Muse

  • 26 852
  • 109

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Kyllähän tuo oli jees. Kokonaisuus oli niin hyvä, että uuden levyn turhake-biisit jäi hyvän kokonaisuuden alle. Absolutionin ja Origin of Symmetryn hitit on kyllä vaikuttavia. Bellamy lauloi hyvin. Vaikka Bellamyn soitto rönsyilee ja hakee jatkuvasti uusia muotoja, pysyy se silti kasassa. Hän voisi varmasti soittaa tilulilua vaikka aamukuuteen, mutta hän ei lähde siihen. Siitä pointsit.

Visuaalisesti keikka oli hieno ja tolpat kiva innovaatio. Tuo nyt on kaikki plussaa, mutta kieltämättä sopii bändille hyvin.

Settilista on linkin takana. Siitä puuttuu ainakin Hysterian intro. Tuohon kun olisi vielä saanut Blissin ja Butterflies and Hurricanesin niin oltaisiin voitu puhua jo täysosumasta.

http://www.setlist.fm/setlist/muse/2009/hartwall-arena-helsinki-finland-3bd7d8f0.html
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kaikki tarpeellinen keikasta on jo sanottu, enkä voi kuin kompata. Loppui siihen biisiin, johon toivoinkin sen loppuvan.
 

Miguel

Jäsen
Loppui siihen biisiin, johon toivoinkin sen loppuvan.

Minä en tästä maailmasta tahdo keksiä mitään hienompaa keikanlopetusbiisiä kuin tuon. Yllätyksetöntä, mutta niin toimivaa. Räntäntänttää, kohti auringonlaskua avaruudessa!

Kova oli keikka, kovempi kuin kaksi vuotta sitten. Settilistasta Supermassiven voisi minun puolestani työntää mustaan aukkoon, ja keskivaiheilla pääsi pieni uuvahdus tapahtumaan, mutta Plug In Babystä eteenpäin oli niin timanttia loppuun asti, että huh.

Nyt ei voinut valittaa kontaktin puutteestakaan orkesterin ja yleisön välillä. Kun viimeksi oli Areenalla kuunnellut Metallican ydinsodan bassokuminaa yläparvella, nyt oli aika makoisan puhtaat soundit alakatsomoon. Siitä kiitos tietysti myös tarkasti soittaneelle bändille ja puhtaasti laulanneelle Bellamylle. Kannatti ostaa lippu viime hetkessä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kyllähän huuliharppusoolo oli lainattu huuliharppukostajalta.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Plug In Baby, Map of the Prolematique, Siinä on kaksi kappaletta jotka ovat sellaista timanttia että oksat pois

True dat. Varsinkin Plug In Babyn alku saa joka kerta sellaisen orgasmifiiliksen päälle että alta pois. Hysteria myös tottakai ihan kärkipäätä, sitten New Born, Knights Of Cydonia on livenä helvetin kova, Stockholm Syndrome...huh mikä bändi.
 

Jospa

Jäsen
Tukholmasta selvitty ja Muse nähty. Oli kyllä kaikkien ylistyssanojen arvoinen, keikan jälkeen oli vaikea saada yhtään mitään sanaa suusta kun olin niin mykistynyt. Fiilis Tukholmassa oli ihan loistava, biisit aivan mielettömiä ja show hieno. Ei voi muuta sanoa, kuin seuravaa keikkaa odotellessa!
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Enemmän tästä artista ja ylipäätäänkin musiikista tietävät voisivat hiukan valaista minua. Siis olen jonkun verran musiikin kuuntelua harrastanut, mutta en juurikaan siitä mitään "ymmärrä". En pysty erottamaan tyylilajeja (mitä nyt jonkun Punkin ja Trashin), enkä täten voi oikein ottaa kantaa musiikillisiin juttuihin, vaikka musiikkimakuni itsessään onkin aika laaja.

Jotain minäkin kuitenkin ymmärrän. Yksi suosikkejani on brittäläinen Radiohead. Tästä syystä kysynkin, mikä tekee musesta sen "The jutun"? Olen nimittäin erottavanani kyseisestä musiikista hyvin hyvin paljon samaa kuin Radioheadin musiikista ja joskus haukkunut musea jopa tämän kopioksi.

Siispä onko muilla samansuuntaisia ajatuksia ja onko Muse plagioinut Radioheadia kenenkään muun mielestä?
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Liput myyntiin perjantaina 26. maaliskuuta.

Lipunmyynti kestää luultavasti alle vartin. Mutta ei mikään ihme, sillä lokakuinen Hartwall Areenan keikka oli täyttä timanttia alusta loppun. Tuskin paikanpäälle tulee lähdettyä, mutta olisi hienoa nähdä orkesteri ulkona sisätilojen sijaan.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tänään sitten mennään taas. Jäähallikeikalle tuli saatua lisäerän liput, mikä tarkoitti istumapaikkaa, mikä taas vie tehonsa keikasta. Tänään otetaan Kaisaniemessä takaisin.

Mannaa en vielä taida jaksaa valua kuuntelemaan, mutta White Lies voisi jo innostaa kuunteluun.

Toivotaan mainiota keliä, jota ilmeisesti onkin tulossa ja perkeleen hyvää keikkaa
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Muse konsertoi 10.12. Hartwall Areenassa. Sinne on päästävä!
 

Shakermaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lipunmyynti käynnistyy torstaina 14. kesäkuuta klo 9 Tiketin myyntipisteissä.
Musen live-esiintymisistä on tullut niin hyvää palautetta, että voisin harkita lipun ostamista.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Lipunmyynti käynnistyy torstaina 14. kesäkuuta klo 9 Tiketin myyntipisteissä.
Musen live-esiintymisistä on tullut niin hyvää palautetta, että voisin harkita lipun ostamista.

Kiitos tästä. Pakko nuo liput on hommata kun on Muse vaan niin hyvä!
 
Bellamyn lahjakkuus on jotain täysin ainutlaatuista, jos ei koko maailmassa niin ainakin modernissa rockissa. Muse lukeutuu niiden harvojen yhtyeiden joukkoon joiden tuotannosta yli 80 % on täyttä timanttia.

Keikkoja on kuitenkin pakko boikotoida (vaikka elämäni paras keikka onkin Musen); kolmannen ja viimeisen kerran näin bändin jaffalaan myydyiltä lisäpaikoilta piippuhyllyltä lavan takaa, kun ei kaksi lipunmyyntiin soittanutta ja kaksi nettipalvelua rämpyttävää riittänyt takaamaan lippujen saantia ruuhkautuneessa paskapalvelussa. Keikalla näkymä oli sitten kuin olisi väärinpäin käännetyillä kiikareilla katsonut dvd-keikkaa ja soundit olisivat kuulostaneet paremmalta keittiön kymmenen euron radiosta.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Musen uusin albumi The 2nd Law ilmestyi siis tänään. Tuli tuo äsken kaupasta haettua ja nyt levy pyörii ensimmäistä kertaa soittimessa. Mulle entuudestaan tuttuja biisejä levyllä on kolme: Madness, Survival ja The 2nd Law: Unsustainable, joten ihan tyhjältä pohjalta en levyyn pääse tutustumaan.

Varsin mielenkiintoiselta ja monipuoliselta levyltä tämä vaikuttaa, mutta laitetaan tarkempaa analyysiä vasta muutaman kuuntelukerran jälkeen.
 
Levyä kuunneltu ja aika perus "uutta"-musea tuntuu olevan. Mahtipontisuus ja Queen-tyyli jatkuu sitten askeleen eteenpäin viimelevystä. Kaikenlaisia efektejä ja elektroniikka on ollut aikaisimmillakin levyillä, mutta tässä mennään jo sitten dubstep (en tajua siitä mitään) puolelle aika vahvasti.

Parhaana biisinä joko Big Freeze tai Madness, tosin jälkimmäinen kuulosti aluksi aivan hirveältä. Pikkuhiljaa alkaa nämä biisit avautumaan, kuten kävi Resistance levyllekin. Sanoitukset lienee tälläkin levyllä jotain Orwellin ja New world order välimaastoa.

Mutta on kyllä aivan huikea bändi kaikinpuolin. Vaikka tämä levy ei olisikaan lähellä parasta musea niin hakkaa mennen tullen 99,99% uudesta musiikista.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Perkele, kyllä on upea kappale tuo Unsustainable ja toiminee livenä kuin kiimainen hirvi pajukossa!

Hyviä kappaleita irrallisina, tosin odottelin taas kerran sitä ranteet-auki-fiilistä Bellamylta ja tällä kertaa oltiinkin asteikolla eikä sen ulkopuolella.

U2Bono, Bowie, Queen, ELO, Philip Glass puskevat läpi mutta onneksi tuon Muse-filtterin läpi värittyneenä. Toimii vaikkei kokonaisuutena ihan järisyttävä. Ainakaan vielä.
 
Resistance ei kyllä kokonaisuutena pudonnut edes muutaman kymmenen kuuntelun jälkeen, lähinnä biisit vaan kuluivat puhki, ja vaikka oikeasti huonoja biisejähän muse ei levytä kuin pari kappaletta sadasta, niin pidän levyä Muse-asteikolla aivan karseana.

MUTTA TÄMÄ!

Electrokokeilut jatkuvat, mutta siinä missä Resistancella mentiin metsään, niin nyt palattiin askel takaisin kitararockin suuntaan, ja kun sen lisäksi paskat electrokokeilut ja muka-sinfoniaaliset biisit olivat vaihtuneet hyviin electro-elementteihin ja oikeasti Musemaisiin miellyttävän harmonisiin ja massiivisiin taideteoksiin, niin olihan perhana vaikeuksia olla heilumatta joka biisissä mukana kun lenkillä kuuntelin. Toki lenkkikuulokkeet (Porta Prot) saattavat vähän vääristää, mutta ensikuuntelun perusteella albumin punainen lanka ja kulmakivi on yllättävän basso- ja rytmivoittoinen soundi.

Unsustainablesta en osaa päättää pidänkö enemmän itse biisistä (en ole mikään subgenreguru, joten sanottakoon nyt vaan että se on juuri minun makuuni sopivaa dubsteppiä, sellaista joka klubiäänentoistolla kuunneltuna aiheuttaa kovan sykkeen ja niskakipuja), vai ideasta jossa kaikista tärkein viesti jonka bändi haluaa ikinä massoille välittää on puettu asuun joka herättää enemmän keskustelua kuin muut Musen biisit yhteensä. Viva La Decroissance!
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Musen uusin albumi The 2nd Law ilmestyi siis tänään. Tuli tuo äsken kaupasta haettua ja nyt levy pyörii ensimmäistä kertaa soittimessa. Mulle entuudestaan tuttuja biisejä levyllä on kolme: Madness, Survival ja The 2nd Law: Unsustainable, joten ihan tyhjältä pohjalta en levyyn pääse tutustumaan.

Varsin mielenkiintoiselta ja monipuoliselta levyltä tämä vaikuttaa, mutta laitetaan tarkempaa analyysiä vasta muutaman kuuntelukerran jälkeen.

No, analysointi venyi sitten tasan kuukauden mittaiseksi. Vaikka se ei ketään kiinnostakaan, niin yritän silti biisi biisiltä kertoa omia fiiliksiä tältä levyltä, kun kuuntelukertoja alkaa olla takana jo kymmeniä:

1. Supremacy

Pari kertaa biisin kuultuani ajattelin, että tämähän on ilmiselvä Bond-tunnari! Pari päivää myöhemmin luin jonkin Dom Howardin haastattelun, jossa hän kertoi, että heidän mielestään tämä olisi hyvä Bond-tunnari, mutta elokuvatuottajat olivat päätyneet johonkin muuhun vaihtoehtoon (joka osoittautui siis Adeleksi).

Hienoja, hyviä elementtejä löytyy, mutta ehkä hitusen ylituotettu, "pömpöösi" biisi.

2. Madness

Parin ekan kuuntelukerran aikana, etenkin alussa, ajatus oli: "Mitä vittua?". Mutta nyt on pakko nöyrtyä Mr. Bellamyn nerouden edessä. Madness on ehdottomasti Musen Top-10 -biisejä (ja sinne on tungosta!), hieno ja nerokas biisi. Sovituksen loppua kohden nouseva mahtipontisuus on nannaa! Sanoistakin varmaan kuka tahansa ihmissuhdekiemuroissa kieriskellyt löytää ajateltavaa. Kitarasoolossa on "hieman" lainattu Brian May:ta:-D

3. Panic Station

Olen myyty. Heti ensimmäisestä kuuntelukerrasta lähtien. Biisi groovaa aivan helvetin hienosti! Ne A-osan "toistot" (conTROOOL!), ovat aivan hervottomia! Kitarasoolo etenee kuin tötsyissä oleva kameli! Levyn paras biisi, Musen Top-5 kamaa! Ainoa vika on biisin liian lyhyt kesto!

4. Prelude

Ei tästä voi sanoa mitään, tää kuuluu Survivaliin.

5. Survival

Ennen Olympialaisia kuulin tämän muutaman kerran. Kuulosti Queenilta, ylituotetulta, "pömpöösiltä" (kts. Supremacy). Mutta levyllä tämä toimii irrallista kuuntelukokemusta paremmin! Supremacy avaa pelin jo niin räväkästi, että Survival sopii kuvioon ihan hienosti. Ei mikään elämää suurempi Muse-biisi, mutta sopii levyn kokonaisuuteen.

6. Follow Me

Alku hieman yskii, mutta lopulta käynistyy ihan kelpo pop-kipale. Song average.

7. Animals

Vaikka nyt siirrytään alkulevyn hyvin ylituotetusta ja jopa pakahduttavasta soundimaailmasta enemmän kitararokin puolelle, tämä jää tällä hetkellä mulle ehkä levyn vieraimmaksi biisiksi.

Siinä on ihan hyviä ideoita, mutta mun mielestä Animals jää huonoksi versioinniksi U2:n Please -kappaleesta. Niissä on hämmästyttävän paljon samaa, mutta tässä nimenomaisessa kohdassa Dublinin pojat vievät voiton - vaikka viimeisen 10 vuoden aikana onkin käynyt pääsääntöisesti päinvastoin.

8. Explorers

Muutaman ekan kuuntelukerran jälkeen olin nimeämässä tämän kategoriaan "Boring". Mutta kun levyä on tullut kuunneltua toistuvasti, Explorers on noussut sieltä aina enemmän ja enemmän esiin - ihan "korvakärpäseksi" asti. Hieno, Muselle ominaisesti loppua kohden kasvava balladi!

9. Big Freeze

Tähän aika vahva sama kuin Follow Me:henkin. Toimiva, tanssibiittinen kappale. Sellaista perushuttua.

10. Save Me

Tässä kohtaa levyn henki vaihtuu toistamiseen. Johtunee siitä, että Bellamy luovuttaa hetkeksi vokaalit Wolstenholmelle. Kaunis, eteerinen biisi. En voi sille mitään, mutta tästä biisistä mulle tulee toistuvasti mieleen, että tämä voisi olla kotimaisen Von Hertzen Brothersin biisi. Anyway, erittäin kaunis joka tapauksessa.

11. Liquid State

Wolstenholmen biisit on laitettu levylle peräkkäin. Synkkä, raju, maaninen biisi. Mä tykkään! Tuo jollain tapaa mieleen The Resistancen Unnatural Selectionin - joka oli sillä levyllä yksi suosikeistani. Hienoa, että Matthew:n lisäksi muidenkin kynistä syntyy hienoja biisejä!

12. The 2nd Law: Unsustainable

Tämä on sitten se levyn kolmas käännekohta.

Kun ekan kerran kuuntelin tämän Youtubesta, ajattelin että tämä ei ole mikään oikea biisi, vaan "mainosvideo" uudesta levystä. Väärässä olin. Vanhana pieruna mulle on hyvin vaikeaa ymmärtää biisin dubstep-elementtejä. Mutta on tämäkin toistojen myötä alkanut kuulostaa ihan hyvältä. Hämmentävältä, mutta hyvältä.

12. The 2nd Law: Isolated System

Vähän niinkuin Unsustainablekin, outolintu. Ihan kivoja elementtejä, mutta ei tämä biisi herätä mitään kummempia tunteita.

Lopuksi:

Yleisellä asteikolla: *****
Muse-asteikolla: ***

Levy sisältää aivan kuningasbiisejä (lähinnä Madness ja Panic Station), mutta toisaalta levyä vaivaa sama vika kuin mielestäni The Resistanceakin: loppuun on tuupattu kaksi (The Resistancella kolme) muusta kokonaisuudesta irrallista, omasta mielestäni jopa turhaa biisiä. Ilman niitä kokonaisuus olisi eheämpi.
 
Viimeksi muokattu:

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Muse konsertoi Helsingin Olympiastadionilla LA 27.7. Liput tulevat myyntiin 14.12. klo 9.

Hienoa!
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olipas eilen aika perkeleen hyvä keikka Hartwall Areenalla! Musen oon aikasemmin nähny vaan joku kesä sitten Kaisaniemessä, tuolloin vähän petyin meininkiin koska lava oli tuolloisen normikiertuelavan joku halpisversio ja ne vähäisetkin valo-showt hukkui vaaleaan kesäyöhön. Mutta ai perkele, eilen korvautui kaikki korkojen kanssa. HUIKEAT laser-showt ja se monitoripyramidi pääsi oikeuksiinsa pimeässä Jaffa-hallissa! Paikat oli hyvät, alakatsomosta lavalta katsottuna etuvasemmalla, koko lavan näki oikein nätisti. Ja soitto kuulosti totutusti paremmalta ku levyltä, on ne ihme veijareita siinä miten ne saa noiden live-esiintymisensä kanssa paskatkin biisit nousemaan ihan järjettömiin sfääreihin.

Etukäteen keikka ei kauheasti napannut, kaksi uusinta Musen levyä on jäänyt aika vähälle kuuntelulle enkä oo oikeestaan mistään näiden levyjen radiobiisistä tykännyt, Madness varsinkin oli ihan levotonta scheissea kun sen ekan kerran kuulin. Helvetin outo kokemus oli eilen kuulla se livenä pitkästä aikaa, koska se yhtäkkiä toimikin ihan levottoman hyvin. Bonarina vielä Bellamyn törkeen rumat aurinkolasit joihin laulun sanat ilmesty sitä mukaa ku niitä laulettiin, mäkin haluun tommoset.

Uuseja biisejä tuli, mutta ei liikaa, mukana oli sopivasti vanhempaakin tuotantoa, tais melkein joka levyltä ainakin yksi veisu olla mukana.

Melkein tekisi mieli sanoa että paras keikka mitä oon päässyt koskaan todistamaan. Ja sanonkin. Hitto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös