Hyvä viesti kaikkinensa. Sikälihän ns. ylijäämämiehiä, ketkä erinäisistä syistä eivät pääse vakinaiseen parisuhteeseen tai avioliittoon on aina ollut. Nyttemmin vain vaikeasti parisuhdetta löytävien (Vaikka sitä siis haluaisivatkin.) miesten suhteellinen osuus näyttää kasvaneen. Jos vielä parikymmentä vuotta sitten Laura-luokanopettajalle kelpasi Petri-putkimies ja Leena-lähihoitajalle Valtteri-vuoropäällikkö, niin ei tätä nykyä välttämättä niin usein. En todellakaan kannata internetissä räjähdysmäisesti kasvanutta incel-kulttuuria, vaan pidän sitä lähtökohtaisesti myrkyllisenä, mutta varmasti niin monien nuorten ja nuorehkojen miesten turhautumiselle joitain ihan oikeitakin syitä on. Varsinaisia naisvihaajia en halua uskoa olevan kuin vähän.
Tinder ja muut vastaavan formaatin deittisovellukset näyttävät kärjistäneen tilannetta. Ero "match raten" välillä taitaa olla miesten ja naisten välillä lähes seitsemäntoistakertainen. Jos naisella saattaa kerralla olla kymmeniä tai satoja matcheja, minkä väliltä valita, aloittaako keskustelua, on miehellä helposti vain muutama ja mikäli satut sitten olemaan se Petri-putkimies, miksi Laura-luokanopettaja antaisi sinulle edes mahdollisuutta, kun tarjolla on Jussi-juristi ja Antti-arkkitehti?
Todellisuus kuitenkin on, että jos joku olisi ”valmis valitsemaan” sinut vasta sitten, kun sijoitusvarallisuutta on X€ ja koulutusta Y verran, niin hän ei ole kiinnostunut sinusta sinuna, vaan sellaisena, mitä sinä edustat hänen silmissään. Tuollaiset ”laatikot” ovat vain ja ainoastaan kiva bonus, jos muuten kemiat kohtaavat. Kun me tavattiin nykyisen puolisoni, lasteni äidin kanssa 4,5 vuotta sitten, meni hyvin hyvin pitkään ennen kuin hän edes tiesi, mitä minä teen työkseni. Koulutaustani selvisi varmaan ensimmäisen vuoden aikana. Palkkaani hän ei tiedä tänäkään päivänä, saati muuta varallisuutta. Mä olen aivan tavallinen, mahdollisesti keskimääräistä rumempi, tavatessamme hieman ylipainoinen ja jo silloin päälaelta kaljuuntuva varhaiskeski-ikäinen ihminen. Silti sain napattua tuollaisen, omaan silmääni täydellisen jumalattaren.
Joku voisi kysyä, miten ja miksi? Koska mä olen aidosti ja ylpeästi juuri sellainen kuin olen. En yritä olla mitään sellaista, mitä en ole. En yritä esittää olevani mitään muuta.
Kyllä se kaikki lähtee itsetunnosta. Itsetunnon puute näkyy kauas. Epävarmuus loistaa kuin Naantalin aurinko. Itsetunnon puuttuessa on helppo mennä helppojen tekosyiden taakse; en ole tarpeeksi varakas, en ole riittävän koulutettu, en ole riittävän urheilullinen, mulla on luomi väärässä paikassa, käytän silmälaseja yms. Ne ovat ulkoisia, täysin epäolennaisia asioita, joilla ei ole mitään tekemistä aidon kiinnostuksen kanssa. Mutta jos ihmisen mielentila on se, että hän ei kuitenkaan riitä koska sitä tätä ja tota, niin se huokuu ulos ja näkyy kauas. Miksi joku toinen arvostaisi sinua juuri sellaisena kuin olet, jos et pysty siihen edes itse?
Tämä vuodatus ihmiseltä, jonka itsetunto, elämä ja maailma romahti avioeron myötä aikoinaan. En ollut itselleni minkään arvoinen. Jossain toisessa ketjussa olen avannut omaa tilannettani enemmänkin, omaa polkuani nykyhetkeen. Lyhyesti: itsetunnon löytämiseen ei ole oikotietä, vaan se vaatii helvetin kovaa duunia ja jatkuvaa vuoropuhelua itsensä kanssa. Se ei tule itsestään, vaan ainoastaan aidosta halusta löytää se.