Minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia somalaista, mutta valitettavasti niillä joilla on, ovat jakaneet minulle enemmän negatiivisia kuin positiivisia kokemuksia. Tästä huolimatta en pidä kysymyksestäsi, sillä minulle maahanmuutossa on kysymys muusta kuin, mitä hyötyä maahanmuuttajista on Suomelle. Tietysti, jos kysyisit, mitä haittaa somaleista Suomelle on, ehkä voisimme päästä lähemmäs yhteistä mielipidettä. Ehkä.
Ajatellaan tilannetta, että Suomi ottaisi vuosittain x-määrän pakolaista. Tämä tehdään niin, että kaikista maista (joista pakolaisia olisi tulossa) otetaan tasaisesti pieni määrä ihmisiä vastaan niin, ettei mitään maata syrjitä eikä toisaalta minkään maan ihmisiä oteta suhteessa enemmän kuin muita.
Joidenkin vuosien kuluttua huomataan, että joistakin maista pakolaisina tulevat ihmiset aiheuttavat häiriöitä enemmän kuin joistakin muista tulleet, ja joistakin maista tulevat elävät nuhteettomammin kuin kantikset. Ajatellaan kuitenkin, että aina on niitä kasvukipuja, kyllä ne ajan kanssa vähenevät.
Mutta asiat ei muutu, ei vaikka kuinka kotiutetaan ja opastetaan ja vaikka aikaa on kulunut jo pari vuosikymmentä. Edelleen ne samat kansallisuudet aiheuttavat häiriötä ja elävät täysin muiden siivellä ja tietyt kansalaisuudet tekevät töitä ja elävät nuhteettomasti.
Milloin voidaan sanoa, että me kyllä yritettiin teidän kanssanne, mutta teitä ei kiinnostanut? Milloin voidaan sanoa, että tietyistä maista tulevat eivät sopeudu edes tyydyttävästi, ei vaikka me teemme mitä. Milloin voidaan todeta, että vaikka nyt sieltä Somaliasta ei oteta enää yhtään pakolaista, vaan otetaan ennemmin heidän sijastaan ihmisiä maista, jotka tänne sopeutuvat.
Pakolaisten ottamisen ei toki tarvitse olla Suomelle "hyvää bisnestä". Mutta ei sen tarvitse olla meille myöskään "huonoa bisnestä". Me voimme ihan hyvin ja puhtain omatunnoin todeta, että me emme ota tänne enää ihmisiä joista on meille haittaa, vaan sen sijaan otamme ihmisiä, jotka osaavat elää länsimaisten normien mukaan ja joista on meille jopa hyötyä.