Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 095 148
  • 24 186

Rankkari

Jäsen
On väärin että surmataan ihmisiä.
Oli sitten kyseessä mielenterveys mamu, joka surmaa lapsi mamun.
Iso vääryys..

Lisäys: Aikaisemminkin kyseenalaistin mamujen mielenterveysongelmat. Se ei tuonut lisäjuttelua tänne.
Taikka alkuperäinen väittämäni että varsinkin se, että Suomi ei ole järjestälmänsä puolesta valmis maahanmuuttoon.

Mutta, ehkä viimeinkin pitää herätä pakolaismamujen ongelmiin. He sopeutuvat huonosti, taikka työlistyvät huonosti. Heistä ei ole paikkaamaan, tulevaa eläkepommia.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Mietin sittenkin julkisesti, hyvin radikaaliepäilyttävästi arvailen yksittäisrikoksesta, tästä Arabianrannan surusta. Hieman kotoutumisnäkökulmastakin kyllä.

Enolla on ollut jonkinlaisia lainkuuliaisuusprobleemeja aikaisemmin, tunteella elämistä kybällä. Luultavasti muslimikasvanut lapsena, mutta sitten kuitenkin alkoholijuomia on ajautunut juomaan, nauttimaan länsimaassa ja siitä sekasotkuja on seurannut. Mies miettii tekemisiään, kokee maallisen länsiyhteiskunnan viekoitelleen hänet raiteiltaan, ei opinnotkaan oikein luistaneet. Hän päättää eheyttää itseään uskonnon tiiviimmällä harjoittamisella.
Jouluna sukulaisissa, pienen pojan länsimainen jouluinnostus saa nyttemmin jälleen vakaumuksellisen uskonsa löytäneen, länsimaiseen eloon pettyneen suvun kunnian vaalijan kilahtamaan. Toiveissaan pettyneen miehen mielenhäiriöön.

Kunhan kirjoitin. Yhden kai mahdollisen skenaarion. Suomalainen yhteiskunta mokasi kuitenkin jotenkin? Juu ei, ei mokannut.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varmasti olen alkukantainen, mutta kyllä mun mielestä tuntuu nykyaikana myös ne uhrien ihmisoikeudet unohtuvan, kun keskitytään vain niiden rikostentekijöiden ihmisoikeuksiin.
Millä lailla uhrin ihmisoikeudet paranevat kostamalla?

Paras keino kansalaisten hyvinvoinnin maksimoimisessa on rikosten ennaltaehkäisy. Suomessa se onnistuu varsin hyvin, koska meillä on lähdetty siitä, että kosto ei ole ensisijainen väline rikosten sovittamiseen.

Ihmisten istuttaminen vankilassa on myös lähtökohtaisesti helvetin kallista.

Nämä (rikos ja rangaistus) ovat niin monitulkintaisia asioita, että ihmettelen teidän joidenkin ihmisten kykyä sanoa absoluuttisesti oikeat vastaukset, mutta ilmeisesti kaikille tällaiset kysymykset eivät ole niin vaikeita. Kyllä mun on vaikea löytää semmoista absoluuttista totuutta uhrin oikeuksien, rikollisen oikeuksien, teon uusimisprosentin ja muiden muuttujien välillä.
Minusta on hyvä lähtökohta, että lainsäädäntöä sorvataan asiantuntijatiedon pohjalta.

En ole väittänytkään, etteikö ihmistä voisi tarvittaessa istuttaa vaikka lopun elämäänsä kiven sisässä. Kuolemantuomioita vastustan kuitenkin kategorisesti.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Millä lailla uhrin ihmisoikeudet paranevat kostamalla?

Paras keino kansalaisten hyvinvoinnin maksimoimisessa on rikosten ennaltaehkäisy. Suomessa se onnistuu varsin hyvin, koska meillä on lähdetty siitä, että kosto ei ole ensisijainen väline rikosten sovittamiseen.
Turvallisuustaso paranee, kun raiskaajat ovat vankilassa eivätkä vaanimassa teinityttöjä yössä. On olemassa aivan liian monta esimerkkiä siitä, kun juuri vankilasta vapautunut väkivaltarikollinen uusii rikoksensa hyvin pian vapauduttua.

Ei tässä ole kyse mistään uhrin ihmisoikeuksista, vaan siitä, että rangaistavalla teolla pitää olla teon seurauksiin nähden riittävän suuri seuraus.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kuolemantuomioita vastustan kuitenkin kategorisesti.
Miksi? Oletko oikeasti sitä mieltä että joka ainoa ihminen ansaitsee elämän?

Koska minä en ole. Lapsenraiskaajat. Sarjamurhaajat. Kouluampujat.
On ihmisiä jotka eivät ansaitse elää.

Samoin taparikolliset. Ihmiset jotka seilaavat sisään ja ulos vankilasta vailla yritystäkään muuttaa tapojaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Turvallisuustaso paranee, kun raiskaajat ovat vankilassa eivätkä vaanimassa teinityttöjä yössä. On olemassa aivan liian monta esimerkkiä siitä, kun juuri vankilasta vapautunut väkivaltarikollinen uusii rikoksensa hyvin pian vapauduttua.

Ei tässä ole kyse mistään uhrin ihmisoikeuksista, vaan siitä, että rangaistavalla teolla pitää olla teon seurauksiin nähden riittävän suuri seuraus.
Ai kuten Yhdysvalloissa?

Seksuaalinen väkivalta on siitä ikävä ongelma, että siitä jää kiinni vain aivan murto-osa rikoksiin syyllistyneistä. Lisäksi niitä ei tehdä niinkään eduntavoittelun, vaan joko välinpitämättömyyden, vallankäytön tai kieroutuneen ihmiskäsityksen takia.

Ei meillä ole mitään resursseja lukita kaikkia rikoksentekijöitä vankilaan loppuelämäkseen.

Miksi? Oletko oikeasti sitä mieltä että joka ainoa ihminen ansaitsee elämän?

Koska minä en ole. Lapsenraiskaajat. Sarjamurhaajat. Kouluampujat.
On ihmisiä jotka eivät ansaitse elää.
Olen sitä mieltä, että kenelläkään ei ole oikeutta päättää toisen elämästä.

Samoin taparikolliset. Ihmiset jotka seilaavat sisään ja ulos vankilasta vailla yritystäkään muuttaa tapojaan.
Ai olisit ulottamassa kuolemantuomiota jo taparikollisiin? Melkoista.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
oikeasti sitä mieltä että joka ainoa ihminen ansaitsee elämän?
Minä olen kuolemantuomiota vastaan, toki vain omasta puolestani puhun.

Kaikki eivät ansaitsisi elää. En vain halua elää yhteiskunnassa, jossa ratkaistaan kenellä se oikeus on, kenellä ei. Mietin, mitä sen hyväksyminen merkitsisi meille taviksille.

Kuolemantuomio Yhdysvaltain malliin on kallis ja julma. Loputon lykkäysten, uudelleenkäsittelyjen ja odottelun kierre. Toisaalta joissain maissa asia onkin ratkaistu nopealla toteutuksella - mutta toteutuuko oikeusturva silloin? Molempi pahempi.

Olen lukenut muutaman tutkimuksen, joiden mukaan kuolemantuomio raaistaa rikollisuutta. Kuolema ja tappaminen arkipäiväistyvät rikollisessa elämäntavassa. Toisaalta pakoon yritetään sivullisista uhreista välittämättä, koska lopputulos on sama, jos kiinni jää.

Varmaan naiivisti uskon, että laillinen tappaminen ei oikeusvaltiossa voi olla laittoman tappamisen oikeudenmukainen seuraus.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Suomalainen yhteiskunta mokasi kuitenkin jotenkin? Juu ei, ei mokannut.

Olen eri mieltä. Suomalainen yhteiskunta on mokannut joko tekijän kanssa tai mikäli huhut pitävät paikkaansa myös uhrin kanssa. Huhuilla viittaan niihin juttuihin, joissa naapurit ehtivät kiinnittää huomiota kyseiseen poikaan nalle sylissä kotiovensa ulkopuolella. Huomiota kiinnitettiin, mutta tehtiinkö mitään vai oltiinko välinpitämättömiä. Yhteiskuntamme on rakennettu periaatteelle, että muut puolustavat sellaisia, jotka eivät pysty itseään puolustamaan, ja siksi tällaisessa tapauksessa yhteiskunta on mokannut jollakin tavalla.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Olen eri mieltä. Suomalainen yhteiskunta on mokannut joko tekijän kanssa tai mikäli huhut pitävät paikkaansa myös uhrin kanssa. Huhuilla viittaan niihin juttuihin, joissa naapurit ehtivät kiinnittää huomiota kyseiseen poikaan nalle sylissä kotiovensa ulkopuolella. Huomiota kiinnitettiin, mutta tehtiinkö mitään vai oltiinko välinpitämättömiä. Yhteiskuntamme on rakennettu periaatteelle, että muut puolustavat sellaisia, jotka eivät pysty itseään puolustamaan, ja siksi tällaisessa tapauksessa yhteiskunta on mokannut jollakin tavalla.
Yksikään tervejärkinen ihminen ei mene sekaantumaan muslimien perheasioihin, jollei halua itse jihadin kohteeksi. Toki olisi voinut soittaa hälytyskeskukseen, mutta apu olisi tuskin ehtinyt ajoissa paikalle.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Olen eri mieltä. Suomalainen yhteiskunta on mokannut joko tekijän kanssa tai mikäli huhut pitävät paikkaansa myös uhrin kanssa. Huhuilla viittaan niihin juttuihin, joissa naapurit ehtivät kiinnittää huomiota kyseiseen poikaan nalle sylissä kotiovensa ulkopuolella. Huomiota kiinnitettiin, mutta tehtiinkö mitään vai oltiinko välinpitämättömiä. Yhteiskuntamme on rakennettu periaatteelle, että muut puolustavat sellaisia, jotka eivät pysty itseään puolustamaan, ja siksi tällaisessa tapauksessa yhteiskunta on mokannut jollakin tavalla.

Näetkö myös vikaa itse tekijässä? Yhteiskunnan vika kun tekijästä on tullut sellainen kuin on - yhteiskunnan vika kun asiaan ei ole puututtu aiemmin - mitä yhteiskunnan tarkalleen ottaen olisi pitänyt tehdä? Olisiko mies pitänyt aiempien keppostelujensa vuoksi kenties vangita ehdollisten tuomioiden & yhdyskuntapalveluksen sijaan? Ethän sinä nyt tuollaista voi ainakaan ehdottaa - tämä siis sen perusteella mitä olen näppäimistösi tuottoksia tältä palstalta lukenut.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Näetkö myös vikaa itse tekijässä?

Ihmisessä, joka tappaa lapsen, on niin paljon vikaa, ettei sitä voi edes sanoin kuvailla. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos yhteiskunta olisi sataprosenttisesti virheetön, ei tällaista olisi tapahtunut. Tähän on varmaan parempi palata vasta sitten, kun tiedämme lisää. Toivon helsinkiläisten perheiden ja lasten takia, ettei lastensuojelussa ole tälläkin kertaa jotain laiminlyöty.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos yhteiskunta olisi sataprosenttisesti virheetön, ei tällaista olisi tapahtunut.
Olet oikeassa. Jos yhteiskunta olisi virheetön, niin tämä murhaaja olisi lähetetty vuosia sitten kotimaahansa, jolloin tätäkään tapausta ei olisi tapahtunut. Kaveri ei ole tehnyt päivääkään töitä tai muutakaan hyödyllistä Suomessa ollessaan. Sen sijaan on onnistunut rötöstelemään jo ainakin vuodesta 2001 alkaen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ihmisessä, joka tappaa lapsen, on niin paljon vikaa, ettei sitä voi edes sanoin kuvailla. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos yhteiskunta olisi sataprosenttisesti virheetön, ei tällaista olisi tapahtunut. Tähän on varmaan parempi palata vasta sitten, kun tiedämme lisää. Toivon helsinkiläisten perheiden ja lasten takia, ettei lastensuojelussa ole tälläkin kertaa jotain laiminlyöty.

Systeemi toimii varmasti keskimäärin vähintäänkin kohtuullisen hyvin - nämä ääripäät ovat sitten niitä, jotka yleensä aiheuttavat ongelmia ja systeemi koetaan toimimattomaksi.

Virheetöntä yhteiskuntaa ei ole olemassakaan - eikä kannata pidättää hengitystään sellaista odotellessakaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olet oikeassa. Jos yhteiskunta olisi virheetön, niin tämä murhaaja olisi lähetetty vuosia sitten kotimaahansa, jolloin tätäkään tapausta ei olisi tapahtunut. Kaveri ei ole tehnyt päivääkään töitä tai muutakaan hyödyllistä Suomessa ollessaan. Sen sijaan on onnistunut rötöstelemään jo ainakin vuodesta 2001 alkaen.
Kotouttamisprosessin mukaisesti Sossun asiakkaaksi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Systeemi toimii varmasti keskimäärin vähintäänkin kohtuullisen hyvin - nämä ääripäät ovat sitten niitä, jotka yleensä aiheuttavat ongelmia ja systeemi koetaan toimimattomaksi.

Virheetöntä yhteiskuntaa ei ole olemassakaan - eikä kannata pidättää hengitystään sellaista odotellessakaan.

Olemme samaa mieltä. Halusin vain ottaa kantaa @arvee'n kommenttiin siksi, että minusta tuollainen on kylmä asenne, etteikö muka yhteiskunta olisi millään tavalla mokannut. Se ikään kuin ulkoistaa kaiken vastuun yksilöille ilman, että katsoisimme toistemme perään. Mutta kuten todettua, palataan tähän tarkemmin, kun tiedetään lisää. Hyvää uutta vuotta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Olemme samaa mieltä. Halusin vain ottaa kantaa @arvee'n kommenttiin siksi, että minusta tuollainen on kylmä asenne, etteikö muka yhteiskunta olisi millään tavalla mokannut. Se ikään kuin ulkoistaa kaiken vastuun yksilöille ilman, että katsoisimme toistemme perään. Mutta kuten todettua, palataan tähän tarkemmin, kun tiedetään lisää. Hyvää uutta vuotta.

Näin teemme. Mainiota uutta vuotta myös sinne jo näin etukäteen.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Olemme samaa mieltä. Halusin vain ottaa kantaa @arvee'n kommenttiin siksi, että minusta tuollainen on kylmä asenne, etteikö muka yhteiskunta olisi millään tavalla mokannut. Se ikään kuin ulkoistaa kaiken vastuun yksilöille ilman, että katsoisimme toistemme perään. Mutta kuten todettua, palataan tähän tarkemmin, kun tiedetään lisää. Hyvää uutta vuotta.

Öö mitä? Tottakai joka ainoa yksilö on yksinään vastuussa omista teoistaan. Aivan käsittämätöntä että lapsi murhataan ja sinä peräänkuulutat YHTEISKUNNAN vastuuta???? Herranjestas
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olemme samaa mieltä. Halusin vain ottaa kantaa @arvee'n kommenttiin siksi, että minusta tuollainen on kylmä asenne, etteikö muka yhteiskunta olisi millään tavalla mokannut.

Käsittämätön moka on tapahtunut kyllä. Käsittämätöntä on se, että tänne voidaan tulla hakemaan turvaa ja sitten rötöstellä vuosikymmenet vapaasti miten haluaa ilman että yhteiskunta heittää rikollisen takaisin kotimaahansa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Vaikka itse aika lailla inhoankin kaikkia "Oma valinta"-puheita, kun asiat eivät ole aina niin yksoikoisia, uskaltaisin silti sanoa, että jossain vaiheessa ammattirötöstelijän uraa sen yhteiskunnan on ihan sallittua nostaa kätensä pystyyn. Tai ei yhteiskunta varmaan halua luovuttaa yhdenkään yksilön kohdalla, mutta ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoakaan. Jos yhteiskunta olisi täydellinen, olisi yksi pikkupoika vielä hengissä, mutta jokainen meistä tietää, ettei se ole täydellinen, eli silloin jonkun "yhteiskunnan vastuun" tuominen keskusteluun etenkin tällaisten tekojen kohdalla on aika outoa. Tai ainakin se, että noin vahvasti kerrotaan jonkun virheen yhteiskunnan taholta tapahtuneen, vaikkei sitä nimeämään vielä kykenekään. Totta kai meillä on lähivuosilta äärimmäisiä esimerkkejä siitä miten pienen ihmisen tueksi tehty järjestelmä on epäonnistunut raskaasti, mutta mitä tekijään tulee, niin hän on tehnyt tyylipuhtaan valinnan alkaa elää tuollaisen pikkunilkin uraa ja elämää. Onko joku oikeasti sitä mieltä, että hommaan ei olla koitettu puuttua, kun rekisteriä alkoi kertyä ja tarjottu tietä kaitaa? Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on rakennettu sen perusolettaman varaan, että valtio pitää huolen omistaan.
 
Viimeksi muokattu:

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Tekijä oli uhrin eno. Tappoi siis siskonsa lapsen. Hänellä on ilmeisesti myös omia lapsia (?) Oikeudessa kertoi kärsineensä harhoista. Kyse ei siis ole uskonnosta tai kulttuureista, vaan sairaasta ihmisestä. Todella sairaasta kun tuollaista tekee. Tyyppi on ilmeisesti käyttänyt aika lailla päihteitä koko aikuisikänsä, joten ei ihme jos päässä alkaa viiraamaan.
Voimme kuitenkin olla yhtämieltä ja kysyä että a) miten tämä monikulttuurinen henkilö on päästetty Suomeen alunperin ja se tärkein b) miksi tätä monikulttuurista henkilöä ei ole jo aika päivää sitten karkoitettu Suomesta?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Voimme kuitenkin olla yhtämieltä ja kysyä että a) miten tämä monikulttuurinen henkilö on päästetty Suomeen alunperin ja se tärkein b) miksi tätä monikulttuurista henkilöä ei ole jo aika päivää sitten karkoitettu Suomesta?
Luultavasti kyseessä on joku aivoinsinööri tai konekirurgi, niitä tarvitaan aina.
 

ipaz

Jäsen
Voimme kuitenkin olla yhtämieltä ja kysyä että a) miten tämä monikulttuurinen henkilö on päästetty Suomeen alunperin ja se tärkein b) miksi tätä monikulttuurista henkilöä ei ole jo aika päivää sitten karkoitettu Suomesta?

Vaikea sanoa kun ei tiedä taustoja miten hän on tänne aikoinaan tullut. Hänellä saattaa olla jo Suomenkin kansalaisuus, niin sellaista henkilöä ei tuosta vaan pois vois lähettää. Sitä minä en silti tajua, että kaiken sen jälkeen mitä hän on rikoksia tehnyt ja niistä tuomittu, niin tyyppi ei ole istunut päivääkään linnassa. Se on perkeleen outoa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU

Liitteet

  • 1135340.jpg
    1135340.jpg
    107,7 KB · kertaa luettu: 556

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Tässä on todella monikulttuurinen rikosuutinen. Somali tunkeutui romanien kotiin veitsen ja pesäpallomailan kanssa sekä pahoinpiteli kolmea henkilöä. Romanit tulistuivat tästä ja järjestivät somalille ansan. Kun somali saapui paikalle, ampui romaninainen tätä haulikolla, jolloin somali pakeni juosten. Romaninainen ampui pakenevaa somalia vielä kaksi kertaa. Riidan perimmäinen syy ei selvinnyt oikeudessa.

Itse veikkaan, että romanit olivat jotenkin ärsyttäneet somalia, jolloin somali päätti kostaa. Romanit eivät kuitenkaan katkaisseet kostonkierrettä, vaan jatkoivat sitä ja yrittivät murhata somalin. Kaikenkaikkiaan aika sakeaa settiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös