En usko valkoisuuden itsessään olleen minkäänlainen syy. Kuten mainittua, olen ollut tuolla itsekin ja ihan rauhassa saa olla....
...Välikohtauksella on tekemistä joko kameraryhmän tai kansalaisaktivististin kanssa, tai kummankin.
MustatKortit, sinä olet monessa suhteessa fiksu kaveri kirjoituksistasi päätellen, mutta eiköhän tässä pitkälti tiivisty koko ongelman ydin. Pohjoismaissa fiksut ihmiset ymmärtävät "uhria" vielä siinäkin vaiheessa, kun lätty lätisee ja liha tummuu ja kaikki on jo viturallaan. Ja sitähän nuo epelit osaavat kyllä käyttää hyväkseen, siitä ei allekirjoittaneella ole epäilyksen häivääkään!
Tuo ylläolevasi perustelusi on jo hiukan surkuhupaisa.. olet ollut Rinkebyssa ja mitään ei sattunut. Tajuat varmasti itsekin perustelusi onttouden, ilman tarvetta sitä sen enempää avata...
Onko sinun, tai muiden asiaa puolustelleiden mielestä muuten normaalia, että kuvausryhmän kimppuun käydään, varsinkin kun poliisit ovat olleet paikalla ja poistuneet vain joitakin minuutteja aiemmin? Ei se kuulu normaaliin käyttäytymiseen missään päin maailmaa! Toki sitä sattuu, mutta ei moista käytöstä yritetä muualla puolustella tai ymmärtää.
Olen pyrkinyt pysyttelemään pois näistä jatkoajan(kin) keskusteluista maahanmuuttajista sen ollessa niin polarisoitunutta, kun kumpikaan osapuoli ei suostu kuulemaan toista. Yhden asian kuitenkin haluan tuoda ilmi. Olen asunut ja tehnyt duunia viimeiset 10+ vuotta näissä "banaanivaltioissa", joista ihmiset haluavat pois, joten uskallan jollain tasolla sanoa tuntevani keskimääräisen pakolaisen mielenlaadun, ainakin keskivertoa paremmin. Kun kulttuuriset, moraaliset ja eettiset arvot ja koodisto ja yhteiskunnallinen vastuunkanto ei kohtaa millään tasolla, puhumattakaan monien pakolaisten vakavista henkisistä traumoista, niin eihän siitä seuraa mitään muuta kuin ongelmia, varsinkin kun kohdemaan "kantokyky" ylittyy, kuten nyt Ruotsin tapauksessa. Olen työni vuoksi todistanut valitettavan monta tapausta, jossa pohjoismaalaisella maahansaapuvalla henkilöllä on todellisia vaikeuksia joko ymmärtää tai hyväksyä sellaista simppeliä tosiasiaa, että lähtökohtaisesti ja oikeastaan kategorisesti ihmiset näissä maissa pyrkivät valehtelemaan ja huijaamaan omaa etua tavoitellessaan. Jos tästä yrittää sitten kauniisti ja diplomaattisesti huomauttaa, niin allekirjoittanutta pidetään kyynisenä rasistina.
En minä silti pakolaisia syytä. Jos olisin samassa tilanteessa, niin enpä menisi vannomaan, ettenkö löytäisi itseänikin veneestä välimerta ylittämässä.Siksi pakolaisia paljon enemmän minua suututtaa, kuinka naiiveja ihmiset Euroopassa ja varsinkin Pohjoismaissa ovat. Ja tämä koskee oikeastaan kumpaakin äärilaitaa.
Minä muuten veikkaan, että Ruotsi ja todennäköisesti Saksakin tulevat olemaan aikamoisessa kusessa seuraavan 5-10 vuoden sisällä! Toivottavasti Suomessa saadaan järki touhuun ennenkuin on liian myöhäistä! Iljettää ja hävettää katsoa, kuinka heikkoja Eurooppalaisista on tullut. Edes omia arvoja ei osata puolustaa! Ja ei, vastaus niiden arvojen puolustamiseen ei ole rasismi! Rasismi on pikemminkin seuraussuhde hallitusten ja poliitikkojen toistuvasti epännistuneista yrityksestä varjella omia, Eurooppalaisia, arvoja.
Ei sen pitäisi olla niin vaikeaa... maassa maan tavalla!