Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 103 623
  • 24 186

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen paljon viestejäsi lukenut ja enemmän tai vähemmän olen samoilla linjoilla isoissa moraalisissa kysymyksissä. En vain tajua miksi provoat jatkuvasti.
Roturealisti on roturealistien itse keksimä nimitys itsellensä, jota esim mestari Halla-aho suositteli käytettäväksi maahanmuuttokriitikon sijaan vuosia sitten. Tämä Halla-ahon toive ei toteutunut, mutta en ole itse törmännyt sellaiseen näkemykseen, että roturealistin mielestä sanan roturealisti käyttö olisi loukkaavaa. En siis osaa sitä myöskään provosointina pitää.

Toki ymmärrän, että kieli muuttuu ja sanojen merkitys muuttuu, joten jos roturealistit kokekevat sanan muuttuneen loukkaavaksi, niin arvioin tilanteen uudelleen.
 

teppana

Jäsen
Roturealisti on roturealistien itse keksimä nimitys itsellensä, jota esim mestari Halla-aho suositteli käytettäväksi maahanmuuttokriitikon sijaan vuosia sitten. Tämä Halla-ahon toive ei toteutunut, mutta en ole itse törmännyt sellaiseen näkemykseen, että roturealistin mielestä sanan roturealisti käyttö olisi loukkaavaa. En siis osaa sitä myöskään provosointina pitää.

Toki ymmärrän, että kieli muuttuu ja sanojen merkitys muuttuu, joten jos roturealistit kokekevat sanan muuttuneen loukkaavaksi, niin arvioin tilanteen uudelleen.


No tätä nyt ei osta kukaan. Minä ainakin pidän sanaa loukkaavana koska se on täysin sama asia kuin rasisti. Ongelma ei ole se, että sanot rasistia rasistiksi. Ongelma on se, että vedät karkeita yleistyksiä joiden tarkoitus on provosoida. Pidin keskustelua mielenkiintoisena ja olin siihen osallistumassa kun näin sinun muka-nokkelan heiton siitä, kuinka asiasta keskustelevat ovat roturealisteja. Minä en ainakaan ole ja kyllä se suoraan sanottuna kaivelee kun joku minut sellaiseksi leimaa. Vaikkakin epäsuorasti.

Äläkä viitsi esittää ettetkö olisi antanut tahallista piikkiä. Olet tarpeeksi fiksu myöntääksesi rehellisesti tarkoitusperäsi.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uutena tuli mullekin. Miksi asiaa ei siis saisi käsitellä?
Kyse ei ole siitä, etteikö asiaa saisi käsitellä. Ei ole kuitenkaan edes sääntöjen mukaista läimiä samaa linkkiä uudestaan viikosta toiseen, vaikka se sitten joka viikko tulisi uutena asiana jollekin (4 §). Tämä asia lienee selvä suurimmalle osalle ihan kaupunkilaisjärjenkin pohjalta.

Itse asiaa saa tietysti käsitellä, mutta jos läväyttää tiskiin kuukausia vanhan uutisen, niin olisi asiallista ainakin mainita, että tämä uutinen on kuukausia vanha. Tällöin edes osa keskustelijoista voi vilkaista mitä asiasta on kirjoitettu aiemmin, niin ei sitten välttämättä mene saman asian jauhamiseksi uudestaan ja uudestaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Roturealisti on roturealistien itse keksimä nimitys itsellensä, jota esim mestari Halla-aho suositteli käytettäväksi maahanmuuttokriitikon sijaan vuosia sitten. Tämä Halla-ahon toive ei toteutunut, mutta en ole itse törmännyt sellaiseen näkemykseen, että roturealistin mielestä sanan roturealisti käyttö olisi loukkaavaa. En siis osaa sitä myöskään provosointina pitää.

Toki ymmärrän, että kieli muuttuu ja sanojen merkitys muuttuu, joten jos roturealistit kokekevat sanan muuttuneen loukkaavaksi, niin arvioin tilanteen uudelleen.

Ymmärtänet itsekin - suvaitsevaisena ja varsin fiksuna miehenä - että tuo provosointikommentti taisi liittyä siihen esiin nostettuun asiaan jota ilmeisesti mielestäsi ei siis olisi saanut tehdä koska "rajakkiaihe" etc.

Osa kirjoittelijoista tosin totesi uutisen olleen uusi heille - joten uutisen uudelleen esiintuontia ei hyvällä tahdollakaan voi sanoa hudiksi sillä keskusteluun tuli uutta näkökulmaa heidän kirjoitustensa kautta.

Asioista olisi hyvä keskustella ihan vakavasti sen sijaan että pitää käyttää jotain nimittelyä joka ei edistä kenenkään asiaa. Aivan sama kuka on minkäkin termin lanseerannut - fiksuna ihmisenä sinun pitäisi osata olla käyttämättä niitä aivan tarkoituksellisesti. Ole parempi ja älä alennu vastapuolen tasolle - näinkin voisi joku sanoa?
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Äläkä viitsi esittää ettetkö olisi antanut tahallista piikkiä. Olet tarpeeksi fiksu myöntääksesi rehellisesti tarkoitusperäsi.
Mä olen useita kertoja aiemminkin kertonut kirjoittajille, että tuo kohulinkki, jonka jaoit, oli puoli vuotaa vanha. Aiemmin jokaisella kerralla alkuperäinen kirjoittaja on todennut, että kappas vaan, enpä huomannut, joten sori siitä. En osaa edes arvata, miksi tässä tapaukessa olisi jotain poikkeavaa,
 

Tuamas

Jäsen
Ohessa taannoin kaivamaani dataa lapsiavioliittokysymykseen:

Onko sinulla jotain lähdettä tälle useille 14-vuotiaille myönnetyille luville?

Lainaan Helsingin Uutisia:
"Suomessa asuvista nuorimmat avioliiton solmineet ovat olleet 14-vuotiaita tyttöjä, joita on neljä. Tilastokeskuksen mukaan nämä ovat tapahtuneet vuosina 1997 ja 1996 sekä 1994, jolloin avioliittoon meni kaksi 14-vuotiasta."

"Valtaosa avioliiton solmineista on tyttöjä, joita on 1 417. Heistä peräti 1 222 on 17-vuotiaita."

"Suomessa nuorin avioliiton solminut poika vuodesta 1987 lähtien on 15-vuotias. Tämä ainoa tapaus on vuodelta 1996. Tilastokeskuksen mukaan samanikäisiä tyttöjä on mennyt avioliittoon 23. Viimeisin tapaus on vuodelta 2004."

"Vuodesta 1989 lähtien tämän vuoden marraskuun alkuun mennessä oikeusministeriö on saanut alaikäisiltä 1 436 avioliittohakemusta, joista 570 on tullut 2000-luvulla. Osa hakemuksen jättäneistä on ulkomaalaisia.

Määrä on pitkällä aikavälillä laskenut merkittävästi, sillä vielä vuonna 1989 erikoislupahakemuksia tuli 115 ja seuraavanakin vuonna 104."

Neljä 14-vuotiasta tyttöä vihitty avioliittoon Suomessa | Helsingin Uutiset

Näiden tilastojen perusteella alaikäisten avioliittoluvat ovat laskeneet sitä myötä mitä enemmän maahan on muuttanut muslimeja:

"Alaikäisten solmimien avioliittojen määrä on Suomessa vähentynyt. Tilastokeskuksen väestötilaston mukaan vuonna 1995 Suomessa avioliittoon solmittiin yhteensä lähes 80 alaikäistä, kun viime vuonna vastaava luku oli alle 30. Vaikka määrä ei olekaan laskenut joka vuosi, 2010-luvun lukemat ovat 1990-luvun loppupuolta alhaisempia.

Tilastoissa on mukana myös tapaukset, joissa toinen puolisoista on kirjoilla ulkomailla.

Myös lupahakemusten määrä on laskenut. Oikeusministeriön neuvotteleva virkamies Eva Tams kertoo, että kun vuonna 1995 ministeriöön tuli yli 70 hakemusta tänä vuonna hakemuksia on tähän mennessä saapunut kahdeksan."

Lapsiasiavaltuutettu: Lasten mahdollisuus avioliittoon poistettava - ESS.fi
 

teppana

Jäsen
Mä olen useita kertoja aiemminkin kertonut kirjoittajille, että tuo kohulinkki, jonka jaoit, oli puoli vuotaa vanha. Aiemmin jokaisella kerralla alkuperäinen kirjoittaja on todennut, että kappas vaan, enpä huomannut, joten sori siitä. En osaa edes arvata, miksi tässä tapaukessa olisi jotain poikkeavaa,

En minä mitään ole jakanut.
Okei,ehkä luin tarkoituksesi väärin. Sain kuvan, että pidit koko keskustelua roturealistien hommana. Mikä on mielestäni pelkästään provoamista ja se sai vähän itsellä ainakin kiehahtamaan.

Mutta en siltikään usko sekuntiakaan että käytät sanaa roturealisti missään muussa mielessä kuin loukkaavassa. Jokainen joka ei pesunkestävä rasisti ole varmasti tiedostaa tuon sanan negatiivisuuden eikä halua itseään sellaiseksi kutsuttavan. Se on kiertoilmaisu rasistille ja mielestäni aivan yhtä loukkaava. Olen myös varma että valtaosa on kanssani samaa mieltä. Sinäkin. Joten lopeta tuo semanttinen kikkailu ja myönnä että tarkoituksena oli vain ja ainoastaan piikittely. Ihmettelen vain miksi, pidän sinua fiksumpana kuin tuo.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ohessa taannoin kaivamaani dataa lapsiavioliittokysymykseen:

Kiitoksia luvuista. Jos kerran tällainen tilastokokooma on olemassa, niin mihinköhän dataan T1971 viestissään viittaa?

Muualta (islam, afrikkalaiset) taas mies 30-40 ja "nainen" 12-14. Jos ei tuossa näe huolestuttavaa eroa, niin pidän kovin merkillisenä.

Ajattelin vain, että pitääkö tässä huolestua faktoista vai mutusta.
 

Undrafted

Jäsen
Tämä Halla-ahon toive ei toteutunut, mutta en ole itse törmännyt sellaiseen näkemykseen, että roturealistin mielestä sanan roturealisti käyttö olisi loukkaavaa. En siis osaa sitä myöskään provosointina pitää..
Lähdit nimittelemään muita olettaen heidän kuuluvan johonkin ryhmään, roturealistit tässä tapauksessa. Ymmärrettävästi henkilöt, ketkä eivät koe kuuluvansa roturealistien ryhmään älähtävät. Itse koen, että parasta keskustelle olisi jos ei lähdettäisi nimittelemään kanssakeskustelijoita vaan keskityttäisiin enemmän keskusteltavaan asiaan.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, viittaan tänne tuleviin (Irak, Somalia) pakolaisiin ja turvapaikanhakijoihin. Kantasuomalaisten osalta tuo tilasto tietääkseni näytti juuri siltä mitä kuvasin.
Mielestäni ei ole millään muotoa hyväksyttävää, että annetaan turvapaikkaa tai muulla tavalla tuetaan eräiden kulttuurien harrastamaa lapsien naittamista vanhemmille miehille. Dataa varmaan löytyy näistäkin jos jaksat kaivella.

E. Ja lisätään vielä, että mainitsemani valtiot ovat esimerkkeinä, muissakin alueen valtioissa tuo perinne kukoistaa edelleen.

Tähän kulmaan löytyy epäsuoraa dataa tuosta viestistäni, lue nyt läpi vain.

Perusjohtopäätös suurimmaksi osaksi näin:
Mitä suuremmaksi mamujen osuus väestöstä on suhteellisesti ja absoluuttisesti kasvanut —> sitä vähemmän on lapsiavioliittoja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tiettyjen kulttuureiden lapsiavioliitot Suomessa perustuvat siihen, että nämä 11-14 -vuotiaat tuodaan Suomeen väärillä henkilöpapereilla tai paperit ovat oikeat, mutta henkilö väärä. Siksi ne eivät näy tilastoissa. Välillä käy köpelösti, kun 12-vuotias tulee raskaaksi, ja terveydenhoitoviranomaiset tajuavat oikean iän. Silloin tulee hirmu kiire palauttaa lapsivaimo kotimaahansa synnyttämään. Lapsi jää sille tielle. Ihmetellä täytyy sosiaaliviranomaisten ja lääkäreiden pelkoa tehdä näistä rikosilmoituksia.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta en siltikään usko sekuntiakaan että käytät sanaa roturealisti missään muussa mielessä kuin loukkaavassa. Jokainen joka ei pesunkestävä rasisti ole varmasti tiedostaa tuon sanan negatiivisuuden eikä halua itseään sellaiseksi kutsuttavan. Se on kiertoilmaisu rasistille ja mielestäni aivan yhtä loukkaava. Olen myös varma että valtaosa on kanssani samaa mieltä. Sinäkin. Joten lopeta tuo semanttinen kikkailu ja myönnä että tarkoituksena oli vain ja ainoastaan piikittely. Ihmettelen vain miksi, pidän sinua fiksumpana kuin tuo.
Googleta ihmeessä tuo roturealisti sana. Huomaat, että vastaan tulee paljon kirjoituksia, joissa todetaan vaikkapa että "en ole rasisti, olen roturealisti ". Ja kuten aiemmin jo kerroin, se on roturealistien itse itselleen keksimä nimitys, joka ei tarkoita rasistia, vaan on lähempäna maahanmuuttokriitikkoa.

Ja edelleen, nythän voi olla niin, että tietämättäni tuon sanan merkitys on muuttunut ja siitä on tullut enemmänkin synonyymi sanalle rasisti. Onhan tässä viime päivinä taas keskusteltu siitäkin, kuinka sana "neeekeri" oli aikanaan neutraali, mutta ei enää nykyään. Jos roturealistit ovat sitä mieltä, että sanan "roturealisti" kohdalla on tapahtunut samanlainen muutos, niin kyllä minä olen valmis siitä luopumaan. Eihän se ole kuin yksi sana. Mielestäni roturealisti kuvaa monia palstalaisia paremmin, kuin vaikkapa maahanmuuttokriitikko, joten olen sitä satunnaisesti käyttänyt. Enkä suinkaan minään rasistin korvikkeena. Kyllä mä olen rasisteja pyrkinyt kutsumaan rasisteiksi.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Olisikohan mahdollista, että osa lapsiavioliitoista on legitimoitu islamilaisen lain silmissä - ei siis Suomen lain mukaan. Aivan samalla tavalla kuin moniavioisuuskin on Suomessa kiellettyä. Nyt kuitenkin esim. Suomessa asuvista somalialaisista perheistä yli 10% on isättömiä tai miehettömiä joka on melkoisen suuri osuus verrattuna muuhun kansaan. Islamin lain mukaan kuitenkin avioliiton ulkopuolinen seksi on kiellettyä.

Näistä nyt ei tietenkään ole olemassa mitään dataa koska toimintahan on laitonta. Tuo on kuitenkin yksi mahdollinen kulma asiaan jota kannattanee miettiä ihan avoimin mielin ennen kuin sormet syyhyävät kaikenlaisen ikävän kirjoittamiseen.
 
Onko roturealistien muisti puoli vuotta, vai jostain muusta syystäkö viritellään puoli vuotta vanhasta uutisesta uusintakierrosta?
Mikä on arvon Anssin aikaraja uutiselle että se ei ole muinaishistoriaa? Ilmeisesti 4kk palstalaisille tuntemattomasta keissistä on liian vanha. Mikä tuossa uutisessa tai minun kommenteissa viittasi rotuun?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä on arvon Anssin aikaraja uutiselle että se ei ole muinaishistoriaa? Ilmeisesti 4kk palstalaisille tuntemattomasta keissistä on liian vanha. Mikä tuossa uutisessa tai minun kommenteissa viittasi rotuun?
Sä kuulut näköjään siihen joukkoon ihmisiä, joille pitää ihan henkilökohtaisesti kertoa samat asiat, mitkä on jo kirjoittanut jossain toisessa viestissä. No mikäs siinä. Ei ole mitään aikarajaa. Saa keskustella vanhoista uutisista. Mutta tuosta kyseisestä uutisesta keskusteltiin täällä jo silloin, kun se ensimmäistä kertaa tänne linkitettiin tuoreena. Pelkkä uusintalinkitys ilman mitään uutta asiaa aiheesaan oli siis täysin turhaa. Vähintä mitä voi tehdä kun linkittää kuukausia vanhan uutisen, on mainita, että uutinen on vanha, jolloin fiksummat voi halutessaan tarkistaa mitä aiheesta on aiemmin kirjoitettu. Vai oletko sitä mieltä, että tuo uutinen (ja kaikki muutkin uutiset siinä sivussa) pitää linkittää tänne viikon välein seuraavat kymmenen vuotta, koska voi olla, että se jollekin tulee uutena tietona?

Jos taas kyse on siitä, että vahingossa lipsahtaa, niin kyllä sen voi ihan rehellisesti myöntää ja jättää ne roturealistiuhriutumiset väliin.
 
Sä kuulut näköjään siihen joukkoon ihmisiä, joille pitää ihan henkilökohtaisesti kertoa samat asiat, mitkä on jo kirjoittanut jossain toisessa viestissä. No mikäs siinä. Ei ole mitään aikarajaa. Saa keskustella vanhoista uutisista. Mutta tuosta kyseisestä uutisesta keskusteltiin täällä jo silloin, kun se ensimmäistä kertaa tänne linkitettiin tuoreena. Pelkkä uusintalinkitys ilman mitään uutta asiaa aiheesaan oli siis täysin turhaa. Vähintä mitä voi tehdä kun linkittää kuukausia vanhan uutisen, on mainita, että uutinen on vanha, jolloin fiksummat voi halutessaan tarkistaa mitä aiheesta on aiemmin kirjoitettu. Vai oletko sitä mieltä, että tuo uutinen (ja kaikki muutkin uutiset siinä sivussa) pitää linkittää tänne viikon välein seuraavat kymmenen vuotta, koska voi olla, että se jollekin tulee uutena tietona?

Jos taas kyse on siitä, että vahingossa lipsahtaa, niin kyllä sen voi ihan rehellisesti myöntää ja jättää ne roturealistiuhriutumiset väliin.
Itseltä on uutinen tässä ketjussa mennyt ohi ja niin tuntuu menneen suurimmalta osalta myöskin. Kaikki ei ole Ansseja jotka vahtaavat ketjua 24/7 jos jotain Ansseja ärsyttävää ilmenee.
Jotenkin tosta vimmasta tulee fiilis että sä olet se rasisti joka loukkaantuu kun agendan vastaisia uutisia julkaistaan. Nimittely ainakin on sitä luokkaa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseltä on uutinen tässä ketjussa mennyt ohi ja niin tuntuu menneen suurimmalta osalta myöskin. Kaikki ei ole Ansseja jotka vahtaavat ketjua 24/7 jos jotain Ansseja ärsyttävää ilmenee.
Pointti on siinä, jos linkittää elokuussa jutun, joka on julkaistu maaliskuussa, niin olisi asiallista edes mainita asiasta. Jos siis on niin laiska, että ei jaksa tarkistaa, olisko joku kirjoittanut jotain aiheesta jo silloin maaliskuussa.

Edit: Niin ja kun olet itse kutsunut minua mm kulttuurimarxistiksi, niin mielensäpahoittaminen roturealistista on sangen tekopyhää. Roturealisti on kuitenkin suurinpiirten synonyymi maahanmuuttokriitkolle.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Näyttää se kaiveleminen aina kiinnostavan, jos niillä tiedoilla kuvittelet jonkun väitteen kumoavasi. Nyt ei vissiin nappaa, koska tiedät itsekin noilla kulmin lapsiavioliittoja reippaammin solmittavan.

Ehkä olisi paikallaan aloittaa perusasioista. Ensimmäiseksi suosittelen opettelemaan, mitä todistustaakka tarkoittaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
. Jos kerran tällainen tilastokokooma on olemassa, niin mihinköhän dataan T1971 viestissään viittaa?

Asiasta kiinnostuneiden kannattaa lukea tämä oikeusministeriön selvitys läpi:

https://oikeusministerio.fi/documen...akottaminen+-+selvitysmuistio+2017+HY.pdf.pdf

Pieni lainaus:

Useat haastatelluista asiantuntijoista nostivat esille toisen asteen oppilaitokset ja niissä toimivat eri alojen ammattilaiset (opettajat, terveydenhoitajat, psykologit ja kuraattorit) tahoina, jotka ovat useimmin yhteydessä pakkoavioliittoon liittyvistä asioista. Kouluilta tulleiden ilmoitusten perusteena voi olla tytön oma kertomus tai opettajan huoli luokasta kadonneesta oppilaasta

Lisäksi edelleen asiasta kiinnostuneiden kannattaa lukea tämä Ihmisoikeusliiton selvitys läpi:

6 syytä, miksi pakkoavioliitto on kriminalisoitava Suomessa - IhmisoikeusliittoIhmisoikeusliitto

Pieni lainaus:

Avioliittoon pakottamista esiintyy eri muodoissa myös Suomessa. Tämä käy ilmi Ihmisoikeusliiton (2016) ja oikeusministeriön (2017) selvityksistä. Esimerkiksi Suomessa asuva alaikäinen tyttö saatetaan pakottaa avioliittoon hänelle aiemmin tuntemattoman, ulkomailla asuvan miehen kanssa. Tämä voi tapahtua esimerkiksi tytön vanhemman tai vanhempien alkuperäiseen kotimaahan suuntautuvalla kesälomamatkalla.

Ei kannata uskotella kenenkään, että täällä ei tapahdu tai että Suomessa tilastoidaan nämä asiat. Ei tilastoida. Yllättäen myöskään EU:sta ei löydy vertailukelpoista tietoa mm. lapsiavioliitoista.

Yksi parhaista islamin asiantuntijoista kertoo hieman taustoja:

Hämeen-Anttila lapsimorsiamista: Perustuu islamin lakiin - Ulkomaat - Uutiset - MTV.fi
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Näistä kys. epäilyä herättäneistä maista mistä Suomeen tullaan:
-Irakissa 24% tytöistä on naimisissa ennen 18 ikävuotta ja 5% naimisissa ennen 15 ikävuotta
-Somaliassa 45% tytöistä naimisissa ennen 18 ikävuotta ja 8% ennen 15 ikävuotta.
-Afghanistanissa 35% tytöistä naimisissa ennen 18 ikävuotta ja 9% ennen 15 ikävuotta.
-Syyriassa 13% tytöistä naimisissa ennen 18 ikävuotta ja 3% ennen 15 ikävuotta
-Iranissa 17% tytöistä naimisissa ennen 18 ikävuotta ja 3% ennen 15 ikävuotta.
(UNICEF 2017)

Ovathan nuo erittäin ikäviä lukuja. Varsinkin Somalia ja Afghanistan.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Googleta ihmeessä tuo roturealisti sana. Huomaat, että vastaan tulee paljon kirjoituksia, joissa todetaan vaikkapa että "en ole rasisti, olen roturealisti ". Ja kuten aiemmin jo kerroin, se on roturealistien itse itselleen keksimä nimitys, joka ei tarkoita rasistia, vaan on lähempäna maahanmuuttokriitikkoa.

Ja edelleen, nythän voi olla niin, että tietämättäni tuon sanan merkitys on muuttunut ja siitä on tullut enemmänkin synonyymi sanalle rasisti. Onhan tässä viime päivinä taas keskusteltu siitäkin, kuinka sana "neeekeri" oli aikanaan neutraali, mutta ei enää nykyään. Jos roturealistit ovat sitä mieltä, että sanan "roturealisti" kohdalla on tapahtunut samanlainen muutos, niin kyllä minä olen valmis siitä luopumaan. Eihän se ole kuin yksi sana. Mielestäni roturealisti kuvaa monia palstalaisia paremmin, kuin vaikkapa maahanmuuttokriitikko, joten olen sitä satunnaisesti käyttänyt. Enkä suinkaan minään rasistin korvikkeena. Kyllä mä olen rasisteja pyrkinyt kutsumaan rasisteiksi.

Joo, ei tästä kannata vängätä yhtään enempää. Luulin että olet palstalaisista yksi harvoja joka osaa ihan aidosti huomata myös omat möläytykset ja mahdollisesti korjata jos tulee huti. Siinä mielessä arvostus nyt vähän laskee, tosin sillä ei mitään merkitystä sinulle ole. Mutta tämä 'mutku ne itekki haluaa että kutsutaan' leikki on täysin lapsellista venkoilua eikä asia näytä muuksi muuttuvan.

Voidaan mun puolesta lopettaa aiheesta puhuminen tähän.
 

Hapsiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Mielenkiintoisia lukuja Petri1981 latasi tiskiin. Olisihan se hurjaa jos täälläkin yläasteella tytöt anoisivat lomaa häämatkaa varten ja 10% tytöistä maha pystyssä, kun uskonto kieltää ehkäisyn! Toki teiniraskauksia esiintyy nykyäänkin, mutta ehkä enemmän kaljan kuin uskonnon takia.

Itseäni huolestuttaa enemmän nämä tapaukset 10v lapsosiin sekaantumisista, joista jo yksi huumorituomio on annettu. Se että jonkun kulttuurissa se on normaalia, ei pitäisi ohittaa Suomen lakia. Pienet tuomiot ovat hiljaista hyväksyntää ja miettikääpä tilannetta 7v päästä, kun lumipallo on lähtenyt vyörymään!

Voimme oppia toinen toisiltamme eri kulttuureista hienoja asioita, muttei se tarkoita, että meidän tulisi mixata/integroida niitä huonoja omaamme. Mielummin monta hienoa kulttuuria, kuin monikulttuurinen sekamelska!
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös