Nato

  • 807 696
  • 8 243

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Eilinen selvitys oli taas tuttua nolla-tutkimusta ja mitätöntä analyysia. Selvitys itsessään oli aika NATO-myönteinen, mutta puhun nyt sisällöllisistä seikoista.

Mielestäni ei ole liioiteltua sanoa, että pystyisin itse vääntämään saman sortin selvityksen viikossa kasaan. En välttämättä sivumääräisesti (aika ei riitä) vaan sisällöllisesti.

Selvitys mm. kertoo Venäjän reaktion olevan vahva ja ärsyyntynyt, mikäli Ruotsi ja Suomi päättävät hakea NATOon. Selvitys kertoo, että ei kannata joutua tilanteeseen, joss Ruotsi on NATOn jäsen ja Suomi ei. Selvitys kertoo, että Baltian maita painostettiin venäläisvähemmistön aktivoimisella alueella.... ja niin edelleen.

Siis ihan oikeasti, mitä tästä maksettiin?

Hauskaa vappua kaikille!

Olen täysin sama mieltä. Tuon diagnoosin olisi voinut kuka tahansa, asiasta jotain tietävä tehdä. Jotkut sai taas helpot rahat enkä ymmärrä, että miksi tälläisiä pitää edes tehdä kun kuitenkin puolustusministeriössä pitäisi olla tarkat tiedot siitä, että mitä tapahtuu sotilaallisella rintamalla jos tehdään ratkaisuja omiin puolustus-asioihin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eilinen selvitys oli taas tuttua nolla-tutkimusta ja mitätöntä analyysia. Selvitys itsessään oli aika NATO-myönteinen, mutta puhun nyt sisällöllisistä seikoista.

Mielestäni ei ole liioiteltua sanoa, että pystyisin itse vääntämään saman sortin selvityksen viikossa kasaan. En välttämättä sivumääräisesti (aika ei riitä) vaan sisällöllisesti.

Selvitys mm. kertoo Venäjän reaktion olevan vahva ja ärsyyntynyt, mikäli Ruotsi ja Suomi päättävät hakea NATOon. Selvitys kertoo, että ei kannata joutua tilanteeseen, joss Ruotsi on NATOn jäsen ja Suomi ei. Selvitys kertoo, että Baltian maita painostettiin venäläisvähemmistön aktivoimisella alueella.... ja niin edelleen.

Siis ihan oikeasti, mitä tästä maksettiin?

Hauskaa vappua kaikille!

Pieni varmentava kysymys: oletko jo lukenut koko analyysin vai erilaisia yhteenvetoja siitä? Kiinnostaa lähinnä siksi, että on kiintoisaa verrata sinun arviota siihen millaisen arvion itse siitä teen kunhan olen lukenut sen kokonaisuudessaan.

Tähän mennessä olen lukenut uutisten lisäksi the Ulkopolitistin kommentin: KOMMENTTI: NATO-SELVITYS ON ULKONA. MITÄ JÄÄ KÄTEEN?

Sen toinen kappale eroo melkoisesti sinun arviostasi - kumpi liene lähempänä oikeaa:

"Ensinnäkin heti alkuun on todettava, että selvitys on neljän kovan ammattilaisen tekemä, ja se näkyy työn jäljessä. Vähemmän yllättäen selvitystä edeltänyt marmatus asiantuntijoiden Nato-kannoista ja objektiivisuudesta oli siis täysin turhaa. Asiantuntijoiden analyysi on kylmän viileää, ja se kelpaa vallan mainiosti suomalaisen virallisen Nato-keskustelun kiintopisteeksi. Selvityksessä on myös omat heikkoutensa, jotka liittyvät muun muassa ulkopoliittisten aspektien vähyyteen. Siinä on myös osioita, esimerkiksi Suomen ulkopolitiikan historiaa käsittelevä kappale, joiden tarpeellisuus selvityksen varsinaisten pääargumenttien näkökulmasta voidaan kyseenalaistaa."

Toki tässäkin todetaan, että selvityksessä on omat heikkoutensa.

Itse palaan selvitykseen myöhemmin, kunhan olen ehtinyt lukea sen kokonaisuudessaan.

Siihen, että mitä tästä maksettiin on hankala sanoa, mutta epäilemättä - vaikka selonteko olisikin diipa-daapaa - se, että sen tekijöinä on tunnustettuja ammattilaisia, se lisää joiltain osin sen uskottavuutta ja siihen on poliitikkojen helpompaa tukeutua/turvautua. Tiedä sitten onko poliitikkojen (tilaajan) taholta asetettu millaisia reunaehtoja selvitykselle, kuinka tarkkaan on mahdollista kuvailla eri skenaariota jollei astuttaisi kenenkään varpaille?

Mutta tähän kaikkeen tarkemmin kunhan olen lueskellut "sepustuksen".

vlad
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Sepustus ja sepustus... Näköjään pakko todeta ilmeiset faktat taas kerran ääneen, eivätkä kaikki siltikään suostu uskomaan. Ei mitään uutta, millään rintamalla. Natoon eilen, kiitos. Ja vappuja kaikille, vaikka olisittekin väärässä :)
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyseessä on ennemminkin vastakommentti sinun viestisi osuuteen, jossa viittasit esim. ISIS:n saavan aseita ja ammuksia vaikka kuinka, joten miksi Suomi ei niitä saisi (tai näin tulkitsin viestisi)...

vlad
En tiedä mistä olet saanut käsityksen, että Suomi ei niistä aseista maksaisi. Sitä varten käsittääkseni on mm. kultavarantoja olemassa.
Siinä olet toki oikeassa, että riippuen tilanteesta olisimme enemmän ja vähemmän kusessa. Mutta ei se Venäjäkään omaa kalustoaan ihan tuosta vain pysty varustamaan, että samassa veneessähän sitä kaikki on sotatilassa. Se ei silti poista sitä, että Ruotsi voi olla se ainoa taho, joka pystyy/haluaa toimittaa aseistusta kriisiaikana. Se onko poliitikoilla älyä lyödä sitä mustaa valkoiselle on täysin toinen tarina.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
En ole lukenut tuota tekelettä ja voi olla etten luekaan. Tiivistelmä siitä tulee taatusti katsottua. Tässä kohtaa kannattaa myös muistaa se, että läheskään kaikki suomalaiset, edes kansanedustajat, eivät välttämättä ole aihetta kovinkaan laajasti tutkiskelleet. Monella ei juurikaan ole edes mielenkiinto riittänyt aiheen syvällisempään ajatteluun, joten siinä mielessä moni pointti tuossa tekeleessä lienee itsestäänselvyyksiä niille meistä, jotka ovat uhranneet jonkinlaisen osan elämästään näiden asioiden selvittämiseen, jäsentämiseen ja mielipiteen muodostamiseen.

En minäkään ole vielä lukenut tuota "tekelettä". Maistiaisia tuotoksesta nauttineena, olen hienoisesti yllättynyt Natoon liittymisen hyötyjen julkituomisesta.
En koe uhranneeni osaa elämästäni isänmaan tulevaisuuden turvaamisen funtsimiseen.
Kansanäänestys Natoon liittymisestä on kertakaikkisen järjetön ajatus, kuten sinäkin tuossa läskistämässäni pätkässä todistit.
TP Niinistön nojaaminen Natosta äänestämiseen on mielestäni populismia pahimmillaan. Tai Ryssän rauhoittelua nuolemalla, joka saattaa toki olla järkevääkin.
Minua ajatus kansanäänestyksistä kansakunnan turvallisuudesta ja tulevaisuudesta ahdistaa aivan helvetisti. Toki vain puolet kansasta on keskimääräistä typerämpiä ja se typerin viidennes ei onneksi edes vaivaudu äänestämään, mutta aina on huolestuttava määrä äänioikeuttaan käyttäviä propandalle alttiita tolloja.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Minua ajatus kansanäänestyksistä kansakunnan turvallisuudesta ja tulevaisuudesta ahdistaa aivan helvetisti. Toki vain puolet kansasta on keskimääräistä typerämpiä ja se typerin viidennes ei onneksi edes vaivaudu äänestämään, mutta aina on huolestuttava määrä äänioikeuttaan käyttäviä propandalle alttiita tolloja.

Siksi pitäisi keskustella Natosta siten, että siitä tuodaan kaikki faktat tiskiin eikä siten, että valheellisesti väitetään, että artikla 5. antaisi minkäänlaista turvaa ja väännetään siitä sitten kaikki ohjelmat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aivan sama mitä tapahtuu, kunhan pubikansa ei vain pääse äänestämään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Pieni varmentava kysymys: oletko jo lukenut koko analyysin vai erilaisia yhteenvetoja siitä? Kiinnostaa lähinnä siksi, että on kiintoisaa verrata sinun arviota siihen millaisen arvion itse siitä teen kunhan olen lukenut sen kokonaisuudessaan.

Tähän mennessä olen lukenut uutisten lisäksi the Ulkopolitistin kommentin: KOMMENTTI: NATO-SELVITYS ON ULKONA. MITÄ JÄÄ KÄTEEN?

Sen toinen kappale eroo melkoisesti sinun arviostasi - kumpi liene lähempänä oikeaa:

"Ensinnäkin heti alkuun on todettava, että selvitys on neljän kovan ammattilaisen tekemä, ja se näkyy työn jäljessä. Vähemmän yllättäen selvitystä edeltänyt marmatus asiantuntijoiden Nato-kannoista ja objektiivisuudesta oli siis täysin turhaa. Asiantuntijoiden analyysi on kylmän viileää, ja se kelpaa vallan mainiosti suomalaisen virallisen Nato-keskustelun kiintopisteeksi. Selvityksessä on myös omat heikkoutensa, jotka liittyvät muun muassa ulkopoliittisten aspektien vähyyteen. Siinä on myös osioita, esimerkiksi Suomen ulkopolitiikan historiaa käsittelevä kappale, joiden tarpeellisuus selvityksen varsinaisten pääargumenttien näkökulmasta voidaan kyseenalaistaa."

Toki tässäkin todetaan, että selvityksessä on omat heikkoutensa.

Itse palaan selvitykseen myöhemmin, kunhan olen ehtinyt lukea sen kokonaisuudessaan.

Siihen, että mitä tästä maksettiin on hankala sanoa, mutta epäilemättä - vaikka selonteko olisikin diipa-daapaa - se, että sen tekijöinä on tunnustettuja ammattilaisia, se lisää joiltain osin sen uskottavuutta ja siihen on poliitikkojen helpompaa tukeutua/turvautua. Tiedä sitten onko poliitikkojen (tilaajan) taholta asetettu millaisia reunaehtoja selvitykselle, kuinka tarkkaan on mahdollista kuvailla eri skenaariota jollei astuttaisi kenenkään varpaille?

Mutta tähän kaikkeen tarkemmin kunhan olen lueskellut "sepustuksen".

vlad

Juu, tietysti nyt ehdottoman tärkeä asia korjata, elin olen lukenut vain tiivistetyn sisällön ja sen pohjalta muodostin käsitykseni.

Itsekin kuulin eilen viidakkorummun kautta, että selvityksessä on paljon ansiokasta analyysia - joka myös tukee voimakkaasti Suomen Nato-jäsenyyttä.

Eli pyörrän puheitani. Luen rauhassa läpi tuon paperin ja sitten voidaan keskustella lisää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Luin eilen ja tänään selvityksen läpi ja oma näkemys siitä on positiivinen. Toistaiseksi paras selonteko aiheesta. Tekstiosuus on vain noin 53 sivua + esipuhe + tiivistelmä + yhteenveto + lista NATO:n opetaatioista ja työryhmän lyhyt esittely, joten varmasti kuuluu jokaisen NATO-keskustelijan työkalupakkiin tämän päivän jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
On kyllä lievästi sanottuna suomettunutta tekstiä Eero Heinäluomalta:
Eero Heinäluoma pitää keskustaa ja demareita ulkopoliittisen linjan takuupuolueina - Politiikka - Verkkouutiset

Ei ole tainnut oikein 5 artiklaan mies perehtyä kun vihjailee epäsuorasti NATO:n valmistelevan hyökkäystä Venäjälle: "Suomen alue ole käytettävissä hyökkäyksiin kolmansia maita vastaan. Tästä linjasta on tärkeä pitää juuri nyt kiinni." Sinänsä hyvä huomio SDP:stä ja Keskustasta. Puolueet joita nimenomaan turvallisuuspoliittisesta vinkkelistä en taatusti äänestäisi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Siksi pitäisi keskustella Natosta siten, että siitä tuodaan kaikki faktat tiskiin eikä siten, että valheellisesti väitetään, että artikla 5. antaisi minkäänlaista turvaa ja väännetään siitä sitten kaikki ohjelmat.
Tämä on kyllä parasta huumoria ja ehta gift that keeps on giving (toivon etten ole tosissasi näine heittoinesi).

Jotta hauskuus jatkuu, niin listaahan kaikkien alojen asiantuntijana NATO faktat tiskiin. Siellä varmaan on päällimmäisenä öljysodat ja yhdysvaltalaisen sotateollisuuden intressit? Liekö juutalaisetkin langoista nykimässä?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kiinnostaisi todella tietää, että mihin faktaan perustuu se, että Suomella olisi NATO-jäsenyyden myötä varmuudella enään uskottavaa ja itsenäistä puolustusta? Lähes kaikki NATO-maat ovat ajaneet asevoimiaan alas Naton myötä joten mikä estää Suomea tekemästä näin. Ja kun tietää Suomen helvetillisen säästö-vimman niin en näe mitenkään mahdottomana, että asevoimat jätettäisiin rauhaan kun kuvitellaan, että Yhdysvallat auttaa kaikin keinoin jos tarve tulee.

Ei - tässä nyt on melkoinen väärinymmärrys, NATO-maat eivät suinkaan ole ajaneet asevoimiaan alas NATO:n myötä vaan muuttuneen geopoliittisen tilanteen myötä. Etenkin Euroopassa elettiin Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen vahvasti siinä uskossa, että NATO:n rooli on täydellisesti muuttunut, ettei ole enää tarvetta sadoille tuhansille miehille, tuhansille panssarivaunuille, useille sadoille hävittäjille ja rynnäkkökoneille, koska Neuvostoliitto hajosi ja uskottiin Venäjän jatkavan ontuvalla demokraatiotiellään Jeltsinin kauden jälkeenkin - tätä uskoa riitti monilla vielä Georgian viiden päivän sodan jälkeenkin eli v. 2008 jälkeen, vaikka viimeistään sen olisi pitänyt herättää poliittiset päättäjät näkemään todellisuus ja ymmärtämään, että Kreml tekee kaikkensa, jotta kykenee pitämään kiinni omaksi laskemastaan etupiiristä. Johon sillä ei kuitenkaan ollut muuta kuin itse itselleen antamansa oikeus.

Kyse ei siis ole NATO:sta tai siitä, että asevoimia olisi ajettu alas, koska luotettiin NATO:n turvaan - käytännössä Yhdysvaltoihin. Toki tämäkin luottamus vaikutti taustalla, mutta merkittävin tekijä oli se, että elettiin vakaasti siinä uskossa, että NATO:n rooli muuttuneessa maailmassa on aivan toinen, että ei ole tarvetta suurille asevoimille ja suurelle määrälle kalustoa. Idealistiset poliitikot (jotka niitä päätöksiä tekevät, usein huomioimatta sotilaiden vetoomuksia), katsoivat, että NATO:n rooli on enemmän kriisinhallinnassa, kv. rauhaan pakottamis-operaatioissa, että suurten panssariarmeijoiden aika on lopullisesti ohi. Asevoimia muutettiin vastaamaan tätä uhkakuvaa, hankittiin erityisesti kriisinhallinta ja "pensassotiin" soveltuvaa kalustoa, samalla turhaksi katsotusta kalustosta pyrittiin pääsemään eroon myymällä tai romuttamalla.

Joten yritä edes pitäytyä tosiasioissa arvostellessasi NATO:a, syyllinen löytyy todella usein aivan jostain muualta kuin "pelottavasta" ja "asevoimat riisumaan pakottavasta" NATO:sta - se löytyy niistä omista poliittisista päättäjistä, jotka näitä päätöksiä tekevät ja joilla ei läheskään aina ole riittävää ymmärrystä turpo-kysymyksissä, eikä edes halua ottaa niistä selkoa. Suomessa elettiin vuosikymmeniä tilassa, jossa turvallisuuspolitiikka oli hys-hys ja puolustusministerin salkku ei-toivottu, jos Elisabeth Rehnin aikakautta ei huomioida, vasta pari viimeisintä puolustusministeriä on osoittanut todellista kiinnostusta tehtävään. Niinpä kumpikin on viitoittamassa ministeriötä uudelle aikakaudelle, aikakaudelle, jolle se olisi pitänyt siirtää viimeistään 90-luvun alussa Neuvostoliiton hajottua pysyvästi.

vlad
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tässäpä vasemmistoliberaalin näkökulman kautta ajateltavaa itsekullekin, olipa NATO:n kannattaja tahi sen vastustaja:

"Vasemmistoliberaali kannattaa NATOa

Ulkoministeriön tilaama NATO-selvitys on herättänyt keskustelua puolustusliiton jäsenyydestä. Surukseni olen kuitenkin havainnut, että poliittisen kentän vasen laita on edelleen lähes vaistomaisesti NATO-jäsenyyttä vastaan. Uskon, että suuri osa tästä vastustuksesta perustuu yksinkertaisesti vanhentuneisiin tai peräti vääriin käsityksiin - koska olen itse uskonut niihin.

NATO-vastustukseen on toki monia hyviä syitä, mutta nykytilanteessa myös jäsenyyden puolesta voidaan esittää painavia perusteluja. Poliittisesti lähinnä vasemmistoliberaalina ymmärrän hyvin monia jäsenyyttä vastustavia näkökantoja. Vastustin itsekin NATO-jäsenyyttä aina Ukrainan kriisiin saakka ja vielä sen jälkeenkin. Tällä hetkellä kuitenkin uskon, että jäsenyyden riskit olisivat NATOn ulkopuolelle jäämisen riskejä pienemmät, seuraavista syistä.


...". (lainaus: Vasemmistoliberaali kannattaa NATOa — Y:llä alkavista asioista

Siitä huolimatta, että jaan itse saman ajatuksen kyseisen vasemmistoliberaalin (J. Korhonen) kanssa, pidän hänen laajaa kirjoitusta kokonaisuuden hyvin huomioivana ja todellakin sellaisena, jossa turvallisuuspoliittisissa kysymyksissä maallikko mutta valveutunut kansalainen, pukee kokonaisuuden ymmärrettäväksi mielipiteeksi. Mikä tärkeintä, hän myös uskaltaa tarkastella näkökantaansa ja NATO:n tarvetta kriittisesti, mutta tästä huolimatta hän on muuttanut mielipidettään puolustusliittoa kohtaan - toisaalta tekstissään hän tuo esille myös kritiikkiä siten, että moni tällä hetkellä NATO:a kannattava voi jopa pohtia kannatuksensa järkevyyttä siitä huolimatta, että blogin kirjoittaja on omissa päätelmissään päätynyt kannattamaan NATO:a.

vlad
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siitä huolimatta, että jaan itse saman ajatuksen kyseisen vasemmistoliberaalin (J. Korhonen) kanssa, pidän hänen laajaa kirjoitusta kokonaisuuden hyvin huomioivana ja todellakin sellaisena, jossa turvallisuuspoliittisissa kysymyksissä maallikko mutta valveutunut kansalainen, pukee kokonaisuuden ymmärrettäväksi mielipiteeksi. Mikä tärkeintä, hän myös uskaltaa tarkastella näkökantaansa ja NATO:n tarvetta kriittisesti, mutta tästä huolimatta hän on muuttanut mielipidettään puolustusliittoa kohtaan - toisaalta tekstissään hän tuo esille myös kritiikkiä siten, että moni tällä hetkellä NATO:a kannattava voi jopa pohtia kannatuksensa järkevyyttä siitä huolimatta, että blogin kirjoittaja on omissa päätelmissään päätynyt kannattamaan NATO:a.

Korhoselta hyvää erittelyä. Ihan älyllistä. Allekirjoitan osin tekstin. Olen eri mieltä sanasta "vasemmistoliberaali", joka on täysin mielivaltainen käsite. Kommarien keskuudessa (siis vasemmiston laita) ei ole liberalismia lainkaan. Toinen asia mistä ole eri mieltä on johtopäätökset. Vassarien näkökulmasta he eivät voi olla NATO:n kannattajia, koska he ovat USA:n vastustajia. Tämä kirjoituksesta puuttuu.

Juuri tämä selittää sen, miten Putin voi rahoittaa Euroopan äärioikeistoa, mutta Venäjään suhtaudutaan suhteellisen myönteisesti. Tästä esimerkkinä Suomea halutaan rauhanvälittäjäksi tai ei kannateta pakotteita tms Venäjän hyökkäyksen johdosta Ukrainaan. Vasemmisto asemoi itsensä tällä kertaa pääosin siihen, että Suomella on oltava aktiivinen rooli rauhanvälittäjänä. Toisin sanoen, Suomen tulee toimia kuten Venäjä haluaakin eli olla valmis vastustamaan pakotteita ja olla valmis vaikka lentämään Putinin rauhantapaamiseen, jonka avulla läntistä rintamaa Venäjää vastaan rikotaan.

Jotta Suomen liittyminen NATO:n jäseneksi voisi tapahtua ilman kansanäänestystä tai sen avulla, paljon pitäisi tapahtua. NATO:n kannatus on rapiat 25 prosenttia koko kansan keskuudessa. Noin 56 prosenttia on liittymistä vastaan ja loput siinä välissä. Yhdessäkään puolueessa NATO:n kannatus ei ylitä edes 50 prosenttia. Vassareissa kannatus on 7 prosentin luokkaa. Alla vuodesta 2002 vuoteen 2014:

Naton kannatus noussut Suomessa samalle tasolle kuin Georgian sodan jälkeen | Nato | HS

Uskon kuitenkin siihen, että vassareiden joukossa tehdään vielä uutta arviota. Syynä on lähinnä mainittu Venäjän tuki Euroopan äärioikeistolle. Tällä ei kuitenkaan ole NATO-jäsenyyden kannalta merkitystä. Suuret porvaripuolueet ja erityisesti Kokoomus ovat avainasemassa. Niin kauan kun NATO:n kannatus ei Kokoomuksessa yllä noin 2/3 eli jonnekin 67 prosenttiin ja Keskustassa vähintään 50 prosenttiin, mitään NATO-hakemusta ei tulla tekemään. SDP taas isona puolueena on yksi avainpuolueista ja 19 prosentin NATO-kannatus on onneton jäsenyyden kannalta.

En edes usko, että lukemat muuttuvat ilman jonkinlaista Neuvostoliiton ja sittemmin Venäjän roolin vaikutuksen käsittelyä Suomen poliittisiin päätöksiin. Tästä asiasta vaietaan - ja tullaan vaikenemaan jos vaan mahdollista - myös jatkossa. Suomalaiset on opetettu siihen, että meillä on aivan erityinen asema Isä Breznevin, Gorbatsovin, Hrutsovin ja Putinin sydämessä ja tämän takia meidän tulee antaa nyt Venäjän harjoittaa uusimperialistista politiikkaansa.

Lenin piti porvaristoa tyhmänä. Hän sanoi aikanaan, että kun tulee aika hirttää porvarit, ne varmasti myyvät köydenkin. Uskon että Putinilla on samanlainen käsitys suomalaisista.

e: kirotusvirheet.
 
Viimeksi muokattu:

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Tämä on kyllä parasta huumoria ja ehta gift that keeps on giving (toivon etten ole tosissasi näine heittoinesi).

Jotta hauskuus jatkuu, niin listaahan kaikkien alojen asiantuntijana NATO faktat tiskiin. Siellä varmaan on päällimmäisenä öljysodat ja yhdysvaltalaisen sotateollisuuden intressit? Liekö juutalaisetkin langoista nykimässä?

Niin on. Huumoria siinä on, että noin väitetään valheellisesti ja jätetään muut faktat huomioimatta.


Juuri viime viikon A-studiossa puhuttiin miten useat jäsenet ovat Natossa turvallisuuden kuluttajia eikä niinkään turvaajia. Jos ei muutamaa isompaa euroopan maata oteta lukuun niin aika moni on ajanut asevoimansa alas.

Ja jenkithän juuri vaati lisää resursseja muiden jäsenten puolustusmenoihin.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
A-Studionkin katseluun/kuunteluun kannattaa varustautua popcornien lisäksi jonkin sorttisella lähdekritiikillä, tai ainakin suhteellisuuden tajulla.
Ns. kuullun ymmärtämisellä suhteutettuna puhujaan.

Baltian maiden resurssit ovat myös suhteelliset, varsin ymmärrettävistä syistä. Portugalin satsauksia en vaivautunut edes hakemaan, koska sen panos Naton vaikuttavuuteen on mitätön. Toki riskikin nyky-Portugalin rähinöinnistä, Nato-kumppaneiden saattamisesta konflikteihin on pieni.

Joka tapauksessa, Nato-maiden rauhan aatteen ihannoinnista, jopa naiviista ihmisen hyvyyteen uskomisesta huolimatta, se on ainoa demokraattinen voimatekijä jolla on vielåkin varteen otettava puolustusarsenaali.
Jenkkien toive, että muidenkin kiinnostus Euroopan turvallisuustasapainon ylläpitämiseen kasvaisi myös euro-satsauksilla on varsin ymmärrettävää.

Tänään ratiossa Tuomioja veti tuttua settiä. Heinäluoma on käynyt Tarjan kanssa aikoinaan saman Erkin briifauksen läpi.
Nyt ovat Erkillä työn alla Antit.

Mikä on huolestuttavaa, Kepussa Kääriäis-Lehtomäkeläinen akseli on ollut hämmästyttävän hiljainen. Odotan linjausta.
Vanhanen-Sipilä linja ei ole minulle oikein kirkastunut.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Miksi Suomen pitäisi ottaa riski jos vain 30 bataljoonaa on valmiudessa läntisellä sotilasalueella. 2020 motorisoidun bataljoonan pitäisi tuhota kaksi vihollisen vastaavaa... Tuo on muuten olematon määrä mikä venäläisiin tänne kohdistuu. Tuolla 30 eivät pysty Suomea valloittamaan taikka sotimaan balttiaa vastaan samassa yhteydessä. Venäläiset moottorisoidut joukot, jotka pääsääntöisittään pidetään aina lehdistössä kovin isomääräisinä.. koostuvat ihan suoraasanottuna paskasta joukosta ja yhdellä painopistealueella ehkä voivat touhua huonoa puolustusta vastaan. Uudistettuja t-72:sia ja t90:sia .. Armata esim siinä vaiheessa että sammuu paraatiin... määrä tosi pieni joilla.. ne edes auttavasti pärjäisi...itseä ainakin vähän epäilyttää tämä venäläisten sotavoimien ylikorostaminen..... vaati vielä vuosia tuo modernisointiohjelama

Tällä hetkellä venäläisillä ei ole tänne mitään asiaa jo vähänkin joutuvat tuota joukkojen määrää hajaannuttamaan .. puhumattakamaan laadusta.. ihan turhaa IL/IS tasoa sanoa että venäjällä tuhansia panssareita tulossa, kun kaikki tietää että leo ampuu uudella piipulla jokaisen venakon neljästä kilsasta ja venakot ei saa läpi lainkaan(yleistän samalailla).

Jos Venällä lähtisi huikea talouskehitys, niin sitten Naton kannalla. Nyt siihen ei näkymiä.

Taisi olla laittamani linkin henkilöt ei Naton kannnalla .. ite myöskin ja eri syistä kun aattelen wt venäjä paska ilaman ydinaseita ;)
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Lähi tulevaisuudessa Venäjä on suurvalta vain ydinaseittansa kautta .. muuten pikku hiiri pullistelemassa .. hyvää settiä silti ... mikään ei estä että Venäjä kehittyisi sitten voisin kantaani muuttaa.. Nyt hölmöä isottelua Nato...
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Tämänhetkinen tilanne taitapi olla että baltia kestää noin 15 tuntia.. suora maastoa ja helppo jyrätä vaikka paskoilla panssareilla.., Muistaakseni joku nato simulaatio.. tähän sitten Suomi joutuisi vastaamaan... mielestäni tämä on se mistä pitäisi vängätä.. kaikki haluaa oman turvallisuudeen, mutta lähdetäänkö sotaan muualle
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Mitä nyt olen jonkin verran lueskellut Venäjän asevoimista, niin ymmärtääkseni heidän (konventionaalinen) asemahtinsa perustuu tällä hetkellä erittäin kehittyneeseen ohjusteknologiaan(S-300, S-400, S-500, Iskander, Topol, yms).
Mutta nämähän ei ole Suomelle mikään ongelma, koska kait emme ole hyökkäämässä Venäjälle.

Itse en kauheasti muuten usko noihin pidemmän matkan it-ohjuksiin(eikä kyse ole valmistajamaasta). Modernin hävittäjän kuitenkin suht helppoa polttaa niistä menonesteet pihalle kunhan ei nyt ihan liian lähelle mene. Mutta eiköhän Venäjällä ole noiden suhteen päätarkoitus ettei Naton pommarit pääse jylläämään? Ja eiköhän Hornetteihin tulevilla risteilyohjuksilla pyritä tarvittaessa juurikin tuhoamaan tuon tyyppiset puolustusjärjestelmät?

Oma näkemys on ettei Venäjä tänne halua hyökätä ja eiköhöhän se näkemys ole jo kaikille tullut selväksi. Baltiaan se saattaisi jopa haluta ja se veisi Suomen mukaan kärhämiin, jos olisi Naton jäsen. Tuota seikkaa ei mielestäni ei pidä vähätellä. Baltian maiden puolustus natosimulaatioiden mukaan on tunteja eli Venäjän joukot olisivat jyränneet ne ennen kuin edes vahvistuksia kerittäisiin harkita alueelle.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Venäjällä voi milloin tahansa tapahtua vallankaappaus, vallankumous tai vastaavaa. Tämän jälkeen saattaa valtaan tulla vielä Putiniakin hullumpi tapaus. Natoon kiitos ja pian.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
A-Studionkin katseluun/kuunteluun kannattaa varustautua popcornien lisäksi jonkin sorttisella lähdekritiikillä, tai ainakin suhteellisuuden tajulla.
Ns. kuullun ymmärtämisellä suhteutettuna puhujaan.

Baltian maiden resurssit ovat myös suhteelliset, varsin ymmärrettävistä syistä. Portugalin satsauksia en vaivautunut edes hakemaan, koska sen panos Naton vaikuttavuuteen on mitätön. Toki riskikin nyky-Portugalin rähinöinnistä, Nato-kumppaneiden saattamisesta konflikteihin on pieni.

Joka tapauksessa, Nato-maiden rauhan aatteen ihannoinnista, jopa naiviista ihmisen hyvyyteen uskomisesta huolimatta, se on ainoa demokraattinen voimatekijä jolla on vielåkin varteen otettava puolustusarsenaali.
Jenkkien toive, että muidenkin kiinnostus Euroopan turvallisuustasapainon ylläpitämiseen kasvaisi myös euro-satsauksilla on varsin ymmärrettävää.

Ei ainakaan tähän lähetykseen tarvinnut poppareita hankkia tai alkaa asiaa kääntämään sen kummallisemmaksi. Juuri noin asia on, että ovat turvallisuuden kuluttajia eikä sen tuottajia. Ja Natolla ei ole minkäänlaista puolustusarsenaalia. Sillä on vasta sitä sitten kun joku jäsen päättää ottaa osaa Naton toimintaan tai olla ottamatta kokonaan.

Ja tottakai jenkkien ärähdys on ymmerrättävää koska "liitto" tarkoittaa tahoja monikossa eikä yksikössä. Mutta kyllähän maailman valtiaat(NATO) asian kääntävät mieleisekseen jotta se palvelisi heidän etuaan.


Asiantuntija: Naton ehkä päivitettävä 5. artiklan velvoitetta jäsenmaiden auttamisesta - Ulkomaat - Uutiset - MTV.fi

Naton 5. artiklan mukaan jokainen jäsenmaa päättää itse, millä itse tarpeelliseksi arvioimallaan tavalla se auttaa hyökkäyksen kohteeksi joutunutta liittolaista. Muotoilu jättää paljon jäsenmaan omaan päätäntävaltaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös