Islamin hölynpölyyn, Allahin olemassaoloon uskovia ja profeettansa Muhammedin tulkintoja ylistävien typeryksien sääntöjä ja toilailuja tunnut kuitenkin ymmärtävän. Ehkä länsimaiseen puhtaasti järjen ( wannabe-älyllinen) valossa näkemiseen nykyään liittyy sitten Hämeen-Anttilamainen tunteella vetäminen, väkivaltaisten ja alistavien säkeiden tulkinta merkityksettömiksi..
Varsinkin täällä oikealla on tapana pitää Jaakko Hämeen-Anttilaa suunnilleen sellaisena, jona hänet kuvaat. En tiedä tarkkaan, mistä käsitys on peräisin, mutta oman kokemukseni mukaan se ei pidä paikkaansa. Hämeen-Anttila on tiedemies. Ryhdyin seuraamaan Hämeen-Anttilaa aikanaan kuin Hämeen-Anttila oli silloisen tyttöystäväni professori, ja tuli aluksi sen takia käytä Hämeen-Anttilan luennoilla, vaikka en uskontotieteitä opiskellutkaan. Myöhemmin kiinnostus islamiin aiheutti sen, että palasin Hämeen-Anttilaan aina uudelleen ja uudelleen.
Luennoitsijana Hämeen-Anttila on erinomainen. Kiehtova ja mielenkiintoinen. En pysty itse arvioimaan, mutta olisin valmis uskomaan sen, että Hämeen-Anttila on yksi parhaista islam-asiantuntijoista ainakin Euroopassa. Koraanin lisäksi, jonka hän on suomeksi kääntänyt. Jostain syystä mediassa on varsin laajasti kuva, jonka mukaan Hämeen-Anttila tulkitsee joitakin kohtia merkityksettömäksi. No, tämä ei pidä paikkaansa, ainakaan oman kokemukseni mukaan. Hämeen-Anttila on tuonut selkeästi esille sen, että Koraanin tulkinta on suhteellista. On olemassa valtaosa uskovaisia, jotka näkevät esimerkiksi väkivaltaiset kirjoitukset suhteessa aikaansa ja suhteessa sen ajan tapahtumiin. Ja on olemassa toinen, pieni vähemmistö, kuten jihadistit ja fundamentalistit, jotka näkevät koko Koraanin juuri sellaisena, kuin se on kirjoitettu. Se tarkoittaa jihadisteille meidän vääräuskoisten tappamista.
Ja tästähän on pitkälti näin maallikon silmin kysymys.
Hämeen-Anttila ei lyö leimaa jihadisteihin siinä mielessä, että hän pitäisi heidän islam-tulkintaansa vääränä. Sen sijaan Hämeen-Anttila tuo esille sen, että islam ei perustu jihadistien tulkintatapaan kuin heidän pienessä piirissään. Muut, kaiketi joku 80-95 prosenttia näkevät, että Koraanin kehotukset vääräuskoisten hävittämisestä liittyvät kirjoitushetken tapahtumiin ja taisteluun uskonnon ja sen kannattajien elämästä. Kirjassaan
Islamin käsikirja Hämeen-Anttila tuo muistaakseni esille sen, että islam on suvaitsevainen uskonto. Tätä hän perustelee sillä, että islamin tarkoitus ei ole ns. uskonsota, vaan se, että uskonnot elävät sovussa.
Nykyisten(kin) tapahtumien valossa voi maallikkonakin kyseenalaistaa Hämeen-Anttilan johtopäätöksen tältä osin. Islamin tarkoitus ei ehkä ole - en pysty vastaamaan, onko - hävittää AK:lla muita uskontoja tieltään, mutta se on näytetty toteen, että islamin tarkoitus on alistaa muut uskonnot ja toimia johtavana uskontona. Vain itse tietämistään syistä Hämeen-Anttila jättänyt pohdinnan islamin ja muiden uskontojen välisestä rinnakkainelosta ei edes puolitiehen, vaan kaiketi kokonaan esittämättä. Onko syynä se, että islamista ei tiedemies kykene esittämään taspuolisen rinnakkaiselon vaihtoehtoa? En ole kuitenkaan jokaista kirjaa aikanaan lukenut Hämeen-Anttilan laajasta tuotannosta, mutta jos jotain kriittistä maallikkona haluaa esille nostaa, se on juuri edellä esitetty.
Jos haluaa opiskella hieman, mitä islam tarkoittaa, suosittelen jokaiselle Hämeen-Anttilan luentoja (nyt vähän vaikeampi, kun lähti Suomesta) ja ainakin joitakin uudempia teoksia, kuten
islamin käsikirja tai
islamin miekka. Jo pelkästään nämä lukemalla huomaa, että jihadismin historia ulottuu islamin sisäisiin sotiin ja vainoamisiin ja kääntyy sieltä kohti nykyaikaa. Jihadismi ja fundamentalismi ovat osa islamin historiaa ja viime vuosina jihadismi on saanut uuden ulottuvuuden. Tästä on seurauksena terrori-iskut mm. Ranskassa ja Belgiassa. Ne eivät ole pääosin yksittäistapauksia tai mielenhäiriössä tehtyjä, vaan islamin fundamentalistisen tulkinnan yhdistämisen jihadismiin tuloksia.