.