Mainos

Nauretaanpa HKL:n lakon uhreille!

• 21 049
  • 241

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Osaattekos sanoa, onko nykypäivänä mahdollista ajaa työkseen linja-autoa näissä suurissa yrityksissa ja olla samalla kuulumatta ammattiliittoon?
Periaatteessahan Suomessa ei taida muita pakkojäsenyyksiä olla kuin ylioppilaskunnan jäsenyys, jos yliopistossa haluaa opiskella, mutta olen ymmärtänyt liittoon kuulumattomuuden olevan käytännössä mahdotonta.
Tulipa tuossa vain mieleen kun näin lakkovahdit tuossa Concordian talleilla.

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti msg
Osaattekos sanoa, onko nykypäivänä mahdollista ajaa työkseen linja-autoa näissä suurissa yrityksissa ja olla samalla kuulumatta ammattiliittoon?

Ilmeisesti ei. Omakohtainen kokemus tulee vuodelta 1988, menin töihin noin 140 rekka-auton kuljetusliikkeeseen ja alta viikon oli luottamusmies kimpussa kysellen, "oletkos poika AKT:n jäsen", johon minä, että en. Luottamusmies totesi, että "jos aiot tässäfirmassa jatkaa hommissa, nimi paperiin ja olet liiton jäsen".

Minä nuorena anarkistina kyselemään, että mistäs lähtien Suomessa on pakko kuulua rekisteröityyn yhdistykseen, jolloin tämä kommari sai hepulin ja totesi, että "pannaan perseet penkkiin, jos et liity". En muuten liittynyt ja olen siitä asti palvellut pienissä kuljetusliikkeissä, nykyisessä ilmeisesti eläkeikään asti.

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti msg

Periaatteessa pakko ei ole liittyä ammattiliittoon. Käytännöstä en tiedä...
Toisaalta onko duunarilla tänä päivänä varaa olla liittymättä liittoon. Mielestäni ei.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti HABS #11
Toisaalta onko duunarilla tänä päivänä varaa olla liittymättä liittoon.

Tämähän oli täysin epäolleellinen kysymys. Itse miellän asian niin, että yksilöllä pitäisi käytännössäkin olla mahdollisuus valita. Se valitseeko subjektiivisesti/objektiiviesti tarkastellen hyvin/huonosti/oikein/väärin ei ole niin tärkeää kuin se, että yksilön valinta on tälläisessä tapauksessa hänen omansa.

Minulle taasen yksilön valinnanvapauden puolustaminen on kai se suurin ideologinen asia, joka minua estää demarien kelkkaan hyppämästä.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mahtaakohan olla tuon lakon vaikutuksia, kun muissa julkisissa kulkuvälineissä, kuten lähijunat, pyörii tavallista enemmän näitä lipuntarkastajia...?

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vankilaan vaan koko SAKki

On se kumma että sivistysvaltiossa sallitaan tällaista porukkaa.
Pahempia ovat kuin esim. pahamaineiset moottoripyöräjengit. Aivan avoimesti kehoittavat laittomuuksiin eikä kukaan uskalla tehdä yhtään mitään, voisihan vielä mennä vaikka satamat tukkoon.

AKT on yhteiskunnan syöpä.

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Re: Vankilaan vaan koko SAKki

Viestin lähetti Mad E
AKT on yhteiskunnan syöpä.

Vai ATK?

Lakko tekee hyvää helstinkyläiselle läskiperseelle, joka pysäyttää bussin päästäkseen 100 metriä kyydissä. Kävelkööt laiskiaset..

K

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Re: Re: Vankilaan vaan koko SAKki

Viestin lähetti Kaiser Soze
Vai ATK?

Lakko tekee hyvää helstinkyläiselle läskiperseelle, joka pysäyttää bussin päästäkseen 100 metriä kyydissä. Kävelkööt laiskiaset..

K

Eniten tästä tämän hetkisestä lakosta kärsivät espoolaiset ja vantaalaiset, em. kaupunkien sisäinen bussiliikenne on aika lailla vähäistä tällä hetkellä. Itse matkustan edelleenkin HKL:n bussilla oman perseeni kanssa ja pidemmän matkan kuin tuo mainitsemasi 100metriä. Ja osa helsinkiläisistä läskiperseistä matkustaa itseni tavoin täysin normaalisti vakiobussilinjallaan.
Joten menee nyt osittain väärään osoitteeseen nuo kävelytoivotukset..

scholl

Jäsen
Tämänhetkinen lakko menee yli ymmärryksen.
Siis kaupunkien sisäinen bussiliikennehän toimii sillä tavalla, että on aamu- sekä iltaruuhkat, jolloin on paljon autoja ajossa, muulloin taas vähemmän.
Eli jos hiljaisemman liikenteen mukaan on kuljettajia kokopäiväisenä ja aamu- sekä iltaruuhkaa varten on osa-aikaisia, sillä kuulostaa aika urpolta, että joku ajaisi aamuvuoron, gägäilisi sen jälkeen koko päivän ja ajaisi jälleen iltavuoron. Mielestäni osa-aikaisuus sopii tuohon ihan hyvin. Silloin kyseeseen tulee henkilöt, jotka muuten ovat esim. kotiäiteinä, opiskelevat lisää tai ajavat jotakin muuta tämän lisäksi.

Ja se, mitä tulee jäsenyyteen pakottamisesta niin ainakin minä sanoisin siinä tilanteessa, että nyt minä en ainakaan tule. Jos järjestö tai mikä tahansa organisaatio toimii hyvin niin kyllä jäseniä riittää. Mikäli tilanne on muu ja on pakko kiristää niin silloin siitä pitäisi joko tehdä poliisiasia tai lähteä henkilökohtaisesti vaikka väkivalloin kostamaan. Työpaikkavaino ei ole millään tavalla hyväksyttävää. Ihmisillä on oikeus kuulua tai olla kuulumatta järjestöihin.

scholl

Jäsen
Re: Vankilaan vaan koko SAKki

Viestin lähetti Mad E
On se kumma että sivistysvaltiossa sallitaan tällaista porukkaa.

Seurasiko joku, oliko 20000e sakko kollektiivinen? Pitäisi antaa jokaiselle kuskille tuollainen sakko tassuun niin alkaisivat heilläkin aivot toimia.

Toisaalta Ruoholahden parkkiyrittäjä hyötyy tästä tilanteesta. Ihmiset Espoosta käyttävät liityntäpysäköintimahdollisuutta ja hyppäävät siitä sitten metroon, jos työpaikan läheisyydessä parkkeeraus hankalaa/kallista.

Rocco

Jäsen
Vaasassa saisi julkinen liikenne mennä lakkoon. Kukaan ei kuitenkaan huomaisi mitään. Bussit ajelevat tyhjyyttä täynnä päivästä toiseen, kukaan ei tiedä mitä reittiä bussit kulkevat, milloin ne kulkevat tai muutakaan suht tärkeää ja olennaista. Reittejä ja aikatauluja uudistetaan muutaman kuukauden välein.

Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt

Vai ATK?

K

Niin no miten sen ottaa, itse menen dösällä töihin tonne savolaisten kanadaan eli vantaalle. Vituttaahan se kun 12.15 alkaa duuni niin pitää lähteä sillä ainoalla maantien ässällä joka viitsii kulkea sinne ja se lähtee tietty 11.15 ja matka kestää 20-25min jotenka luppoaikaa kertyy duunissa ihan sopivasti. Ja sama takaperin, illalla ei meinaa himaan päästä kun dösä tulee joskus.

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Vankilaan vaan koko SAKki

Viestin lähetti Analyytikko_
Joten menee nyt osittain väärään osoitteeseen nuo kävelytoivotukset..

Viestin lähetti Another HAB
Niin no miten sen ottaa, itse menen dösällä töihin tonne savolaisten kanadaan eli vantaalle.

Tottahan tämä ja huonoksi provoksi heitin tuon edellisen, vaikkakin minua edelleen suunnattomasti vituttavat ihmiset, jotka kehtaavat pysäyttää bussin sadan metrin matkaa varten. Näitä velliperseitä kun löytyy minun reitiltäni kymmenittäin.

K

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat

Viestin lähetti scholl
Seurasiko joku, oliko 20000e sakko kollektiivinen? Pitäisi antaa jokaiselle kuskille tuollainen sakko tassuun niin alkaisivat heilläkin aivot toimia.

Onko tämä kysymys vitsi? Siltä epätodennäköiseltä varalta että ei ole niin vastaus tässä; työrauhavelvoitteen rikkomisesta tuomitaan sakko työehtosopimuksen osapuolelle so järjestölle. Millä helvetin oikeudella työtuomioistuin voisi sakottaa työntekijää tekemättä jääneestä työstä kun ei ole kriminalisoitu lainsäädännössä.

Ja mitä tulee tuohon aivojen toimivuuteen niin kyllä näillä bussikuskeilla leikkaa loistavasti. Valitettavasti.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Hyvä, hyvä

Oli se kuulkaa mukavaa ajella aamulla tänne Lahteen töihin, kun ei ollut yhtään bussia teitä tukkimassa. Itse olen sitä mieltä, että pysykööt lakossa niin kauan kuin AKT:lla rahat riittää. Bussit ovat nimittäin kaupunkiliikenteen vauhdin surma.

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Olisi vaan se lakko pysynyt Helsingissä. Saatana, pyöräillä pitäisi erilaisten velvotteiden takia tänään parikymmentä kilsaa.

