Naapurisota – HIFK vs. Jokerit

  • 363 830
  • 1 176

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Metallurg Novokuznetsk on HMV. Siitä olen samaa mieltä. Onhana sielläkin Anttilaa, Mäntylää ja Hovista, mutta ei jaksa minuakaan juuri sytyttää. Ei näitä Novokuznetskeja kuitenkaan kovin montaa KHL:ssä ole. Sitäpaitsi eiköhän faneillekin kelpaa välillä nähdä joukkueensa voittavan?
- - -
Eiköhän SKA vedä kuitenkin ensimmäisessä kohtaamisessa jo areenan täyteen.
Sitä paitsi joukkueita on tuplamäärä SM-liigaan nähden, joten tällaiset HMV-joukkueetkin tulevat Areenalle vain kerran kaudessa.

Hieman tuo ottelusysteemi tullee muuttumaan kauteen 2014-15 mennessä, mutta käytetään jälleen esimerkkinä Slovan Bratislavaa. Kaudella 2012-13 Slovan pelasi kotonaan kerran jokaista KHL-joukkuetta vastaan paitsi Lev Prahaa, jota vastaan he ottelivat kahdesti. Tuleeko SKA:sta sitten se Jokereiden "paikallisvastus", jota vastaan otellaan kauden aikana neljästi (kaksi kertaa kotona, kaksi vieraissa) vai miten tuo tulee menemään? En tiedä!

Näin ollen jokaisen joukkueen saapuminen Areenalle on merkittävä tapaus. Toista kertaa ei samaa joukkuetta/samoja pelaajia ole yhden kauden aikana mahdollista nähdä ainakaan runkosarjassa. SM-liigassa Jokerit kohtasi/kohtaa jokaisen joukkueen kotonaan kahdesti - lohkojaoista ja paikalliskierroksista johtuen tietyt joukkueet jopa kolmeen-neljään kertaan.

Mun mielestäni tässäkin piilee yksi mahdollisuus KHL-Jokereiden otteluiden markkinoinnille. Mikä tahansa joukkue - mielenkiintoinen tai HMV - on kauden aikana mahdollista nähdä Areenalla takuuvarmasti ainoastaan kerran. Toisaalta tämä luo myös uhkakuvia - osa joukkueista jäänee etäisiksi. SM-liigan HMV-otteluista käytetään usein esimerkkinä sitä marraskuista tiistain SaiPa-ottelua. KHL:ssa tämäkin on sillä tavalla mahdollista kääntää vahvuudeksi, että se marraskuinen tiistaivierailija - "KHL-SaiPa" - ja ne tietyt pelaajat on mahdollista nähdä tällä kaudella Areenalla ainoastaan sen yhden kerran. Oli joukkueen nimi sitten mikä tahansa dynamo tai torpedo tai traktori.
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
Näin ollen jokaisen joukkueen saapuminen Areenalle on merkittävä tapaus. Toista kertaa ei samaa joukkuetta/samoja pelaajia ole yhden kauden aikana mahdollista nähdä ainakaan runkosarjassa. SM-liigassa Jokerit kohtasi/kohtaa jokaisen joukkueen kotonaan kahdesti - lohkojaoista ja paikalliskierroksista johtuen tietyt joukkueet jopa kolmeen-neljään kertaan.

En ole jokerifani eikä minua kiinnosta Jokereiden KHL-kytkökset, mutta tähän on pakko tarttua: Uskoisin ettei e.g. Marko Anttila vedä halliin yhtään katsojaa.
Ketään ei kiinnostanut Marko Anttila kun hongankolistaja pelasi Tepsissä viime kaudella. Meneekö joku muka oikeasti katsomaan Anttilaa koska on nyt iso stara, kun pelaa KHL:ssä?

En sillä, ettei KHL:ssä pelaisi mielenkiintoisiakin suomalaispelaajia, mutta en usko, että suomalaiset menevät hallille katsomaan lätkämatsia, koska esim. Anttila (tai joku muu rivisuomalainen) pelaa vastustajan riveissä.

Itse näen, että tällä hetkellä KHL:ssä pelaavista suomalaisista vain Leo Komarov saattaa vetää areenalle porukkaa.
Häntä kohtaan suomalaisilla on iso mielenkiinto.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
En ole jokerifani eikä minua kiinnosta Jokereiden KHL-kytkökset, mutta tähän on pakko tarttua: Uskoisin ettei e.g. Marko Anttila vedä halliin yhtään katsojaa.
Ketään ei kiinnostanut Marko Anttila kun hongankolistaja pelasi Tepsissä viime kaudella. Meneekö joku muka oikeasti katsomaan Anttilaa koska on nyt iso stara, kun pelaa KHL:ssä?

En sillä, ettei KHL:ssä pelaisi mielenkiintoisiakin suomalaispelaajia, mutta en usko, että suomalaiset menevät hallille katsomaan lätkämatsia, koska esim. Anttila (tai joku muu rivisuomalainen) pelaa vastustajan riveissä.

Itse näen, että tällä hetkellä KHL:ssä pelaavista suomalaisista vain Leo Komarov saattaa vetää areenalle porukkaa.
Häntä kohtaan suomalaisilla on iso mielenkiinto.
Pysyn edelleen väitteessäni. Jonkun Marko Anttilan saapuminen Areenalle kiinnostanee eniten jotain Turku-/Tampere-taustaisia pääkaupunkiseudulla pakon sanelemana asuvaa porukkaa. En mä missään nimessä väitä, että Marko Anttilan esiintyminen Areenalla kiinnostaisi joitain idän ja pohjoisen junien tuomia tai sitten stadilaisia.

Näinhän tämä homma on aina toiminut. Yleisesti NHL:n pyritään menemään katsomaan otteluita, joissa mahdollisimman moni suomalainen kohtaa. Samaten TV-otteluiksi pyritään (pyrittiin?) valitsemaan otteluista, joissa kohtaa "kahdeksan suomalaista". Laajennettuna jostain Euroopan jalkapalloilusta Suomen televisiossa näytetään aina sen joukkueen matsi, jonka vaihtopenkillä istuu ja pelaa mahdollisesti viimeiset 10min joku suomalainen potkupalloilija. Tämä siitäkin huolimatta, että tarjolla olisi samana iltana vaikkapa joku tulikuuma Galatasarayn kotipeli tms.

Olen itsekin sortunut tähän. Syksyllä 2011 menin katsomaan elämäni ensimmäistä NLA-matsia livenä. SC Bernin riveissä kun ei suomalaisia pelannut, niin hain niitä sitten vastustajan riveistä. HC Lugano oli luonnollinen valinta yhdeksi ensimmäisimmistä vastustajista: halusinhan vielä kerran nähdä Petteri Nummelinin ja Kimmo Rintasen tositoimissa. Molemmat ovat ex-TPS, mutta melko pian mielenkiintoni laajeni.

SM-liigasta muistan Tony "Roskis" Salmelaisen lähinnä ei-pelillisistä seikoista. Sittemmin oli helvetin hienoa nähdä Salmelaisen spurtteja Servetten riveissä. Joku Jussi Markkanen on niin HMV-maalivahti mulle kuin olla ja saattaa. Siitä huolimatta oli se vain jotenkin helvetin hienoa nähdä "Volvo" pelaamassa EV Zugin vieraillessa pääkaupungissa. Tämän jälkeen myös SM-liigasta tutut ulkomaalaiset alkoivat kiinnostaa. Joku Langnaun joukkue oli muuten melkoisen tasapaksua huttua, mutta kyllä se ex-Lukko Kurtis McLean vain oli pelimies.

Vajaat pari kautta siinä meni ennen kuin opin puhtaasti nauttimaan Sveitsin pääsarjan jääkiekkoilusta ilman Suomi-virityksiä. Ei mua suoraan sanottuna enää edes kiinnosta niin hirvittävästi päästä katsomaan kuinka jotkut TPS:n uudet vahvistukset kaudelle 2013-14 pärjäävät SM-liigassa. Bertrand, Paré, Sexton, Sointu... Puhtaasti mustavalkoinen sydän mulla on edelleen rinnassani, mutta silti mä odotan ennemmin pääseväni näkemään kuinka helvetin taitava Andrei "Vjatseslavin poika" Bykov oikeasti onkaan, Julien Sprungerin maalintekotaitoa, -vaistoa ja -halua, Reto Surin helvetin ärsyttävää pelityyliä - jopa ihmettelyä siitä kuinka joku niinkin pieni kuin Lino Martschini (167/65) voi pärjätä niinkin hyvin jääkiekkoilijana.

Kuten sanottua: henkilökohtainen kokemukseni tästä muutoksesta kesti vajaat kaksi kautta. Se alkoi ex-TPS-pelaajien seuraamisella, laajeni muihin suomalaispelaajiin, laajeni edelleen ex-SML-pelaajiin ja nykyisin vajaat kaksi kautta myöhemmin... voin nauttia helvetin laadukkaasta jääkiekosta sellaisenaan. Mä olen itse elänyt tämän muutosprosessin läpi ja henkilökohtaisesti se otti multa vajaat kaksi kautta. Mä en näe mitään syytä miksi sama ei voisi onnistua Helsingissä. Ei tietenkään kaikkien kohdalla (kuten esim. sinun), mutta ehkä jotkut toiset saattavatkin kiinnostua laadukkaasta jääkiekkotarjonnasta. Tunnesiteet eri joukkueisiin ja pelaajiin kasvavat ajan myötä.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Nyt kun Jokerien toiminnasta ja taloudesta on tullut laajemmin tietoja, niin näkisin tämän naapurisodan olleen vahingollista helsinkiläiselle jääkiekolle ja koko liigalle.

Se, että Jokerit on ylläpitänyt kilpavarustelua tietoisen tappiollisesti toimien, on syönyt resursseja ja ajanut toimintakulttuureja tempoilevaan suuntaan, pois kestävästä kehittymisestä. On Suomen ja etenkin Helsingin kiekolle hyväksi, että Harkimo on poistunut kiekkoskenestä Venäjälle. Nyt päästään rakentamaan toimintaa järki edellä.

Tästä lähtökohdasta ei ole mielestäni järkevää yrittää arvioida, kumpi tämän "sodan" voitti. Erilaiset luvuthan ovat melko tasan, mutta naapurissa vedettiin Harkimon aika pitkällä miinuksella (ja ilmeisesti sitä ennenkin).
 

Jeffrey

Jäsen
Erilaiset luvuthan ovat melko tasan, mutta naapurissa vedettiin Harkimon aika pitkällä miinuksella (ja ilmeisesti sitä ennenkin).

En erota, provoiletko vai etkö ole vielä sisäistänyt asiaa? Areena on antanut Jokereille, tai siis Harkimolle aika hyvän työkalun tulojen järjestelyyn/verokikkailuun. Ei ole mitenkään ilmiselvää, että vaikka tulos olisi miinuksella, että omistajat/yhtiö tekisi tappiota. Lisäksi mikäli Areenan kauppahinta lasketaan mukaan, niin tappioista viis Jokerit ovat tehneet vuodesta 1997 alkaen keskimääräisesti miljoonien tilin per kausi.
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
Laajennettuna jostain Euroopan jalkapalloilusta Suomen televisiossa näytetään aina sen joukkueen matsi, jonka vaihtopenkillä istuu ja pelaa mahdollisesti viimeiset 10min joku suomalainen potkupalloilija.

Tämä on totta, mutta jos kansa saisi valita vaikkapa Pohjois-Lontoon derbyn (Arsenal-Tottenham) ja Lech Poznan (Kasper Hämäläinen)- Legia Warsaw, välillä, ei telkkarista tulisi ikinä Puolan liigaa (tämä kärjistys, onneksi sitä ei sieltä tulekaan.)
YLE matsin tosin todennäköisesti näyttäisi.

Joku Jussi Markkanen on niin HMV-maalivahti mulle kuin olla ja saattaa. Siitä huolimatta oli se vain jotenkin helvetin hienoa nähdä "Volvo" pelaamassa EV Zugin vieraillessa pääkaupungissa.
Mutta ostitko lipun nimen omaan Markkasen takia, vai katsomaan sikäläistä jääkiekkoa ja Markkanen oli vain bonus siihen päälle?

Myönnän esimerkiksi telkkarin välityksellä NHL:ää katsoessani kannustavan yleensä aina "suomalaisjoukkuetta", ellei Florida pelaa, mutta silti en usko suomalaispelaajien myyvän lippuja tyyliin: "Mennään tsiigaamaan Jokerit- Atlant, siellä pelaa Haataja!"
Matsiin mennään jos on menohaluja, suomalaiset ovat vain plussaa siinä päällä, joiden onnistumista toivotaan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mutta ostitko lipun nimen omaan Markkasen takia, vai katsomaan sikäläistä jääkiekkoa ja Markkanen oli vain bonus siihen päälle?
Olisin ollut muutenkin menossa kyseiseen matsiin.

Uskoakseni tasan kerran olen tehnyt matsivalintani vain ja ainoastaan vastustajajoukkueessa pelaavien suomalaisten vuoksi. Silloinkin tiesin, että joka tapauksessa jossain vaiheessa olen menossa katsomaan paikallista lätkää. Kun sain NLA:n kausiohjelman 2011-12 käsiini, tarkastin välittömästi milloin Lugano (Nummelin, Rintanen) on tulossa Berniin.

Ihan yleisesti ottaen kyllä me mun nähdäkseni puhutaan kuitenkin tällä hetkellä suurinpiirtein samoista asioista. En ehkä vain osaa tuoda näkemystäni riittävän hyvin esille. Missään nimessä en väitä, että yksikään lipunostaja ostaisi matsilippua vain ja ainoastaan Marko Anttilan takia. Mutta valintatilanteessa Anttila saattaa kallistaa vaakakuppia suuntaan tai toiseen.
- - - silti en usko suomalaispelaajien myyvän lippuja tyyliin: "Mennään tsiigaamaan Jokerit- Atlant, siellä pelaa Haataja!"
Matsiin mennään jos on menohaluja, suomalaiset ovat vain plussaa siinä päällä, joiden onnistumista toivotaan.
Juuri näin!

Oletetaan, että olen esim. viikon Helsingissä. Jokereille osuu tähän väliin kaksi kotipeliä, ja päätän mennä katsomaan yhden matsin. Mitä todennäköisimmin valintani tulisi kohdistumaan vastustajajoukkueeseen, jossa pelaa ex-TPS-pelaajia. Missään nimessä en väitä, että Marko Anttila vetäisi Areenalle mitään tuhatpäistä MAFC:ia (Marko Anttila Fan Club). Pysyn silti siinä väitteessäni, että juuri tällaiset pikkuerot joukkueiden/rostereiden välillä saattavat kallistaa vaakakuppia juuri tiettyyn matsiin/vastustajaan.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
PK-seudulla asuu paljon muualta muuttaneita, jotka sen kerran pari vuodessa tulevat katsomaan, kun kotikylän jengi pelaa Nordiksella tai Hartwallilla. Hauska nähdä, saako Jokerit houkuteltua näitä tyyppejä KHL-peleihin ja luotua seuralle sellaisen "koko Suomen joukkue" -imagon vai hyötyykö IFK, kun maaseudun jengit on enää nähtävissä Nordiksella.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
PK-seudulla asuu paljon muualta muuttaneita, jotka sen kerran pari vuodessa tulevat katsomaan, kun kotikylän jengi pelaa Nordiksella tai Hartwallilla. Hauska nähdä, saako Jokerit houkuteltua näitä tyyppejä KHL-peleihin ja luotua seuralle sellaisen "koko Suomen joukkue" -imagon vai hyötyykö IFK, kun maaseudun jengit on enää nähtävissä Nordiksella.

Veikkaan Hifk:n hyötyvän tästä. Lisäksi - kuten yllä nimim. kamrat jo kirjoittikin - Jokerien poistuminen varmasti tervehdyttää tietyiltä osin liigan taloudellista puolta. Jokerit on vuosikausia käyttänyt rahaa suurseuran tavoin, vaikka taloudelliset realiteetit eivät tätä seikkaa ole tukeneet.

Ikävää silti tämä Jokerien poistuminen on, mutta pitkässä juoksussa ehkä hyvä asia liigan kannalta.
 
En näe Jokerien lähdöstä hyötyä millekään joukkueelle. Jokerit on kaikkialla ollut yleisömagneetti ja sen poistuminen lohkaisee kohtalaisesti pääsylipputuloja kaikilta. Esimerkiksi Bluesin yleisöka. oli viime kaudella 4685, kotiottelut Jokereita vastaan keräsivät 6825 ja 5762 katsojaa ja seura sai niiden lipuista lisäksi paikalispelilisän.

Mitä HIFK:hon tulee niin Jokerien divariajasta voi hakea osviittaa siihen, miten paljon paikallisvastustajan puuttuminen seuraa "hyödyttää". Eipä HIFK juuri silloin juhlinut. Joukkueet elävät vastakkainasettelusta. Toisen osapuolen puuttuminen vaikuttaa negatiivisesti myös toisen joukkueen yleiseen kiinnostavuuteen.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Veikkaan Hifk:n hyötyvän tästä. Lisäksi - kuten yllä nimim. kamrat jo kirjoittikin - Jokerien poistuminen varmasti tervehdyttää tietyiltä osin liigan taloudellista puolta. Jokerit on vuosikausia käyttänyt rahaa suurseuran tavoin, vaikka taloudelliset realiteetit eivät tätä seikkaa ole tukeneet.

Ikävää silti tämä Jokerien poistuminen on, mutta pitkässä juoksussa ehkä hyvä asia liigan kannalta.


Jokereiden myötä poistuu valtava määrä katsojia, mutta porilaisittain se tervehdyttää LIIGAN taloudellista puolta, koska JOKERIT on käyttänyt enemmän rahaa kuin ÄSSÄT. Ei jumalauta. Lue nyt itse tuo viestisi vaikka illalla töistä päästyäsi.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Mitä HIFK:hon tulee niin Jokerien divariajasta voi hakea osviittaa siihen, miten paljon paikallisvastustajan puuttuminen seuraa "hyödyttää". Eipä HIFK juuri silloin juhlinut. Joukkueet elävät vastakkainasettelusta.

Tosin tämä oli aikaa, jolloin Bluesia ei vielä ollut. Itse uskon, että 10 vuoden kuluttua HIFK-Blues on yhtä "kuuma" pari kuin HIFK-Jok on ollut viime vuodet.

Lisään vielä, että uskon Bluesin olevan suurimpia hyötyjiä siitä, että Jokerit poistuu kuvioista.
 
Tosin tämä oli aikaa, jolloin Bluesia ei vielä ollut. Itse uskon, että 10 vuoden kuluttua HIFK-Blues on yhtä "kuuma" pari kuin HIFK-Jok on ollut viime vuodet.

Lisään vielä, että uskon Bluesin olevan suurimpia hyötyjiä siitä, että Jokerit poistuu kuvioista.

Vaikea sanoa. Itse olen pessimistisempi. KHL:n on jo nyt ja aivan kulmille laajentuneena uhka urheilullisesti ja taloudellisesti. Onhan tuo jo nähty että "liian hyvin" pelaava pelaaja saattaa yht`äkkiä mystisesti poistua liigajoukkueen kokoonpanosta ja muutaman päivän päästä luemme siirtouutisesta. Tuo tilanne tulee vain pahenemaan eikä se voi olla hiljalleen vaikuttamatta myös yleisömääriin ja sponsorituloihin. Nyt tuollainen "kuppaaja" on sitten jo ihan vieressä.

Taloudellisesti menetys on Bluesille suurehko kun tuollainen potentiaalisesti Barona-areenan täyteen vetävä Jokerit korvautuu jollakin Mikkelin Jukureilla joka tuskin saa hallia edes puolilleen. Toki oletettavaa on, että Blues-HIFK -matsit voivat vetää aiempaa enemmän väkeä kun paikallismatsit ovat harvainaista herkkua mutta kovin suuri ei kasvupotentiaali niissä enää ole.

Toki narreja jään kaipaamaan myös siitä syystä, että Bluesin rekordi on heitä vastaan pelatuissa otteluissa ollut varsin hyvä, huomattavasti parempi kuin HIFK:ta vastaan. *hymiö*
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itse uskon, että 10 vuoden kuluttua HIFK-Blues on yhtä "kuuma" pari kuin HIFK-Jok on ollut viime vuodet.

Lisään vielä, että uskon Bluesin olevan suurimpia hyötyjiä siitä, että Jokerit poistuu kuvioista.
En usko että tuohon menee noin kauan, parin vuoden jälkeen on rivalry jo hengissä. Vaikea arvioida kumpii hyötyy enemmän, mutta molemmat hyötyvät paljon, se on varmaa.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Tosin tämä oli aikaa, jolloin Bluesia ei vielä ollut. Itse uskon, että 10 vuoden kuluttua HIFK-Blues on yhtä "kuuma" pari kuin HIFK-Jok on ollut viime vuodet.

Lisään vielä, että uskon Bluesin olevan suurimpia hyötyjiä siitä, että Jokerit poistuu kuvioista.

Uskotko tosiaan, että IFK ja Blues pelaavat samassa liigassa 10v päästä? Minä en!

Blues saattaa pelata SM-liigaa, IFK pelannee ihan jotain muuta liigaa tuolloin. :)
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tosin tämä oli aikaa, jolloin Bluesia ei vielä ollut. Itse uskon, että 10 vuoden kuluttua HIFK-Blues on yhtä "kuuma" pari kuin HIFK-Jok on ollut viime vuodet.

Lisään vielä, että uskon Bluesin olevan suurimpia hyötyjiä siitä, että Jokerit poistuu kuvioista.

Tää toki vaatisi sitä, että kummatkin joukkueet menestyvät edes jokseenkin ja pelaavat kuuman pudotuspelisarjan tai pari vuosien varrella.

Ehkä osuva esimerkki siitä mitä voi myös käydä löytyy futiksen puolelta, jossa Hongan nousu Veikkausliigan kärkikahinoihin joitakin vuosia sitten toi HJK:lle ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin aitoa paikallisseutukamppailua hyvän joukkueen kanssa. Tästä huolimatta aitoa rivalrya ei ole muodostunut. Siihen vaaditaan puolin ja toisin nöyryytyksiä, ikimuistoisia otteluita ja tapahtumia, joista puhutaan vielä vuosien jälkeen. Tollaisia en muista Bluesin ja HIFKin väliltä 90-luvun jälkeen, jolloin Matinkylässä Karalahti ja Laaksonen metsästivät Nils Ekmania, Santeri Heiskanen väläytti keskaria koko Kiekko-Espoon vaihtoaitiolle ja Hannu Saintula kaatoi bisset Christian Ruutun päälle HIFKin vaihtoaition yläpuolelta.
 
Viimeksi muokattu:

Kenth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee
Veikkaan Hifk:n hyötyvän tästä. Lisäksi - kuten yllä nimim. kamrat jo kirjoittikin - Jokerien poistuminen varmasti tervehdyttää tietyiltä osin liigan taloudellista puolta. Jokerit on vuosikausia käyttänyt rahaa suurseuran tavoin, vaikka taloudelliset realiteetit eivät tätä seikkaa ole tukeneet.

En voi käsittää, että joku SM-liigafani näkee jotain hyvää Jokereiden poistumisessa liigasta. Valtava yleisömagneetti ja kaikkia jollain tavoin kiinnostava brändi, joka kerää valtavasti huomiota SM-liigalle. Liigan jättiläinen, jonka kaikki muut joukkueet haluavat kaataa, ja jota halutaan mennä katsomaan ympäri Suomen.

HIFK tästä nyt viimeiseksi hyötyy - pikemminkin päinvastoin. Jokerit/HIFK -vastakkainasettelu on helsinkiläisen jääkiekon kulmakivi, ja kenties koko SM-liigan mielenkiintoisin ja puhuttavin ilmiö. Ja kuten joku jo totesi, HIFK ei aiemminkaan ole hyötynyt Jokereiden poissaolosta (divarivuodet) millään tavoin, vaan seura oli ensimmäisenä tuolloinkin toivottamassa Jokereita tervetulleeksi takaisin liigaan.

Oli Jokereista mitä mieltä hyvänsä, realiteetit kannattaa tunnustaa. Näköpiirissä ei ole hyviä seurauksia Jokereiden vaihtuessa johonkin yhdentekevään Sportiin tai Jukureihin.
 
Omalta kohdaltani en näe KHL:ää uhkana, koska viime kädessä mua kiinnostaa kuka voittaa Suomen mestaruuden, ei se joka voittaa Venäjän mestaruuden, vaikka kovempi sarja varmaan onkin. Tämän takia en usko että paljoa tulen seuraamaana jatkossakaan KHL:ää. Aikaakaan minulla ei oikeastaan ole seurata kuin maksimissaan yhtä liigaa. Voipi olla etten ole ainoa joka on samassa tilanteessa.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän HIFK-Blues otteluista voi jonkinlainen korvaaja tulla paikallisvääntöihin, mutta se kyllä vaatii vuosia ja mielellään tiukkoja pudotuspelisarjoja ja finaaleja.
Itse kyllä luulen että ennenkuin noi vuodet tulee täyteen niin Jokerit ja HIFK pelaa jälleen samassa sarjassa, oli se sitten KHL, SM-liiga tai joku muu. :)

Nauroin itsekin Mustatkortit logiikalle :D Jokerit tekee turskaa ja nyt kun poistuu tekemään sitä tappiota toiseen liigaan niin se auttaa muita seuroja? Ehkä siinä tapauksessa että tähän asti muut seurat ovat tekohengittäneet Jokereita auttaen niitä taloudellisesti, tätä kyllä hiukan epäilen. :D
Eipä sillä, kyseisen nimimerkin Jokerifiksaatio alkaa olemaan jo muutenkin epäilyttävää luokkaa. Jokaisesta Jokereita käsittelevästä ketjusta löytyy todennäköisesti ainakin yksi kaverin kirjoittama negatiivisesti sävyttynyt viesti. Yhdessä viestissä tosin kertoi jo menettäneensä kokonaan kiinnostuksensa koko Jokerit-KHL aiheeseen ja lopettavansa aiheen puimisen, en yllättynyt ettei se mielenkiinto mihinkään kadonnut.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jokereiden myötä poistuu valtava määrä katsojia, mutta porilaisittain se tervehdyttää LIIGAN taloudellista puolta, koska JOKERIT on käyttänyt enemmän rahaa kuin ÄSSÄT. Ei jumalauta. Lue nyt itse tuo viestisi vaikka illalla töistä päästyäsi.

En voi käsittää, että joku SM-liigafani näkee jotain hyvää Jokereiden poistumisessa liigasta...

En näe juuri mitään hyvää Jokerien poistumisessa liigasta ja olen tämän monessa ketjussa jo todennutkin. Itse olen kuullut jo vuosien ajan puhetta siitä, että Jokerit on hilannut toiminnallaan liigan palkkoja ylöspäin, kohti tasoa, jolla toimiminen ei ole enää realistista kaikille. Vai olenko keksinyt tämän omasta päästäni? Turha siitä on kiistellä eikö totta, tämä varmasti selviää vuosien kuluessa.

Kai sitä saa spekuloida liigaa mahdollisesti kohtaavilla positiivisilla vaikutuksilla, yhtä paljon kuin negatiivisillakin..? Ja korostan VIELÄ KERRAN, itse koen Jokerien lähdöstä olevan enemmän haittaa, kuin hyötyä, mutta kait sitä nyt pitää miettiä, miten suomalainen pääsarja pelastetaan? Kaikki eivät voi myydä hallejaan venäläisille.

Nythän tässä on kahtiajako, jossa KHL-myönteiset Jokeri-fanit mollaavat liigaa ja suomalaista kiekkoa minkä kerkeävät. Samoin tekevät sitten toiseen suuntaan ne, jotka Jokerien siirtoa karsastavat...ja joo, myönnetään, itsekin olen tähän sortunut, guilty as charged.

Sitä en ymmärrä, miten jonkun eltonin ja tuben viesteissä Venäjästä on liki yhdessä yössä tullut jonkin sortin paratiisi ainakin jääkiekkoa ajatellen, itse koen aidosti venäläisessä lätkässä olevan enemmän ongelmia kuin suomalaisessa. Toki rahaa löytyy tällä hetkellä enemmän.

edit. lisätään nyt vielä tämä:

...
Eipä sillä, kyseisen nimimerkin Jokerifiksaatio alkaa olemaan jo muutenkin epäilyttävää luokkaa. Jokaisesta Jokereita käsittelevästä ketjusta löytyy todennäköisesti ainakin yksi kaverin kirjoittama negatiivisesti sävyttynyt viesti. Yhdessä viestissä tosin kertoi jo menettäneensä kokonaan kiinnostuksensa koko Jokerit-KHL aiheeseen ja lopettavansa aiheen puimisen, en yllättynyt ettei se mielenkiinto mihinkään kadonnut.

Kuten olen lukuisia kertoja todennut, Jokerit tosiaan herättää itsessäni suuria tunteita ja on yksi suosikkivastustajistani liigassa. Jokerit on aina hienoa voittaa (heh, ja tosiaan on toiminutkin hyvänä pisteautomaattina jo vuosia :))).. ei siis liene ihmeellistä, että oma suuni on mutrussa Jokerien lähdön myötä ja toivon myös heidän palaamistaan jossain vaiheessa liigaan.

Myönnän myös sen, että sorruin takaisin tähän KHL-Jokerit- keskusteluun, minkäs teet, kun keskellä kesää tämä on mielenkiintoisin aihe lätkään liittyen. Silti pitää muistuttaa, että on kaksi eri asiaa olla kiinnostunut KHL:stä ilmiönä, sen laajentumisesta nyt myös Suomeen, kuin siitä miten Jokerit vuoden päästä syksyllä pelaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Itse olen kuullut jo vuosien ajan puhetta siitä, että Jokerit on hilannut toiminnallaan liigan palkkoja ylöspäin, kohti tasoa, jolla toimiminen ei ole enää realistista kaikille.

Voihan se olla, että Jokerit on osaltaan vaikuttanut palkkojen nousuun Kärppien ja HIFK:n ohella, mutta suurimpana vaikuttimina itse pidän KHL. Laajentumisen myötä yhä useampi suomalainen pakkaa matkalaukkunsa ja lähtee. Jossain vaiheessa tietysti tule se raja vastaan, että ei mahdu suomalaisetkaan sinne. Kysymys kuuluu ketä tänne sitten jää ja selittääkö jääneiden kiekollinen taso mahdollisesti laskevat palkat.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voihan se olla, että Jokerit on osaltaan vaikuttanut palkkojen nousuun Kärppien ja HIFK:n ohella, mutta suurimpana vaikuttimina itse pidän KHL. Laajentumisen myötä yhä useampi suomalainen pakkaa matkalaukkunsa ja lähtee. Jossain vaiheessa tietysti tule se raja vastaan, että ei mahdu suomalaisetkaan sinne. Kysymys kuuluu ketä tänne sitten jää ja selittääkö jääneiden kiekollinen taso mahdollisesti laskevat palkat.

Niin, varmasti tämäkin vaikuttaa.

Mitenköhän muuten KHL saa hankittua tarpeeksi (laadukkaita) pelaajia tulevaisuudessa? G.Stubbin mukaan tässä ongelmassa on paradoksi, sillä monilla venäläisseuroilla on erittäin laadukasta junioritoimintaa ja heillä olisi mahdollisuus ottaa joukkueisiin isoja määriä huipputaitavia nuoria venäläisiä..samasta syystä tietysti KHL-varaustilaisuus on varsin turha, Stubb muistutti NHL-draftin syntyneen juuri siitä tarpeesta, ettei NHL-organisaatioilla ole käytännössä omaa junioritoimintaa.

Sori ot, hieman väärä ketju asialle, mutta mielestäni ihan asiallista pohdintaa.

edit. palkat liigassakaan enää (valitettavasti) tuskin laskevat. Miltä tahansa yhteiskunnan sektorilta voi tarkastaa samaa asiaa, jo saavutetuista eduista pidetään tiukasti kiinni.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseasiassa Jokereiden siirtyminen voi hyvinkin nostaa liigajoukkueiden palkkakustannuksia lähivuosina enemmän kuin mitä nousisivat jos Jokerit pelaisi SM-liigaa. Nyt kun tulevaisuudessa Suomen rajojen sisällä on tähtipelaajista kilpaileva KHL-joukkue niin SM-liiga joukkueet saattavat joutua tähdet pitääkseen maksamaan heille suurempia tilejä.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Itseasiassa Jokereiden siirtyminen voi hyvinkin nostaa liigajoukkueiden palkkakustannuksia lähivuosina enemmän kuin mitä nousisivat jos Jokerit pelaisi SM-liigaa. Nyt kun tulevaisuudessa Suomen rajojen sisällä on tähtipelaajista kilpaileva KHL-joukkue niin SM-liiga joukkueet saattavat joutua tähdet pitääkseen maksamaan heille suurempia tilejä.

Voihan se jonkin verran painetta luoda, mutta toisaalta Jokereissa niitä pelipaikkoja on kuitenkin hyvin rajatusti, verrattuna 14 joukkueen liigan pelipaikkoihin. Jokereilla on myös oltava jonkin verran niitä "ikoni" pelaajia, että kannattajat tuntisivat joukkueen omakseen, joten mitään "kerran kuukaudessa rosteri uusiksi" rumbaa tuskin nähdään.

Mitä tulee muutoin täällä keskusteltavaan aiheeseen, niin mitä pahaa siinä on, että näkee uudessa tilanteessa positiivisia puolia? Eihän tämä tilanne kuitenkaan varmaan "peruunnu" jos listaamme tänne vain huonoja puolia. Nykyinen tilanne on tunnustettava ja tämän jälkeen nähtävä uuden tilanteen vahvuudet ja heikkouden ja lähdettävä siltä pohjalta rakentamaan. On kiistatta selvää, että uudessa tilanteessa tänne muuttaneet saattavat suosia Nordista, jos haluavat nimenomaan nähdä kotialueensa seuraa. Tämä on ehdottomasti positiivinen asia, nordiksen näkökulmasta, uudessa tilanteessa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Mitä tulee muutoin täällä keskusteltavaan aiheeseen, niin mitä pahaa siinä on, että näkee uudessa tilanteessa positiivisia puolia? Eihän tämä tilanne kuitenkaan varmaan "peruunnu" jos listaamme tänne vain huonoja puolia. Nykyinen tilanne on tunnustettava ja tämän jälkeen nähtävä uuden tilanteen vahvuudet ja heikkouden ja lähdettävä siltä pohjalta rakentamaan. On kiistatta selvää, että uudessa tilanteessa tänne muuttaneet saattavat suosia Nordista, jos haluavat nimenomaan nähdä kotialueensa seuraa. Tämä on ehdottomasti positiivinen asia, nordiksen näkökulmasta, uudessa tilanteessa.

Juuri näin ja hyvin sanottu.

Hifk-Jokerit naapurisotaan liittyen on mielenkiintoista nähdä, vaikuttaako/näkyykö tämä KHL-keskustelu jollain tavalla ensi kauden kohtaamisissa..katsomossa tai kentällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös