MIksi vääristelet toisten sanoja? Eihän Radiopää kirjoittanut, että kättely olisi arkipäivää, vaan ettei se ole vieras asia kaikissa muslimimaissa! Aika iso ero noilla kahdella väitteellä!
Minä voin nimetä ainakin Malesian, Turkin, Bosnian (tiedän, että Bosnia on sekä hallinnollisesti että kulttuurisesti/uskonnollisesti hiukan rajatapaus) ja Bangladeshin, jossa olen nähnyt miesten ja naisten kättelevän kohtuullisen usein eri tilanteissa, useimmiten toki töihin liittyvissä. Ja ennenkuin ehdit vääristelemään kirjoittamaani; Ei, en väitä että se olisi arkipäiväistä, mutta ei se nyt aivan tavatontakaan ole.
Mielestäni asia liittyy (monissa muslimimaissa) enemmänkin henkilöiden uskonnollisen fanaattisuuden asteeseen ja jonkin verran myös sosiaaliluokkaan, kuin varsinaisesti puhtaasti kulttuurisiin tapoihin. On myös muistettava, että kättely ylipäätään ei ole kovnkaan tavanomaista kaikissa kulttuureissa.
Se on myös täysin hölynpölyä, etteikö suurin osa muslimeista osaisi erottaa eri sosiaalisia tilanteita toisistaan ja mukauttaa sen perusteella käyttäytymistään. Yllättävän monelle muslimille maistuu niin alkohoili, kuin jopa sianlihakin, varsinkin kun muita muslimeja ei ole läsnä syntiä todistamassa. Kun lihallisille himoille on antanut vallan possua mussuttamalla, ei se naisten kättely voi olla enää niin katastrofaalista, vai voiko?
Radiopään ilmaisun käsitin niin, että kaikissa islamilaisissa maissa kättely ei ole vieras asia, siis, että kaikissa islamilaisissa maissa kättelyä esiintyy. Sinun kokemuksesi voi olla Malesiasta ja Bangladeshista, jossa kerrot kättelyn olevan ihan ok eri sukupuolten väillä. En voi tätä kyseenalaistaa koska en asiaa tiedä, mutta Turkin kohdalla kyllä puhut täyttä roskaa. Kuten käsityksesi "sianlihan mussuttamisesta". Voin luetella sinulle ne 25 milljoonan asukkaan Istanbulin pizzeriat joissa saa kinkkua (turistialueilla ja/tai kristityt pitäjät) ja kaupat, jossa myydään sianlihaa. Suhde alkoholiin on monimuotoisempi. Sitähän ei kielletä islamin kanonisoidussa kirjallisuudessa toisin kuin yleisesti luullaan. Lisäksi Turkissa kemalismin aikana rakin käyttö yleistyi, sillä se oli kansan isän Ataturkin suuressa suosiossa. Nyt Erdogan koettaa murentaa tätä vapaampaa alkoholikulttuuria muiden islamilaisten maiden suuntaan.
Näköjään saitkin jo vastauksen. En ole matkustanut arabimaissa, mutta olen Euroopassa kätellyt algerialaista naista. Paikalliseen tapakulttuuriin kuitenkin kuuluu, että naisen on ojennattava kätensä ensin, sillä miehen aloite kättelyssä voidaan kokea epämiellyttävänä. Kysymys kättelyn kieltämisestä ei ole kaikkialla kulttuurissa olevasta säännöstä, vaan tavasta, josta etenkin konservatiivit pitävät kiinni. Samoin kuin meillä konservatiivit eivät missään nimessä hyväksy, että joku pitää sisällä lakkia päässä, puhumattakaan jos sitä tapahtuu ruokaillessa. Se ei meidän mielestämme kuulu hyviin tapoihin, mutta kysymyksessä ei silti ole vieras asia.
Minusta Suomeen muuttavilla arabeilla tulee kuitenkin olla oikeus kieltäytyä kättelemästä, koska elämme yhteiskunnassa, jossa ketään ei pidä moiseen pakottaa. Kysymys on kuitenkin vain kättelystä. Maahanmuuttajan on kuitenkin saatava ymmärtämään, että kysymys on meidän kulttuuriimme kuuluvasta tavasta, jota noudattamalla pääsee paremmin osaksi sitä. Aivan kuten suomalaisten olisi hyvä oppia poskisuudelmat muuttaessaan sivistyneeseen osaan Eurooppaa.
Kättely ja kaikki muut tavat on kuitenkin hyvä kyseenalaistaa. Esimerkiksi kättely levittää viruksia, kun ihmiset koskettelevat toisiaan likaisilla käsillään. Jerry Seinfeld otti tämän aikoinaan esille keskustellessaan tervehdyssuudelmasta: I'm not thrilled with all the handshaking either, but one step at a time.
Kuten edellä' totesin, en tunne edes turistin näkökulmasta Bangladeshin ja Malesian tilannetta. Mutta asukkaan näkökulmasta voin todeta, että Lähi-idän islamilaiseen kulttuuriin ei eri sukupuolten välinen kättely kuulu. Turistialueilla ja työajalla naiset palvelevat miehiä aktiivisesti ja kohteliaasti. Turistialueiden ulkopuolella ihan normaalissa arjessa naiset palvelevat kaupoissa tai liike-elämässä miehiä asiallisesti ja ystävällisesti. Mutta tämä koskee vai "virallisia työtilanteita". Työn ulkopuolella nämä samat naiset eivät katso edes miestä päin, mistään kättelystä puhumattakaan. Umman opetusten mukaan naisen ja miehen välinen kanssakäyminen johtaa vääjämättä lankeamiseen (tämän ikäisenä ja maailmaa jo nähneenä en kauheasti edes väitä vastaan). Siksi vierasta miestä, tai siis tuttuakaan, ei päästetä missään nimessä kotiin jollei perheen miesväkeä ole paikalla. Pakon edessä (kaasuvuoto, putkirikko) voidaan huoltomies päästää sisälle, mutta silloinkin kaikki ovet ulos tai portaikkoon jätetään auki.
Pelkästä kättelystä puhuminen on turhaa, sillä kysymys on ihmiskuvasta kokonaisuutena. Täällä yritetään lokeroida maltillisiin tai äärimuslimeihin tai selittää sitä kansallisuudella. Voin lokeroida miesten ja naisten kättelyn (tai sosiaalisen kanssakäymisen välittömyyden): turkkilainen ei kättele, palestiinan arabi ei kättele, kurdi ei kättele, egyptin arabi ei kättele, assyyrialainen kättelee (kristitty), armenialainen kättelee (kristitty), kopti kättelee (kristitty), juutalainen kättelee, alevi useimmiten kättelee ("oikeat" muslimit eivät pidä aleveja islaminuskoisina ja monet alevit ovat vasemmistosuuntautuneita), druusit eivät kättele, jne. Kyseessä on kulttuurinen, ihmiskuvaan liittyvä asia. Islamissa syyllisyys lankeamukseen tulee ulkopuolelta versus kristillinen ihmiskäsitys, jossa syyllisyys nousee itsestä. Tältä pohjalta on määriteltävä kulttuuriin sidonnaisesti vaikka käsitteet oikeus, vääryys, anteeksianto, kunnia, häpeä, valhe, totuus, jne.
Pikkasen myös ärsyttää lukea kommentteja, jossa väitetään muslimimiesten suhtautuvan naisiin alempiarvoisesti. Tämä on jälleen kultturinen vääristymä. Jokaisen muslimimiehen elämän merkittävin ihminen on nainen, nimittäin oma äiti. Olisi suuri loukkaus väittää, että muslimimies pitää omaa äitiään alempiarvoisena ihmisenä. Omaa äitiä kunnioitetaan ja arvostetaan ylenpalttisesti. Siinä mielessä islam on matriarkkaalinen uskonto. Naisen ja miehen asemaa on hyvin vaikea verrata kristillisessä lännessä ja islamilaisessa maailmassa. Todennäköisesti burkhaan pukeutuva nainen säälii minihameessa kulkevaa sisartaan ja päinvastoin.
Kysymys on kulttuurisesta isosta kuvasta. Meillä lännessä ovat tärkeimmiksi arvoiksi viimeisten vuosikymmenten aikana nousseet feminismi, seksuaalinen vapaus ja tasa-arvoisuus, demokratia, ihmisoikeudet, pluralismi ja individualismi. Näiden arvojen myötä toivotamme islamin tervetulleeksi yhteisöömme. Jännitteen tekee se, että islam ei allekirjoita yhtään edellä mainituista arvoista. Umman vahvistumisen myötä yhteentörmäykset tulevat kasvamaan niin yhteiskunnan kuin yksilön tasolla.