Niin monesti itsekin sanonut että hyvä neuvo on että ennen viestin lähettämistä miettii edes sen kymmenen sekuntia ennen kuin painaa lähetä.. sillä saataisiin isoimmat laineet matalemmiksi. Eikä siinä, rakastan lukea väittelyitä missä ollaan eri mieltä mutta myös perustellaan se oma kanta aiheisiin, sellaista on hieno lukea ja mukava osallistua. Spinellä monesti jäi se kymmenen sekuntia ottamatta, kuten myös tuossa viimeisessä viestissä, olisi ehkä jäänyt lähettämättä kokonaan jos olisi suonut sen pienen hetken.Palstalla vallitsee ikävä kahtiajakautuneisuus, jossa ajoittain kumpikin osapuoli ymmärtää joko tahallaan tai tahattomasti jatkuvasti väärin osapuolten kirjoituksia. Tämä mielestäni aiheuttaa ärsyttävän kierteen, jossa jotain yksittäistä viestinosaa viljellään siellä täällä lähinnä vittuilumielessä. Olen syyllistynyt tähän itsekin. Esimerkkejä tämmöisestä on vaikkapa itseäni suunnattomasti ärsyttänyt ”voitettiin sentään maaliodottama” -tyyppiset letkautukset, jotka koen vittuiluna niitä kohtaan, joita nämä tilastot ja syy- ja seuraussuhteet kiinnostavat.
Lisäksi vaikuttaa siltä, että molemmin osapuolin on suunnattomasti vaikeuksia ymmärtää miksi joku toinen on eri mieltä kuin itse ja valitettavasti pelkästään tekstuaalisen viestinnän keinoin on usein vaikea ilmaista riittävästi ajatuksiaan. Sama ilmiö on nähtävissä sosiaalisessa mediassa.
Musta Spinen porttikielto sinänsä vaikuttaa aika radikaalilta vaikka ymmärrän moderaattoreiden perustelut. Hän oli kuitenkin omalta osaltaan aktiivinen kirjoittelija, joka toi toisinaan hyviäkin viestejä pöytään. Olin usein eri mieltä asioista, joskus harvoin samaa mieltä, mutta uskoisin – niinkuin varmasti monen muunkin kanssa täällä – että juttu kulkisi paljon paremmin jossain hallin käytävillä/baareissa kuin nimimerkin ja pelkän näppäimistön takaa.
Väännetään ja käännetään mutta mietitään myös.