Mainos

Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 151 417
  • 24 186

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Niin, sinähän et viitsi tai et pysty sisäistämään viestini ydintä. Arvot ja ajattelu muuttuvat pitkän ajan kuluessa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettekö ihminen pystyisi sopeutumaan yhteiskuntaan, jossa toimitaan erilaisista lähtökohdista. Maailmalla on vaikka kuinka paljon esimerkkejä yhteisöistä, joissa ylläpidetään lähtömaan kulttuuria, joku Chinatown nyt kuuluisimpana esimerkkinä. Nämä yhteisöt elävät kuitenkin osana yhteiskuntaa, eivät pyri väkisin pakottamaan muita muuttamaan käytäntöjään heidän kulttuurinsa mukaisiksi. Tämä sama pätee niihin suomalaisiin, joiden mielestä tasa-arvo on mennyt jo liian pitkälle.

Onhan se hyvä ottaa kiinalaiset esimerkkinä jotka on todella hyviä sopeutumaan vaikka vaalivatkin omaa kulttuuriaan. Edelleenkin Euroopassa pitää tarttua näihin islamilaisiin epäkohtiin kiinni eikä vähätellä ja hyssytellä niistä, toivoen että ajan kanssa meillä on kaikilla kivaa. Tämmöisillä määrillä mitä nyt on tullut tai tulee meillä ei ole mahdollista onnistua kotouttamisessa etenkin jos hyssytellään ja kaikkea ymmärretään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Naisiin kohdistuva väkivalta on maailmanlaajuinen ongelma, joka kaikkine ilmenemismuotoineen ylittää kulttuuriset ja yhteiskunnalliset rajat.

Siinä lainattuna linkkaamasi pdf:n alkusanat. Asialla ei siis ole lopultakaan mitään erityistä viitettä mihinkään muihin kulttuureihin, eikä se poispyyhi tapaustakaan, joka tämän kulttuurin piirissä tehdään. Se että käytät pamfletissasi keppihevosena ilmeisesti väärin käsittämääsi ilmiötä, kertoo kyllä lähinnä siitä, kuinka ohut käsityksesi on asiassa, jossa näköjään mielelläsi esiinnyt asiantuntijana.

Kuitenkaan, mikään linkittämäsi ei todista väittämääsi suomalaisen turvakodin asukaskunnan jakaumasta, lyhyellä tai pitkälläkään aikavälillä. Se on varmaa tietoa, että niiden tarve on suurempi, kui8n määrä, eikä tämä johdu millään tavoin pakolaisista tai muistakaan maahantulijoista. Kysyttäessä viime vaalien alla, persut ilmaisivat, etteivät kannata uusien turvakotien perustamista huutavasta tarpeesta huolimatta, ehkä ajatellen, että pääsee pian alistettava karkuun nyrkkivallan alta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan se hyvä ottaa kiinalaiset esimerkkinä jotka on todella hyviä sopeutumaan vaikka vaalivatkin omaa kulttuuriaan. Edelleenkin Euroopassa pitää tarttua näihin islamilaisiin epäkohtiin kiinni eikä vähätellä ja hyssytellä niistä, toivoen että ajan kanssa meillä on kaikilla kivaa. Tämmöisillä määrillä mitä nyt on tullut tai tulee meillä ei ole mahdollista onnistua kotouttamisessa etenkin jos hyssytellään ja kaikkea ymmärretään.

Epäkohtiin tuleekin puuttua, niinhän Suomessa on toimittukin. Raiskaajia on otettu kiinni ja tuomittu, islamin naista syrjiviä epäkohtia on nostettu keskusteluun, maahanmuutosta on yleisesti keskusteltu useissa medioissa päivittäin jne. Ei olla todellakaan hyssytelty tai vähätelty, tämä ei kuitenkaan kaikille riitä. Osa ihmisistä haluaa kaikki maahanmuuttajat ulos maasta ja nostavat esille kaikki yksittäistapaukset, mitkä löytävät. Kaikista uhkakuvista huolimatta suomalainen yhteiskunta pyörii ja elämä jatkuu arkisena, ei ole tullut raiskausaaltoa tai sharialaki vaatimuksia.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Osa ihmisistä haluaa kaikki maahanmuuttajat ulos maasta ja nostavat esille kaikki yksittäistapaukset, mitkä löytävät...

Osa tosiaan taitaa näin haluta. Sanoisin kuitenkin omana näkemyksenäni, että huomattavasti suurempi osa ihmisistä ei näe mitään ongelmaa työperäisessä maahanmuutossa eikä myöskään humanitaarisessa, hädänalaisten ihmisten auttamisessa. Mutta heitä voi kuitenkin siltä osin pitää "maahanmuuttokriittisinä", sillä he suhtautuvat erittäin skeptisesti tämän hetken tilanteeseen, eikä kritiikin kärki ole ehkä pakolaisissa ja turvapaikanhakijoissa itsessään, vaan oman maamme ja EU:n politiikassa asiaintilan suhteen.

Kyse on tietysti myös subjektiivisista kokemuksista. Omassa lähipiirissäni en ole juuri törmännyt yritteliäiden aasialaisten tai vaikka turkkilaisten pizzeria-yrittäjien kritisointiin siitä syystä, että he ovat muualta tänne tulleita. Kyllä luterilaisella työetiikalla varustetuissa maissa rassaa enemmänkin toimettomuus ja/tai haluttomuus sopeutua. Tietyistä maista tänne tulee porukkaa, joiden kulttuuriin ei kotimaassakaan kuulu työnteon tavoittelu, mutta joku saattaa nykypäivänä pitää tämän ääneen sanomista rasismina.

tagays : @Cobol ja @vlad nyt ainakin, kun ovat keskusteluun osallistuneet.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuitenkaan, mikään linkittämäsi ei todista väittämääsi suomalaisen turvakodin asukaskunnan jakaumasta, lyhyellä tai pitkälläkään aikavälillä. Se on varmaa tietoa, että niiden tarve on suurempi, kui8n määrä, eikä tämä johdu millään tavoin pakolaisista tai muistakaan maahantulijoista. Kysyttäessä viime vaalien alla, persut ilmaisivat, etteivät kannata uusien turvakotien perustamista huutavasta tarpeesta huolimatta, ehkä ajatellen, että pääsee pian alistettava karkuun nyrkkivallan alta.
Ensinnäkin sinun aiempi avautumisesti sisälsi lainauksen kyllä väärältä henkilöltä. Sen olisi pitänyt sisältää paskanpuhumiseen liittyen lainauksen suurimmasta osasta 30 000 tulijaa koskeneesta viestistä.

Turvakotien tilastoista en löytänyt tarkkaa listausta tekemäläkään, mutta nämä löysin:
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100420/laine.pdf?sequence=1 (linkki turvakodit suomessa artikkeliin, vuodelta 2010)
Maahanmuuttajat voivat hakeutua mihin tahansa turvakotiin. Heille tarkoitetussa Turvakoti Monassa kaikki asiakkaat ovat monikulttuurisia. Muissa turvakodeissa maahanmuuttajataustaisia asiakkaita on joko noin kolmannes kaikista asiakkaista tai heitä ei ole juuri lainkaan. Tä- mä selittyy turvakotien alueellisella sijainnilla, sillä Etelä-Suomen turvakodeissa maahanmuuttajien osuus on suurempi kuin muualla. Etelä-Suomessa voi olla tilanteita, jolloin kaikki turvakodin asiakkaat ovat maahanmuuttajia.

Yleiset ja yksinkertaistetut väitteet maahanmuuttajista - mitä sanovat asiantuntijat? - Suomenkuvalehti.fi (linkki suomen kuvalehden juttuun)

Väite: Kotiväkivalta on yleisempää maahanmuuttajaperheissä kuin Suomessa syntyneiden perheissä
Vastaajana Monika-naisten Jenni Tuominen:
”Kotona tapahtuva pari- ja lähisuhdeväkivalta on valitettavan yleistä kaikkialla maailmassa. Tilastollista tutkimusta maahanmuuttajaperheissä tapahtuvasta pari- ja lähisuhdeväkivallasta ei ole.”
”Jos katsotaan turvakotien tilastoja, huomataan että maahanmuuttajanaiset ovat siellä suuri ryhmä. Tosin maahanmuuttajanaisten puoliso voi olla myös kantasuomalainen mies. Monika-Naiset liiton Voimavarakeskus Monikasta apua hakee väkivaltaan vuosittain noin 700 maahanmuuttajanaista, joista noin puolet on naimisissa suomalaisen miehen kanssa.”
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@TosiFani , ensin kirjoitit että suurin osa turvapaikanhakijoista vastustaa vanhoillisia arvoja joita artikkelissa oli:

Uskoisin, että arviosi menee pahasti metsään. Väittäisin, että suurin osa tuosta 30 000 nimenomaan vastustaa noita asioita.

Kun todistin väitteesi ihan tutkimuksiin perustuen höpö höpöksi, niin muutitkin mielipidettäsi:

han vastaava toimii maahanmuuttajien kohdalla, he kannattavat entisiä arvojaan, mutta hyväksyvät asuinmaansa käytännöt.

Eli ilmeisesti puhuit alunperin paskaa kun sanoit että suurin osa vastustaa noita arvoja? Hyvä jos myönnät tämän niin päästään keskutelussa eteenpäin ja voidaan pohtia mitä voimme tehdä sille että tänne tulee 30000+ ihmistä vuodessa joista suurin osa elää kivikaudessa mm. naisten oikeuksien suhteen.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
MIksi vääristelet toisten sanoja? Eihän Radiopää kirjoittanut, että kättely olisi arkipäivää, vaan ettei se ole vieras asia kaikissa muslimimaissa! Aika iso ero noilla kahdella väitteellä!

Minä voin nimetä ainakin Malesian, Turkin, Bosnian (tiedän, että Bosnia on sekä hallinnollisesti että kulttuurisesti/uskonnollisesti hiukan rajatapaus) ja Bangladeshin, jossa olen nähnyt miesten ja naisten kättelevän kohtuullisen usein eri tilanteissa, useimmiten toki töihin liittyvissä. Ja ennenkuin ehdit vääristelemään kirjoittamaani; Ei, en väitä että se olisi arkipäiväistä, mutta ei se nyt aivan tavatontakaan ole.

Mielestäni asia liittyy (monissa muslimimaissa) enemmänkin henkilöiden uskonnollisen fanaattisuuden asteeseen ja jonkin verran myös sosiaaliluokkaan, kuin varsinaisesti puhtaasti kulttuurisiin tapoihin. On myös muistettava, että kättely ylipäätään ei ole kovnkaan tavanomaista kaikissa kulttuureissa.

Se on myös täysin hölynpölyä, etteikö suurin osa muslimeista osaisi erottaa eri sosiaalisia tilanteita toisistaan ja mukauttaa sen perusteella käyttäytymistään. Yllättävän monelle muslimille maistuu niin alkohoili, kuin jopa sianlihakin, varsinkin kun muita muslimeja ei ole läsnä syntiä todistamassa. Kun lihallisille himoille on antanut vallan possua mussuttamalla, ei se naisten kättely voi olla enää niin katastrofaalista, vai voiko?

Radiopään ilmaisun käsitin niin, että kaikissa islamilaisissa maissa kättely ei ole vieras asia, siis, että kaikissa islamilaisissa maissa kättelyä esiintyy. Sinun kokemuksesi voi olla Malesiasta ja Bangladeshista, jossa kerrot kättelyn olevan ihan ok eri sukupuolten väillä. En voi tätä kyseenalaistaa koska en asiaa tiedä, mutta Turkin kohdalla kyllä puhut täyttä roskaa. Kuten käsityksesi "sianlihan mussuttamisesta". Voin luetella sinulle ne 25 milljoonan asukkaan Istanbulin pizzeriat joissa saa kinkkua (turistialueilla ja/tai kristityt pitäjät) ja kaupat, jossa myydään sianlihaa. Suhde alkoholiin on monimuotoisempi. Sitähän ei kielletä islamin kanonisoidussa kirjallisuudessa toisin kuin yleisesti luullaan. Lisäksi Turkissa kemalismin aikana rakin käyttö yleistyi, sillä se oli kansan isän Ataturkin suuressa suosiossa. Nyt Erdogan koettaa murentaa tätä vapaampaa alkoholikulttuuria muiden islamilaisten maiden suuntaan.

Näköjään saitkin jo vastauksen. En ole matkustanut arabimaissa, mutta olen Euroopassa kätellyt algerialaista naista. Paikalliseen tapakulttuuriin kuitenkin kuuluu, että naisen on ojennattava kätensä ensin, sillä miehen aloite kättelyssä voidaan kokea epämiellyttävänä. Kysymys kättelyn kieltämisestä ei ole kaikkialla kulttuurissa olevasta säännöstä, vaan tavasta, josta etenkin konservatiivit pitävät kiinni. Samoin kuin meillä konservatiivit eivät missään nimessä hyväksy, että joku pitää sisällä lakkia päässä, puhumattakaan jos sitä tapahtuu ruokaillessa. Se ei meidän mielestämme kuulu hyviin tapoihin, mutta kysymyksessä ei silti ole vieras asia.

Minusta Suomeen muuttavilla arabeilla tulee kuitenkin olla oikeus kieltäytyä kättelemästä, koska elämme yhteiskunnassa, jossa ketään ei pidä moiseen pakottaa. Kysymys on kuitenkin vain kättelystä. Maahanmuuttajan on kuitenkin saatava ymmärtämään, että kysymys on meidän kulttuuriimme kuuluvasta tavasta, jota noudattamalla pääsee paremmin osaksi sitä. Aivan kuten suomalaisten olisi hyvä oppia poskisuudelmat muuttaessaan sivistyneeseen osaan Eurooppaa.

Kättely ja kaikki muut tavat on kuitenkin hyvä kyseenalaistaa. Esimerkiksi kättely levittää viruksia, kun ihmiset koskettelevat toisiaan likaisilla käsillään. Jerry Seinfeld otti tämän aikoinaan esille keskustellessaan tervehdyssuudelmasta: I'm not thrilled with all the handshaking either, but one step at a time.

Kuten edellä' totesin, en tunne edes turistin näkökulmasta Bangladeshin ja Malesian tilannetta. Mutta asukkaan näkökulmasta voin todeta, että Lähi-idän islamilaiseen kulttuuriin ei eri sukupuolten välinen kättely kuulu. Turistialueilla ja työajalla naiset palvelevat miehiä aktiivisesti ja kohteliaasti. Turistialueiden ulkopuolella ihan normaalissa arjessa naiset palvelevat kaupoissa tai liike-elämässä miehiä asiallisesti ja ystävällisesti. Mutta tämä koskee vai "virallisia työtilanteita". Työn ulkopuolella nämä samat naiset eivät katso edes miestä päin, mistään kättelystä puhumattakaan. Umman opetusten mukaan naisen ja miehen välinen kanssakäyminen johtaa vääjämättä lankeamiseen (tämän ikäisenä ja maailmaa jo nähneenä en kauheasti edes väitä vastaan). Siksi vierasta miestä, tai siis tuttuakaan, ei päästetä missään nimessä kotiin jollei perheen miesväkeä ole paikalla. Pakon edessä (kaasuvuoto, putkirikko) voidaan huoltomies päästää sisälle, mutta silloinkin kaikki ovet ulos tai portaikkoon jätetään auki.

Pelkästä kättelystä puhuminen on turhaa, sillä kysymys on ihmiskuvasta kokonaisuutena. Täällä yritetään lokeroida maltillisiin tai äärimuslimeihin tai selittää sitä kansallisuudella. Voin lokeroida miesten ja naisten kättelyn (tai sosiaalisen kanssakäymisen välittömyyden): turkkilainen ei kättele, palestiinan arabi ei kättele, kurdi ei kättele, egyptin arabi ei kättele, assyyrialainen kättelee (kristitty), armenialainen kättelee (kristitty), kopti kättelee (kristitty), juutalainen kättelee, alevi useimmiten kättelee ("oikeat" muslimit eivät pidä aleveja islaminuskoisina ja monet alevit ovat vasemmistosuuntautuneita), druusit eivät kättele, jne. Kyseessä on kulttuurinen, ihmiskuvaan liittyvä asia. Islamissa syyllisyys lankeamukseen tulee ulkopuolelta versus kristillinen ihmiskäsitys, jossa syyllisyys nousee itsestä. Tältä pohjalta on määriteltävä kulttuuriin sidonnaisesti vaikka käsitteet oikeus, vääryys, anteeksianto, kunnia, häpeä, valhe, totuus, jne.

Pikkasen myös ärsyttää lukea kommentteja, jossa väitetään muslimimiesten suhtautuvan naisiin alempiarvoisesti. Tämä on jälleen kultturinen vääristymä. Jokaisen muslimimiehen elämän merkittävin ihminen on nainen, nimittäin oma äiti. Olisi suuri loukkaus väittää, että muslimimies pitää omaa äitiään alempiarvoisena ihmisenä. Omaa äitiä kunnioitetaan ja arvostetaan ylenpalttisesti. Siinä mielessä islam on matriarkkaalinen uskonto. Naisen ja miehen asemaa on hyvin vaikea verrata kristillisessä lännessä ja islamilaisessa maailmassa. Todennäköisesti burkhaan pukeutuva nainen säälii minihameessa kulkevaa sisartaan ja päinvastoin.

Kysymys on kulttuurisesta isosta kuvasta. Meillä lännessä ovat tärkeimmiksi arvoiksi viimeisten vuosikymmenten aikana nousseet feminismi, seksuaalinen vapaus ja tasa-arvoisuus, demokratia, ihmisoikeudet, pluralismi ja individualismi. Näiden arvojen myötä toivotamme islamin tervetulleeksi yhteisöömme. Jännitteen tekee se, että islam ei allekirjoita yhtään edellä mainituista arvoista. Umman vahvistumisen myötä yhteentörmäykset tulevat kasvamaan niin yhteiskunnan kuin yksilön tasolla.
 
Radiopään ilmaisun käsitin niin, että kaikissa islamilaisissa maissa kättely ei ole vieras asia, siis, että kaikissa islamilaisissa maissa kättelyä esiintyy.

Vika on nyt ihan omassa äidinkielen osaamisessasi. @Radiopää kirjoitti, että kättely ei ole kaikissa muslimimaissa vieras asia. Hän ei kirjoittanut, että kättely ei ole vieras asia missään muslimimaassa.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@TosiFani , ensin kirjoitit että suurin osa turvapaikanhakijoista vastustaa vanhoillisia arvoja joita artikkelissa oli:



Kun todistin väitteesi ihan tutkimuksiin perustuen höpö höpöksi, niin muutitkin mielipidettäsi:



Eli ilmeisesti puhuit alunperin paskaa kun sanoit että suurin osa vastustaa noita arvoja? Hyvä jos myönnät tämän niin päästään keskutelussa eteenpäin ja voidaan pohtia mitä voimme tehdä sille että tänne tulee 30000+ ihmistä vuodessa joista suurin osa elää kivikaudessa mm. naisten oikeuksien suhteen.

Niin, tämä nyt on sanojen halkomista ja semanttista vääntämistä. Jos suurinosa maahanmuuttajista asettuu ihan ok suomalaiseen yhteiskuntaan, eivätkä aja aktiivisesti artikkelissa olleita lakeja Suomeen, vastustaako he niitä? Vai onko ne sellaisia asioita, jotka ovat olleet osa heidän kulttuuriaan koko heidän aikaisemman elämän ja joiden kanssa he ovat tottuneet elämään. Asioita, joita he eivät aktiivisesti aja Suomeen, mutta voivat omassa piirissä sanoa, että kyllä asiat oli paremmin entisessä maassa.

Osa on varmasti myös lähtenyt pakoon irakilaista yhteiskuntaa, halunnut vapaampaa elämää. T
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, tämä nyt on sanojen halkomista ja semanttista vääntämistä. Jos suurinosa maahanmuuttajista asettuu ihan ok suomalaiseen yhteiskuntaan, eivätkä aja aktiivisesti artikkelissa olleita lakeja Suomeen, vastustaako he niitä?

Tiedät varmaan itsekin mitä sana vastustaminen tarkoittaa, en ala sitä sinulle tässä avaamaan. Ensin sanoit että suurin osa vastustaa patavanhoillisia arvoja, nyt sanot että he jakavat ne. Jälkimmäisestä olen samaa mieltä, ja meidän tulisikin miettiä mitä asialle teemme yhteiskuntana. Mielestäni suomalaisessa modernissa yhteiskunnassa ei voi olla tilannetta, että tulevaisuudessa tuhansia lapsia esim. kasvatetaan pitämään naisia alempiarvoisina jne.

Uskoisin että yksikään ei turvapaikkahaastattelussa sano lähteneensä pakoon irakilaista yhteiskuntaa, päin vastoin tuntuu että tulijat haluavat tuoda irakilaisen yhteiskunnan tullessaan. Tutkimukset tukevat samaa, sharia laki olisi muslimimamun unelma.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tiedät varmaan itsekin mitä sana vastustaminen tarkoittaa, en ala sitä sinulle tässä avaamaan. Ensin sanoit että suurin osa vastustaa patavanhoillisia arvoja, nyt sanot että he jakavat ne. Jälkimmäisestä olen samaa mieltä, ja meidän tulisikin miettiä mitä asialle teemme yhteiskuntana. Mielestäni suomalaisessa modernissa yhteiskunnassa ei voi olla tilannetta, että tulevaisuudessa tuhansia lapsia esim. kasvatetaan pitämään naisia alempiarvoisina jne.

Uskoisin että yksikään ei turvapaikkahaastattelussa sano lähteneensä pakoon irakilaista yhteiskuntaa, päin vastoin tuntuu että tulijat haluavat tuoda irakilaisen yhteiskunnan tullessaan. Tutkimukset tukevat samaa, sharia laki olisi muslimimamun unelma.

Kuten sanoin, semanttista vääntelyä, ymmärrät varmaan viestieni tarkoituksen. Suomalainen yhteiskunta kasvattaa jo nyt lapsia yhdessä perheiden kanssa, joten panostaisin tälle sektorille.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Vika on nyt ihan omassa äidinkielen osaamisessasi. @Radiopää kirjoitti, että kättely ei ole kaikissa muslimimaissa vieras asia. Hän ei kirjoittanut, että kättely ei ole vieras asia missään muslimimaassa.
Näinkö on? Luulisi että palstan oma jyviä ja akanoita pystyisi parempaan. Mutta pyrin kirjoittamaan muutakin, toivon että se kiinnostaisi ja kirvoittaisi argumenteja, puolesta tai vastaan. Kielipoliisin palstan voi perustaa muualle.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
IS: Mellunmäen imaamin mukaan naisten kättely ei ole soveliasta - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi

Hienoa tuokaa tänne lisää kulttuuria, toivottavasti saamme yhdistellä mahdollisimman monista kulttuureista hienon yhdistelmän. Joku voisi kysyä imaamilta, mitä hän on mieltä esim. homoista ja heidän adoptio-oikeudestansa. Sieltä tulisi varmaan avaraa monikulttuurista näkökulmaa.

Suomalaisten pitää vaan mukautua siihen uuteen ja hienoon unelmaan mitä tässä ajetaan väkisin sisään. Sitten kun karvaranteet alkavat radikalisoitumaan niin voidaankin kätevästi syyttää asiasta suomalaisia rasisteja ja kuunatseja.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Hienoa tuokaa tänne lisää kulttuuria, toivottavasti saamme yhdistellä mahdollisimman monista kulttuureista hienon yhdistelmän. Joku voisi kysyä imaamilta, mitä hän on mieltä esim. homoista ja heidän adoptio-oikeudestansa. Sieltä tulisi varmaan avaraa monikulttuurista näkökulmaa.

Jos suomalainen persuja äänestävä mies(hetero) kieltäytyisi kättelemästä jostain muusta kulttuurista tulevaa henkilöä, niin olisiko muutaman nimimerkin suhtautuminen samanlaista tähän "kättelytapaukseen"? Natsirasistikortti heilahtaisi ASAP!
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
IS: Mellunmäen imaamin mukaan naisten kättely ei ole soveliasta - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi

Hienoa tuokaa tänne lisää kulttuuria, toivottavasti saamme yhdistellä mahdollisimman monista kulttuureista hienon yhdistelmän. Joku voisi kysyä imaamilta, mitä hän on mieltä esim. homoista ja heidän adoptio-oikeudestansa. Sieltä tulisi varmaan avaraa monikulttuurista näkökulmaa.

Abbas vastaa homo kysymykseen...

A2 Islam ilta Tv Areena yle fi - YouTube
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos suomalainen persuja äänestävä mies(hetero) kieltäytyisi kättelemästä jostain muusta kulttuurista tulevaa henkilöä, niin olisiko muutaman nimimerkin suhtautuminen samanlaista tähän "kättelytapaukseen"? Natsirasistikortti heilahtaisi ASAP!

Imaamikin sanoo, että esimerkiksi bakteerikammo on ihan hyväksyttävä syy olla kättelemättä. Jos ei halua kätellä ulkomaalaista, voi sanoa hyvillä mielin, että syy ei ole ulkomaalaisessa vaan hänen kantamissaan bakteereissa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
#turvakoti

Kantasuomalainen pakenee kotoa. Mihin? Lähisukulaisilleen, ystävilleen. Hotelliin, joku onnekas. Sitten vasta, jos sittenkään, turvakotiin.

Tälle väitteelle ei ole lähdettä. Sitä saa pitää uskottavana tai sen voi kumota tai olla huomioimatta.
 

gasp

Jäsen
Kun sinua @gasp pyydettiin ottamaan selvää, mitä ghetto tarkoittaa niin laitoit vastaukseksi nämä linkit. Ei nyt ihan auennut että miten nämä vastaavat siihen kysymykseen.
.

Minulle ghetto tarkoittaa länsimaissa aluetta, jotka ovat esimerkiksi ns. "no-go -alueita", ja sinne on keskittynyt tietyn rotuista tai kulttuurista (arabi/islam) väestöä ja tämä alue toimii käytännössä yhteiskunnan ulkopuolella (rikollisuus ja omat lait) perustaen valtion valtion sisälle (melko pienessä mittakaavassa).

Jos wikipedia sanoo muuta, niin sanokoot - en jaksanut selvittää. Tuskinpa tuo kovin kaukaa meni kuitenkaan ja tuo oli muutenkin aika epäolennainen asia koko keskustelussa johon ei huvita tarttua.

Jokatapauksessa varsinkin Ruotsi ja Saksa ovat menossa aivan vituilleen koko psykoosin vuoksi (muut tulee perässä) ja jotkut näköjään vielä puolustelee koko touhua. Eläkööt kuplassa siihen asti kunnes se puhkeaa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eläkööt kuplassa siihen asti kunnes se puhkeaa.
joo sitä puhkeamista on tässä odoteltu jo tovin. Toki sinähän asiasta parhaiten tiedät, kun jostain Lapin(?) perämetsistä käsin katselet youtube-videoita.

Lisätietoja näistä "omista laeista"? Kuka toimeenpanee?
 

gasp

Jäsen
joo sitä puhkeamista on tässä odoteltu jo tovin. Toki sinähän asiasta parhaiten tiedät, kun jostain Lapin(?) perämetsistä käsin katselet youtube-videoita.

Lisätietoja näistä "omista laeista"? Kuka toimeenpanee?

Berliini: rikastettu - YouTube

Kuplan puhkeamisessa ei ole varsinaisesti mitään kulminaatiopistettä, jossa ennen mikään ei ollut vituillaan ja sen jälkeen kaikki. Kärjistettynä.

Tuo Berliinin meininki antaa kyllä hyvää viitettä, että mihin ollaan menossa. Ihan sama joillekin ahmeteille, jotka ovat sopeutuneet,

Tilanne kuitenkin elää ja on riippuvainen tulevien vuosien pakolais- ja maahanmuuttajamääristä, sekä poliittisista suuntauksista EU-maissa. Maahanmuutolle ei näytä olevan kuitenkaan loppua riittävän aikaisin, joten näillä näkymin kaikki ongelmat vain laajenevat entisestään ja kymmenien vuosien sisällä luo olosuhteet sisällissodille yms.

Saatan olla väärässä, mutta pidän suoranaisena ihmeenä jos olen.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Berliini: rikastettu - YouTube

Kuplan puhkeamisessa ei ole varsinaisesti mitään kulminaatiopistettä, jossa ennen mikään ei ollut vituillaan ja sen jälkeen kaikki. Kärjistettynä.

Tuo Berliinin meininki antaa kyllä hyvää viitettä, että mihin ollaan menossa. Ihan sama joillekin ahmeteille, jotka ovat sopeutuneet
Tuossaha videolla koko ajan hoettiin, että "poliisi ei tee mitään". No miksei tee?

Onko muuten jenkeissä kovastikin sisällissotia kun meno on kovin monikulttuurista?
 

Byvajet

Jäsen
Ei se maahanmuutto ongelmatonta ole, mutta nämä BÖÖ!-videot, joita jossain tuolla perähikiöillä sitten katsellaan silmät pelosta ymmyrkäisenä, on kyllä aikasten turhia.

BÖÖ-videot ovat siksi tärkeitä, että ne paljastavat laadullisen muutoksen. Suomessa on aina osattu leikkiä puukkoleikkejä ja mätkiä kännissä muita turpiin, mutta kohdistumaton väkivalta on ollut harvinaista. Uusien kulttuurien edustajat näyttävät lisäävän nimenomaan tällaista satunnaista ja sivullisiin osuvaa häiriökäytöstä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
BÖÖ-videot ovat siksi tärkeitä, että ne paljastavat laadullisen muutoksen. Suomessa on aina osattu leikkiä puukkoleikkejä ja mätkiä kännissä muita turpiin, mutta kohdistumaton väkivalta on ollut harvinaista. Uusien kulttuurien edustajat näyttävät lisäävän nimenomaan tällaista satunnaista ja sivullisiin osuvaa häiriökäytöstä.

Johtuuko tämä ilmiö siitä, että länsimaissa on yhtäkkiä
a. paljohkosti muslimeja vai
b. paljohkosti vaikeista oloista tulleita, osattomia ja tulevaisuudettomia ihmisiä?

Jos noista ihmisistä poistettaisiin taikatempulla islam ja korvattaisiin se kristinuskolla (tai sen nykyisellä, lähinnä materialistisella ilmenemismuodolla) mutta ei saataisi heitä osallisiksi yhteiskuntaan nykyistä paremmin, luulen, samat ilmiöt nähtäisiin edelleen vahvoina. Uskontoperusteiden sijaan käytöstä perusteltaisiin vitutuksella, ei millään ja sillä että läpällä ja aina joskus vähän jätkäporukassa sattuu ja tapahtuu...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös