No aika monesti mennään arveluperiaatteella. Jos moottoripyöräkerholainen on matkalla keräämään rahaa joltain henkilöltä ja hänellä mukanaan jeesusteippiä, köyttä, vasara ja akkuporakone emme voi tietää varmaksi aiotaanko noita käyttää kiduttaminen vai onko tämä herra menossa remontoimaan.Eli perustuuko tuomio arveluun? Mun pitäis lukea koko saaga läpi, kun en tiedä millä tavalla tuo alunperin siellä julkaistiin. Mutta yleisellä tasolla, millä tavalla oikeus näyttää toteen että halutaan aiheuttaa ongelmia? Koska julkaistiin?
Jos naapurin Pera tuomitaan rattijuopumuksesta ja tästä aiheutuneesta kuolemantuottamuksesta, niin miten se oikeus katsoo mikä on minun pointtini julkaista tuomio? Jos siis julkaisen sen ja kerron et täs on naapurin Pera ja sen saama tuomio.
Faktaa on tuolloin se että Pera on tuomion saanut ja minä sen julkaissut. Peralla toki on enemmän yksityisyyden suojaa kuin toimittajilla, jotka lasken tuon suhteen samaan kastiin kuin julkkikset. Ja aina täytyy muistaa se, että kun toimittajana arvostelet tai arviot muita, on oikein että kuluttaja tietää minkälainen ja millaisia arvoja kannattava henkilö näitä juttuja raapustaa. Joku voi väittää että vain faktat ratkaisee, mutta se on huomattu että nuo faktat esitetään varsin erilaisessa kehyksessä esim. toimittajan aatesuuntauksista riippuen. Toisinaan faktat uupuvat kokonaan muuttuen mielipidekirjoituksiksi.
Toiseen kohtaan otetaan vertaus. Sinä olet omalla tontillasi, soitat musiikkia, vieraita käy jatkuvasti ja aiheutat muita ongelmia naapurustossa. Sitten Pera soittaa poliisit paikalle ja toivoo että muuttaisit jonnekin huitsin Nevadaan. Tämän takia sinä tilaat itsellesi kopion Peran rattijuopumuksesta annetusta tuomiosta ja alat teippailemaan niitä katulamppuihin ja laittelemaan niitä ihmisten postiluukkuihin. Samalla yksi juoppokavereistasi jakaa tuota ja sanoo Peran ajaneen lapsen yli ja pyytää tuttujaan käymään paskomassa Peran postilaatikkoon. Mutta sinä et ole tehnyt mitään väärää.