Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 101 119
  • 24 186

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Pahoittelut, suhdeluku olikin aika tasan 1.

No sinulla tuntuu olevan paremmat tiedot, joten valaise ihmeessä.

Sama suoraselkäísyys se vaan jatkuu. Sinähän se olet esittäytynyt tietäjänä ja moittinut toisia puutteelisista pohjatiedoista ja perättömyyksistä. Anna nyt vaan tulla ja valista hörhöjä, niin asia on sillä taputeltu.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja, että linkki, josta minun pitäsi kaivaa faktat näille hörhöille? Agendasi ei ilmeisesti salli tietämiesi asioiden kirjoittamista ja siksi yrität sälyttää sen minulle.
Sä olet jo aivan sillassa, taputa huoletta ettei paikat rikkoonnu.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Omaisuusrikoksissa ilmeisesti? Tilastojen mukaan Suomessa tehdyistä omaisuusrikoksista moni on Baltian maista tulleiden keikkarikollisten tekemiä. Tällä viikolla juuri uutisoitiin, että jonkin helsinkiläisen koruliikkeen ryöstöstä on syytettynä kolme liettualaista.

Voi olla, ehkä myös naapurin tontille rakentaisessa. Tosin minulle ei ole asiasta harmainta aavistusta ja siksi toivoinkin toisen asioista perillä olevan kirjoittajan lyövän faktat pöytää, että päästään eron tästä joutavasta jankkaamisesta ja arvailusta.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Sä olet jo aivan sillassa, taputa huoletta ettei paikat rikkoonnu.

Totta. Olen aivan yhtä tietämätön asioiden todellisesta laidasta, kuin ennen tätä rupatteluakin. Täytynee ilmeisesti tutustua tuon linkin sisältöön, jotta selviää, minkä faktojen naputtelu nyt on niin vaikeaa ja kenties agendaan sopimatonta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mielenkiintoista sinänsä, että nyt kun tapahtuu mikä vain raaka rikos niin heti oletus on se että tekijä joku muu kuin kantasuomalainen. Perusteluna sitten juuri se raakuus. Itse ainakin muistan että on täällä ollut aika paljon julmia rikoksia aiemminkin. Ja sitten on uhreja mm. paloiteltu, jne.

Kaikilla se ei edes jää tuohon, vaan tuota oletusta käytetään surutta perusteluna sille, että monikulttuurisuus on epäonnistunut ja raaka rikollisuus on välttämätön osa sitä, ja sen lisäksi jokainen ulkomaalainen tai ainakin ulkomaalaiseksi epäilty on jotenkin vastuussa siitä, että joku toinen ulkomaalainen tai ulkomaalaiseksi epäilty on tehnyt jonkin rikoksen jossain, ja etenkin vastuussa on ne, jotka ei halua laittaa rajoja kiinni. Samalla logiikalla autoilu tulisi kieltää, koska autoa käytetään joskus rikoksen välineenä.

Muok. Pari typoa korjattu nyt, kun vielä ehtii.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ja kun tekijä ei olekaan ulkomaalainen, lopetetaan jutusta puhuminen kokonaan, vaikka uhri on edelleen se sama alaikäinen tyttö. Mitä jos tekijäksi paljastuu jälleen toinen alaikäinen (Lappeenranta, Seinäjoki). Eikö silloin pitäisi olla enemmän huolissaan kuin maahanmuuttajista, kun meillä alaikäisten tappavat toisiaan.

No tämähän nyt on paljon yleisempää ja pätee ihan kaikkiin tapaturmiin, taisin jo kymmenkunta vuotta sitten tälläkin palstalla lanseerata virtuaalisen uhrin käsitteen missä joku täysin tuntematon ihminen muuttuu tragedian kautta hetkellisesti tärkeäksi, vain hetken päästä vaipuakseen taas unholaan kun jotain kiinnostavampaa on tullut esille. Sillä ei sinänsä ole juurikaan väliä onko kyse biaksesta maahanmuuttajien tekemiä rikoksia kohtaan vaiko vaikkapa lapsiin kohdistuvista onnettomuuksista, ihmisluonto vain nyt toimii niin. Lisämausteena sitten on toki vielä disinformaation vaikutus siihen ettei epäselvissä tapauksissa koskaan totuus varsinaisestikaan tule yhtä suuressa määrin tiedostetuksi kuin se itse luotu mielikuva asioiden kulusta.

Onneksemme kuitenkin tällaiset tapaukset ovat toistaiseksi vielä yksittäistapauksia (siinä missä pelkät seksuaalirikokset eivät), poliittisesti hankalaksi tilanteen tekee juuri tuo latautuneisuus, jota nyt tietenkin vain lietsoo nämä poliisin vaihtelevat tiedotuskäytännöt. Kuten aiemmin totesin, madonluvut olisi parempi saada esille ajantasaisesta tilanteesta, niin eipähän toisaalta tarvitsisi tukeutua mielikuviin ja/tai vanhaan tietoon.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Missä tuollainen ideologia, jonka mukaan kaikki tavat ja uskomukset ovat yhtä hyviä, on esitetty? Koska tämä liittyy niin tiiviisti ketjun otsikkoon, niin mielelläni, ennen kyseisen ideologian arviointia, sivistäisin itseäni sen sisällöllä. Pistätkö vaikka tiedoksi jonkin kirjallisen lähteen asiasta.
Tässä yksi selitys: Immos-kohu, monikulttuurisuus ja monikulturismi - Wille Rydman

"Tästä päästään monikulturismiin ideologiana, jota ilmeisesti Olli Immosenkin oli tarkoitus vastustaa. Tällä tarkoitetaan sellaista ajattelua, jossa monikulttuurinen yhteiskunta – jossa siis saman yhteiskunnan ja alueen sisällä elää lukematon määrä mahdollisimman erilaisia kulttuureita – nähdään tavoittelemisen arvoiseksi yhteiskunnalliseksi päämääräksi. Tällaista tavoitetta voidaan edistää vauhdittamalla maahanmuuttoa ja tukemalla pikemminkin maahanmuuttajien kulttuurin säilymistä uudessa ympäristössä kuin heidän kotoutumistaan."

Tuosta nähdään, että monikulturismi-ideologiassa tulijoiden tapoja ja uskomuksia tuetaan sen sijaan, että heitä kehotettaisiin muuttumaan. Tämä juuri osoittaa, että tuossa ideologiassa muualta tulleiden kultuuria eli tapoja ja uskomuksia pidetään yhtä hyvinä kuin muidenkin, koska muuten heitä kehotettaisiin muuttumaan ja sopeutumaan vallitsevaan kulttuuriin. Mikäli muutosta ei vaadita, silloin tunnustetaan muiden kulttuurien yhtähyvyys.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Rasismi on osaltaan huolestuttava asia, mutta sitä on kuitenkin ollut aina. Enemmän mua on tänä syksynä vavahduttanut se, miten kassalla osa suomalaisista on oikeasti. Enkä tarkoita sitä, että heillä olisi eri mielipide asioihin kuin mulla, vaan sitä, miten noihin vastamedioihin uskotaan liki uskonnollisella varmuudella, ne kun sattuvat vahvistamaan omaa maailmankuvaa. Faktoista viis.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Yle antoi puheenvuoron kansalle ja aika lohduton kuva tuosta kyllä muodostuu. Totta kai mustavalkoisuus ja salaliitot ovat helppo tapa jäsentää maailmaa, mutta onhan tämä karua luettavaa.

"Kansa on kyllästynyt manipulointiin, kontrolliin ja valehteluun" – tämän vuoksi MV-lehteä luetaan | Yle Uutiset | yle.fi

Tämä on kyllä surullinen kehityssuunta mutta toisaalta aivan luonnollista, kohu-uutiset kiinnostavat vaikka eivät totta olisikaan. MV-lehti on Venäjän trollitehtaan tuote ja osoittaa kyseisen aparaatin tehokkuuden.
 

Byvajet

Jäsen
Enkä tarkoita sitä, että heillä olisi eri mielipide asioihin kuin mulla, vaan sitä, miten noihin vastamedioihin uskotaan liki uskonnollisella varmuudella, ne kun sattuvat vahvistamaan omaa maailmankuvaa.

Todellisuudessa kansallismielisiä lienee suomalaisista niin kuin lähes kaikista muistakin kansoista erittäin suuri osa. Sen näkee esimerkiksi maajoukkueiden peleissä. Suomalainen media ei kuitenkaan tätä kansallismielisyyttä esiin päästä. Suomalaisurheilijaa kyllä voidaan hehkuttaa, mutta hehkutuksen perusteet pyritään kieltämään.

Niin kauan kuin kansallismielisyyden tärkeyttä kansoille ei myönnetä ja se yritetään kieltää, vastakkainasettelu kärjistyy. Kun media alkaa esittää suomalaiset ykkösinä ja muut kansat kakkosina, vastakkainasettelu lievenee. Ajatus siitä, että suomalaisten pitäisi hyväksyä vieraat kulttuurit yhtä arvokkaina kuin oma kulttuuri, on kertakaikkiaan todellisuudesta vieraantunut.

Onneksi kriittisiä ääniä alkaa kuulua muualtakin kuin pelkästään heiltä, joita media ei suostu kuuntelemaan lainkaan:

Ulkoministeriön erikoistutkija Hiski Haukkala:

"Loppukesästä valloilleen ryöpsähtänyt siirtolaiskriisi on kasvattanut Suomessa olevia jakolinjoja. On selvää, että hädänalaisia ihmisiä pitää auttaa. Mutta samalla pitää huolehtia, että tilanne pysyy hallinnassamme ja että jo Suomessa olevat ihmiset pysyvät muutoksessa mukana.

Iljettävät rasistit ovat oma lukunsa, mutta nähdäkseni maahanmuuttovastaisuudessa ei ole kyse vain siitä, että ihmiset olisivat ilkeitä tai tyhmiä. He kokevat suurta epävarmuutta ja pelkoa käynnissä olevan muutoksen nopeudesta ja laajuudesta. Tästä heitä ei pidä moittia.

Jos tilannetta ei kyetä hoitamaan myös kantaväestön kaikkien osien kannalta kestävällä ja oikeudenmukaisella tavalla, voi tuloksena olla poliittisia siirtymiä, joiden myötä Suomeen voi nousta todella ikäviä voimia.

Samalla osalla toimittajista on tuntunut olevan niin kova kiire valistaa suomalaisia siirtolaisuuden hyvistä puolista, että journalismin perustehtävä, totuudenmukainen tiedonvälitys asiasta on välillä unohtunut.

Sen sijaan meille on tarjottu jopa uutisoinnissa vahvasti näkökulmaistettua tavaraa, jossa hulluimmillaan jopa raiskaustilastot on koetettu selittää parhain päin. Tämä ei liene omiaan lisäämään ihmisten luottamusta demokratiamme kannalta ensiarvoisen tärkeän median toimintaan.
"

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/haukkala pitempikestoinen-42674
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kot...a-itseaan-vastaan/?shared=297808-96506248-500
 

cornix

Jäsen
Totta. Olen aivan yhtä tietämätön asioiden todellisesta laidasta, kuin ennen tätä rupatteluakin. Täytynee ilmeisesti tutustua tuon linkin sisältöön, jotta selviää, minkä faktojen naputtelu nyt on niin vaikeaa ja kenties agendaan sopimatonta.

Sä aloit itse sössöttämään jostain tietyistä rikoksista, ei kukaan muu. Taputa nyt sitä tatamia jo, pääset helpommalla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko tietoa miten YLE:n tutkimuksessa kohderyhmän rajaaminen "MV-lehden lukijoihin" oli tehty? Ikäänkuin suurin osa sitä lukevista unohtaisi lähdekritiikin.
Itse en ole käynyt kuin 1-2 kertaa MV-lehden tai vaikkapa Hommafoorumin sivuilla, en tietysti ole välttynyt näkemästä niistä kopioituja yksittäisiä tekstinpätkiä.
Tuossa YLE:n jutussa haastatateltu lähes hörhöksi luulemani Kyuu Eturaitti puhuu tällä kertaa ihan järkeviä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Sä aloit itse sössöttämään jostain tietyistä rikoksista, ei kukaan muu. Taputa nyt sitä tatamia jo, pääset helpommalla.

Näinhän se näyttää olevan. Pastalla käydystä kirjoittelusta muodostunut käsitykseni vahvistui aatesisaresi antaman linkin myötä. Sinä olet ilmeisesti sitä mieltä, että ulkomaalaistaustaiset eivät tee kantaväestöön verrattuna suhteellisesti enempää mitään rikoksia, vaan niiden kirjo on aivan samanlainen kuin impivaaralaisillakin.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Neiti puolueettomuuden airut nyt varmaan osoittaa missä näin on joku väittänyt.

No, mutta eihän näin ole väitetty. Se, että ulkomaalaiset tekevät 1,6 kertaa, eli huomattavasti enemmän rikoksia kuin impivaaralaistet, ei kerro koko totuutta. Vai kertooko ja onko se sinusta edes huomattavasti enemmän?

Ja, mitä tuohon puolueettomuuteen tulee, niin en missään tapauksessa ole puolueeton. Olen eri puolella, niin MV-lehtiin ja muihin vastaaviin lähteisiin nojaavien ongelmien ja lieveilmiöiden suurentelijoiden, kuin niitä vähättelevien valkopesijöidenkin kanssa. Kumpaakin remmiä yhdistää harhainen usko siitä, että he edustavat kansalaisten enemmistöä, eivätkä suinkaan mitään ääripäätä.
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh

Strike two!

Ihan kun oltaisiin käyty "vastaava" keskustelu tuossa muutama kuukausi sitten. Sama kirjoittaja, sama agenda ja ohi meni silloinkin roimasti. Noh jos tarpeeksi hutkit, niin ehkä joskus osutkin oikeaan.

Sitten vielä muutaman samantasoinen kirjoittaja jotka julisti jo varmana että joku muu kuin kiltti kantasuomalainen olisi tekijänä. Koska täällähän ei ole koskaan kukaan tehnyt rikoksia ennenkuin pahat ulkomaalaiset tuli tänne pilaamaan Suomen...

Aika rankkaa luulisi elämän olevan, jos kokoajan pitäisi kyttäillä uutisia ja sitten niitä saada omassa mielessä jonkun "ulkopuolisen pahan" tekemäksi.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Strike two!

Ihan kun oltaisiin käyty "vastaava" keskustelu tuossa muutama kuukausi sitten. Sama kirjoittaja, sama agenda ja ohi meni silloinkin roimasti. Noh jos tarpeeksi hutkit, niin ehkä joskus osutkin oikeaan.

Sitten vielä muutaman samantasoinen kirjoittaja jotka julisti jo varmana että joku muu kuin kiltti kantasuomalainen olisi tekijänä. Koska täällähän ei ole koskaan kukaan tehnyt rikoksia ennenkuin pahat ulkomaalaiset tuli tänne pilaamaan Suomen...

Aika rankkaa luulisi elämän olevan, jos kokoajan pitäisi kyttäillä uutisia ja sitten niitä saada omassa mielessä jonkun "ulkopuolisen pahan" tekemäksi.

Mikä keskustelu? Olenko väittänyt tekijää ulkomaalaiseksi? Täällä alettiin puhumaan joutsenossa sattuneesta murhasta ja kaivoin uutisen aiheesta esille kommentoimatta asiaan muuten mitään. Jos olen tekijää ulkomaalaiseksi väittänyt niin varmaan laitat lainauksen pöytään.
 

cornix

Jäsen
Mikä keskustelu? Olenko väittänyt tekijää ulkomaalaiseksi? Täällä alettiin puhumaan joutsenossa sattuneesta murhasta ja kaivoin uutisen aiheesta esille kommentoimatta asiaan muuten mitään. Jos olen tekijää ulkomaalaiseksi väittänyt niin varmaan laitat lainauksen pöytään.
Tässä välissä kannattaisi tarkistaa mikä topic on kyseessä.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä välissä kannattaisi tarkistaa mikä topic on kyseessä.

Niin, tässä ketjussa joku kirjoitti murhasta ja toi omat epäilyksensä tekijän taustaan liittyen esille, ja aihe keräsi pari kommenttia mutta siinä vaiheessa kukaan ei ollut laittanut "virallista" lähdettä että koko murhaa olisi tapahtunut. Itse lähteen löysin joten katsoin luontevaksi linkittää sen osaksi keskustelua jotta muutkin tietävät että tälläinen tapaus on ollut. Tekijään en itse ottanut (ehkä vahinhosta viisastuneena?) kantaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös