Facebook-feedissäni tänään: "If all who have been sexually harassed or assaulted wrote "Me too" as a status, we might give people a sense of the magnitude of the problem."
Nyt kun jengi kokee asioita eri tavalla ja oman kokemuksen myötä voi tuomita vaikka minkä asian, on ajatukset sekavat.
Jos vaikka oma elämänkumppanini olisi aikoinaan kokenut lähentely-yritykseni ahdisteluna, olisiko tässä itse lapseton poikamies? Miten tässä maailmassa enää ikinä voi saada pillua tai kumppanin, jos naisia ei saa kontaktoida? Nyt jengi sanoo, että ahdistelu on ahdistelua ja asiallinen pokailu on asiallista pokailua. Minä sanon, että vitut! Nainen saa vuonna 2017 kokea minkä tahansa lähentelyn ahdisteluna ja sinä olet sika ja paska.
Tämä kampanja on herättänyt paljon keskustelua. Esim. Hesarin kymmenen luetuimman jutun joukossa on tällä hetkellä kolme juttua aiheesta. Aina yhtä objektiivisesti asioista kirjoittava
NYT-liite kertoo, mikä on seksuaalista häirintää.
Lainaus jutusta: ”Ei-toivottu” on on THL:n tasa-arvotiedon keskuksen kehittämispäällikön
Hanna Onwen-Human mukaan avainsana.
”Jos kohde kokee sen häiritseväksi, kyse on seksuaalisesta häirinnästä. Tekijän aikomus tai tarkoitus ei ratkaise sitä, mikä on seksuaalista häirintää ja mikä ei”, Onwen-Huma sanoo."
Onhan tämä nyt aivan uskomaton määrittely. Tällä perusteella ihan mikä tahansa, minkä "uhri" sanoo olevan seksuaalista häirintää, on seksuaalista häirintää. Minä haluan nähdä sen päivän, kun nainen tuomitaan mieheen kohdistuneesta seksuaalisesta häirinnästä tuolla perusteella. Toisinpäin varmaan tulemme näkemään tuomioita, mikäli feministinen maailmankuva saa entistä isompaa valtaa yhteiskunnassamme.
Käytännössähän homma menee siten, että miehen markkina-arvo ja vetovoima ratkaisee sen, mikä on seksuaalista häirintää ja mikä ei. Miehet kuitenkin tekevät nyt ja tulevaisuudessakin aivan valtaosan aloitteista erilaisen pariutumisen suhteen.
Mikäli oikeasti esim. oikeuskäytännössä aletaan noudattaa edellämainittua määrittelyä, niin naisten seksuaalinen valta tulee entisestään lisääntymään aivan merkittävässä määrin.
Lisäksi on pakko kysyä, että voisiko heteromies osallistua metoo-kampanjaan kertomalla seksuaalisestä häirinnästä, joka on tapahtunut toisen miehen toimesta? Minä nimittäin olen sellaista kokenut homobaarissa, mutta minusta ei ollenkaan tunnu siltä, että olisi sallittua kertoa siitä kampanjan yhteydessä somesta. Väitän, että osa ihmisistä ajattelisi "siinä etuoikeutettu valkoinen heteromies pyrkii mukahassusti mustamaalaamaan kampanjaa". Tuossa on feministisestä maailmankuvasta katsottuna sellainen asetelma, jota ei ole olemassa.
Kuten muutkin vastaavat kampanjat, niin tämäkin kampanja saa minussa aikaan vastareaktion. Ja näin veikkaan monen miehen tuntevan hiljaa mielessään. Ja tämä ei tarkoita sitä, että kampanjan myötä alkaisin harjoittaa seksuaalista häirintää. En ole sellaista koskaan mielestäni tehnyt enkä toivottavasti tule tekemäänkään.