Kirjailija Katarina von Bredow on saanut tarpeekseen Hjortsbergasta, missä hän on asunut kaksi vuotta. Kyllästymisen syynä on se, että joka neljäs kylän asukas äänesti ruotsidemokraatteja.
”Tämä on kamalaa, en halua enää asua täällä. En voi nukkua öitäni turvassa”, kirjailijatar tilittää.
Katarina von Bredow on syntynyt Anebyssä, mutta hän on asunut Rydaholmissa Kulltorpin lähellä ja Alvestassa viime vuodet.
Kaksi vuotta sitten hän asettautui Hjortsbergan kylään Alvestaan.
”Olen viihtynyt kauhean hyvin Hjortsbergassa. Olen tuntenut oloni kotoisaksi ja olin ajatellut jäädä tänne. Minut on otettu niin hyvin vastaan. Kaikki ovat olleet niin kilttejä ja toivottaneet minut tervetulleeksi”, Katarina von Bredow sanoo.
”Siksi vaalitulos tuli minulle täytenä shokkina. En voi asua täällä enää sen jälkeen”, hän lisää.
Pienessä 250 asukkaan Hjortsbergassa joka neljäs äänestäjä antoi vaaleissa äänensä ruotsidemokraateille, mikä oli liikaa Katarina von Bredowille, joka halveksii puolueen politiikkaa.
”Hjortsbergasta ei löydy mitää syytä ruotsidemokraattien äänestämisellä. Ruotsidemokraatteja äänestävät ovat useimmin matalasti koulutettuja laitapuolen kulkijoita, jotka ovat syrjäytyneet”, kirjailija kertoo.
”Tuon voin ymmärtää, mutta Hjortsbergassa asuu hyvin koulutettuja ja hyvin toimeentulevia. Ei täällä kenelläkään ole mitään hätää”.
Katarina von Bredow pitää ruotsidemokraatteja rasistisena puolueena.
”Äänestäjät eivät ole rasisteja, vaan politiikka ja ruotsidemokraattipoliitikot ovat. Puoluehan on natsien perustama. Osa heistä on avoimen rasistisia puhessaan islamista”, hän sanoo.
”He erottelevat ihmisiä ja heidän politiikkansa on nuivaa. Kyllähän meillä on varaa auttaa apua tarvitsevia. Me voimme uhrata niin paljon enemmän toisten auttamiseksi”.
Katarina von Bredow on niin järkyttynyt vaalituloksesta, että hän on päättänyt muuttaa pois Hjortsbergasta.
”Olen kutsunut kiinteistövälittäjän arvoimaan talon arvon, joten kyllä, olen aikeissa myydä talon. Talo on fantastinen, mutta en tunne oloani enää kotoisaksi täällä”.
Suunnitelmissa on muutto puolison kiinteistöön Södra Torpiin Rydaholmin lähelle.
Mutta ajatukset kalvavat kirjailijaa: Tunteeko hän ketään ruotsidemokraatteja Hjortsbergassa äänestäneistä?
”Kukaan ei ole sanonut minulle äänestäneensä heitä. Koulun syysmarkkinoillakin kaikki olivat niin mukavia, mutta nyt mietin, josko kaikki oli vain teeskentelyä”.
”Tämä on epämukavaa. Mikä vaaniin kulissin takana, keitä he oikeastaan ovat?”
Kun Katarina von Bredow avautui muuttoaikeistaan Facebookissa esille tulleesta syystä, on hän saanut runsaasti epämiellyttävää palautetta. Osa on ollut suorastaan vihapostia.
”Olen saanut viestejä ja kommentteja, joissa on sanottu: ’senkun muutat, emme me sinua tänne halua’. Tämä on niin surkeaa. Tulen surulliseksi ja epämiellyttävällä tavalla liikuttuneeksi näistä reaktioista”, hän sanoo ja jatkaa;
”Mutta he eivät kirjoita omalla nimellään, enkä ole varma ovatko he hjortsbergalaisia”, Katarina von Bredow painottaa.