5000 vahvuisen joukon raskaiden aseiden esisijoittaminen on lähinnä ele, jolla ei muuteta sotilaallista tasapainoa. Näitä eleitä tulee lisää, mikäli Venäjä pysyy nykyisessä expansiivisessa moodissaan. Venäjä on pitänyt länttä ja NATOa vihollisena koko Putinin kauden ja nyt tuo aktiivinen työ alkaa tuottaa hedelmää. Me lännessä taidetaan olla tyhmiä, koska kesti 15 vuotta tajuta että, Putlerin Venäjä ei ole kumppani eikä ystävä.
Balttiaan ei kannata kalustoa viedä, koska Venäjä pystyy valtaamaan alueen nopeasti, mutta vapauttamista varten resursseja Puolaan on järkevä sijoittaa. Minä luulen, että tämä oli ensimmäinen tippa ja tippoja tulee lisää.
...
Olisikohan kysymys kenties siitä, että Venäjä laskee Itä-Euroopan olevan sen oma puskurivyöhyke, jossa sen tulee voida mellastaa mielensä mukaan? Naton läsnäolo heikentää tuota mahdollisuutta.
Tosiasiassa 1900-luvun suurin ja ylivoimaisesti vahingollisin geopoliittinen katastrofi ei ollut Neuvostoliiton hajoaminen.@Toejoen Veikko on jäljillä. NATO haittaa pahasti 1900-luvun suurimman geopoliittisen katastrofin™ korjausta.
No on tuo nyt kuitenkin yhden yhtymän verran kalustoa ja pakottaa Venäjän ottamaan huomioon tuon tekijän ja se estää myös Krimin skenaarion toteutumisen Baltiassa. Hyökkääjän on käytännössä pyrittävä vähintään kolminkertaiseen ylivoimaan päästäkseen läpimurtohyökkäykseen. Tuo tarkoittaisi käytännössä kolmen moottoroidun tai mekanisoidun jalkaväkiprikaatin kohdistamista tuolle operaatiosuunnalle. Emme tiedä mikä tuon 5000:n vahvuisen joukon ensimäinen tehtävä on. Se voi olla viivytys, jolla saadaan aikaiseksi riittävä aikavoitto operatiivisen reservin vastahyökkäyksen mahdollistamiseksi. Tuo reservi voi sitten olla jo Puolassa ja sen suuruus voi olla sitten vaikka kolme prikaatia tai jopa enemmän. Kun ensin yksi joukko hidastaa ja kuluttaa, niin seuraavan portaan vastahyökkäyksellä päästään lyömään jo valmiiksi kulutettua vihollista. Minä ainakin aloittaisin taistelun heti Viron itärajalta ja pakottaisin vihollisen käyttämään omia reservejään mahdollisimman aikaisin.
Pakko kysyä kaikilta Naton puolesta puhujilta:
Oletteko tosissaan sitä mieltä, että nyt kannattaisi olla Natossa?
Venäjän ulkoministeriö: Yhdysvaltojen suunnitelmalla voi olla ”vakavat seuraukset” - Ulkomaat - Uutiset - MTV.fi
Onko sinulla jotain faktaa vai vain mutua? Se, että Venäjä alku vuodesta toi joukkoja Rollon korkeuteen, voi myös johtua eräästä pohjoismaalaisesta Nato-maasta, Norjasta. Tass: Venäjä toi ensimmäiset joukot Suomen rajan tuntumaan - Kotimaa - Ilta-SanomatKyllä. Ehdottomasti pitäisi olla Natossa nyt.
Jos oltaisiin Natossa nyt, niin varmasti venäläisjoukkoja rajoillamme lisättäisiin, mutta aivan yhtä varmasti ne siellä rajan takana pysyisivätkin. Myös ne tunnuksettomat vihreät miehet. Haukkuva koira ei pure.
Oletteko tosissaan sitä mieltä, että nyt kannattaisi olla Natossa?
Onko sinulla jotain faktaa vai vain mutua?
Niin. Jos Nato aloittaisi sodan Venäjän kanssa tai toisin päin niin Suomi olisi se ykköstanner. Suomen geopoliittinen asema on niin tärkeä, että olisi vain fiksumpaa olla päästämättä kumpaakaan osapuolta maillemme. Mistä te olette saaneet päähänne, että jos Nato ja Venäjä alkaisi sotimaan, niin Venäjä uhraisi resurssinsa tänne, kun Baltiassa ja Itä-Euroopassa olisi täysi tilanne päällä?
Ja tässä tulee se mitä olen toitottanut aika paljon tässä ketjussa. Suomen alue, Suomenlahti, Ahvenanmaa etc... Luuletteko tosissaan, että jos Venäjä alkaisi tulemaan tänne, niin Nato antaisi Venäjän tehdä mitä haluaa Suomen itärajalla/itäalueilla, aivan kuten nyt Ukrainassa? Tai se olisi vaikka Ruotsille ja Norjalle ok? Moni täällä on sitä mieltä, että esim Nato, EU-maat tai Pohjoismaat ei laittaisi tikkua ristiin, jos Venäjä alkaisi samanlaisiin toimiin, kuin Ukrainassa. Itse en tähän vain usko. Itse uskon, että riittävän hyvä oma puolustus ja samanlainen veljeily Naton kanssa kuin nyt, riittää, ettei Venäjä ala sikailemaan Suomen kanssa.Tämä on vähän näitä tilanteita, että geologisille asioille ei vain voida mitään. Tuossa vieressä möllöttää arvaamaton jättiläinen, Pietari on "iskuetäisyydellä", meriyhteyden osuudella on vaikutuksensa ja ties mitä. Jos Nato ja Venäjä ajautuisivat sotaan, niin molempien puolien kannalta Suomen alueen "hallussapito" olisi perusteltua: toisaalta Venäjä suojaisi Pietaria ja vaikeuttaisi isoa maahyökkäystä, toisaalta Nato saisi hyvän väylän "iskeä" ja saisi huollettua merenkin kautta liittolaisiaan. Onko tämä sitten ykköstanner vai ei? Riippunee miten Nato kohdistaa voimavaransa, mitkä alueet ovat Venäjän kannalta kaikista kriittisimpiä ja minkä tyylinen sodasta tulisi.
Tämä on täyttä mutuaVihreät tunnuksettomat sotilaat ei Baltian maissa riehu. Taas fakta. Näistä faktoista voimme päätellä, että tunnuksettomat sotilaat ei tule riehumaankaan Baltiassa. Pidän hyvin mahdollisena, että ison rähinän sattuessa päälle, ollessamme Naton ulkopuolella, tääläkin alkaa noita tunnuksettomia sotilaita esiintymään. Näin saadaan ainakin Suomi tolaltaan.
Itse en tähän vain usko. Itse uskon, että riittävän hyvä oma puolustus ja samanlainen veljeily Naton kanssa kuin nyt, riittää, ettei Venäjä ala sikailemaan Suomen kanssa.
Eikö Suomi sitten ole varautumassa mihinkään? Itse olen lukenut suuresta puolustusvoima uudistuksesta ja viime päivinä on puhuttu Hornettien korvaamisesta. Vaikka me olisimme Natossa niin tuskin ne koneet vielä ensi vuonnakaan täällä olisi. Tai olisi täällä koneita, mutta niiden komentaja USA:ssa ja käyttäjillä eri tunnukset kuin suomalaisilla lentäjillä.Tämä on täyttä mutua.
Suomessa on vallalla varsinkin keskustassa, persuissa ja vihervasemmistossa kummallinen itsepetoksen aika. Venäjän varustautumista ja venäläisten aivopesua hybridisotaan mm. Suomea vastaan kieltäydytään näkemästä. Ensimmäiset laukaukset on jo ammuttu kun Putinin propaganda jauhaa Suomessa olevien venäläislasten raaoista huostaanotoista ja huostaan otettujen lasten aivopesusta jonka osana heitä kielletään puhumasta omaa kieltään.
Täällä kuvitellaan näitä juttuja jotenkin vahingoksi samaan tapaan kuin teuraat kuvittelivat oman kohtalonsa Stalinin vainojen aikana.
Eikö Suomi sitten ole varautumassa mihinkään?.
Onko sinulla tähän jotain linkkiä? Missä näin on mainittu?Kyllä on. Suomi joutuu varautumaan siihen, että Venäjä hyökkää eri tavoin (hybrdisota) Suomea vastaan.
Onko sinulla tähän jotain linkkiä? Missä näin on mainittu?