Ne pohjautuvat mm. siihen, että Suomella on oma uskottava armeija sekä aktiivinen osanotto rauhanturvaoperaatioissa. Lisäksi geopoliittisesti ajatellen Suomen ja Ruotsin jäsenyys selkiyttäisi ja vakiinnuttaisi Itämeren pohjoisosan turvallisuuta.
Olen eri mieltä. Vaikka itse en näekään, että Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys olisi mikään uhka yhtään kenellekään tai että sen olisi jonain automaationa johdettava jännityksen kiristymiseen tai että se olisi jokin provokaatio meiltä Venäjää kohtaan.
Mutta oleellista on nyt se, miten tilanne de facto tulisi etenemään ja miten se ihan todellisuudessa tulee Itämeren tilanteeseen vaikuttamaan. Putin tulee tulkitsemaan jäsenyydet provokaatioksi ja aivan varmasti tästä syystä jännite Itämerellä tulisi kiristymään (taloudellisten ja poliittisten seurausten lisäksi). Olisivatko nämä seuraukset sitten jokin maailmanloppu, tuskin sentään, mutta miksi Suomen ylipäänsä kannattaisi luoda tällaista tilannetta, kun tämä nykyinen tilanne on meidän kannaltamme varsin hyvä?
hjalmar kirjoitti:
Mitä toiseen kysymykseesi tulee, niin luultavasti katsoit TP Niinistön haastattelun Ylen ykkösaamussa? Hän puhui myös Itämerestä Natomerenä, jos Suomi ja Ruotsi olisivat jäseninä. Pressalta pääsi kuitenkin unohtumaan Kaliningrad. Se on osa Venäjää ja sieltä on satamat auki Itämerelle.
Toinen, periaatteellisempi kysymys on se, että eikö meidän pitäisi ajatella sitä, mikä on Suomen etu eikä suggeroida itseämme Venäjän ajatteluun? Suomettumisen kultavuosina osasimme ajatella välillä Neuvostoliiton etua paremmin kuin he itse, mutta tänä päivänä ei meillä pitäisi olla enää mitään syytä olla rähmällään. Jos pohjaviiva kulkee siinä, mitä Venäjä sanoo Suomen Nato-jäsenyydestä, niin sitten on parasta unohtaa koko juttu.
Niin, Kaliningrad periaatteessa mutta suuressa kuvassa on aivan varmaa, että Putin käsittää Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden merkittäväksi geopoliittiseksi voimatasapainon muutokseksi Itämerellä. Enhän minä eikä kovin moni suomalainen ajattele noin, mutta oleellista Suomen ja Venäjän suhteiden kehityksen kannalta on myös tajuta venäläinen ajattelutapa - vaikka sen vastenmielisenä näkisikin.
Se ei suinkaan tarkoita suomettumista. Oli aivan oikein tuomita EU:n rintamassa Krimin miehitys ja on aivan oikein että keskusteluissa Putinin kanssa niin Halonen kuin Niinistö ovat ottaneet esille Venäjän ihmisoikeusasiat. On myös tärkeää, että Natosta voidaan avoimesti keskustella faktojen pohjalta - se ei sinällään saa olla mykistettyä. Eri asia on kuitenkin, mihin ratkaisuun päädytään.
mjr kirjoitti:
Niinistö on ollut massiivinen pettymys - nyt lienee viimeisiä hyviä mahdollisuuksia liittyä Natoon, mutta se vaatii niin ulko- kuin sisäpoliittista rohkeutta ja kaukonäköisyyttä. On aika selvää niin presidentin kuin muidenkin johtavien Nato-jäsenyyden "kannattajien" puheista ja toimista, ettei Suomen poliittinen eliitti pidä tätä Ukrainankaan kriisiä riittävänä havaintomateriaalina uuden tilanteenarvion tekemiseksi. Sen sijaan alkaa vähitellen tulla sellaista retoriikkaa, että Venäjällä olisi tässä jonkinlainen de facto "veto-oikeus" eli ollaan ihan itse ajautumassa takaisin Euroopan harmaalle alueelle, idän ja lännen väliin. Tietysti tämä poliitikko-sukupolvi taitaa tuon suunnan vaikka unissaan. Mutta ajattomalla ajalla ei saisi olla suomettarelainen.
Ei, Niinistön toiminta on ollut loppuen lopuksi nimenomaan valtiomiesmäistä ja suuremman kuvan huomioonottavaa. Toisin kuin Stubbilla joka oli jo Georgian kriisin yhteydessä kovaan ääneen huutelemassa Suomen Nato-jäsenyydestä. Ei ratkaisuja pidä tehdä yhden hetken tunteellisten puuskien varassa.
Minusta Nato ei saa olla ideologinen kysymys kumpaankaan suuntaan - ei jäsenyyttä vastaan tai sen puolesta. Olen kyllä hyvinkin eri mieltä myös tuosta harmaasta alueesta. Suomi ja Ruotsi ovat EU:n jäseninä ja yhteiskuntajärjestelmiltään selvästi osa länttä. Tosin tällaisen länsi-itä -vastakkainasettelun liika korostaminen ja herättäminen henkiin ei kuulu millään Suomen intresseihin (Putinin intresseihin toki aika ajoin kuuluu..). Sen intresseihin kuuluu taas se, että Venäjä vähitellen voisi kehittyä parempaan suuntaan. Realismia on kuitenkin, että perustavaan muutokseen menee useita sukupolvia.
Suomi voi sitä edesauttaa keskinäisellä kanssakäymisellä niin kaupankäynnissä kuin kansalaisjärjestötasolla - ei niinkään pönkittämällä tällaista venäläiseenkin nationalismiin vetoavaa vastakkainasettelua. Venäjän toimet Ukrainassa on toki tuomittava, mutta ei pidä tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka kääntyvät lopulta itseään vastaan.
P.S. Paasikivi oli suomettarelainen.
Tosin itse kyllä kannatan nykymaailmassa hyvinkin arvolähtöistä ulkopolitiikkaa periaatteessa. Nato-jäsenyyttä on kuitenkaan itse näe minään arvokysymyksenä siitä, onko Suomi osa "itää vai länttä". Suomi on osa eurooppalaista demokraattista yhteisöä jo EU-jäsenyyden kautta, sitä ei tarvitse erikseen osoittaa varsinkaan tavalla, joka vain lietsoo vanhaa geopoliittista ajattelua (jolla tavalla Putin tietysti pitkälti ajattelee).
Jymäkkä kirjoitti:
Tuossa Sutelan päättelyketjussa on se perustavan laatuinen virhe, että NATOssa ei ajatella samoin kuin Suomessa, jossa edelleen näköjään mietitään ensin, mitä Venäjä mahtaa tästä ajatella. Ei Suomen jäsenyys juuri poikkea Baltian maiden jäsenyydestä, joten tuskin Venäjän reaktio on NATOlle ongelma. Lisäksi siellä on kyllä kokemusta tällaiseen Venäjän harjoittamaan uhittelupolitiikkaan vastaamisesta, eikä myötäilyä ole tehokkaaksi havaittu.
No joo, totta kai Venäjän reaktioita myös NATOssa joudutaan miettimään. Pointti on kuitenkin se, että NATO on aina ottanut ihan selvän linjan siitä, että Venäjä tai mikään muukaan taho ei voi heidän päätöksiinsä vaikuttaa millään lailla. Olen melko varma, että selvästi Länsi- Eurooppaan arvomaailmaltaan lukeutuva Suomi pääsee halutessaan NATOn jäseneksi. Tässä ollaan nimittäin silloin ihan NATOn alkuperäisen tarkoituksen äärellä.
Olen kyllä siitä hyvinkin eri mieltä, että Suomen jäsenyys Natossa olisi jollain tavalla sama kuin Baltian maiden. Ne olivat olleet osa Neuvostoliittoa, olivat olleet siis sen miehityksen alla toisesta maailmansodasta lähtien. Kun ne vapautuivat, ne ymmärrettävästi halusivat niin nopeasti kuin mahdollista liittyä niin poliittisesti kuin sotilaallisti läntiseen järjestelmään.
Suomen taas ei tarvitse todistaa yhtään mitään kenellekään. Suomen asema demokraattisena EU:n jäsenmaana ja pohjoismaisena hyvinvointivaltiona on ihan selvä myös Venäjälle. Se ei ole Venäjälle myöskään mikään ongelma. Ongelma syntyisi siitä, jos Putin saisi aiheen katsoa, että Suomi lietsoisi lännen ja idän välistä vastakkainasettelua - totta kai me näemme asian toisin, mutta on nähtävä realiteetit.
Sutelan arvioon en uskalla ottaa itse varmaa kantaa, koska en osaa Naton viimekätistä ajattelutapaa arvioida. Uskoisin kuitenkin, että sielläkin tietysti nähdään Suomen asema hyvin vakiintuneena - poliittisesti demokraattiseen Eurooppaan kuuluvana mutta sotilasliittoihin kuuluvana maana. Kannattaisiko Natonkaan kannalta alkaa tätä hyvinkin vakaata tilannetta Pohjolassa muuttamaan? Mikä olisi toisin sanoen Suomen jäsenyyden hyöty verrattuna haittoihin?