Tähän semmoinen korjaus, että mustasukkaisuus on puhdasta omistamisenhalua, ei välittämistä eikä varsinkaan rakastamista.
En ole ihan samaa mieltä asiasta. Tietyissä määrin mustasukkaisuus voi olla ihan hyväkin piirre, mutta totta kai, kuten mikä tahansa joka menee överiksi se on voi olla ja onkin ihmissuhteita tuhoava ominaisuus.
Myönnän itse olleeni mustasukkainen, mutta en ehkä sillä tapaa perinteisesti, että esim. olisin pelännyt tyttöystävän pettävän minua. Pikemminkin se oli sitä, että olin mustasukkainen huomionosoituksista ja ylipäätään siitä, että en yhtä lailla saa hyväksyntää kuin esim. hänen kaverinsa. Esimerkkinä nyt vaikka se, että joku tämän exäni miespuolinen kaveri heitti luokkaa: laaduton jotain läppää ja exäni nauraa perseensä pohjasta. Sitten heitän minä samaa ö-luokkaa olevaa juttua ja lähinnä vaivaannutaan ja toivotaan, että pitäisin pääni ummessa enkä nolaisia itseäni ja exää.
Noissa tilanteissa kun totesi, että muiden seura on hauskempaa ja jutut naurattaa, niin mustasukkaisuutta (jos se sitä nyt on) rupesi kyllä ilmenemään silloin.
Noin muuten kyllä olen pyrkinyt tiedostamaan tuon tunnetilan ja olla antamatta sille valtaa. Kyllä siitä eroon pääsee jos vaan vähän antaa järjelle tilaa ja toteaa tilanteen älyttömyyden.
Silti sanoisin, että pieninä ripauksina mustasukkaisuus on hyvä. Sillä tapaa, että ei ole ihan täysin yhdentekevää mitä toinen sanoo ja tekee. Eli osaa tiedostaa missä kulkee raja ja milloin esimerkiksi jonkun jätkän ei kannata astua toisen reviirille. Kyllä se ihan välittämistä silloin on, toki sitä itsekkyyttä myös, mutta sekin kuuluu asiaan vaikka mitä väittäisi. Kukaan ei tietysti ketään voi omistaa, mutta on myös oikeus kokea, että parisuhteeseen kuuluu avoimuus. Kaikki ei sitä vilpittömästi kunnioita, joten mustasukkaisuus on ihan luonnollinen seuraamus siitä.
Voi se olla omalla tavallaan jopa viehkoakin, jos joku nainen on hiukan mustis. Kun sen tajuaa, niin ymmärtää, että merkitsen toiselle todella jotain. Tällöin voi myös osoittaa jotain hienoa elettä sitä kiintymystä kohden ja todistaa, että sille tunnetilalle ei ole perusteita eikä tarvetta.