Riitävä oma pelote on mielestäni paras.
Mielestäni venäläisten pitäisi lähettää esim. noin tuhat vanua, jotta pärjäisivät leoille panssaritaistelussa näin kärjistettynä(yllä vähän perusteluja). Samaan tyyliin pitäisi hyökätä kuin muinoin shermannit tiikerien kimpuun, muutama uhrattava että yksi pääsisi persuksiin. Uhka on tällöin riittävä. Ilmavoimissa sama pitäisi saada myös tälle tasolle.
Näistä tuli mieleen seuraavaa:
Aika moni on Venäjän viime aikaisten operaatioiden (Georgia, Krim, Ukraina...) vetänyt sellaisia johtopäätöksiä, että Venäjän uhka on kasvava ja asevoimansa kykeneviä.
Itse taas olen vetänyt samasta uutisvirrasta ja dokumentoiduista tapahtumista jopa täysin päinvastaisen käsityksen Venäjän todellisesta sotilaallisesta kyvystä nyt vuonna 2016.
Heti tulee mieleen se, että huolimatta epälineaarisen sodankäynnin lisääntymisestä huolimatta sekä uhkakuvista ja maalailuista huolimatta Venäjän sotilallinen doktriini perustuu edelleen suurilta osin konventionaaliseen sodankäyntiin. Georgian operaatiosta ja kuukausia kestäneestä tykistön keskittämisestä tiedetään, että mikäli Georgialla olisi ollut kunnollinen tiedustelu ja asevoimat, olisi lopputulos ollut jotain aivan muuta. Ymmärtääkseni georgialaisten täydellinen ammattitaidon puute on ollut jopa jonkin sortin sisäpiirin vitsi PV:ssä, joskin vakava asia kyseessä.
Samaten Ukrainan armeija on todella heikko, vaikka määrällisesti paperilla löytyy paljon neukkulan aikaista romurautaa. Krimin nopean valloituksen voi varmaan joku nöhdä loistavana Venäjän erikoisjoukkojen suorittamana operaationa, mutta itse nostaisin kyllä aika monta kysymymerkkiä pöydälle. Se on selvää, että mikäli Ukrainan ja Venäjän suhteet eivät olisi niin monimuotoisia ja Venäjällä ei olisi niin läheisiä suhteita jopa Ukrainan armeijan tuolloisiin johtajiin, niin eihän tuo olisi mennyt kuin Strömsössä.
Kaiken kukkuraksi ukrainalaiset olivat niin totaalisen ammattitaidottomia, että jättivät ison osan kalustosta Krimille, vaikka koneet olisi tullut siirtää heti kriisin puhjettua turvaan muualle Ukrainaan.
Summa summarum: mikäli Venäjä oikeasti suunnittelisi jotain maaoperaatiota Suomen suuntaan, niin se on selvää, että PV on täysin eri luokan vastus, kuin tähänastiset valloitukset. En tarkoita, että tilanne olisi mikään täydellinen, mutta ero esimerkiksi Ukrainaan on iso. Apua tosin tarvitaan ilmasodankäynnin takia.