Piti yrittää pihistellä kuuntelua ettei kyllästy, ja ihan hyvin se onnistuikin, nyt kahteen kuukauteen joku 10-15 kuuntelukertaa ja biisit alkavat olemaan hyvin muistissa, ja nämä kyllä kestävät kuuntelua. Kai tästä nyt uskaltaa jo kirjoittaa.
Ensimmäisellä kuuntelukerralla tuli vaan hoettua ääneen, että "vittu mikä kettu" ja että "se kyllä tietää mistä kutittaa". Ja toisella. Ja kolmannella. Ja vielä äsken. Vaikka edellinen albumi The 2nd Law bassovetoisine (jopa elektronis-) meininkeineen kolahti kovaa, niin kyllä näin onnistunut kitaran palautus keskiöön iskee vielä lujempaa. Raastavat drop-d -riffit ja se jatkuva kaiken täyttävä harmonia jonka kärkenä se kylmille väreille vetävä laulu, jotenkin se kokonaisuus vaan on niin hunajaisinta hunajaa omille korville, ja tuskinpa olen ainut. Ihan joka kerta levyyn uppoutuu niin ettei voi tehdä mitään muuta kuin suunnilleen keskittyä nauttimaan ihan joka tahdista. En nyt kovasti musiikista ymmärrä, mutta siinä missä turhat tekniset pippelinvenyttelyt kitaralla on jätetty sinne kymmenen vuoden taakse, on Domin soitto paljon teknisempää kuin koskaan aiemmin. Ehkä sitä kehittyy kun 20 vuotta rumpuja paukuttaa. Tykkään myös groovesta. Pistää pään heilumaan.
Alkupään viidestä (tai kuudesta ml. "drill sergeant") ensimmäisestä biisistä jokainen on todella hyvä, joku kirjoitti etteivät levyn biisit ole kopioita toisistaan, mutta aika samalla kaavallahan meitä näissä taas huijataan. Psychosta en pitänyt muutamalla ensimmäisellä kuuntelulla, se kuulosti jotenkin teennäiseltä tai ehkä hitiksi kirjoitetulta, mutta kyllä siinäkin sitten lopulta rytmi ja riffi vei mennessään. Ihan hyvä biisi, mutta tämän alkupään viisikon heikoin.
Mercy taas on Musen kaikkien aikojen paras biisi. Täydellinen.
Mercyn jälkeen Reapers menee niin vahvasti sinne 2nd Law:n ohella lähes täydellisten levyjen eli Absolutionin / Black Holes and Revelationsin juurille, joiden kypsempi serkku tämä Drones on, ja on niin pikkukiva biisi, että että melkein alkaa kyllästyttää (liekö tarkoituskin?), kunnes se jäätävä outro räjähtää naamalle mielestäni käynnistää koko levyn kerronnan.
Ja se, miten tämä erottuu vielä edukseen muutenkin kuin Musen parhaana levynä rockin osalta, on tuo tarina, jota viisi (kuusi) ekaa biisiä vasta tavallaan alusti. Minusta yksinkertaisena ajattelijana on mukava kun tarina pureskellaan näin valmiiseen muotoon kuin lapselle, että minäkin sen voin jokseenkin tavoittaa. Siinä missä nuo alkupään rallittelut kuuntelee hyvällä fiiliksellä, niin Reapersin hälytyssireeni herättää itseään etsivän heikon päähenkilön "johonkin", ja sitten ollaankin jo aivopestyjä, alistettuja.
Minähän tulkitsen georgistisen (
wikipedia) Mattin suuren tarinansa kertovan meidän länsimaalaisten hiljaisesta hyväksynnästä hegemoniaamme ylläpitäville resurssisodillemme, kuinka meitä ohjataan siihen hyväksyntään valheilla ja salailulla, ja kuinka meidän tulisi tätä toimintaamme kyseenalaistaa.
En tiedä onko niin tarkoitettu, tuskin, mutta itse tulkitsin tuon levyn jälkipuoliskon aika kronologisesti, The Handlerissa ollaan siellä toisen maailmansodan jälkeisissä CIA:n MK-Ultra -meiningeissä, JFK:sta en tiennyt moneen viikkoon onko äänessä JFK, Johnson vai Nixon, mutta siinä ja Defectorissa eletään Vietnamin sodan aikaa, kunnes tullaan Mercyn ohella mielestäni levyn toiseen helmeen, Revoltiin.
Revolt vei mut heti ensi tahdeilla 80-luvun aurinkoiseen Los Angelesin, maailmaan jossa harrikka, hihattomat revityt farkku- ja nahkaliivit ja punainen bandana on ok, öljyä taas riittää ja se on halpaa, talous kasvaa eikä huolta ole oikeastaan mistään muusta kuin normi suurkaupungin paheista. Aivan loistava biisi poljentoneen, riffeineen ja sooloineen... huh. Äijä vaan naittaa muse-rockiinsa kasaripoppia ja siitä tulee yksi bändin parhaista biiseistä. Mun kronologisessa tarinantulkinnassakin toimii hyvin pirteänä hengähdystaukona synkkyyden keskellä, tuntuuhan se silloin aina siltä kun sotia ei ole, ettei niitä enää koskaan tulekaan.
Aftermath-balladissa tullaan (persianlahden) sodasta, mutta palataan loppubiisin ajaksi business-as-usual siihen kasarin huolettomaan hommaan. Ei paljon tartte pahuutta miettiä, kun maailmassa on rakkautta. Nautittava biisi sekin.
Globalistissa mennäänkin sitten nykypäivään ja/tai lopulta fiktiiviseen tulevaisuuteen, jossa painetaan punaista nappia tunnetuin hirvittävin seurauksin. Jollain kuuntelukerroilla sen neljän-viiden minuutin kohdalla soivan riffin, joka arabihenkisine taustaulinoineen on taivaallinen taustamusiikki hienolle video-otokselle aavikolla muodostelmassa porhaltavasta Humvee-kolonnasta, kerronnallinen yltiörealistinen raadollisuus alkoi jopa vituttaa. Hienosti tavoitetttu. Ja "there's no countries left"...
Dronesia en tajua. En jaksa kuunnella, skippaan aina.
Mattin mukaan päähenkilö on levyn alussa hukassa, ja sitten herää taisteluun ja löytää toivon. Minä en löydä levyn lopusta mitään toivoa, vaan tuhon. Jäljelle jää ristiriitainen fiilis. Onpa meillä paska maailma. Mutta onpa pirun hyvä levy. Paras ikinä koskaan missään.
Täytyy sovitella taas kitaraa käteen monen vuoden tauon jälkeen tämän takia.
Ja typerä Live Nation boikotti täytyy lopettaa ja hallissa käydä, sen jälkeen voisivat mennä vaikka kymmenen vuoden tauolle. Ei tästä voi enää parantaa.