Ruotsi todennäköisesti auttaa mutta itse epäilen, että vain ahvenanmaan ja pohjanlahdelta suuntautuvia Venäjän hyökkäyksiä vastaan jolloin se itse ja eritoten gotlanti olisi alttiina vaaraan. Ainoa apu mitä Ruotsilta tarivttaisiin olisi lentokoneet ja sukellusveneet ja muilla ei teekkään mitään.
Itse olen valitettavan skeptinen Ruotsin tukeen. Se tiedostaa oman sotilaallisen heikkoutensa, eikä tahdo siksi tulla vedetyksi mukaan konfliktiin. Moraalista tukea varmasti saataisiin, mutta ei aseellista. Tilanne olisi täysin sama kuin talvisodassa. Silloin osa ruotsalaisista lähti vapaaehtoisina Suomeen, koska he kokivat, että Neuvostoliitto ja kommunismi pitää pysäyttää ennen kuin se ehtii maan rajoille. Nykyisellään uskoisin taas ruotsalaisten ajattelevan tässä hypoteettisessa konfliktitilanteessa siten, että Suomi pärjäisi hetken aikaa yksinään, ja saisi aiheutettua Venäjälle sen verran voimakkaat miestappiot, että tämä todennäköisesti tyytyisi Suomen valloitukseen, eikä lähtisi ylittämään Tornionjokea ainakaan välittömästi. Siksi tänne ei kannattaisi tulla edes vapaaehtoisina pysäyttämään venäläisiä.
Mitä tämän ketjun aiheeseen tulee, niin kävin tänään muissa asioissa Tampereen Koskikeskuksessa, kun huomasin siellä kokoomuksen vanhojen herrojen, Ben Zyskowiczin, Ilkka Kanervan, Pertti Salolaisen ja Kimmo Sasin isännöimän tilaisuuden. Jäin tätä hetkeksi kuuntelemaan. Siellä mainittiin (en muita enää, kenen suulla) varsin hyvä pointti: jos Viro, Latvia ja Liettua eivät olisi liittyneet Natoon, tilanne Suomen lähialueilla olisi tällä hetkellä huomattavasti vakavampi. Venäjä yrittäisi silloin hyvinkin paljon nykyistä todennäköisemmin näiden maiden kohdalla samaa kuin se on tehnyt Ukrainan kanssa. Toki tämä keikaus ei ole pois suljettu nytkään, mutta Naton tuoma turvallisuuden tunne saa varmasti eteläisten lähikansojemme jäsenet nukkumaan yönsä paremmin.
Harvemmin luen iltapäivälehtiä tai niiden erikoisnumeroita, mutta Iltalehden hiljattain ilmestynyt Nato-liite tuli ostettua, ja pidän tätä ihan hyvänä lukupakettina, sillä monia asiakysymyksiä käydään läpi erilaisista näkökulmista. Lehdessä tuodaan esiin Maanpuolustuskorkeakoulun vuoden 2011 raporttia siteeraten varsin hyvä pointti, jota en muista tässä ketjussa vielä spekuloidun. Nykyisellään reserviin perustuva armeijamme olisi todennäköisesti varsin haavoittuva liikekannallepanon aikana. Venäjä voisi tarvittaessa häiritä tätä hyvinkin tehokkaasti muutamilla täsmäiskuilla. Rauhan ajan valmius myös niin matala, että yllätyshyökkäykseen olisi vaikeaa vastata. Sitä ei artikkelissa kuitenkaan mainita, että miten Nato-jäsenyys muuttaisi tätä tilannetta. Uskoisin kuitenkin sen lisäävän kykyä vastata tähän mahdolliseen yllätyshyökkäykseen. Toinen merkittävä seikka, joka artikkelissa mainitaan, on Itämeren liikenteen turvaaminen, johon Nato varmasti ryhtyisi. Tätä kautta Suomi saisi turvattua tarvitsemiaan tavaroita ja materiaaleja. Huoltovarmuus siis paranisi.