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Re: Re: Re: Vankilaan vaan koko SAKki

Viestin lähetti kausi
Ja mitä tulee tuohon aivojen toimivuuteen niin kyllä näillä bussikuskeilla leikkaa loistavasti.

Ilmankos he ovatkin niin vaativaan hommaan päässeet.

Vaikka omiin tekemisiin lakko ei vaikutakaan ollenkaan, alkaa pikkuhiljaa vituttaa tämä lakkointoilu. Laittomista lakoista annettavien sakkojen määrä pitäisi moninkertaistaa ja laittomaan lakkoon osallistumisesta pitäisi tehdä irtisanomisperuste. Ymmärrän luonnollisesti mielenilmaukset työpaikkojen vähentämisten takia (kuten Aker Finnyardsilla), mutta lakkoilu ihan huvin ja urheilun vuoksi on pelkkää kiusantekoa.

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Hih hih. Mitäs tulitte nauramaan meille. Siitä nyt saitte omaan nilkkaan.

Nimim. autolla pääsee vain näppärämmin kun ei oo bussit tukkimassa liikennettä.

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koko lakkohan on laiton, ja perustekin aika käsittämätön: kuljettajien mielestä osa-aikaisia kuljettajia ei saisi palkata. Käsittämätöntä asiassa on se, ettei heitä saisi palkata, vaikka he (mm. eläkeläiset, jotka haluavat hieman lisätienestiä/tekemistä) nimenomaan osa-aikaisuutta itse haluaisivat!

Vielä vähemmän käsityskyvyn rajoihin mahtuu tukilakon ulottaminen vaikkapa Kuopioon; mitä vittua kuopiolaiset -jotka tästä kai eniten kärsivät- ovat tehneet Helsingin bussikuskeille?!

Apropoo, mielestäni koko tukilakko-oikeus on järjenvastainen, ja pitäisi poistaa. Nythän on niin, että joku AKT voi halutessaan halvaannuttaa koko Suomen tavara/ruokakuljetukset kauppoihin, jos paha porvari ei tanssi just eikä melkein "tavallisen ihmisen" pillin mukaan -ilmaus, joka by the way saa aina karvat pystyyn...

Väistämättä tästäkin tilanteesta tulee mieleen aikanaan Tampereella ollut Paunun kuskien lakko. Peruste lakolle oli se, että kun Tampereella tehtiin jonkinasteinen seutuliikennesopimus, niin kuskit valittivat, että heidän tulee saada palkankorotus koska he joutuvat rahastamaan useampia ihmisiä. Eli tekemään työtään! Että kukas se ahne onkaan, työnantaja vai...?

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Tällaisena kauniina syyspäivänä lievää hymynkaretta suupieliin nostaa näky, kun bussin kyydissä porhaltaa ohi jostain maalaisnilkistä, jonka riisikuppi on tehnyt lakon tien varteen.

Vahingoniloisuutta lisää tietoisuus siitä, ettei tämänlaatuisista lakoista langeteta sakkoja kollektiivisesti, vaan kyllä se nilkki joutuu ne viulut maksamaan ihan yksinään. Vai saako näihin jonkin direktiivin nojalla hakea tukiaisia?

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Re: Re: Re: Re: Vankilaan vaan koko SAKki

Viestin lähetti Karamahti
Ilmankos he ovatkin niin vaativaan hommaan päässeet.

Siitä en tiedä tai tiedän mutta jätän sanomatta. Tarkoitin kuitenkin sitä, että näinhän täällä aina käy, duunaripuolen sakki repii palkankorotukset yms työsuhteeseen liittyvät edut muiden nokan edestä. Heillä kun on sekä lakkohalua että -kykyä. Loppusakki kuvittelee itsensä työnantajien edustajiksi ja puhaltelee muniinsa kun omista ehdoista puhutaan. että sillä tavalla leikkaa kollektiivisti bussikuskin järki. Lopputulos on poikkeuksetta heille ja muille verrokkiryhmille edullinen.

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Shayne
Tällaisena kauniina syyspäivänä lievää hymynkaretta suupieliin nostaa näky, kun bussin kyydissä porhaltaa ohi jostain maalaisnilkistä,

Maalaisiako ne onki? Mä oon aina luullut että espoolaiset tukkivat helsingin autoillaan kun stadilaiset ja maalaiset kulkevat julkisilla..

K

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Maalaisiako ne onki? Mä oon aina luullut että espoolaiset tukkivat helsingin autoillaan kun stadilaiset ja maalaiset kulkevat julkisilla..
No tuohan nyt on vain sitä samaa itsetunto-ongelmien projisointia kuin puheet, että ulkomaalaiset tulevat ja vievät meiltä naiset ja työpaikat.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy