Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 117 156
  • 24 186
On turha kieltää, etteikö kulttuurieroja ole olemassa ja varmasti on sellaisia muslimeja, jotka halveksivat meidän kulttuuriamme, mutta en silti vetäisi yhtäläisyysviivoja koko muslimiväestöön vain sen perusteella, miten jotkut ovat uhreja pilkanneet.
Kuten esitin, vastaavaan uhrien häpäisyyn en ole kantaväestön kohdalla törmännyt.

Nämä veronsa maksavat, töissä käyvät ja Suomen lakia noudattavista, kun ei kirjoiteta Iltasanomissa uutisena niin heistä on vaikea laittaa linkkiä tähän ketjuun.
Tarkoitatko sitä 12% somalinkielisestä, joka käy töissä? Ja tuostakin - Husun tapaan - osa on julkisen puolen suojatyöpaikoissa.
 
Kaikki muslimit eivät ole kuten somaleita, joilla on huono maine myös Afrikassa ja islamilaisessa maailmassa. Minä en ole maininnut tässä keskustelussa kertaakaan somaleja, vaan olen kirjoittanut yleisesti muslimeista. Onko sinulla yhtään henkilökohtaista kokemusta yhdenkään muslimin kanssa vai tankkaatko asenteesi lehtien rikosuutisista ja perussuomalaisten puheista?

Minä ainakin olen saanut kuulla muslimin suusta, miten hieno maa Suomi on, vaikka hän onkin kokenut rasismia. Mediassa siitä ei ole kuitenkaan ollut, koska harvoin tavallinen työtä tekevä saa sellaista huomiota.
Tunnen henkilökohtaisti kohtalaisen määrän muslimeita. Kotiinikin olen muslimin kutsunut vierailulle. Somaleita en tunne henk.koht. lainkaan.
Sompuista kokemukset rajoittuu ostareilla pikkutyttöjen perään huuteleviin vetelyksiin.
Kysytäämpä radiopäältä ja muilta suvakeilta: Mitä hyötyä suomelle on somaleista?
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ymmärtääkseni jokaiseen ammattikuntaan kuuluu parempia ja huonompia työntekijöitä. Tuskin Helsingin huumepoliisinkaan päällikkö täysin viaton voi olla, kun häntä pidetään vankilassa vuodesta toiseen? Vai onko sinun mielestäsi kyseessä oikeusmurha?

Laillista toki on, jos poliisit ovat ulkomaalaiskriittisiä ja tukevat persuja.

En tue persuja, en edes koskaan ole äänestänyt ketään, joten voiko tuosta tehdä jotain johtopäätöksiä?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tai sitten näitä ei vaan paljoa ole, voisi melkein todeta että oikeita yksittäistapauksia. Ei muutakuin faktaa kehiin, vai vedätkö ihan mutulla kuten normaali äärisuvaitsevainen? Puhumme siis edelleen somaleista.

Hmm, sinähän kumman herkällä päällä olet, kun heti olet lokeroimassa minua... mielenkiintoista on sekin, että viittaat muotoon "puhumme", kun vastasin täysin toiselle nimimerkille ja tämä näytti olevan sinun ensimmäinen viestisi tähän ketjuun.

Mutta kuten totesin, niin iltapäivälehdet eivät kirjoita niistä jotka hoitavat asiansa...
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tarkoitatko sitä 12% somalinkielisestä, joka käy töissä?

Kyllä. Kuten alunperinkin sanoin niin: nämä veronsa maksavat, töissä käyvät ja Suomen lakia noudattavista, kun ei kirjoiteta Iltasanomissa uutisena niin heistä on vaikea laittaa linkkiä tähän ketjuun.

Ja tuostakin - Husun tapaan - osa on julkisen puolen suojatyöpaikoissa.

Väärin työllistetty...
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Eli voin siis hyvillä mielin tästä lähin huutaa esim. jokaiselle somali "miehelle" rasisti, raiskaaja, pahointelijä, jne. Todennäköisyydet ovat puolellani.

Enpä usko, että ovat. Ehkä sulla on tarjota joku käppyrä siihen, et yli puolet Somali miehistä on rasisti, raiskaaja, pahoinpitelijä jne.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Täällä ei nähdäkseni edelleenkään kukaan maahanmuutto myönteinen ole kommentoinut millään lailla @KotkaSydän kirjoitusta tässä ketjussa joka on viesti #12236. Tietenkin on paha puhua kun on laitettu jauhot suuhun, niin että posket pullottaa. Huvittaa kun täällä puolustellaan maahanmuuttajia tyyliin että "ei ne kaikki rikoksia tee", "tekee Suomalaisetkin rikoksia" tai "on niistä joku töissäkin". Eli teidän mielestä tänne voidaan ottaa jatkossakin maahanmuuttajia, koska ei niistä tee kuin vajaa puolet rikoksia ja joku jopa työllistyykin. Linkkiä ei ole eikä tule. Viestissä #12236 on linkkiä ja faktaa sitä haluaville. Nyt kun on kokemuksia maahanmuuttajista saatu, niin ehkä kannattaa uskaltaa tarkastella asiaa myös kriittisesti ja mahdollisesti muuttaa sitä myönteistä kantaansa kielteiseksi. Totuuden myöntäminen on viisauden alku.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tunnen henkilökohtaisti kohtalaisen määrän muslimeita. Kotiinikin olen muslimin kutsunut vierailulle. Somaleita en tunne henk.koht. lainkaan.
Samoin, sekä työelämästä että muuta kautta. Kukaan tuntemistani ei hyväksy uskon varjolla tehtyä terrorismia tai muutakaan totaali-idiotismia edes vähää alusta, vaan päinvastoin heitä vituttaa suunnattomasti kyseinen toiminta. Paitsi uhrien puolesta, myös siksi, että heistä ei ole kivaa tulla leimatuksi ties miksi vain sen takia, että jotkut sekopäät tuntevat oikeudekseen tappaa ihmisiä. Aika harvaa noita muuten edes tunnistaisi muslimiksi tuolla kaupungilla, sen verran maallistuneita ovat.

Somaleita en tunne yhtään, eikä niin väliksikään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kysytäämpä radiopäältä ja muilta suvakeilta: Mitä hyötyä suomelle on somaleista?

Minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia somalaista, mutta valitettavasti niillä joilla on, ovat jakaneet minulle enemmän negatiivisia kuin positiivisia kokemuksia. Tästä huolimatta en pidä kysymyksestäsi, sillä minulle maahanmuutossa on kysymys muusta kuin, mitä hyötyä maahanmuuttajista on Suomelle. Tietysti, jos kysyisit, mitä haittaa somaleista Suomelle on, ehkä voisimme päästä lähemmäs yhteistä mielipidettä. Ehkä.

Minua on turha pitää (ääri)suvaitsevana, vaikka en kuulukaan palstan maahanmuuttovastaiseen siipeen. On minulla asenteita tiettyjä väestöryhmiä kohtaan, ja vaikka joukossa olisikin muslimeita, ei se vaikuta asenteisiini ja mielipiteisiini kaikkia muslimeja kohtaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia somalaista, mutta valitettavasti niillä joilla on, ovat jakaneet minulle enemmän negatiivisia kuin positiivisia kokemuksia. Tästä huolimatta en pidä kysymyksestäsi, sillä minulle maahanmuutossa on kysymys muusta kuin, mitä hyötyä maahanmuuttajista on Suomelle. Tietysti, jos kysyisit, mitä haittaa somaleista Suomelle on, ehkä voisimme päästä lähemmäs yhteistä mielipidettä. Ehkä.

Ajatellaan tilannetta, että Suomi ottaisi vuosittain x-määrän pakolaista. Tämä tehdään niin, että kaikista maista (joista pakolaisia olisi tulossa) otetaan tasaisesti pieni määrä ihmisiä vastaan niin, ettei mitään maata syrjitä eikä toisaalta minkään maan ihmisiä oteta suhteessa enemmän kuin muita.

Joidenkin vuosien kuluttua huomataan, että joistakin maista pakolaisina tulevat ihmiset aiheuttavat häiriöitä enemmän kuin joistakin muista tulleet, ja joistakin maista tulevat elävät nuhteettomammin kuin kantikset. Ajatellaan kuitenkin, että aina on niitä kasvukipuja, kyllä ne ajan kanssa vähenevät.

Mutta asiat ei muutu, ei vaikka kuinka kotiutetaan ja opastetaan ja vaikka aikaa on kulunut jo pari vuosikymmentä. Edelleen ne samat kansallisuudet aiheuttavat häiriötä ja elävät täysin muiden siivellä ja tietyt kansalaisuudet tekevät töitä ja elävät nuhteettomasti.

Milloin voidaan sanoa, että me kyllä yritettiin teidän kanssanne, mutta teitä ei kiinnostanut? Milloin voidaan sanoa, että tietyistä maista tulevat eivät sopeudu edes tyydyttävästi, ei vaikka me teemme mitä. Milloin voidaan todeta, että vaikka nyt sieltä Somaliasta ei oteta enää yhtään pakolaista, vaan otetaan ennemmin heidän sijastaan ihmisiä maista, jotka tänne sopeutuvat.

Pakolaisten ottamisen ei toki tarvitse olla Suomelle "hyvää bisnestä". Mutta ei sen tarvitse olla meille myöskään "huonoa bisnestä". Me voimme ihan hyvin ja puhtain omatunnoin todeta, että me emme ota tänne enää ihmisiä joista on meille haittaa, vaan sen sijaan otamme ihmisiä, jotka osaavat elää länsimaisten normien mukaan ja joista on meille jopa hyötyä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tästä olisi ehdottoman mukava saada hieman lisätietoa, eli kerro kuka mahtaa kuulua tähän palstan "maahanmuuttovastaiseen siipeen" kun kerran leimakirvestä haluat heiluttaa?

Maahanmuuttovastaiseen siipeen kuuluvat kaikkI jotka eivät niele pureskelematta ylitöpositiivisia mamutus- ja mokutusmantroja JA suostu hyväksymään, että maahanmuuttoon littyvät ongelmat ovat aina muualla kun tänne saapuvassa väessä.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Maahanmuuttovastaiseen siipeen kuuluvat kaikkI jotka eivät niele pureskelematta ylitöpositiivisia mamutus- ja mokutusmantroja JA suostu hyväksymään, että maahanmuuttoon littyvät ongelmat ovat aina muualla kun tänne saapuvassa väessä.

Olen ehdottomasti samaa mieltä, ajattelin vaan että Radiopää olisi jopa niin rehellinen että oikein nimeäsi näitä "maahanmuuttovastaisiin siipiin" kuuluvia nimimerkkejä. Itse en ole vielä nähnyt yhtään.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Maahanmuuttovastaiseen siipeen kuuluvat kaikkI jotka eivät niele pureskelematta ylitöpositiivisia mamutus- ja mokutusmantroja JA suostu hyväksymään, että maahanmuuttoon littyvät ongelmat ovat aina muualla kun tänne saapuvassa väessä.

Ihan samalla lailla täällä leimataan äärisuvaitsevaisvihervasemmistohipiksi, jos ei näe kaikkia maahanmuuttajia mummoja potkivina raiskaajina. Tämä on mielestäni maahanmuuttokeskustelussa iso ongelma. Asioista ei voi puhua kiihkottomasti.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ihan samalla lailla täällä leimataan äärisuvaitsevaisvihervasemmistohipiksi, jos ei näe kaikkia maahanmuuttajia mummoja potkivina raiskaajina.

Ehei, vasta siinä vaiheessa, kun esittää juuri tuollaisen väitteen, näppäimistö alkaa tuottaa "mutku suomalaisetki"- koodia tai natsipersurasistihommalaisjargonia.

