Heitetään omakin lusikka soppaan. Eniten hymähdyksiä aiheuttaa joka kerta tuo HIFK-fanien "pitkät perinteet". Mikäli tässä siis on tarkoitus vertailla jääkiekkojoukkueita keskenään, niin HIFKn jääkiekkojaostohan on perustettu vuonna 1945 ja Jokerit on perustettu 1967, eikö vain? Haluan esittää kysymyksen IFK-faneille. Missä kohtaa kulkee pitkien perinteiden raja? IFK on 22 vuotta vanhempi jääkiekkojoukkue kuin Jokerit. Silti jo reilut 20 vuotta sitten IFK mainosti "pitkiä perinteitä". Eli voiko Jokeritkin jo alkaa tekemään nyt niin, koska ikää on nyt saman verran kuin teillä silloin? Ilmeisesti ei, vaan Jokerit on "nuori ja perinteetön" jne... Tähän sellainen sarkastinen hymynaama.
En jaksa tarkkaa lukua laskea, mutta yksistään SM-Liigassa taitaa olla muutama vieläkin pidemmät perinteet omaava jääkiekkojoukkue kuin IFK. Toki tietyt hokemat ja "verbaaliset hauiksen pullistelut" ovat aina kuuluneet IFK:n brändiin, vaikka ne olisivat kuinka puuta heinää. Yksi niistä sadoista syistä, miksi vihaan tuota jengiä. Törkeydet kaukalossa ja niiden puolusteleminen vuosikymmenien aikana milloin milläkin syyllä, ovat vain syventäneet tuota ikään kuin positiivisen myötähäpeän tunnetta IFK:sta. Kaiken huippuna sitten helvetinmoinen itkumyrsky, kun kerrankin heidän oma jengi joutuu vastaavan järjettömyyden kohteeksi. Rakkauteni Jokereihin ja syyt siihen olen jo perustellut muualla, joten sitä en jaksa tähän raapustaa.
Kyllähän tässä viimeisen kolmen kauden aikana tämä keskenäinen sota on syventynyt aika kivasti. Paljon on ikimuistoisia hetkiä saatu kokea molemmilla puolilla. Mutta asia, johon itse olen kiinnittänyt huomiota, on ollut molempien organisaatioiden käytös tämän kolmen kauden aikana. IFK on jatkanut näitä "pitkiä perinteitä" normaaliin tapaan. Voittaessaan sortunut silloinkin lapsellisuuksiin (mm. Nokka Jalosen kommentit Erkasta). Tappion hetkistä puhumattakaan. On soiteltu ministeriöihin ja yritetty mustamaalat vastustajan faneja, itketty Tulosruudussa kunnioituksesta ja kohta oltu itse sikailemassa (Ville), iltalehdissä itketty raavittuja mersun kylkiä. On keksitty salaliittoteorioita (Peltosen toisesta telomisesta), toimitsijakieltoja alatyylisen kielenkäytön takia ja kaikkea muuta. Jotenkin minulle on vaikea käsittää, että aikuiset ihmiset ovat näin pahassa alemmuskompleksissa jonkun toisen hyvin tekemää työtä kohtaan. Jokereiden leiristä nämä hiekkalaatikkotason itkupotkuraivarit on jätetty systemaattisesti kommentoimatta ja viitattu kintaalla. Onko tämä sitten syynä siihen, että IFK omien äänitorviensa (UL, IL ja IS) kautta on vain lisännyt tätä mylvintää? Vai onko syynä se, että viimeiset 11 paikallista, voitot 10-1 Jokereille?? Raimo Summasen viimeisin kommentti IFK-faneille suunnatussa kirjeessä jotenkin kiteytti tämän sekopaisen paradoksin osuvasti: "On aina parempi olla se, josta puhutaan, kuin se, joka huutelee toisten pöytiin." Hahahah, mitä helvettiä Raimo?
Tämä on siis puhtaasti punakeltaisten lasien läpi kirjoitettu pintapuolinen mielipide aidan tältä puolelta, ei suoranainen provoyritys tai vastaava. Ei tähän varmaan yksi ilta riittäisi koko asiaa ominen näkemyksieni kohdalla käsittelemään. Ymmärrän varsin hyvin, että varmasti aidan toisella puolella asiat nähdään aivan eri valossa. Niinhän sen kuuluukin olla. Jos joku tästä provosoitui tai suuttui, ymmärrän senkin. Kuuntelen.