Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 103 661
  • 24 186

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kättely on varmasti yleisin tapa, mutta tuskin mikään standardi, tuskin kaupat jää kiinni kättelyssä.

Mielestäni sen maan kulttuuria kunnioitetaan, missä milloinkin ollaan ja sen mukaan toimitaan. Ei siitä elämisestä muuten oikein mitään tule. Olen itse työskennellyt muslimimaassa ja kyllä siellä Ramadan, pukeutuminen, ruokailu ym. tapojen ja määräyksien mukaan mennään niin kuin kuuluukin.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Syyllä ei firmalle merkitystä, aina pitää kätellä. Pitäisikö opettajienkin kieltäytyä antamasta todistusta kun oppilas kieltäytyy kättelemästä?

Voisiko opettaja kieltäytyä kättelemästä naispuolisia oppilaita todistuksenjaossa? Näinpäinhän vertailu on oikea. Jännä, että sinulle keskiaikainen tapa menee sukupuolten välisen tasa-arvon ylitse.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voisiko opettaja kieltäytyä kättelemästä naispuolisia oppilaita todistuksenjaossa? Näinpäinhän vertailu on oikea. Jännä, että sinulle keskiaikainen tapa menee sukupuolten välisen tasa-arvon ylitse.
Ruotsissa ja Porissa voi kieltäytyä: "En flunssan takia kättele naisia"

Ihan huikeaa settiä taas tosikkofanilta
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voisiko opettaja kieltäytyä kättelemästä naispuolisia oppilaita todistuksenjaossa? Näinpäinhän vertailu on oikea. Jännä, että sinulle keskiaikainen tapa menee sukupuolten välisen tasa-arvon ylitse.

Yritys puolustautui sillä, että heidän toimintatapoihinsa kuuluu tervehtiminen vain kättelemällä sukupuolesta riippumatta.

Eli aina pitää kätellä, erikoista. En ole ottanut kantaa uskontoon tai sukupuoleen, ihmettelen vaan yrityksen ehdottomuutta kättelyn suhteen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Törkeää kun yritys haluaa kätellä asiakkaansa. Ehkä joku keksii kohta vaatia hymyilemistä asiakkaille sukupuolesta riippumatta.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Törkeää kun yritys haluaa kätellä asiakkaansa.
Kärjistys: Seuraavaksi vaatimus siitä, ettei voi tehdä töitä perjantaisin (juhlapäivä) vaan vaikkapa sunnuntaisin. Yritysten pitää sitten sopeuttaa työajat ja toiminta/tapakulttuuri tämän uuden kulttuurin mukaan. Islamilainen talous kieltää koron. Korkoa koron tilalle islamilaiset lainatuotteet pankkisektorille. Nykyinen länsimaalainen korkonkiskonta kun johtaa seitsemän helvetin pahimpaan paikkaan - hutamaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Epäilen autojen joukkopalamisiin olevan innoittajana toksisen maskuliinisuuden jämätuote toksinen macholiinisuus. Vanhankansan suomalainen ihminen puhuisi typeryydestä, mutta nykyään kai se on jotain kulttuurirelativismin kautta miellettävää sosioekonomian puutteellisuutta. Eli lisää rahuskia kaivataan, tämä on nuorten miesten hätähuutamista. Tämä toksinen macholiinisuus, jengiytyminen. Vähän kuin helvetin enkeleinä, taivaallisina bandiitteina tiellä liitäminenkin pohjimmiltaan lienee, sosioekonomialla korjattavissa olevaa miehistä tuskaa. Sitten kun flikatkin alkavat autoja polttamaan, niin menee pirun huonosti. Ainakin tutkijoiden ja arveen selitelmäpaperit uusiksi.
Voin olla väärässäkin, ihmettelen maailman sattumuksia helvetin pienestä reiästä tiiraten.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minusta länsimaiseen oikeusvaltioon pitää kuulua ihmisen oikeus olla kättelemättä, vaikka se johtuisi sukupuolesta. Joku pelkää koiria, joku vastakkaisen sukupuolen kosketusta. Kysymys on kuitenkin vain kättelemisestä, eikä mistään oikeasta syrjinnästä. Länsimainen yhteiskunta on hyvin vahvasti ulkonäkökeskittynyt, mikä näkyy myös työnsaannissa. Jos yritys palkkaa henkilön tämän ulkonäön ja yleisen habituksen perusteella, niin miksi käytöstavat eivät saisi vaikuttaa.

Toisaalta, onko oikein jättää palkkaamatta henkilö, joka esimerkiksi syöpähoitojen takia haluaa pitää pipoa päässä sisätiloissa. Sairaus ja uskonto ovat siltä osin samalla viivalla, että molemmissa on kysymys henkilökohtaisesta asiasta. Näkemykseni mukaan yritys syrjii hakijaa vasta siinä vaiheessa, jos kahdesta kättelemättä jättämästä hakijasta palkattu valikoituu esimerkiksi uskonnon perusteella.

Konservatismia vastustavana pidän ajatuksesta, jossa kättelemisen kulttuuria haastetaan. Olen itse innokas kättelijä, mutta mielelläni pohdin sen syvintä olemusta. Miksi? Miksi ei? En voi sietää tapaa pitää hattua päässä sisätiloissa, mutta toisaalta miksi ei saisi pitää hattua sisällä. Parempi kai niin kuin rehottava likainen tukka.

Summa summarum. Kun otatte esiin näitä kulttuurivivahteita, niin haastakaa itseänne kyseenalaistamaan omia tapojanne. Älkää tyytytkö siihen, että niin on aina ollut. Esimerkiksi teitittely on Suomessa katoava tapa. Teidänkin lapsille opettajaa kutsutaan nykyään etu- tai lempinimellä, ei herraksi, rouvaksi tai neidiksi niin kuin vuosikymmeniä sitten. Ajat muuttuvat, tavat muuttuvat.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Konservatismia vastustavana pidän ajatuksesta, jossa kättelemisen kulttuuria haastetaan. Olen itse innokas kättelijä, mutta mielelläni pohdin sen syvintä olemusta. Miksi? Miksi ei? En voi sietää tapaa pitää hattua päässä sisätiloissa, mutta toisaalta miksi ei saisi pitää hattua sisällä. Parempi kai niin kuin rehottava likainen tukka.

Summa summarum. Kun otatte esiin näitä kulttuurivivahteita, niin haastakaa itseänne kyseenalaistamaan omia tapojanne. Älkää tyytytkö siihen, että niin on aina ollut. Ajat muuttuvat, tavat muuttuvat. Esimerkiksi teitittely on Suomessa katoava tapa. Teidänkin lapsille opettajaa kutsutaan nykyään etu- tai lempinimellä, ei herraksi, rouvaksi tai neidiksi niin kuin vuosikymmeniä sitten.

Voi jösses. Kättely on konservatiivinen tapa, mutta islamia tarkasti noudattava muslimi ei uskontonsa puolesta suostu kättelemään, niin se ei ole konservatiivista?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi jösses. Kättely on konservatiivinen tapa, mutta islamia tarkasti noudattava muslimi ei uskontonsa puolesta suostu kättelemään, niin se ei ole konservatiivista?
Näin ne tavat kiertävät kehää. Islam on nyt liberaalia ja kättelemistä vaativa työnantaja on konservatiivi.

Jännä miten nämä puolustelijat ohittavat tuon sukupuolikysymyksen kokonaan.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Minusta länsimaiseen oikeusvaltioon pitää kuulua ihmisen oikeus olla kättelemättä, vaikka se johtuisi sukupuolesta. Joku pelkää koiria, joku vastakkaisen sukupuolen kosketusta. Kysymys on kuitenkin vain kättelemisestä, eikä mistään oikeasta syrjinnästä. Länsimainen yhteiskunta on hyvin vahvasti ulkonäkökeskittynyt, mikä näkyy myös työnsaannissa. Jos yritys palkkaa henkilön tämän ulkonäön ja yleisen habituksen perusteella, niin miksi käytöstavat eivät saisi vaikuttaa.

Ihan hyvää pohdintaa. Tämän voisi varmaan myös kääntää niinpäin että kysymhys on vain kättelemisestä eikä oikeasta syrjinnästä niin mikä ongelma se nyt työnhakijalla olisi kerran kätellä? Voisi jopa hieman kyseenalaistaa hakijan motiivin työhön? Jokainen meistä kuitenkin rikkoo joskus jotain sääntöä, enemmän tai vähemmän.

MIelestäni jos kulttuuriin kuuluu kätellä ja ihminen kieltäytyy siitä voidaan päätellä että tällöin ihmisestä voisi olla muutakin kulttuurin tuomaa haastetta mahdollisessa tyäyhteisössä.?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Minusta länsimaiseen oikeusvaltioon pitää kuulua ihmisen oikeus olla kättelemättä, vaikka se johtuisi sukupuolesta. Joku pelkää koiria, joku vastakkaisen sukupuolen kosketusta. Kysymys on kuitenkin vain kättelemisestä, eikä mistään oikeasta syrjinnästä. Länsimainen yhteiskunta on hyvin vahvasti ulkonäkökeskittynyt, mikä näkyy myös työnsaannissa. Jos yritys palkkaa henkilön tämän ulkonäön ja yleisen habituksen perusteella, niin miksi käytöstavat eivät saisi vaikuttaa.

Toisaalta, onko oikein jättää palkkaamatta henkilö, joka esimerkiksi syöpähoitojen takia haluaa pitää pipoa päässä sisätiloissa. Sairaus ja uskonto ovat siltä osin samalla viivalla, että molemmissa on kysymys henkilökohtaisesta asiasta. Näkemykseni mukaan yritys syrjii hakijaa vasta siinä vaiheessa, jos kahdesta kättelemättä jättämästä hakijasta palkattu valikoituu esimerkiksi uskonnon perusteella....

Esimerkki on USA:sta jossa toki ollaan hieman tarkempia näiden asioiden suhteen mahdollisten haasteiden vuoksi.

Löytyi ennakkotapaus jossa muslimimies kieltäytyi kättelemästä naispuolisia kollegoitaan ja naiset kokivat tämän loukkaavaksi. Myöhemmin miehestä tehtiin valituksia läsnäolon, ihmistenvälisten vuorovaikutustaitojen puutteen ja siitä ettei hän ollut riittävän reagoiva. Ratkaisuna työyhteisöön tuotiin konsultteja ja muslimijohtajia keskustelemaan islamilaisista tavoista ja auttamaan työntekijöitä osallistumaan harmonisiin työyhteisön suhteisiin.

Myöhemmin mies erotettiin perustuen taloudelliseen tilanteeseen - samaan aikaan erotettiin samoista syistä ei-muslimeja ko. työpaikasta. Muslimimies vastasi huutoon haastamalla työpaikan oikeuteen.

Päätöksessä todettiin ettei muslimia saisi olla palkkaamatta perustuen kättelystä kieltäytymiseen - vaikka muut kokisivat sen loukkaavana. Toiseksi työntekijää ei saisi taivutella kättelemään (tässä tapauksessa naisia) - eli asiaan ei saisi puuttua. Kolmanneksi mikäli työntekijät kokevat asian ikäväksi tulisi työnantajan järjestää koulutusta jossa selvennetään ko. uskonnon tapoja työntekijöille, miksi nämä tavat ovat heille tärkeitä ja löytää tapoja ammattimaiseen työskentelyyn ko. henkilön kanssa muilla tavoin.

Kyseessä oli siis koulu. Toisaalta ymmärrän miksi joku kieltäytyy kättelemästä - toisaalta taas en. Nämä tapaukset eivät ainakaan rohkaise ketään palkkaamaan hyvin uskonnollista ja tavoista tiukasti kiinni pitävää muslimia - työnantajatkin oppivat antamaan muita syitä kuin kättelystä kieltäytymisen syyksi miksei ko. hlöä valittu tehtävään.

Nyt jokainen voi sitten itse miettiä palkkaisiko tieten tahtoen mahdollisesti helvetillisiä ongelmia aiheuttavan ihmisen työyhteisöön? Olen itse ollut muslimien kanssa tekemisissä melkoisen paljon ja tuollaiseen en ole koskaan törmännyt - yleensähän se on niin, että ääripäiden vuoksi muut kärsivät. Olen itse palkannut ihmisiä töihin - myös muslimeja - mutta en kyllä palkkaisi ihmistä joka ei suostu kättelemään naista. Aivan sama kuinka konservatiivi olen jonkun mielestä, mutta mielestäni tuollainen henkilö aiheuttaa potentiaalisia ongelmia työyhteisössä joita ei todellakaan kaivata.

Linkki vie tuohon juttuun ja ennakkotapaukseen jonka kuvasin yllä.

Handling An Employee Who Won’t Shake Hands For Religious Reasons | HR Law Matters

edit: typoja korjattu ainakin osaksi ja pari kommenttia lisätty.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Voi jösses. Kättely on konservatiivinen tapa, mutta islamia tarkasti noudattava muslimi ei uskontonsa puolesta suostu kättelemään, niin se ei ole konservatiivista?

Totta kai on ja siksi en niin kirjoittanutkaan. Tietenkin kannustan muslimeita ja muita uskovaisia kyseenalaistamaan omia tapojaan. Kysymys onkin siitä, pitääkö meidän vaatia toisiltamme tietynlaisia käytöstapoja, vain koska niin on aina ollut ilman, että pohdimme niiden syvintä olemusta. Jos ihminen haluaa kätellä tai olla kättelemättä, niin miksi emme anna asian olla, vaan muodostamme sen perusteella jopa palkkaamiseen vaikuttavia mielipiteitä? Jos ihminen pärjää työhaastattelussa kättelyyn asti, uskallan kutsua häntä hyväksi työntekijäksi.

Tämän voisi varmaan myös kääntää niinpäin että kysymhys on vain kättelemisestä eikä oikeasta syrjinnästä niin mikä ongelma se nyt työnhakijalla olisi kerran kätellä?

Tarvitseeko sitä edes tietää? Ihmisillä on tapoja ja sitten on kammoja. Mitä merkitystä vastapuolelle edes on, mihin kättelemättä jättäminen perustuu. Minusta on tärkeämpää, että ihminen viestii tästä jollain asiallisella tavalla niin kuin Ruotsin esimerkissä.

Tämä kuvio on siitä mielenkiintoinen, että tässä kohtaavat yksilön vapaus olla kättelemättä ja yrityksen vapaus olla palkkaamatta. Yksilöllä on uskonnonvapaus, mutta yritys ei saa syrjiä uskontoon perustuen. Mielenkiinnolla odotan tapausta, jossa ei-muslimi jättää kättelemättä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jos ihminen pärjää työhaastattelussa kättelyyn asti, uskallan kutsua häntä hyväksi työntekijäksi.

En tiedä kuinka monta ihmistä olet palkannut, mutta ainakin itselläni on tapana kätellä heti haastattelun aluksi - sekä toki myös sen päätyttyä.

Jokaisen ihmisen olen haastatellut loppuun asti ja haastattelussa loppuun asti pääseminen ei todellakaan määrittele - mielestäni - sitä onko hän hyvä vai huono työntekijä.

Kättelyyn asti pääsemisen perusteella en ole ketään palkannut - enkä myöskään tähän mennessä ole kyennyt kättelyyn asti pääsemisen perusteella määrittelemään työntekijän hyvyyttä. (hymiö)
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä olen työn puolesta ollut tekemisissä yhden ranskalaisen insinöörin kanssa, joka ei halunnut kätellä ihmisiä. Siinä kulttuurissa varmasti melkoinen outolintu, mutta työssään ihan pätevä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yritän ymmärtää pointtisi - voitko kertoa miksi? Luitko tuon edellisellä sivulla olevan linkin?

Ajatuksia?

Minusta on vaan erikoista, että tasa-arvon mittariksi asetetaan toisen ihmisen koskettaminen. Vuosia sitten myöhäisempien aikojen adventisti oppilaan äiti eikätellyt minua, en reagoinut mitenkään. Hän tervehti minua, mutta ei halunnut fyysistä kosketusta. Minusta on vaan erikoista, että organisaatio tai valtio määrittelee tasa-arvon fyysisen kosketuksen kautta. Pitäisikö kaikkien suostua ranskalaisiin poskisuudelmiin?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Minusta on vaan erikoista, että tasa-arvon mittariksi asetetaan toisen ihmisen koskettaminen. Vuosia sitten myöhäisempien aikojen adventisti oppilaan äiti eikätellyt minua, en reagoinut mitenkään. Hän tervehti minua, mutta ei halunnut fyysistä kosketusta. Minusta on vaan erikoista, että organisaatio tai valtio määrittelee tasa-arvon fyysisen kosketuksen kautta. Pitäisikö kaikkien suostua ranskalaisiin poskisuudelmiin?

Onko joko vaatinut moista?

Oletko miettinyt asiaa toisesta lähtökohdasta? Eli sinä ole arabimaailmassa - miten käyttäytyisit? Minä olen asunut arabimaassa useamman vuoden. En toki väitä, että tiedän kaikesta kaiken - tiedän sen mitä olen useamman vuoden aikana kokenut. Henkilökohtaisesti.

Vaikkapa Suomessa meidän pitää ymmärtää - miten ymmärrät dhimmin islamilaisessa maassa?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko joko vaatinut moista?

Oletko miettinyt asiaa toisesta lähtökohdasta? Eli sinä ole arabimaailmassa - miten käyttäytyisit? Minä olen asunut arabimaassa useamman vuoden. En toki väitä, että tiedän kaikesta kaiken - tiedän sen mitä olen useamman vuoden aikana kokenut. Henkilökohtaisesti.

Vaikkapa Suomessa meidän pitää ymmärtää - miten ymmärrät dhimmin islamilaisessa maassa?

Olen aina ihmetellyt tätä vertausta, miksi länsimaista demokratiaa verrataan islamilaiseen maahan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös