Tämä Subbanin sopimus on kyllä jännä juttu, mikäli siellä tapellaan sopimuksen rahallisesta arvosta. Ainakin äkkiseltään voisi kuvitella Subbanille tarjottavan saman suuntaista sopimusta kuin Del Zottolle (oliko cap hit $2,550,000).
Voi olla että näen asiat pahasti värilasien kautta, kun sanon tämän, mutta kun hieman vertailee Subbania ja Del Zottoa keskenään, niin sanoisin Subbanin olevan kuitenkin huomattavasti monipuolisempi pelaaja. Viime kaudellahan Subban kehittyi puolustussuuntaan pelaamisessa, ja joukkueen suurimmalla jääajalla oli joukkueen sisäisen tehotilaston viides, jos tuota tilastoa nyt voi perusteluna käyttää. Tähän kun lisätään kovat taklaukset, (joista mm. Adam Larsson ja Brad Marchand ovat saaneet osansa parina viime kautena), vahva luistelu ja kiekollinen taito, niin kyseessä on aika monipuolinen paketti. Del Zottosta minulle on jäänyt kuva hyökkäyssuunan erikoisosaajana, jolla on kuitenkin vielä selkeitä puutteita puolustussuuntaan pelaamisessa. Tämän näkemyksen saa kyllä korjata jos pahasti menee metsään.
Mutta niin, kun tuota Subbanin tilannetta on pohtinut, niin hyväksyisin kyllä Subbanin sopimuksen suuremmalla cap hitillä, kuin tuo Del Zotton cap hit on. Siitä on vain paljon ilmaa tuohon huhuttuun Doughtyn cap hittiin, eli johonkin välimaastoon se tulisi sijoittua. Kesällä ajattelin että >$4M on liikaa, mutta en nyt tuostakaan ole enää niin varma. Ei tuollaisia puolustajia kuitenkaan kasva pilvissä. Sen lisäksi että hänessä on potentiaalia loistavaksi pelaajaksi, on hän sellainen persoona, että seura voisi hyödyntää häntä muutenkin kuin peluuttamalla.
Toisaalta, kuten todettua, niin todistettavaa hänellä vielä on. Pelin pitää muuttua kurinalaisemmaksi, turhat jäähyt pitää karsia pois, ja toisinaan Subbanin pitäisi pelata hieman yksinkertaisemmin. Viime kaudellahan noita turhia jäähyjä tuli monet kerrat sen takia, että PK haki liian hienoa ratkaisua hyökkäyspäässä. Kyllä hänellä taitoa on, mutta aina sitä ei tarvitse esittää kaikkein vaikeimman ratkaisun muodossa, kun mahdollisuus olisi helpompaankin.
Mitä nyt viime päivinä olen seuraillut tilannetta, niin RDS:n Renaud Lavoien mukaan Habs tarjoaa edelleen kaksivuotista sopimusta, jossa ensimmäinen vuosi olisi $2.2M ja toinen $2,9M, eli caphit taitaisi olla juurikin tuo 2,55M. Sama tarjous on ollut siis pöydällä toukokuusta asti. Tavallaan ymmärrän sen, että Bergevin haluaa edetä samalla linjalla kuin MaxPacin ja Pricen kanssa, eikä halua taipua Meehanin tahtoon, koska se antaisi luultavasti tulevissa neuvotteluissa edun pelaaja-agenteille. Mutta sitten taas voi miettiä, että onko Subbanin urakehitys ollut vastaava kuin Pricen ja MaxPacin jälkeen. Mielestäni ei, Pricella ja Paciorettyllä oli huomattavasti pienemmät näytöt tulokassopimustensa jälkeen, kuin Subbanilla nyt on. Sinänsä tuollainen lyhyt ja halpa sopimus on jossain määrin Subbanin aliarvioimista. Monimutkainen tilannehan tämä on.
Subban itse oli muuten todennut Montreal Gazettelle näin:
“
It doesn’t matter how many times I step on the ice at the Bell Centre, I have the same feeling every time: my head’s ready to explode, I want to kill somebody cutting across the blue line and I want to score the goal and celebrate. And I’ll do it by any means possible to win a hockey game. That’s how I feel playing there. I’m not sure I’d have that feeling anywhere else.”
(Lähde:
Dave Stubbs: Subban waits for value - montrealgazette.com)
Kyllä minä toivoisin #76:n luistelevan vielä Canadiens-paidassa, sen verran hieno pelaaja on kyseessä. Silti tässä on tullut myös mietittyä, olisiko mahdollinen treidi lopulta parempi vaihtoehto. Onneksi ei tarvitse itse olla tekemässä päätöstä. :)
Mielestäni ainut suurempi kysymysmerkki on että miten paljon Price jaksaa pelata.
Kuten Grainger jo edellä totesikin, niin Priceen on suuri luotto. Tosiaan on jo parilla edelliskaudella kantanut suuren vastuun Habsin maalilla, joten sen puolesta uskon minäkin hänen jaksavan pelata sen verran, mitä tarve vaatii, eli jotain 40-44 ottelua runkosarjassa. Eri asia sitten on, että miten tuo puolustuspeli toimii. Jos vastustaja alkaa vyöryttää sen yli ja Habsin maalia ammutaan jatkuvasti jotain 35-40 kertaa per peli, niin se voi tietysti käydä maalivahdillekin rankaksi. Mutta senpä takia minun mielestäni suurin kysymysmerkki onkin tuo tämänhetkisen puolustuksen riittävyys.