Tämä on mielestäni maahanmuuttokeskustelussa iso ongelma. Asioista ei voi puhua kiihkottomasti.

Aivan, juuri tällä saralla suvaitsevaisiksi itseään pitävillä on petrattavaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen ehdottomasti samaa mieltä, ajattelin vaan että Radiopää olisi jopa niin rehellinen että oikein nimeäsi näitä "maahanmuuttovastaisiin siipiin" kuuluvia nimimerkkejä. Itse en ole vielä nähnyt yhtään.

Loukkaannuitko? Ihan vastaavaa nimittelyä tulee vastapuolelta, eikä näitäkään nimimerkkejä ole vielä nimetty. Kuten Allu yllä sanoi, tämä on maahanmuuttokeskustelun suurin ongelma.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Ihan samalla lailla täällä leimataan äärisuvaitsevaisvihervasemmistohipiksi, jos ei näe kaikkia maahanmuuttajia mummoja potkivina raiskaajina. Tämä on mielestäni maahanmuuttokeskustelussa iso ongelma. Asioista ei voi puhua kiihkottomasti.

Näen se mielummin niinpäin että jos olet sitä mieltä että maahanmuuttopolitiikka ei oikein toimi, niin saat rasismi-leiman otsaasi nopeammin kuin ehdit sanoa sanaa "ongelma".
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Loukkaannuitko? Ihan vastaavaa nimittelyä tulee vastapuolelta, eikä näitäkään nimimerkkejä ole vielä nimetty. Kuten Allu yllä sanoi, tämä on maahanmuuttokeskustelun suurin ongelma.

En ole loukkaantunut, enkä ole nähnyt, että kukaan kysyy kuka on palstan virallinen kukkahattusetä/täti. Olin ihan vilpittömästi kiinnostunut kuka tai ketkä kuuluvat palstan "maahanmuuttovastaiseen siipeen". Edelleen toistan, että en ole vielä törmännyt täällä "maahanmuuttovastaiseen" nimimerkkiin. Kerro sinä kun sinulla näyttää asiaan liittyvää argumentointia olevan. Kuka vastustaa tällä palstalla maahanmuuttoa?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ei vaan ihan kaikilla on petrattavaa ja paljon.

Suurimmalla osalla suomalaisista tuskin on suurempaa parannettavaa. Maahanmuuttovastaiset ja aidot rassikat ovat samanlainen vähemmistö kuin toisalla laidalla monikulttuurisuuden ihanuutta ja rikkautta julistavat mamuttajasuvakit.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole loukkaantunut, enkä ole nähnyt, että kukaan kysyy kuka on palstan virallinen kukkahattusetä/täti. Olin ihan vilpittömästi kiinnostunut kuka tai ketkä kuuluvat palstan "maahanmuuttovastaiseen siipeen". Edelleen toistan, että en ole vielä törmännyt täällä "maahanmuuttovastaiseen" nimimerkkiin. Kerro sinä kun sinulla näyttää asiaan liittyvää argumentointia olevan. Kuka vastustaa tällä palstalla maahanmuuttoa?

En vastaa, koska se johtaisi vaan semanttiseen sanojen vääntelyyn ja väistelyyn. Kokoat nyt vaan itsesi moisen vääryyden edessä, pyyhit kyyneleet ja koitat ymmärtää, että yleistäminen kuuluun tämän ketjun tapoihin.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
En vastaa, koska se johtaisi vaan semanttiseen sanojen vääntelyyn ja väistelyyn. Kokoat nyt vaan itsesi moisen vääryyden edessä, pyyhit kyyneleet ja koitat ymmärtää, että yleistäminen kuuluun tämän ketjun tapoihin.

Iso kyynel. Olen mykistynyt kaltaisesi moniymmärtäjän edessä. Nyt varmasti huomenna koulussa opettaessasi luokkaasi kerrot, kuinka hyviin tapoihin kuuluu väistäminen suoraan kysymykseen ja miten se tehdään. Voit kirjoittaa liitutaululle ylläolevan, kyllä ne oppii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös