Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 120 650
  • 24 186

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Selvennyksenä, jos jäi epäselväksi, ei ollut tarkoitus puolustella päällekarkaajia ja itse asiassa taisin mainitakin, että eihän tuota voi puolustella mitenkään. Meinasin vaan sitä, ettei tuo nyt ihan vakio ole, jotta ajetaan päälle ja uhkaillaan, mikäli vierailija vaikka on valkoinen. Ja näkyyhän kuvanauhalla muitakin valkoihoisia siellä torilla pällistelemässä.

Ei siellä välttämättä jokaista valkoista turistia hakata, mutta se ettei kaikkia hakata ei tarkoita etteikö se voisi olla syy että jotkut valkoiset hakataan. Ei varmasti jossain mogadishussakaan heti ulos astuessaan aina tule turpaan mutta varmasti todennäköisyydet on sen puolella että jossain kohtaa tulee. Onhan suomessakin tapahtunut juuri rasistinen murha kantaväestöä kohtaan ja jossain kohtaa uhreilta kyseiltiin oletko suomalainen ennen turpaanvetämistä.

Fakta on, että tuolla ruotsalainen yhteiskunta ei toimi enää samoilla säännöillä kuin aiemmin (securitaskaan ei mene alueelle, hälytysajoneuvot vain poliisisaattueessa jne ja tämä on seurausta maahanmuutosta, vaikka sinä ja @Radiopää ette sitä myöntäisikään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Fakta on, että tuolla ruotsalainen yhteiskunta ei toimi enää samoilla säännöillä kuin aiemmin (securitaskaan ei mene alueelle, hälytysajoneuvot vain poliisisaattueessa jne ja tämä on seurausta maahanmuutosta, vaikka sinä ja @Radiopää ette sitä myöntäisikään.

Minä itse asiassa olen siitä ihan samaa mieltä sinun kanssasi siitä, että Ruotsissa on alueita, joille ei kannata hirveästi mennä liikkumaan turistina. Samaa mieltähän oli myös keilahallin omistaja sekä sivumennen sanoen Ruotsin poliisi, joka ei myöskään päästä muita hälytysajoneuvoja tietyille alueille ilman saattuetta.

Ei siellä välttämättä jokaista valkoista turistia hakata, mutta se ettei kaikkia hakata ei tarkoita etteikö se voisi olla syy että jotkut valkoiset hakataan. Ei varmasti jossain mogadishussakaan heti ulos astuessaan aina tule turpaan mutta varmasti todennäköisyydet on sen puolella että jossain kohtaa tulee...

pohdiskelin vaan kameraryhmän ja mamu-vastaisen aktivistin itsensä läsnäoloa, kun näitä levottomuuksia kohdattiin... kai tuolla nyt jotain merkitystä kuitenkin on (?)
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jotenkin en osaa mieltää sitä rasismiksi, jos valkoinen menee jonnekin köyhään maahan ja hänet siellä ryöstetään ja kenties kohtaa väkivaltaakin.
Rasismi on sitä jos valkoiset eivät halua reviirilleen köyhistä maista tulevia.
10 pistettä sarkasmin käytöstä.
 
Ruotsissa Göteborgin lähellä tusinan verran naamioituneita henkilöitä iski kuntosalille ja heitti ammoniakkia sisältäneitä pulloja:
Expressen: Naamioryhmä iski kuntosalille aseena ammoniakkia – poliisi ymmällään - Ulkomaat - Uutiset - MTV.fi

Ehkä trendikäs kuntosalilla käyminen on hyökkääjien mielestä liian länsimaista touhua, kun Ruotsi on kuitenkin niin monikulttuurinen nykyään. Tai ehkä vastustivat sitä kun naiset urheilee ja vielä jossain kadun varressa ikkunoiden takana?
Vai oliko sisällä jonkun toisen etnisen ryhmän edustajia, ja heidän takiaan sisään heitettiin ammoniakkia?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Selvennyksenä, jos jäi epäselväksi, ei ollut tarkoitus puolustella päällekarkaajia ja itse asiassa taisin mainitakin, että eihän tuota voi puolustella mitenkään. Meinasin vaan sitä, ettei tuo nyt ihan vakio ole, jotta ajetaan päälle ja uhkaillaan, mikäli vierailija vaikka on valkoinen. Ja näkyyhän kuvanauhalla muitakin valkoihoisia siellä torilla pällistelemässä.


OK, hyvä tarkennus! ja minunkin kirjoitus karkasi käsittelemään asiaa paljon laajemmin, kuin mitä tekstiisi viitaten.

Olen paljon miettinyt miksi Eurooppalaiset ovat niin voimattomia näiden muiden kulttuurien arvojen edessä ja yhtenä vastauksena varmastikin on, että Euroopassa arvot ovat niin pirstaloituneet, ettei niistä yksinkertaisesti synny yhtenäistä ja siten tarpeeksi voimakasta vastavoimaa. Ja siksi myös nämä ääripäät saavat suhteettoman korostuneen merkityksen? Ja sitähän nämä äärimuslimit ja muut radikaalit osaavat kyllä käyttää hyväkseen. On myös vaarallista huomata, kuinka kauaksi poliitikot ovat ajautuneet äänestäjistään. Se syventää vielä entisestään ongelmaa ja samalla syö Eurooppalaista arvopohjaa entisestään.

Väitän, että jokaisen eurooppalaisen maan parlamentaarikoille tekisi hyvää käydä viettämässä edes pari päivää näissä maidensa ongelmalähiöissä, muutenkin kuin tv-kameroiden ympäröimänä paikallisessa lastentarhassa lukemassa Astrid Lindgrenin satuja mamu-lapsi sylissä. Asioita on aina niin paljon helpompi paitsi sympata, myös kritisoida etäältä omasta norsunluutornistaan tyyliin; pieni viaton ressukka versus yhteiskunnan vieras loinen, kumpaa kantaa nyt sattuukin edustamaan.

Korostan, ettei minulla lähtökohtaisesti ole mitään ihmisiä vastaan yksilöinä. Jos on maahan luvalla tullut, niin siellä pysyköön kun osaa ihmisiksi elää. Mutta kyllä se niin pitäisi mennä, että tulijalla täytyy olla korostunut oma kiinnostus oppia uusia, uuden kotimaansa tapoja ja arvoja. Jos moinen ei kiinnosta, tai niitä vastaan jopa hyökätään, niin over and out!
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Fakta on, että tuolla ruotsalainen yhteiskunta ei toimi enää samoilla säännöillä kuin aiemmin (securitaskaan ei mene alueelle, hälytysajoneuvot vain poliisisaattueessa jne ja tämä on seurausta maahanmuutosta, vaikka sinä ja @Radiopää ette sitä myöntäisikään.

Se on etenkin seurausta maahanmuuttopolitiikasta. Siihen ei tarvita ulkomaalaisia, että köyhemmillä asuinalueilla on levotonta. Minä en ole käynyt Rinkebyssä, mutta olen asunut Alankomaissa kaupunginosassa, jossa valtaosan väestöstä muodostaa maahanmuuttajat. En tehnyt laskentaa, mutta havaintojeni mukaan uskallan väittää muslimien olevan suurin yksittäinen uskonnollinen "ryhmittymä". Mitään ongelmia ei ollut. Ihmiset tervehtivät toisiaan aivan niin kuin eurooppalaiseen kulttuuriin kuuluu.

Pariisin terrori-iskut ja niitä seuranneet pidätysoperaatiot ovat varmaan saaneet pakit (nimimerkit) uskomaan, että jokainen eurooppalainen lähiö, jossa asuu paljon muslimeja, on samanlainen terroristien päämaja-alue. No, ehkä minunkin naapurissani joku terrorisolu piti majaansa, mutta 99,9 prosenttia koko väestöstä oli varmasti tavallisia lapsiperheitä. Se rauhallinen elämänmeno oli myös seurausta maahanmuutosta. Se rauhallinen elämänmeno olisi varmasti muuttunut hetkellisesti, jos Geert Wilders olisi tullut paikalle.

Mielelläni lukisin, jos sinulla olisi omakohtaisia kokemuksia, eikä vain uutisista opittuja rikostarinoita.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Viimeisimmän iskun jälkeen sanoisin itse otsikon kysymykseen, että ihan helvetinmoinen vitsaus. Vittu mikä ryhmä, vaikka 1% pilaakin 99% maineen.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Olen jo aikaisemmin miettinyt, mutta minkälaiset oikeudet viranomaisilla on esim. tehdä kotietsintä maahanmuuttajan kotiin? Onko edes mahdollista että laki olisi sellainen, että esim. ensimmäiset 5v nuo oikeudet olisivat helpommin saatavilla? Tuleeko heti leimatuksi rasistiksi/kusipääksi kun tällaista edes miettii?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Olen jo aikaisemmin miettinyt, mutta minkälaiset oikeudet viranomaisilla on esim. tehdä kotietsintä maahanmuuttajan kotiin? Onko edes mahdollista että laki olisi sellainen, että esim. ensimmäiset 5v nuo oikeudet olisivat helpommin saatavilla? Tuleeko heti leimatuksi rasistiksi/kusipääksi kun tällaista edes miettii?
Samalla voisi ratsata kodinturvajoukkujen kodit. Tietääkseni tähän mennessä Suomen ainoat räjähdeteot ovat ihan made in finland -alkuperää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jahas, belgian lentokenttä on kahta räjähdystä rikkaampi. On toi kyllä yks saatanan uskonto

Eivät olleet Belgian iskujen tekijät selvästikään kuulleet, että nyt on rasismin vastainen viikko käynnissä. Tai sitten olivat, ja totesivat, että nyt näytämme länsimaisille rasisteille ja pommitamme toden teolla viattomia sivullisia.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Samalla voisi ratsata kodinturvajoukkujen kodit. Tietääkseni tähän mennessä Suomen ainoat räjähdeteot ovat ihan made in finland -alkuperää.
Niin, ei onneksi ole Suomessa ainakaan vielä tuollaista tapahtunut. Ihan vain teoreettisesti mietin asiaa.

Uskonnot ovat vitsaus. Vaikea ymmärtää mitä noiden ihmisten päässä liikkuu?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eivät olleet Belgian iskujen tekijät selvästikään kuulleet, että nyt on rasismin vastainen viikko käynnissä. Tai sitten olivat, ja totesivat, että nyt näytämme länsimaisille rasisteille ja pommitamme toden teolla viattomia sivullisia.

Ei edes ole mielestäni kovin kaukaa haettua, että tekijät ovat päättäneet iskeä juuri tämän teemaviikon kunniaksi, tavoitteenaan juurikin nyt somessa ja forumeilla käytävä keskustelu.

Islamin absoluuttinen ylivalta on utopistinen tavoite, mutta vastakkainasettelun voimistaminen on realistisempi tavoite...

Miljoonat ihmiset ympäri maailmaa kauhistuivat näiden uutisten ääressä, mutta aina löytyy muutama sata tai tuhat nuorta ja vihaista tyyppiä, jotka saavat myös inspiraatiota.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Niin, ei onneksi ole Suomessa ainakaan vielä tuollaista tapahtunut. Ihan vain teoreettisesti mietin asiaa.

Uskonnot ovat vitsaus. Vaikea ymmärtää mitä noiden ihmisten päässä liikkuu?

Saa aika monen maahanmuuttajan kotiin kyllä tunketua, kun miettii kui paljon heitä on viiden vuoden sisään tullut. Ajatus niin perusoikeudellisesti kuin taloudellisestikin liki mahdoton.
 
Onko sinun, tai muiden asiaa puolustelleiden mielestä muuten normaalia, että kuvausryhmän kimppuun käydään!

Minun mielestäni se ei ole normaalia mutta mielestäni ei ole normaalia käytöstä myöskään jatkaa provosoivasti kuvaamista, jos ihmiset hyvin selkeästi ilmoittavat, että viekää ne kamerat vittuun. Ymmärrän hyvin, jos esim. tuolla Rinkebyssä paikalliset ovat vähän kyllästyneitä siihen, että sinne mennään pällistelemään ja kuvaamaan vähän samalla asenteella kuin eläintarhaan. Näillä ausseilla oli vieläpä oppaanaan Ruotsissa valtakunnallisesti tunnettu ksenofobi.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Viimeisimmän iskun jälkeen sanoisin itse otsikon kysymykseen, että ihan helvetinmoinen vitsaus. Vittu mikä ryhmä, vaikka 1% pilaakin 99% maineen.

Viittaat tällä jälleen maailmalla tapahtuneeseen järkyttävään tapahtumaan, mutta onko sinulla yhtään omia kokemuksia ja onko sinulla tapana muissakin asioissa perustaa mielipiteesi vain niihin ääri-ilmiöihin, joista tulet median kautta tietoiseksi?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Viittaat tällä jälleen maailmalla tapahtuneeseen järkyttävään tapahtumaan, mutta onko sinulla yhtään omia kokemuksia ja onko sinulla tapana muissakin asioissa perustaa mielipiteesi vain niihin ääri-ilmiöihin, joista tulet median kautta tietoiseksi?

Taasko se Breivikin perkele on nostettu tapetille?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Jumala on suuri. Islam on rauhanuskonto. Monikulttuurisuus on rikkaus ja muuta tähän väliin. Räjäytteleväthän kristityt - suomalaisista puhumattakaan...
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Minun mielestäni se ei ole normaalia mutta mielestäni ei ole normaalia käytöstä myöskään jatkaa provosoivasti kuvaamista, jos ihmiset hyvin selkeästi ilmoittavat, että viekää ne kamerat vittuun. Ymmärrän hyvin, jos esim. tuolla Rinkebyssä paikalliset ovat vähän kyllästyneitä siihen, että sinne mennään pällistelemään ja kuvaamaan vähän samalla asenteella kuin eläintarhaan. Näillä ausseilla oli vieläpä oppaanaan Ruotsissa valtakunnallisesti tunnettu ksenofobi.

Totta, mutta toisaalta jos mamut kuvaisivat kantaväestöä vastaavanlaisesti, niin olisiko sekin ymmärrettävää jos niiden päälle vähän käytäisiin? En siis väitä, että sinä hyväksyisit kenenkään päälle käymisen, mutta kävisikö silloin niin, että välittömästi tuomittaisiin rasisteiksi?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Taasko se Breivikin perkele on nostettu tapetille?

Ei. Kirjoitin tänne aamulla, ennen kuin kuulin Brysselin terrori-iskusta, kokemuksistani asua eurooppalaisen kaupungin lähiöstä, jossa valtaväestön muodosti muslimit. Olen siksi kiinnostunut, onkohan myös @paki77:lla omakohtaisia kokemuksia, koska mielipiteistään niin voi päätellä. Olisi mielenkiintoista vaihtaa kokemuksia.
 

Juzsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid, Espanja, Raul
Minun mielestäni se ei ole normaalia mutta mielestäni ei ole normaalia käytöstä myöskään jatkaa provosoivasti kuvaamista, jos ihmiset hyvin selkeästi ilmoittavat, että viekää ne kamerat vittuun. Ymmärrän hyvin, jos esim. tuolla Rinkebyssä paikalliset ovat vähän kyllästyneitä siihen, että sinne mennään pällistelemään ja kuvaamaan vähän samalla asenteella kuin eläintarhaan. Näillä ausseilla oli vieläpä oppaanaan Ruotsissa valtakunnallisesti tunnettu ksenofobi.

Kummallista, että kuitenkin puolustelit pellepartion provosointia Soldiers of Odin porukkaa kohtaan. Ei tarvitse edes kysyä, että millaista kommenttia sieltä olis tullut, jos Odinit olisit hermostuneet ja antaneet vähän nyrkkiä.
 

MegaForce

Jäsen
Viimeisimmän iskun jälkeen sanoisin itse otsikon kysymykseen, että ihan helvetinmoinen vitsaus. Vittu mikä ryhmä, vaikka 1% pilaakin 99% maineen.
Tähän en kuitenkaan liittäisi esim. Aasiasta tulleita maahanmuuttjia. Kiinalaiset, vietnamilaiset, filippiinit ja thait ovat vähän toisenlainen menestystarina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös