Terapiapalveluja on saatavilla monelta eri taholta, ja niitä kannattaa käyttää matalalla kynnyksellä. Toivottavasti saat työterveyden kautta apua. Jos et saa, tai joutuisit odottamaan pitkään, niin kannattaa kysyä myös läheisistä seurakunnista. Seurakuntien terapiapalvelut ovat tarjolla niin kirkon jäsenille kuin ei-jäsenille. Lausuttakoon heille arvostuksen sana siitä, ettei jäsenkorttia kysytä heti ensimmäisenä. Lisätietoja ev.lut. seurakuntien palveluista on koostettu hyvin
Mielenterveystalon sivustolle.
Kannattaa myös huomioida, että terapiasuhde terapeutin kanssa on hyvin henkilökohtainen ja yksilöllinen, ja asiointisuhteen rakentaminen terapeutin kanssa voi myös epäonnistua - siitäkin huolimatta, että terapeutti olisi tehtävässään täysin ammattitaitoinen. Tämä voi johtua vaikkapa siitä, ettet välttämättä "osaa avautua" ensimmäiselle henkilölle, jonka kanssa keskustelet asioistasi. Minulle kävi noin, kun käytin eroni haminoissa erään yksityisen terveyspalveluntarjoajan terapeutin palveluja (työterveyden kautta). Lopetin tuon, ja vähän myöhemmin menin toiselle terapeutille, ja homma toimi tämän henkilön kanssa huomattavasti paremmin. En silti sanoisi, että jälkimmäinen olisi ollut ammattilaisena edellistä "parempi", mutta terapeutin vaihto auttoi minun tapauksessani olennaisesti.
Ikävä juttu tuo sinun erosi, olen pahoillani. Toivotan voimia ja jaksamista. Ei varmasti lohduta juuri tässä hetkessä, mutta aika auttaa sinunkin tapauksessasi. Juuri tuo ulkopuolisen kuuntelijan ja esimerkiksi terapeutin apu on omiaan tuomaan helpotusta ja antamaan sinulle sopivia työkaluja käsitellä asioita ja päästä eteenpäin, joten olet ihan oikealla asialla kysyessäsi.
Oletko harkinnut uutta suhdetta tähän mennessä, tai miettinyt, haluatko hakea elämääsi uusia ihmissuhteita? Asiaa voi lähestyä monella eri tavalla. Uudet ihmissuhteet, siis ihan kaikenlaiset, auttavat yleensä tuomaan perspektiiviä asioihin. Jos aika ei tunnu olevan kypsä uudelle puolisokandidaatille, niin asiasta ei tietenkään tarvitse ottaa paineita.
Monen tyyppiset ihmissuhteet, niin seksuaaliset kuin ei-seksuaaliset, ovat omiaan rikastuttamaan elämää, ja omalta osaltaan auttavat keventämään eromurheiden tuomaa painolastia. Minä ratkaisin tuon asian vajaa vuosikymmen sitten hyppäämällä - ehkä turhankin kevyesti - uuteen naissuhteeseen, todella nopeasti. Vaikka jälkikäteen ymmärsin, ettei tuolla suhteella ollut edellytyksiä ns. laastarisuhdetta kummempaan (kesti kuitenkin vuoden), niin näen sillä olleen oman arvonsa, ja kunnioitan tuota kokemusta yhtenä palasena avioeroni jälkeisen elämäni rakentumissa. Tuon "laastarisuhteeni" kautta tutustuin myös muutamaan muuhun uuteen ihmiseen, joka sekin toi mukavaa uudenlaista tuulahdusta elämään. Toki olisin voinut mennä klassisesti vaikka keramiikkakurssille tai kunnallispolitiikkaan hakemaan uusia ihmisiä tai elämänsisältöä. Konstit ovat monet. Joka tapauksessa neuvon tekemään jotakin uutta tai eri tavalla. Näin elämä ei kierrä samaa vanhaa ajatusten kehää, ja samalla ex-puolison muisto ja hylätyksi tulemisen tunne saavat seurakseen muitakin sävyjä mielenmaisemaan.
Mutta aika tosiaan auttaa. Jatkan vielä hetken omista kokemuksistani, jos sallit. Minulla on eroni jälkeen ollut useampia suhteita vastakkaisen sukupuolen kanssa, niin perinteistä parisuhdetta kuin kevyempääkin. En lähde neuvomaan ketään tekemään samalla tai eri tavalla kuin mitä olen itse tehnyt, mutta kannattaa pohtia monenlaisia vaihtoehtoja, myös niitä itselle vähemmän ilmeisiä. Yhtä kaikki, tuollaiset monenmoiset suhteet ovat avanneet minulle hyvin, mitä tai ketä olen oikeastaan etsimässä, ja minkälaisten ihmisten kanssa olen tai en ole yhteensopiva. Minun tapauksessani kävi niin, että tapasin puolisen vuotta sitten nykyisen naisystäväni. Nyt homma vaikuttaa toimivan, ja molemminpuolinen tunne juuri sen oman ihmisen löytymisestä tuntuu kuvaavan osuvasti suhdettamme. Siitäkin olen vakuuttunut, että todennäköisesti en olisi ollut valmis luomaan kestävää suhdetta nykyisen naisystäväni kanssa vielä parisen vuotta avioeroni jälkeen. Asioiden asettuminen paikalleen vaatii oman aikansa, ja tuo aika on kovin yksilöllinen. Myös jaloilleen pyrkiminen ja uusien kuvioiden rakentaminen on tärkeää aikaa, jonka arvon huomaa parhaiten sitten joskus myöhemmin.