Ja minä muuten uskon että maan ulkopuolella on elämää, älyllistäkin aika varmasti, olisihan se kamalaa tilan haaskausta jos ei olisi. ;)
En tiedä tilan haaskauksesta, mutta lähinnä maailmankaikkeus on niin laaja, että erilaiset variaatiot ja todennäköisyydet on olemassa. Niin, että sopivat olosuhteet mahdollistuu ja sekään ei tietysti välttämättä takaa elämän syntymistä vielä.
Maapallollakin nisäkkäät ja ylipäätään kehittyneemmät eliöt on vain pieni prosentti, joten tuosta voisi kai päätellä, että sama pätee maailmankaikkeuden mittakaavassa. Eli suurimmassa osassa sopivia paikkoja esiintyy vain alkeellista elämää, joka ei pysty juuri niiden olosuhteiden takia kehittymään liiemmin.
Jos nyt oletettaisiin, että galakseissa on keskim. yksi planeetta missä on kehittynyttä älykkääksi sanottua elämää, niin nuo sivilisaatiot tuskin koskaan kohtaisi millään lailla tai saisi toisistaan mitään tietoa. Silti, noiden sivilisaatioiden määrä maailmankaikkeudessa olisi huikea lukema.
No, ei tässä sinänsä mitään uutta sanottavaa ole. Itse en vaan ehkä tuota "tilan haaskausta" oikein pidä hyvänä argumenttina, kun se vie ajatukset Jumalaan tai johonkin älykkääseen suunnitteluun. Toki varmaan nyt hiukan kieli poskella heititkin tuon kommentin. =)
Joka tapauksessa olen itse varma, että elollisia olentoja on muuallakin, en pidä sitä uskona. Se, millaista se elollisuus tyypiltään on, taas on sitten seikka jonka kertoo vain aika jos sitä on riittävästi.