Kyllä jo nämä tapaukset todistavat, että tarvitsemme monikulttuurisuutta.
Paljolti noinkin, koska monipuolinen ravintolakulttuuri ja hyvä ruoka-ainesten saatavuus tarkoittavat lisäävät osaltaan hyvinvointia. Tosin iso osa Suomen etnisestä ravintolatarjonnasta menee karvakäsi- ja mättökategoriaan, mutta on siinä paljon muitakin sävyjä. Asiakkaathan sen tietysti päättävät, millaisille jutuille löytyy markkinoita.
Sivumennen. Minulta on joku kysellyt toisinaan vinkkejä ravintoloista, joissa olisi tarjolla suomalaista ruokaa. Yleensä kysymyksen esittäjä on ollut ulkkari, joka on tarkoittanut jotain suomalaisia arki- ja perinneruokia, ei välttämättä mitään fine diningia. Ei tuo aina ole ihan helppoa heittää hyvää ehdotusta, riippuu tietysti missä ollaan. Tämänhetkisellä asuinpaikkakunnallani ei oikein löydy mitään kovin ”suomalaista”, mutta pizzakebabia löytyy vähän helvetisti. Löytyy myös thaikkua, intialaista, kiinalaista ja taitaa olla jokin perusnepalilainen kanssa, ja sitten on sekalaista aasialaista ja vähän muutakin tarjoava ruokala tai useampi. Lounasruokaloita löytyy, niistä voi saada jotain perussettiä, mutta en nyt tiedä onko se aina niin ”suomalaista”.
Joskus tulee mieleen, onkohan suomalaiset jo onnistuttu opettamaan pois kotimaisista perinneruoista. En minä vaan osaa ainakaan googlaamatta arvata, kuinka kauas minun pitää kotoani liikkua, että pääsisin ravintolaan, josta saa tilata rössypottua. Tai muttia, klimppisoppaa, muikkukukkoa tai piimätalkkunaa. Nahkiaisia saa (toivottavasti) Porissa jostakin, särää Lemillä, jne., mutta luulen että aika huonosti muualta. Poroa ja muikkuja pottuvoilla saa sentään sieltä täältä. Poro nyt on sentään jonkinlainen suomijuttu, mutta ulkkareista osa kakoo jos pitäisi poroa maistaa. Suomalaisissa aikuisissa taitaa nykyään olla paljon jengiä, joka ei ole koskaan maistanut edellä mainittuja ruokia. Jotain tuossakin hävitään, ottamatta tätä millään tavalla pois etniseltä ruokatarjoamalta.
Meiltä taitaa puuttua ravintolaketju, joka edes yrittäisi olla jollakin tasolla leimallisesti suomalainen. Siis sellainen, jossa voisi syödä päivällä lounassetelihinnalla ja illalla pidemmältä listalta sellaista suomalaista ruokaa, joka kuuluu selvästi kotimaiseen ruokaperinteeseen. Olisi nyt ainakin jokin ketju tai ketjun tapainen, jota voisi kysyjille suositella, ja jossa voisi itsekin käydä. Minäkin pidän aasialaisesta, ja monesta etnokeittiöstä noin ylipäätään, mutta haluaisin ihan varmasti käydä myös suomalaisissa ravintoloissa.
Helsingin seudulla olen yleensä ehdottanut suomikokemusta hakevalle jotain rantapaikkoja, joista saa ympäri vuoden ainakin lohikeittoa. Yleensä toimii hyvin.