Mitenkäs sitten alkoholin aiheuttamat tragediat. Ottamalla kieltolaki käyttöön saataisiin Henkirikoksia ja muitakin kuolemia ja vammautumisia vähennettyä dramaattisesti. Puhumattakaan muista haitoista. Alkoholin juonnilla ei ole kuin viihdearvoa, joten siitä voidaan helposti luopua. Ja entäs tehokkaat autot: alle 10s nollasta sataan kiihtyvät autot voitaisiin kieltää niin saataisiin useampikin kuolemantapaus vältettyä. Nopeasti kiihtyvällä autolla ei ole kuin viihdearvoa niin ja sitten moottoripyörät, tarvitaanko niitä välttämättä johonkin? Älä nyt ihmeessä lopeta lyhyisiin tuliaseisiin kun aloitit turhia asioita kieltämään.
Ovatko näiden aiheuttamat kuolemat sinulle vain statistiikkaa mukavien harrastuksen sivujuonteena?
Niin, siinähän se juuri tulee, statistiikkaa, kyllä. Koska riittävän moni osaa myös hallita alkoholinkäyttöä, on käytön salliminen jollain tasolla perusteltua, totalitäärisyys harvoin toimii. Kuitenkin ampumaharrastus on varsin pienen piirin puuhaa ja kun yhdistetään aseitten olemassaolo ja sitten vieläpä vaikka alkoholi niin saadaan niitä tragedioita.
Pelkällä viinapullolla on vaikea tappaa kymmentä ihmistä.
Ja hei, ei minua haittaisi vaikka alkoholi ja tupakka kiellettäisiin kokonaan yhteiskunnalle tappiollisina toimintoina, jos Stakesin raportteja on uskominen.
Nythän kyse ei ole "kieltämisestä" vaan siitä, milloin kyse ei enää ole statistiikasta, vaan jostain muusta. On selvää, ettei tämä asia aukene kaikille, sama asiahan on jo havaittu mm. ylinopeus-keskusteluissa, missä aika kiistattomat tilastot ylinopeuden negatiivisista vaikutuksista eivät vaikuta niitten mieliin, jotka tahtovat ajaa kovaa.
Peräänkuulutankin juuri sitä, että jos vain muutaman ihmisen elämän hankaloittamisella (ts. entistä tiukempi kontrolli käsiaseisiin) voidaan vastaavien tapahtumien riskiä pienentää, niin hinta on paljon pienempi kuin jos koko kansan toimintoja (alkoholi, veitset yms.) aletaan rajoittamaan...ja hei, meillähän on jo nopeusrajoitukset ja promillemäärät sitä varten, koska tietyt asiat ovat tilastollisesti vaarallisia.
Kyse ei ole siitä mitä minä tahdon, vaan mitkä asiat ovat tilastollisesti liian vaarallisia, että niitä voi sallia vapaasti.
Ja yhä, puoliautomaattiaseet ovat tappotehokkuudessaan aivan eri luokkaa kuin moottoripyörät tai autot, vaikka toki pahimmassa tapauksessa niilläkin saa yhden perheellisen tapettua.
Kysynkin yhä, miksi tavallisten ihmisten pitää kantaa riski muutamien harrastuksesta, koska paljon todennäköisempää on se että aseen omistava ihminen ampuu jonkun, kuin sellainen jolla ei asetta ole. Miksi siis minun, yksittäisenä tavallisena ihmisenä, pitäisi hyväksyä, että kaduilla liikkuu ihmisiä joilla voi olla aseet takin alla valmiina näkemään vaaleanpunaisia elefantteja...vai pitäisikö sitten hankkia itse se uzi jolla voi suolata kaikki epäilyttävät ihmiset tarpeen vaatiessa.
Kyllä minä antaisin poliisina itselleni aseen, mutta yhtälailla minäkin voin joku päivä seota ja tappaa Suomen. Kovin vaikeaa se vain on ilman tuliasetta.