Suomessa ollaan nyt tilanteessa, jossa on koettu ensimmäinen terrori-isku, viranomaiset eivät voi turvallisesti suorittaa tehtäviään, poliisit kantavat konetuliaseita, yleisötilaisuuksia suojataan rekoilla ja betoniesteillä, raiskaukset ovat lisääntyneet, varusmiehiä ja naisia ohjeistetaan liikkumisesta ja pukeutumisesta ja VOK:it ovat isoksi osaksi asutettu lukutaidottomilla.
Kun turvapaikanhakijoita alkoi lapata rajan yli reilu pari vuotta sitten, niin jotkut tahot varoittelivat ylläolevasta kehityksestä. Nämä varoitukset leimattiin kuitenkin sen enempää itse asioita miettimättä rasistiseksi öyhötykseksi.
En nyt haluaisi jälkiviisastella, mutta toivoisin että ongelmien vähättelijät myöntäisivät edes itselleen ”rasistien” varoittelemien skenaarioiden osuneen aika hyvin kohdalleen. Kun tämä on tehty, niin voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen ja alkaa ottaa myös ”rasistisia” näkökulmia tosissaan huomioon, vaikkeivat ne omaan maailmankuvaan sopisikaan.
Nyt kun poliisi varoittelee no go-alueiden mahdollisista muodostumisista Suomeen, taas koko varoitus ohitetaan ja aletaan vängätä toisarvoisista asioista, kuten no go-alueen määritelmästä. Eikö nyt olisi mietittävä, että mitä jos poliisi onkin oikeassa ja kohta meillä on alueita jonne esimerkiksi pelastushenkilökunta ei mene ilman raskasta poliisisaattuetta. Mitkä olisivat ensimmäiset merkit tällaisen alueen muodostumisessa? Onko meillä jo niitä merkkejä nähtävillä? Jos näitä merkkejä alkaa ilmaantua, niin miten silloin toimitaan, jotta saadaan kehitys pysäytettyä? Ainakin oman järkeni mukaan tällaisiin näitä asioita kannattaa funtsia hieman etukäteen, ettei sitten olla Sipilän tapaan pelkästään shokissa kun jotain tapahtuu.
Toinen ilmiö on Halla-ahon maalailema islamisaatio, johon en siis itsekään usko. Mutta JHA on ollut muissa ennustuksissaan melko hyvä, niin pistää väkisin miettimään että olenkohan se nyt minä joka olen väärässä, toivottavasti en ole. Mutta jos Suomesta löytyy tulevaisuudessa esimerkiksi moskeijoita, jotka jakavat Sharia-tuomioita, niin pakkohan silloin on myöntää että islamisaation tiellä ollaan, vaikkakin ihan alussa.
Olisi viisautta valmistautua myös asioihin jotka eivät sovi omaan aatteeseen tai maailmankuvaan.