Mainos

Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 152 190
  • 24 186

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkäpä se todistustaakka on ateistilla, kun ihmiskunnan enemmistö kautta historian on ollut uskovaisia ja on edelleen. Ja se ylistetty moderni tiedekin on pääasiassa uskovaisten miesten panoksella mennyt eteenpäin ihan viime vuosikymmeniin saakka (Newton, Maxwell, Faraday ja kumppanit).

“That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”

-Christopher Hitchens

Tämä riittää varmaan omaksi kannanotoksi aiheeseen. Kaikessa keskustelussa pitää muistaa, että uskonnon ja tieteen lähtökohdat ovat aivan toiset. Uskonto lähtee ajatuksesta, että olemassa on yksi totuus, jonka me jo tiedämme. Tiede lähtee siitä, että olemme aina matkalla kohti totuutta, mutta viimeistä totuutta emme koskaan tiedä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Islamin hölynpölyyn, Allahin olemassaoloon uskovia ja profeettansa Muhammedin tulkintoja ylistävien typeryksien sääntöjä ja toilailuja tunnut kuitenkin ymmärtävän. Ehkä länsimaiseen puhtaasti järjen ( wannabe-älyllinen) valossa näkemiseen nykyään liittyy sitten Hämeen-Anttilamainen tunteella vetäminen, väkivaltaisten ja alistavien säkeiden tulkinta merkityksettömiksi..

Varsinkin täällä oikealla on tapana pitää Jaakko Hämeen-Anttilaa suunnilleen sellaisena, jona hänet kuvaat. En tiedä tarkkaan, mistä käsitys on peräisin, mutta oman kokemukseni mukaan se ei pidä paikkaansa. Hämeen-Anttila on tiedemies. Ryhdyin seuraamaan Hämeen-Anttilaa aikanaan kuin Hämeen-Anttila oli silloisen tyttöystäväni professori, ja tuli aluksi sen takia käytä Hämeen-Anttilan luennoilla, vaikka en uskontotieteitä opiskellutkaan. Myöhemmin kiinnostus islamiin aiheutti sen, että palasin Hämeen-Anttilaan aina uudelleen ja uudelleen.

Luennoitsijana Hämeen-Anttila on erinomainen. Kiehtova ja mielenkiintoinen. En pysty itse arvioimaan, mutta olisin valmis uskomaan sen, että Hämeen-Anttila on yksi parhaista islam-asiantuntijoista ainakin Euroopassa. Koraanin lisäksi, jonka hän on suomeksi kääntänyt. Jostain syystä mediassa on varsin laajasti kuva, jonka mukaan Hämeen-Anttila tulkitsee joitakin kohtia merkityksettömäksi. No, tämä ei pidä paikkaansa, ainakaan oman kokemukseni mukaan. Hämeen-Anttila on tuonut selkeästi esille sen, että Koraanin tulkinta on suhteellista. On olemassa valtaosa uskovaisia, jotka näkevät esimerkiksi väkivaltaiset kirjoitukset suhteessa aikaansa ja suhteessa sen ajan tapahtumiin. Ja on olemassa toinen, pieni vähemmistö, kuten jihadistit ja fundamentalistit, jotka näkevät koko Koraanin juuri sellaisena, kuin se on kirjoitettu. Se tarkoittaa jihadisteille meidän vääräuskoisten tappamista.

Ja tästähän on pitkälti näin maallikon silmin kysymys.

Hämeen-Anttila ei lyö leimaa jihadisteihin siinä mielessä, että hän pitäisi heidän islam-tulkintaansa vääränä. Sen sijaan Hämeen-Anttila tuo esille sen, että islam ei perustu jihadistien tulkintatapaan kuin heidän pienessä piirissään. Muut, kaiketi joku 80-95 prosenttia näkevät, että Koraanin kehotukset vääräuskoisten hävittämisestä liittyvät kirjoitushetken tapahtumiin ja taisteluun uskonnon ja sen kannattajien elämästä. Kirjassaan Islamin käsikirja Hämeen-Anttila tuo muistaakseni esille sen, että islam on suvaitsevainen uskonto. Tätä hän perustelee sillä, että islamin tarkoitus ei ole ns. uskonsota, vaan se, että uskonnot elävät sovussa.

Nykyisten(kin) tapahtumien valossa voi maallikkonakin kyseenalaistaa Hämeen-Anttilan johtopäätöksen tältä osin. Islamin tarkoitus ei ehkä ole - en pysty vastaamaan, onko - hävittää AK:lla muita uskontoja tieltään, mutta se on näytetty toteen, että islamin tarkoitus on alistaa muut uskonnot ja toimia johtavana uskontona. Vain itse tietämistään syistä Hämeen-Anttila jättänyt pohdinnan islamin ja muiden uskontojen välisestä rinnakkainelosta ei edes puolitiehen, vaan kaiketi kokonaan esittämättä. Onko syynä se, että islamista ei tiedemies kykene esittämään taspuolisen rinnakkaiselon vaihtoehtoa? En ole kuitenkaan jokaista kirjaa aikanaan lukenut Hämeen-Anttilan laajasta tuotannosta, mutta jos jotain kriittistä maallikkona haluaa esille nostaa, se on juuri edellä esitetty.

Jos haluaa opiskella hieman, mitä islam tarkoittaa, suosittelen jokaiselle Hämeen-Anttilan luentoja (nyt vähän vaikeampi, kun lähti Suomesta) ja ainakin joitakin uudempia teoksia, kuten islamin käsikirja tai islamin miekka. Jo pelkästään nämä lukemalla huomaa, että jihadismin historia ulottuu islamin sisäisiin sotiin ja vainoamisiin ja kääntyy sieltä kohti nykyaikaa. Jihadismi ja fundamentalismi ovat osa islamin historiaa ja viime vuosina jihadismi on saanut uuden ulottuvuuden. Tästä on seurauksena terrori-iskut mm. Ranskassa ja Belgiassa. Ne eivät ole pääosin yksittäistapauksia tai mielenhäiriössä tehtyjä, vaan islamin fundamentalistisen tulkinnan yhdistämisen jihadismiin tuloksia.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Tätä hän perustelee sillä, että islamin tarkoitus ei ole ns. uskonsota, vaan se, että uskonnot elävät sovussa.
Kyllä, mutta kuten itsekin myöhemmin toteat, alisteisessa suhteessa islamiin ja "veroa" muslimeille maksaen. Tämä on monen imaamin mielestä osoitus islamin suuresta armeliaisuudesta. Saat pitää henkesi, mutta se maksaa.

Ja ei, en tarkoita että valtaosa muslimeista vaatisi mitään tuollaista. Pelkään kuitenkin, että fundamentalistit saavaat enemmän ja enemmän jalansijaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hämeen-Anttila ei lyö leimaa jihadisteihin siinä mielessä, että hän pitäisi heidän islam-tulkintaansa vääränä. Sen sijaan Hämeen-Anttila tuo esille sen, että islam ei perustu jihadistien tulkintatapaan kuin heidän pienessä piirissään. Muut, kaiketi joku 80-95 prosenttia näkevät, että Koraanin kehotukset vääräuskoisten hävittämisestä liittyvät kirjoitushetken tapahtumiin ja taisteluun uskonnon ja sen kannattajien elämästä. Kirjassaan Islamin käsikirja Hämeen-Anttila tuo muistaakseni esille sen, että islam on suvaitsevainen uskonto. Tätä hän perustelee sillä, että islamin tarkoitus ei ole ns. uskonsota, vaan se, että uskonnot elävät sovussa.
Tätä kohtaa kyllä minä kritisoisin varsin paljon, ihan perustuen tutkimuksiin, joiden mukaan varsin suuri osa näistä muka suvaitsevaisista tuntuu silti olevan sen fundamentalistisen puolen kannattajia ja jopa suojelijoita. Se hieman kumoaa tätä väittämää rauhanuskonnosta. Poliittinen korrektius vaan haittaa nykyisin jopa tieteen tekemistä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ehkä sillä on syynsä miksi islam-tutkijat kuten Hämeen-Anttila, Reza Aslan ja vaikkapa Jonathan A.C. Brown puhuvat "myönteisesti" islamista. He tietävät mistä puhuvat. "Koraanissa jihad-termin käyttö jakaantuu kahteen erilaiseen ajanjaksoon. Mekassa asuessaan Muhammad oli 12 vuoden ajan rauhanomainen saarnaaja, ja jihadin käsitteeseen viitataan tuolta ajalta peräisin olevissa säkeissä henkilökohtaisen hurskauden merkityksessä ja sinnikkyydessä, jolla islamia saarnattiin. Väkivaltaan Muhammed ei tuona aikana kehoittanut vaan jihad oli aina väkivallatonta vastarintaa."

Mitä sitten tapahtui, miksi Muhammed joutui lähtemään kotikaupungistaan ja muuttamaan Medinaan? Mekan rikkaat kauppiaat eivät kauheasti pitäneet saarnaajasta joka julisti että köyhät ja rikkaat ovat jumalan edessä samanarvoisia vaan häätivät Muhammedin pois, Medinaan. Tuon episodin jälkeen jihad sai säkeissä ja teksteissä sotaisampia muotoja. Sisäisen jihadin käsite, joka tarkoittaa käsittääkseni hyvän ja pahan kamppailua ihmisessä, syntyi suufilaisten keskuudessa 800-luvun alkupuolella. Siialaisen käsityksen mukaan he hyväksyvät puolustuksellisen jihadin julistamisen, mutta eivät hyökkäävän jihadin julistamista.

Sunnit ja wahhabistit ovat ISIL:n ydinjoukkoa jotka ovat tappaneet siioja tuhatmäärin kalifaattia ajaessaan. Reza Aslan sanoi jossakin haastattelussa että se mitä tapahtuu ISIL:n ja heitä vastaan taistelevien muslimien välillä on eräänlainen islamilainen uskonpuhdistus.

Reza Aslan's interview on CNN ‘Does Islam promote violence?’ ft Bill Maher - YouTube

On melko hauskaa että samat nimimerkit jotka syyttävät Hämeen-Anttilaa islamin liiasta ymmärtämisestä, kohtelemisesta silkkihansikkain, ovat samoja nimimerkkejä joiden mielestä valtamedia vaikenee ja vääristelee turvapaikanhakijoista kertoessaan. Mitään yllättävää siinä ei sinällään ole.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Länsi-Afrikkalainen muslimi sanoi minulle, ettei ongelma ole islam, vaan ne saatanan arabit. Kuumapäistä väkeä kun ovat. Sikäli olen samaa mieltä, ettei suurten uskontojen välillä ole isoakaan eroa, pl. buddhalaisuus. Kristinusko, islam ja hindulaisuus ainakin ovat avoimia äärimäisille ja väkivaltaisille tulkinnoille. Eikä se oppikaan aina suojele hölmöyksiltä, Burmassa juuri buddhalaiset munkit lietsovat muslimien sortoa ja murhia.
Ihmiskunnan muutos laumaeläimistä vastuullisiksi yksilöiksi on lievästi sanoen kesken. Uskonnot jarruttavat parhaansa mukaan tätä kehitystä. Melkein kaikki uskonnot ylläpitävät "me vastaan ne"- ajattelua, vaikka toista väittävät.

Minä olen Herra, sinun Jumalasi
Sinulla ei saa olla muita jumalia
Älä tee itsellesi jumalankuvaa
Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä

Tässä neljä ensimmäistä käskyä, joilla ei ole mitään tekemistä minkään moraalifilosofian kanssa. Kuulostaa aika vittumaiselta jätkältä tuo jumala, ei erityisen reilulta. Juutalaisten jumala on sama, muslimien myös, joskin he sanovat kahden edellisen ryhmän tulkinneen väärin asioita. Kaikissa kolmessa on paljon samaa. Eniten niitä yhdistää lakien ja uhkausten lateleminen, etenkin vääräuskoisille ja erilaisille vähemmistöille.
Katolinen kirkko poisti antisemitismin opistaan 1964, vain 19 vuotta 2. ms:n jälkeen. Mitäpä luulette, oliko katolisen kirkon tuhatvuotisella antisemitismillä ja mielipiteiden muokkauksella osuutta holokaustiin? Ansaittu syöttöpiste?

Meille tulevat muslimit ovat monet peräisin yhteisöistä, missä uskonnon kyseenalaistaminen on hengenvaarallista, eivätkä he ole tottuneet elämään maallisessa, rationaalisessa yhteiskunnassa. Koska uskonto on heille lauman yhteinen asia. Jos uskontoa ei vaalita, tuhoutuu yhteisö (väittävät imaamit jne,). Uskonto on siis yhteisön asia, ei yksilön. Suomalaisessa kulttuurissa uskonnosta on tullut yksityisasia, muslimeilla yleensä se on juuri se yhteisöllinen kokoaja. Siksi uskovainen muslimi ei koskaan pysty täysin integroitumaan länsimaiseen yhteiskuntaan, koska se ei ole hänen yhteisönsä, hänen laumansa. Ihan varmasti on kyllä mahdollista elää ihmisiksi, kunnioittaa muita ja olla monessa mielessä hyödyllinen yhteiskunnan jäsen. Mutta niin kauan kuin joku on harras muslimi, ovat uskonveljet hänen laumansa. Siksi integraatio vaatii heiltä muuttumista tapamuslimeiksi tai uskonnottomiksi. Ei taida kovin pian tapahtua. Ei ainakaan niin kauan, kun tätä kysymystä ei tiedosteta riittävästi, eikä uskontojen kaheleja oppeja saa julkisesti kyseenalaistaa. Ei etenkään islamin. Oletteko nähneet yhtään imaamia puhumassa tasa-arvoisesta avioliittolaista telkkarissa? En minäkään, vaikka juuri uskontojen julkinen kritiikki ja naurunalaiseksi asettaminen olisi reitti aitoon integraatioon.

edit. Sen verran vielä, että em. syistä on täysin väärää politiikkaa lähteä rakentelemaan moskeijoita. Suomeen tulijat pitäisi pyrkiä pitämään niin kaukana uskonnosta kuin mahdollista. Nyt kuvitellaan, että jotenkin tukemalla islamin harjoittamista edistetään integraatiota, kun asia on täsmälleen päin vastoin. Myös suomalaisen yhteiskunnan tulisi tehdä pesäero kirkkoon ja jättää huuhaan kustannukset niille, jotka ovat halukkaita maksamaan siitä.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
On melko hauskaa että samat nimimerkit jotka syyttävät Hämeen-Anttilaa islamin liiasta ymmärtämisestä, kohtelemisesta silkkihansikkain, ovat samoja nimimerkkejä joiden mielestä valtamedia vaikenee ja vääristelee turvapaikanhakijoista kertoessaan. Mitään yllättävää siinä ei sinällään ole.

Tulee taas höpöjä. Koita lukea ne tekstit hitaammin. En ole missään syyttänyt (heh-heh) Hämeen-Anttilaa islamin liiasta ymmärtämisestä. Päinvastoin, kirjoitin Hämeen-Anttilan jättävän jihadistien syylllistämisen tekemättä. Hämeen-Anttila on tiedemies, joten hänen syyttäminen - kuten kirjoitat - on muutenkin väärä termi. Nostin esille sen, että Hämeen-Anttila ei oman kokemukseni mukaan pohdi uskontojen rinnakkaiseloa juurikaan tarkemmin. Se ei kuitenkaan ole syyttämistä, vaan aivan aiheellinen maallikon toteamus.

Höpöjä tulee myös valtamedian vaikenemisesta ja vääristelystä turvapaikanhakijoiden osalta. Se kun ei liity mitenkään nimimerkkeihin tai Hämeen-Anttilaan.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tätä kohtaa kyllä minä kritisoisin varsin paljon, ihan perustuen tutkimuksiin, joiden mukaan varsin suuri osa näistä muka suvaitsevaisista tuntuu silti olevan sen fundamentalistisen puolen kannattajia ja jopa suojelijoita. Se hieman kumoaa tätä väittämää rauhanuskonnosta. Poliittinen korrektius vaan haittaa nykyisin jopa tieteen tekemistä.

Tieteellistä kritiikkiä Hämeen-Anttila on saanut osin juuri tuosta. Alla kaksi The Ulkopolistin kirjoitusta ja tuota mediaa kannattaa muutenkin seurata, jos jotain suomeksi kirjoittavaa seuraa.

Jaakko Hämeen-Anttilan turbaanipäiset olkiukot | The Ulkopolitist
Vieraskynä: Jihad ja Kivääri | The Ulkopolitist

Yllä olevissa linkeissä on paljon asiaa, mutta kenties yhden tärkeimmän voi tiivistää näin: Al-Qaidaa ei suinkaan tulisi nähdä joko ideologiana tai organisaationa, vaan molempina. Al-Qaida oli tuolloin nykyisen Isisin tilalla, mutta liikkeitä nimeämättä voidaan puhua yleisellä käsitetasolla jihadismista.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Varsinkin täällä oikealla on tapana pitää Jaakko Hämeen-Anttilaa suunnilleen sellaisena, jona hänet kuvaat. En tiedä tarkkaan, mistä käsitys on peräisin, mutta oman kokemukseni mukaan se ei pidä paikkaansa. Hämeen-Anttila on tiedemies. Ryhdyin seuraamaan Hämeen-Anttilaa aikanaan kuin Hämeen-Anttila oli silloisen tyttöystäväni professori, ja tuli aluksi sen takia käytä Hämeen-Anttilan luennoilla, vaikka en uskontotieteitä opiskellutkaan. Myöhemmin kiinnostus islamiin aiheutti sen, että palasin Hämeen-Anttilaan aina uudelleen ja uudelleen.

Luennoitsijana Hämeen-Anttila on erinomainen. Kiehtova ja mielenkiintoinen. En pysty itse arvioimaan, mutta olisin valmis uskomaan sen, että Hämeen-Anttila on yksi parhaista islam-asiantuntijoista ainakin Euroopassa. Koraanin lisäksi, jonka hän on suomeksi kääntänyt. Jostain syystä mediassa on varsin laajasti kuva, jonka mukaan Hämeen-Anttila tulkitsee joitakin kohtia merkityksettömäksi. No, tämä ei pidä paikkaansa, ainakaan oman kokemukseni mukaan. Hämeen-Anttila on tuonut selkeästi esille sen, että Koraanin tulkinta on suhteellista. On olemassa valtaosa uskovaisia, jotka näkevät esimerkiksi väkivaltaiset kirjoitukset suhteessa aikaansa ja suhteessa sen ajan tapahtumiin. Ja on olemassa toinen, pieni vähemmistö, kuten jihadistit ja fundamentalistit, jotka näkevät koko Koraanin juuri sellaisena, kuin se on kirjoitettu. Se tarkoittaa jihadisteille meidän vääräuskoisten tappamista.

Ja tästähän on pitkälti näin maallikon silmin kysymys.

Hämeen-Anttila ei lyö leimaa jihadisteihin siinä mielessä, että hän pitäisi heidän islam-tulkintaansa vääränä. Sen sijaan Hämeen-Anttila tuo esille sen, että islam ei perustu jihadistien tulkintatapaan kuin heidän pienessä piirissään. Muut, kaiketi joku 80-95 prosenttia näkevät, että Koraanin kehotukset vääräuskoisten hävittämisestä liittyvät kirjoitushetken tapahtumiin ja taisteluun uskonnon ja sen kannattajien elämästä. Kirjassaan Islamin käsikirja Hämeen-Anttila tuo muistaakseni esille sen, että islam on suvaitsevainen uskonto. Tätä hän perustelee sillä, että islamin tarkoitus ei ole ns. uskonsota, vaan se, että uskonnot elävät sovussa.

Nykyisten(kin) tapahtumien valossa voi maallikkonakin kyseenalaistaa Hämeen-Anttilan johtopäätöksen tältä osin. Islamin tarkoitus ei ehkä ole - en pysty vastaamaan, onko - hävittää AK:lla muita uskontoja tieltään, mutta se on näytetty toteen, että islamin tarkoitus on alistaa muut uskonnot ja toimia johtavana uskontona. Vain itse tietämistään syistä Hämeen-Anttila jättänyt pohdinnan islamin ja muiden uskontojen välisestä rinnakkainelosta ei edes puolitiehen, vaan kaiketi kokonaan esittämättä. Onko syynä se, että islamista ei tiedemies kykene esittämään taspuolisen rinnakkaiselon vaihtoehtoa? En ole kuitenkaan jokaista kirjaa aikanaan lukenut Hämeen-Anttilan laajasta tuotannosta, mutta jos jotain kriittistä maallikkona haluaa esille nostaa, se on juuri edellä esitetty.

Jos haluaa opiskella hieman, mitä islam tarkoittaa, suosittelen jokaiselle Hämeen-Anttilan luentoja (nyt vähän vaikeampi, kun lähti Suomesta) ja ainakin joitakin uudempia teoksia, kuten islamin käsikirja tai islamin miekka. Jo pelkästään nämä lukemalla huomaa, että jihadismin historia ulottuu islamin sisäisiin sotiin ja vainoamisiin ja kääntyy sieltä kohti nykyaikaa. Jihadismi ja fundamentalismi ovat osa islamin historiaa ja viime vuosina jihadismi on saanut uuden ulottuvuuden. Tästä on seurauksena terrori-iskut mm. Ranskassa ja Belgiassa. Ne eivät ole pääosin yksittäistapauksia tai mielenhäiriössä tehtyjä, vaan islamin fundamentalistisen tulkinnan yhdistämisen jihadismiin tuloksia.


Aioin poimia jonkin oleellisen kohdan vastauksestasi, mutta huomasin sen olevan vaikeaa. Suoraan sanottuna, halusin porukan lukevan viestisi vielä kerran.

Minulla ei ole ollut mahdollisuutta osallistua J H-A n luennoille, ja suoraan sanottuna islamin, Koraanin ja hadithien tutkimiseen ja ymmärtämiseen kuluttamani aika on mitätön, oikeastaan ehkä olematon kommenttien oikeuttamiseen, mutta näillä palstoilla saa vielä vetää mielikuvienkin perusteella, joten:

Hämeen-Anttilan olen mieltänyt koraani-faniksi, arabialaisen kulttuurin ylipäänsä. Kuvan olen muodostanut lehtiartikkeleista ja lukuisista radiohaastatteluista kuin myös muutamista tv-esiintymisistä. Minusta tuntui välillä, että Suomessa ei ollut ketään muuta asiantuntijaa kommentoimaan islamilaisen maailman tapahtumia tai länsimaissa tapahtuneita islamiin linkitettyjä tapauksia, yleensä terroritekoja.
Jotenkin viimeinen vaikutelmani on aina ollut tutkijankammiostaan ulkomaailmaan joutunut selittäjä. Mies, joka on jossain vaiheessa vaihtanut länsimaiselle nenälleen suufilaiset silmälasit, jotka on hankkinut muinoin, nuorena miehenä ensimmäisellä Lähi-idän matkallaan. Viime vuosituhannella, hyvien ihmisten juhliin osuessaan.
Koraani on hänelle ensisijaisesti runoutta, jota voi tulkita nautinnolla, ristiriitaiset jakeet hän on pystynyt kääntämään mieleisekseen tai ehkä painottamaan vähäisiksi.

Nuoret miehet katsomassa jalkapallopallomatsia ja sen jälkeen länsimaista pornoa kimpassa, ehkä oluen tai luultavasti enemmänkin perinteiseen arabien huumekulttuurin kuuluvien stimulanttien vaikutuksen alaisina on varsin kaukana professorin maailmasta. Länsimaiden rappion houkutukset näkösällä, oman kulttuurin rajoitukset oikeastaan käsin kosketeltavana ( tai siis naiseen ei saa koskea eikä kyllä runkatakaan), tulevaisuus näyttää toivottomalta.
Länsimaissa on naisia, rahaa, viinaa ja tietokonepeleistä tuttuja autoja mahdollisuuksien miehelle. Mutta uskonto sanoo ei.
Toiveita, haavekuvia, synnillisiä houkutuksia vastaan on helpointa taistella kuuntelemalla moskeijan rajuinta puhujaa. Miestä, joka antaa yhteisön puoliksi kastroimalle nuorukaiselle tien paratiisiin. Professori ei näitä agitaattoreita voi käsittää, he eivät ymmärrä islamin pohjimmaista kauneutta, runollista hyvyyttä.

Täytyy perehtyä Hämeen-Anttilan kirjalliseen tuotantoon. Arvostan miestä kyllä, mutta haluaisin tasavaltaamme myös toisen äänitorven, arabiromantiikasta vapaan. Atte Kaleva, ex-romantikko voisi olla esillä enemmänkin.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ville Niinistö tänään eduskunnan kyselytunnilla: "Oli hienoa kuulla Peli poikki -mielenosoituksessa, kun nigerialainen laulaja lauloi Eppu Normaalia. Tämä on mielestäni suomalaisuutta parhaimmillaan".

Sitä Ville ei tosin kertonut, oliko biisin nimi Afrikka, sarvikuonojen maa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ville Niinistö tänään eduskunnan kyselytunnilla: "Oli hienoa kuulla Peli poikki -mielenosoituksessa, kun nigerialainen laulaja lauloi Eppu Normaalia. Tämä on mielestäni suomalaisuutta parhaimmillaan".

Ville Niinistö on väärässä siinä, että se olisi suomalaisuutta parhaimmillaan. Musiikillisesta näkökulmasta se taas on hienompaa kuin italialaiseen kappaleeseen tehty käännösteksti, jonka nimi on Olen suomalainen.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Ehkä sillä on syynsä miksi islam-tutkijat kuten Hämeen-Anttila, Reza Aslan ja vaikkapa Jonathan A.C. Brown puhuvat "myönteisesti" islamista. He tietävät mistä puhuvat. "Koraanissa jihad-termin käyttö jakaantuu kahteen erilaiseen ajanjaksoon. Mekassa asuessaan Muhammad oli 12 vuoden ajan rauhanomainen saarnaaja, ja jihadin käsitteeseen viitataan tuolta ajalta peräisin olevissa säkeissä henkilökohtaisen hurskauden merkityksessä ja sinnikkyydessä, jolla islamia saarnattiin. Väkivaltaan Muhammed ei tuona aikana kehoittanut vaan jihad oli aina väkivallatonta vastarintaa."

Mitä sitten tapahtui, miksi Muhammed joutui lähtemään kotikaupungistaan ja muuttamaan Medinaan? Mekan rikkaat kauppiaat eivät kauheasti pitäneet saarnaajasta joka julisti että köyhät ja rikkaat ovat jumalan edessä samanarvoisia vaan häätivät Muhammedin pois, Medinaan. Tuon episodin jälkeen jihad sai säkeissä ja teksteissä sotaisampia muotoja. Sisäisen jihadin käsite, joka tarkoittaa käsittääkseni hyvän ja pahan kamppailua ihmisessä, syntyi suufilaisten keskuudessa 800-luvun alkupuolella. Siialaisen käsityksen mukaan he hyväksyvät puolustuksellisen jihadin julistamisen, mutta eivät hyökkäävän jihadin julistamista.

Sunnit ja wahhabistit ovat ISIL:n ydinjoukkoa jotka ovat tappaneet siioja tuhatmäärin kalifaattia ajaessaan. Reza Aslan sanoi jossakin haastattelussa että se mitä tapahtuu ISIL:n ja heitä vastaan taistelevien muslimien välillä on eräänlainen islamilainen uskonpuhdistus.

Reza Aslan's interview on CNN ‘Does Islam promote violence?’ ft Bill Maher - YouTube

On melko hauskaa että samat nimimerkit jotka syyttävät Hämeen-Anttilaa islamin liiasta ymmärtämisestä, kohtelemisesta silkkihansikkain, ovat samoja nimimerkkejä joiden mielestä valtamedia vaikenee ja vääristelee turvapaikanhakijoista kertoessaan. Mitään yllättävää siinä ei sinällään ole.

Olen seurannut jonkin verran tuota sinun idioottimaista Reza Aslanin fanittamista. Aslanhan on aivan täysi paskanpuhuja, mikä nyt ei varmasti yllätä ketään paitsi ehkä sinua.

Tässä vähän luettavaa sinulle (huom. faktoja) kahdelta ex-muslimilta, jotka aivan aiheellisesti kritisoivat Aslania:
Reza Aslan is Wrong About Islam and This is Why

Paras kohta on tuon jutun lopussa:

"We believe that Islam badly needs to be reformed, and it is only Muslims who can truly make it into a modern religion. But it is the likes of Reza Aslan who act as a deterrent to change by refusing to acknowledge real complications within the scripture and by actively promoting half-truths. Bigotry against Muslims is a real and pressing problem, but one can criticize the Islamic ideology without treating Muslims as themselves problematic or incapable of reform.

There are true Muslim reformists who are willing to call a spade a spade while working for the true betterment of their peoples — but their voices are drowned out by the noise of apologists who are all-too-often aided by the Western left. Those who accept distortions in order to hold on to a comforting dream-world where Islamic fundamentalism is merely an aberration are harming reform by encouraging apologists."
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomen kansalainen Al-Montathar Mahdi Basita Al-Mehsen joka puukotti puotilassa vanhuksen. Kyseisen henkilön on arveltu esiintyvän Palefacen kappaleen "emme suostu pelkäämään" musiikkivideolla. On the irony, jos totta.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suomen kansalainen Al-Montathar Mahdi Basita Al-Mehsen joka puukotti puotilassa vanhuksen. Kyseisen henkilön on arveltu esiintyvän Palefacen kappaleen "emme suostu pelkäämään" musiikkivideolla. On the irony, jos totta.

Kansalaisuustiedot on oikeudessa ilmeisesti salattu, joten ei pääse tarkistamaan onko poliisi ihan suoraan valehdellut tapauksen yhteydessä, hyvin suurella todennäköisyydellä ei. Kuitenkin herättää kysymyksen, miksi poliisi ilmoittaa että tekijä on suomen kansalainen ja ei mitään muuta, kun tekijän huhuttiin heti alkuun olevan maahanmuuttaja.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Emme suostu pelkäämään!1!!1

Mummot tosin väkisinkin pelottaa, varsinkin jos sattuu tulemaan pimeällä kadulla vastaan.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Ei ollu peliä pistetty poikki kalpeanaaman possessa.. Melkoisia käänteitä joita ei pysty edes kaunari käsikirjoittajat tarjoamaan. Mummoille puukkoa! voisi olla seuraava hitti.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tulee taas höpöjä. Koita lukea ne tekstit hitaammin. En ole missään syyttänyt (heh-heh) Hämeen-Anttilaa islamin liiasta ymmärtämisestä. Päinvastoin, kirjoitin Hämeen-Anttilan jättävän jihadistien syylllistämisen tekemättä. Hämeen-Anttila on tiedemies, joten hänen syyttäminen - kuten kirjoitat - on muutenkin väärä termi. Nostin esille sen, että Hämeen-Anttila ei oman kokemukseni mukaan pohdi uskontojen rinnakkaiseloa juurikaan tarkemmin. Se ei kuitenkaan ole syyttämistä, vaan aivan aiheellinen maallikon toteamus.

Höpöjä tulee myös valtamedian vaikenemisesta ja vääristelystä turvapaikanhakijoiden osalta. Se kun ei liity mitenkään nimimerkkeihin tai Hämeen-Anttilaan.

Onko jossain haastattelussa Hämeen-Anttilalta kysytty jihadismista ja hän on kieltäytynyt syyllistämästä jihadisteja? Kysyn tätä ihan vilpittömästi koska en ole kaikkia hänen antamiaan lausuntoja tai haastatteluja lukenut. Mitä tulee tiettyjen nimimerkkien suhtautumiseen valtamediaan ja Hämeen-Anttilaan, näen selvän yhteyden. Jos kuultu tai luettu ei tue omia ennakkoluuloja etc.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Olen seurannut jonkin verran tuota sinun idioottimaista Reza Aslanin fanittamista. Aslanhan on aivan täysi paskanpuhuja, mikä nyt ei varmasti yllätä ketään paitsi ehkä sinua.

Tässä vähän luettavaa sinulle (huom. faktoja) kahdelta ex-muslimilta, jotka aivan aiheellisesti kritisoivat Aslania:
Reza Aslan is Wrong About Islam and This is Why

Paras kohta on tuon jutun lopussa:

"We believe that Islam badly needs to be reformed, and it is only Muslims who can truly make it into a modern religion. But it is the likes of Reza Aslan who act as a deterrent to change by refusing to acknowledge real complications within the scripture and by actively promoting half-truths. Bigotry against Muslims is a real and pressing problem, but one can criticize the Islamic ideology without treating Muslims as themselves problematic or incapable of reform.

There are true Muslim reformists who are willing to call a spade a spade while working for the true betterment of their peoples — but their voices are drowned out by the noise of apologists who are all-too-often aided by the Western left. Those who accept distortions in order to hold on to a comforting dream-world where Islamic fundamentalism is merely an aberration are harming reform by encouraging apologists."

Reza Aslan jakaa varmasti mielipiteitä mutta hän on tällä hetkellä ehkä käytetyin islamin tuntija amerikkalaisessa mediassa. En tiedä keitä nämä ex-muslimit ovat jotka häntä kritisoivat mutta myös Reza Aslan on puhunut samasta aiheesta eli islamilaisesta uskonpuhdistuksesta ja todennut että sen pitää lähteä muslimeista itsestään. Uskon että Reza Aslan tuntee koraanin, hadhitit eli sunnan paremmin kuin nämä ex-muslimit koska hän tutkii uskontoja työkseen.

Reza Aslanin perhe muutti Yhdysvaltoihin vuonna -79 Iranin vallankumouksen jaloista. Hän sanoo että isänsä on ateisti ja äitinsä kristitty ja hän itse löysi Jeesuksen ollessaan 15-vuotias. Hän avasi koraanin ensimmäistä kertaa vasta yliopistossa ja kertoo että tunsi välittömästi suurta kulttuurillista yhteenkuuluvaisuutta noihin kirjoituksiin. Reza Aslan on uskontojen tutkija joka on tutkinut ja kirjoittanut myös Uudesta Testamentista ja historiallisesta Jeesuksesta joten en kyllä häntä paskanpuhujaksi haukkuisi.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko jossain haastattelussa Hämeen-Anttilalta kysytty jihadismista ja hän on kieltäytynyt syyllistämästä jihadisteja? Kysyn tätä ihan vilpittömästi koska en ole kaikkia hänen antamiaan lausuntoja tai haastatteluja lukenut. Mitä tulee tiettyjen nimimerkkien suhtautumiseen valtamediaan ja Hämeen-Anttilaan, näen selvän yhteyden. Jos kuultu tai luettu ei tue omia ennakkoluuloja etc.

En tiedä Hämeen-Anttilan haastatteluista, vaikka joitakin olen joskus lukenut. Pointti oli kuitenkin siinä, että luennoilla & kirjoissaan Hämeen-Anttila pitää fundamentalisteja pienen klikin tulkintana. Se mitä Hämeen-Anttila ei siis tee, on sanoa jonkun tulkitsevan oikein ja jonkun väärin Koraanin kirjoituksia. Hämeen-Anttilan mukaan on valtava enemmistö, joka pyrkii aikaan ja paikkaan sidottuun tulkintaan, ja on pieni vähemmistö, joka noudataa Koraanin tekstien fundamentalistista tulkintaa eli kaikki on tarkoitettu kirjaimellisesti, myös vääräuskoisten tappaminen.

Hämeen-Anttila on esimerkiksi todennut, että islam ei ole uhka ja että islam on rauhan uskonto jne. Mutta ei hän ole - tietääkseni - koskaan kieltänyt sitä, että siellä ääripäässä on porukka, joka funtsii ja toimii ihan eri tavalla.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
En tiedä Hämeen-Anttilan haastatteluista, vaikka joitakin olen joskus lukenut. Pointti oli kuitenkin siinä, että luennoilla & kirjoissaan Hämeen-Anttila pitää fundamentalisteja pienen klikin tulkintana. Se mitä Hämeen-Anttila ei siis tee, on sanoa jonkun tulkitsevan oikein ja jonkun väärin Koraanin kirjoituksia. Hämeen-Anttilan mukaan on valtava enemmistö, joka pyrkii aikaan ja paikkaan sidottuun tulkintaan, ja on pieni vähemmistö, joka noudataa Koraanin tekstien fundamentalistista tulkintaa eli kaikki on tarkoitettu kirjaimellisesti, myös vääräuskoisten tappaminen.

Hämeen-Anttila on esimerkiksi todennut, että islam ei ole uhka ja että islam on rauhan uskonto jne. Mutta ei hän ole - tietääkseni - koskaan kieltänyt sitä, että siellä ääripäässä on porukka, joka funtsii ja toimii ihan eri tavalla.

Islam ei ole sen enempää rauhan kuin sodankaan uskonto. Kyllä niistä hadhiteista löytyy oikeutus myös aseelliseen jihadiin eli kyse ei ole väärin tulkitsemisesta. Kuten aiemmin kirjoitin, siiat näkevät jihadin julistamisen oikeutetuksi silloin kun islam on uhattuna eli puolustustaisteluna. Sunnit tulkitsevat tekstejä eri tavalla eli kyse on painotuksista, tulkinnoista. Uskoisin että suurimmalle osalle muslimeista islaminusko on enemmän kulttuuri kuin uskonto. Toistetaan tiettyjä rituaaleja koska niin kuuluu tehdä ja niin on aina tehty, harva muslimi uskoakseni tuntee koraania kovin hyvin. Ongelma ovat juuri nämä fundamentalistisaarnaajat jotka ovat radikalisoituneet vankeudessa ja jotka tulkitsevat tekstejä omaan agendaansa sopivalla tavalla. Toinen ongelma on tämä sunni/siia-kysymys joka tuolla Lähi-Idässä täytyy jotenkin käsitellä ja ratkaista. Kolmas on se, kenellä on oikeus julistaa jihad. Sunnit ovat tässä kysymyksessä ottaneet vapauksia, ei kenellä tahansa kyläpäälliköllä ole oikeutta jihadin julistamiseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Islam ei ole sen enempää rauhan kuin sodankaan uskonto. Kyllä niistä hadhiteista löytyy oikeutus myös aseelliseen jihadiin eli kyse ei ole väärin tulkitsemisesta. Kuten aiemmin kirjoitin, siiat näkevät jihadin julistamisen oikeutetuksi silloin kun islam on uhattuna eli puolustustaisteluna. Sunnit tulkitsevat tekstejä eri tavalla eli kyse on painotuksista, tulkinnoista. Uskoisin että suurimmalle osalle muslimeista islaminusko on enemmän kulttuuri kuin uskonto. Toistetaan tiettyjä rituaaleja koska niin kuuluu tehdä ja niin on aina tehty, harva muslimi uskoakseni tuntee koraania kovin hyvin. Ongelma ovat juuri nämä fundamentalistisaarnaajat jotka ovat radikalisoituneet vankeudessa ja jotka tulkitsevat tekstejä omaan agendaansa sopivalla tavalla. Toinen ongelma on tämä sunni/siia-kysymys joka tuolla Lähi-Idässä täytyy jotenkin käsitellä ja ratkaista. Kolmas on se, kenellä on oikeus julistaa jihad. Sunnit ovat tässä kysymyksessä ottaneet vapauksia, ei kenellä tahansa kyläpäälliköllä ole oikeutta jihadin julistamiseen.

Kuten olen todennut, olen opiskellut islamia ja Koraania vain maallikkona mm. luennoilla ja lukemalla tutkijoiden teoksia. Sen takia en pysty keskusteluun siitä, onko islam enemmän rauhan tai sodan uskonto tai mitkä ovat islamin ja Koraanin tulkinnan ongelmat. Kun Hämeen-Anttilaa kuunteli niin jo yksin hänen esittämiensä haasteiden pohjalta ymmärsin, että islamin ja Koraanin tulkintaongelmien ymmärtäminen vaatii vähintään vuosien ellei vuosikymmenten perehtymisen ja tutkimisen.

Näköjään osa näkee kaiken parista you tube videosta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Piti ihan kaivaa Hämeen-Anttilan mahdollinen, tuore näkemys. Hyvä näkemys, allekirjoitan kuten varmasti 90 prosenttia kaikista suomalaisista:

Se mikä Euroopassa ja Suomessa on huolestettavaa, on keskustelun polarisoituminen, kärjistyminen. Pakolaiset ovat joko kaikkinensa pahasta tai voimavara, jossa ei ole ongelmia. Asiallista keskustelua ei juuri ole, koska molemmat leirit ovat päättäneet kantansa.

Fiksu mies.

Islam-asiantuntija Jaakko Hämeen-Anttila: ”Tämä on terrorismia suurempi uhka Euroopalle” | Demokraatti.fi
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kuten olen todennut, olen opiskellut islamia ja Koraania vain maallikkona mm. luennoilla ja lukemalla tutkijoiden teoksia. Sen takia en pysty keskusteluun siitä, onko islam enemmän rauhan tai sodan uskonto tai mitkä ovat islamin ja Koraanin tulkinnan ongelmat. Kun Hämeen-Anttilaa kuunteli niin jo yksin hänen esittämiensä haasteiden pohjalta ymmärsin, että islamin ja Koraanin tulkintaongelmien ymmärtäminen vaatii vähintään vuosien ellei vuosikymmenten perehtymisen ja tutkimisen.

Näköjään osa näkee kaiken parista you tube videosta.

En pyri tekemään itsestäni mitään asiantuntijaa mutta siitä olen samaa mieltä että koraanin ja sunnan todellinen ymmärtäminen vaatii perehtymistä. En usko että tavallinen muslimi on kovin perehtynyt niihin vaan hän luottaa näihin ekstremisteihin ja fundamentalistisaarnaajiin, siis se osa joka on radikalisoitunut tai radikalisoitumassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös