@Cobol Jos muutamista Lähi-Idän ja Afrikan maista ei vastaanotettaisi ollenkaan maahanmuuttajia, tämä ketju olisi hyvin hiljainen. Luulen, että harvalla täällä on mitään sitä vastaan, jos joku haluaa tulla tänne Intiasta tekemään töitä ja opiskelemaan. Mainitsemasi intialaiset ja nepalilaiset eivät ole niitä maahanmuuttajia, jotka tuovat mukanaan korostetusti näitä lieveilmiöitä ja ovat kaikin puolin sopeutuvia suomalaiseen yhteiskuntaan. En jaksa uskoa, että tällä palstalla varsinaisia rasisteja kovinkaan montaa on, jotka puhtaasti ihonvärin yms. takia eivät halua humanitääristä maahanmuuttoa tai haluavat rajoittaa sitä erityisesti. Itsekin joskus viisi vuotta sitten väänsin täällä tuolla "vihervassari"-puolella, mutta on se tuota Ruotsia ja kotimaatakin seuratessa vain valjennut pikkuhiljaa, ettei asia ihan nykyisellä tavalla voi jatkua..
Hieman ylempänä viittaan juuri tähän ongelmaan lainaamalla Abdi Osmania, jonka mielestä suomalainen sossutoiminta lähettää jo kättelyssä väärän viestin. Lisäksi kannattaa muistaa se, että Suomi (ei siis pakolainen) on kieltänyt pakolaisilta työnteon puoleksi vuodeksi ellei papereita ole mukana. Kiellolla voi olla turvallisuuspoliittinen tausta, mutta se ei muuta asiaa. Puoleen vuoteen ei ole mahdollista hankkia rahaa laillisesti itse ja sillä voi olla hyvin erilaisista kulttuureista tuleville passivoiva vaikutus myös jatkossa. Ei tietenkään kaikille.
Itse kannatan valikoinnin korostamista, mutta en täydellistä valikointia, sekä korkeampaa vaatimustasoa maahanmuuttajalle työllistymisen ja yhteiskuntaan sopeutumisen suhteen. Ne, keillä ei selvästikään halua tai kykyä ole sopeutua, voivat minun puolestani poistua maastamme. Mielestäni kuitenkin mahdollisuus tähän on annettava, sillä minulle kelpaa suomalaiseen yhteiskuntaan sopeutuva ihminen elämään naapurikseni, oli iho mitä sävyä tahansa. Uskallan väittää, että suurella osalla palstalaista ajatus on sama ja vain pieni vähemmistö on oikeasti rasisteja.
Parasta olisi se, jos Suomi saisi aikaan kattavan pakolaisstrategian ja kävisi sen rakentamisessa laajan kansalaiskeskustelun. Aihe on edelleen hys-hys ainakin hallitus- ja eduskuntatasolla, jotka eivät saa mitään aikaiseksi strategian osalta. Tämä johtaa yksinkertaistettuna siihen, että ainoat pakolaiskeskustelua käyvät ovat immosia, joiden puheita kansalaiset somessa suu vaahdossa puolustavat tai haukkuvat. On surkea huomata, mihin keskustelun välttely pakolaisista on johtanut.
Viimeksi muokattu: