Musen uusin albumi The 2nd Law ilmestyi siis tänään. Tuli tuo äsken kaupasta haettua ja nyt levy pyörii ensimmäistä kertaa soittimessa. Mulle entuudestaan tuttuja biisejä levyllä on kolme: Madness, Survival ja The 2nd Law: Unsustainable, joten ihan tyhjältä pohjalta en levyyn pääse tutustumaan.
Varsin mielenkiintoiselta ja monipuoliselta levyltä tämä vaikuttaa, mutta laitetaan tarkempaa analyysiä vasta muutaman kuuntelukerran jälkeen.
No, analysointi venyi sitten tasan kuukauden mittaiseksi. Vaikka se ei ketään kiinnostakaan, niin yritän silti biisi biisiltä kertoa omia fiiliksiä tältä levyltä, kun kuuntelukertoja alkaa olla takana jo kymmeniä:
1. Supremacy
Pari kertaa biisin kuultuani ajattelin, että tämähän on ilmiselvä Bond-tunnari! Pari päivää myöhemmin luin jonkin Dom Howardin haastattelun, jossa hän kertoi, että heidän mielestään tämä olisi hyvä Bond-tunnari, mutta elokuvatuottajat olivat päätyneet johonkin muuhun vaihtoehtoon (joka osoittautui siis Adeleksi).
Hienoja, hyviä elementtejä löytyy, mutta ehkä hitusen ylituotettu, "pömpöösi" biisi.
2. Madness
Parin ekan kuuntelukerran aikana, etenkin alussa, ajatus oli: "Mitä vittua?". Mutta nyt on pakko nöyrtyä Mr. Bellamyn nerouden edessä. Madness on ehdottomasti Musen Top-10 -biisejä (ja sinne on tungosta!), hieno ja nerokas biisi. Sovituksen loppua kohden nouseva mahtipontisuus on nannaa! Sanoistakin varmaan kuka tahansa ihmissuhdekiemuroissa kieriskellyt löytää ajateltavaa. Kitarasoolossa on "hieman" lainattu Brian May:ta:-D
3. Panic Station
Olen myyty. Heti ensimmäisestä kuuntelukerrasta lähtien. Biisi groovaa aivan helvetin hienosti! Ne A-osan "toistot" (conTROOOL!), ovat aivan hervottomia! Kitarasoolo etenee kuin tötsyissä oleva kameli! Levyn paras biisi, Musen Top-5 kamaa! Ainoa vika on biisin liian lyhyt kesto!
4. Prelude
Ei tästä voi sanoa mitään, tää kuuluu Survivaliin.
5. Survival
Ennen Olympialaisia kuulin tämän muutaman kerran. Kuulosti Queenilta, ylituotetulta, "pömpöösiltä" (kts. Supremacy). Mutta levyllä tämä toimii irrallista kuuntelukokemusta paremmin! Supremacy avaa pelin jo niin räväkästi, että Survival sopii kuvioon ihan hienosti. Ei mikään elämää suurempi Muse-biisi, mutta sopii levyn kokonaisuuteen.
6. Follow Me
Alku hieman yskii, mutta lopulta käynistyy ihan kelpo pop-kipale. Song average.
7. Animals
Vaikka nyt siirrytään alkulevyn hyvin ylituotetusta ja jopa pakahduttavasta soundimaailmasta enemmän kitararokin puolelle, tämä jää tällä hetkellä mulle ehkä levyn vieraimmaksi biisiksi.
Siinä on ihan hyviä ideoita, mutta mun mielestä Animals jää huonoksi versioinniksi U2:n Please -kappaleesta. Niissä on hämmästyttävän paljon samaa, mutta tässä nimenomaisessa kohdassa Dublinin pojat vievät voiton - vaikka viimeisen 10 vuoden aikana onkin käynyt pääsääntöisesti päinvastoin.
8. Explorers
Muutaman ekan kuuntelukerran jälkeen olin nimeämässä tämän kategoriaan "Boring". Mutta kun levyä on tullut kuunneltua toistuvasti, Explorers on noussut sieltä aina enemmän ja enemmän esiin - ihan "korvakärpäseksi" asti. Hieno, Muselle ominaisesti loppua kohden kasvava balladi!
9. Big Freeze
Tähän aika vahva sama kuin Follow Me:henkin. Toimiva, tanssibiittinen kappale. Sellaista perushuttua.
10. Save Me
Tässä kohtaa levyn henki vaihtuu toistamiseen. Johtunee siitä, että Bellamy luovuttaa hetkeksi vokaalit Wolstenholmelle. Kaunis, eteerinen biisi. En voi sille mitään, mutta tästä biisistä mulle tulee toistuvasti mieleen, että tämä voisi olla kotimaisen Von Hertzen Brothersin biisi. Anyway, erittäin kaunis joka tapauksessa.
11. Liquid State
Wolstenholmen biisit on laitettu levylle peräkkäin. Synkkä, raju, maaninen biisi. Mä tykkään! Tuo jollain tapaa mieleen The Resistancen Unnatural Selectionin - joka oli sillä levyllä yksi suosikeistani. Hienoa, että Matthew:n lisäksi muidenkin kynistä syntyy hienoja biisejä!
12. The 2nd Law: Unsustainable
Tämä on sitten se levyn kolmas käännekohta.
Kun ekan kerran kuuntelin tämän Youtubesta, ajattelin että tämä ei ole mikään oikea biisi, vaan "mainosvideo" uudesta levystä. Väärässä olin. Vanhana pieruna mulle on hyvin vaikeaa ymmärtää biisin dubstep-elementtejä. Mutta on tämäkin toistojen myötä alkanut kuulostaa ihan hyvältä. Hämmentävältä, mutta hyvältä.
12. The 2nd Law: Isolated System
Vähän niinkuin Unsustainablekin, outolintu. Ihan kivoja elementtejä, mutta ei tämä biisi herätä mitään kummempia tunteita.
Lopuksi:
Yleisellä asteikolla: *****
Muse-asteikolla: ***
Levy sisältää aivan kuningasbiisejä (lähinnä Madness ja Panic Station), mutta toisaalta levyä vaivaa sama vika kuin mielestäni The Resistanceakin: loppuun on tuupattu kaksi (The Resistancella kolme) muusta kokonaisuudesta irrallista, omasta mielestäni jopa turhaa biisiä. Ilman niitä kokonaisuus olisi eheämpi.