Mainos

Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 152 436
  • 24 186

Anonymous

Jäsen
Ai että panostettaisiin siihen verorahoja, että ensin tuodaan somaleita tänne oleilemaan sosiaaliturvan turvin, sen jälkeen tulevat nauttimaan suomalaisesta koulutusjärjestelmästä, kouluruoasta etc. ja kouluihin pitäisi vielä sen lisäksi palkata opettajia opettamaan somaleille heidän kieltään kun vanhemmat eivät viitsi sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan puhumalla/opettelemalla suomen kieltä???

Kyllä on aikoihin eletty että kehdataan edes puhua tuollaisia. Suomen itsenäisyyden puolustajat kääntyisivät haudassaan jos saisivat kuulla tuollaista puhetta...

Jos humanitääriset maahanmuuttajat eivät pysty sopeutumaan maan kulttuuriin edes siinä määrin, että opettelisivat maan KIELTÄ, niin paluulippu pitäisi ostaa niille välittömästi.

--------------------------------------------------------------------------

Ei, en ole humaanitäärisen maahanmuuton kannattaja.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sinulla on ilmeisesti tietoa ja kokemusta asiasta?

Jokaiselle oppilaalle opetetaan suomea peruskoulussa ja jokainen sitä varmasti oppii. Mutta mikäli vanhemmat eivät tue lapsen suomen oppimista, oppiminen jää hyvin suurella todennäköisyydellä heikoksi. Tällöin älykkäälläkin oppilaalla on vaikeuksia jatko-opinnoissa ja pahimmassa tapauksessa on sellainen tilanne, ettei opiskelu onnistu millään kielellä. Tästä syystä olisi tärkeää, että lapsi oppii edes jonkun kielen kunnolla. Tämän kielen kautta hän voi oppia myöhemmin sen suomenkin.

Vanhempien hölmöys ei ole lapsen vika, eikä sitä pidä kostaa hänelle.

Tuossa ei ole yhtään järkeä. Siis ei yhtään.

Jos lapsi ei saa kotona tarpeeksi tukea suomen kielen oppimiseen, on yhteiskunnan tehtävä tehostaa SUOMEN OPETUSTA koulussa jotta lapsi oppii suomen kielen kunnolla.

On aivan karmean typerä idea että lapsen suomen kielen oppimista HEIKENNETÄÄN järjestämällä opetus somaliaksi. Mikä on lopputulos? huonosti suomea puhuva somali joka saa jonkunnäköisen peruskoulutuksen somaliaksi ja sen jälkeen on pihalla kuin lumiukko kaikesta jatkokoulutuksesta kieliongelmien takia.

Ellet sitten ehdottanut että kaikki lukio-, amis-, AMK- ja korkeakoulututkinnotkin järjestetään somaliaksi? En usko että sentään näin kassalla olet.

Ja tuo "tämän kielen kautta hän voisi myöhemmin oppia sen suomenkin" on jo sellainen pohjanoteeraus että sinulta pitäisi viedä kaikki oikeudet osallistua lasten koulutukseen ja kasvatttamiseen, tämän pohjalta väitän että sinulla ei vaan ole kompetenssia asiaan.

Fakta on se että mitä paremmin mamut oppivat suomen kielen, sitä paremmin he integroituvat. Se että aletaan järjestään esim. somalinkielellä koulutusta koska suomea ei osata tarpeeksi hyvin on a) helvetin kallis ja b) täysin integraatiomahdollisuuksia tuhoava idea.

Naurettavaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ellet sitten ehdottanut että kaikki lukio-, amis-, AMK- ja korkeakoulututkinnotkin järjestetään somaliaksi?
Niinhän se pitää tehdä. Kaikki yhteiskunnan palvelutkin tulee jatkossa saada kolmella kielellä. Valtion virkoihin kielikokeet suomeksi, ruotsiksi ja somaliksi. Perustuslakiin muutos: Suomi on täst'edes kolmikielinen maa!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä mitä tuolla oppimisen tukemisella tarkoitat, mutta itselläni ainakin on kavereita, joilla kotona on vanhempien kanssa puhuttu pelkkää ruotsia/venäjää/englantia ja koulussa sekä kavereiden kesken sitten suomea. Ei näistä kenelläkään ole jäänyt oppiminen mitenkään heikoksi, vaan puhuvat sujuvasti sekä äidinkieltään että suomea.

Jos siis lapselle puhutaan pienestä pitäen kotona vanhempien äidinkieltä ja sitten hoitopaikassa, koulussa ja kavereiden kesken suomea, niin ei siitä mitään hankaluuksia seuraa, vaan lapsesta tulee kaksikielinen. Simple as that.

Yleensä näin. Keskustelu lähti liikkeelle siitä pitääkö somalian kieltä opettaa peruskoulussa. Minusta maahanmuuttajan oman kielen opettaminen on järkevää, koska tällöin varmistetaan se, että lapsella on ainakin yksi vahva kieli.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Sinulla on ilmeisesti tietoa ja kokemusta asiasta?

Jokaiselle oppilaalle opetetaan suomea peruskoulussa ja jokainen sitä varmasti oppii. Mutta mikäli vanhemmat eivät tue lapsen suomen oppimista, oppiminen jää hyvin suurella todennäköisyydellä heikoksi. Tällöin älykkäälläkin oppilaalla on vaikeuksia jatko-opinnoissa ja pahimmassa tapauksessa on sellainen tilanne, ettei opiskelu onnistu millään kielellä. Tästä syystä olisi tärkeää, että lapsi oppii edes jonkun kielen kunnolla. Tämän kielen kautta hän voi oppia myöhemmin sen suomenkin.

Vanhempien hölmöys ei ole lapsen vika, eikä sitä pidä kostaa hänelle.

Itsekin näin kaksikielisenä ja maailmaa nähneenä haluan ottaa kantaa väitteesi, että "Suomelle on eduksi, että somalin kieltä opetetaan peruskoulussa".

Näin alkuun, lapsi oppii suomen kielen toimimalla suomalaisessa ympärissä ja jossa kanssakäy suomalaisten kanssa: koulussa ja vapaa-ajan toiminnoissa eritoten.

Ja olen samaa mieltä että on tärkeää, että somalin kieltä opetetaan, mutta sen ei tarvitsisi tapahtua peruskoulussa (välttämättä). Esimerkiksi Kanadassa intialaiset ja kiinalaiset lapset käyvät sen varsinaisen kanadalaisen perusopetuksen jälkeen iltakoulua, missä opetettaan sitä "omaa" äidinkieltä, maan kulttuuria, uskontoa jne. Näissä perheissä on yleensä tapana pitää kotikielenä, sitä omaa äidinkieltään.

Tietenkin Kanadassa on eri "volyymit" versus Suomessa, joten ehkä Suomessa sitä voisi toteuttaa peruskoulussa "tukiopetusmaisesti" - lisäopintona pari tuntia viikossa. Tuskin kukaan kuvitteli esimerkiksi sitä, että pitäisi korvata suomenkielinen opetus somalin kielellä...

Mutta tosiaalta tässäkin asiassa pitäisi maahanmuuttajien itsensä toimia aktiivisena.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Koulussa, jossa olen töissä, on parisenkymmentä somalioppilasta. Heille opetetaan lähtökohtaisesti suomen kieltä mahdollisimman tehokkaasti. Kunhan kielitaito on sopivalla tasolla, integroidaan suunnilleen ikätasoa vastaaviin luokkiin, joissa muiden oppiaineiden opetus tapahtuu luonnollisesti suomeksi. Ei tavallisessa luokassa pärjää, ellei opi suomea.

Koulussamme on ns. kulttuuritulkki, somalialainen suomea puhuva mies avustajan vakanssilla. Hän tulkkaa, hoitelee maanlastensa juoksevia asioita (lue: selvittelee kantaväestön kanssa syntyneitä ongelmatilanteita) ja ilmeisesti myös ajoittain opettaa somalin kieltä. Mikäs siinä. Muutoin somalilapset saavat äidinkielensä opetusta kodeissaan, siellähän sitä puhutaan. Koulussa puhutaan suomea, se on ihan kuntatason virallinen linjaus ja mielestäni ihan oikein.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Yleensä näin. Keskustelu lähti liikkeelle siitä pitääkö somalian kieltä opettaa peruskoulussa. Minusta maahanmuuttajan oman kielen opettaminen on järkevää, koska tällöin varmistetaan se, että lapsella on ainakin yksi vahva kieli.

Ei, nyt puhutaan eri asiasta. Sinä väitit että on parempi että lapsi oppii somalian kunnolla jotta hän saa koulutusta. Tämä pätee vain siinä tapauksessa että lapsi saa kaiken koulutuksen somalian kielellä alusta loppuun. Muussa tapauksessa somalian kielen hyvällä osaamisella ei ole mitään hyötyä koulutuksen kannalta.

Lapsen integroitumisen kannalta ainoa vaihtoehto on opetella/opettaa suomen kieli, jos näin ei tapahdu niin millään muulla ei ole väliä, lapsi on ulkona muusta yhteiskunnasta ja jämähtää somaliankielisiin piireihin.

Somalian kieltä voi tietyissä tapauksissa opettaa lapsille vaikkapa koulun jälkeen omissa ryhmissä (tosin kunhan opettajat tulevat muualta kuin moskeijasta) mutta se ei muuta sitä faktaa että lasten on pakko oppia suomen kieli koska muuten koulutus jää saamatta.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Somalian kieltä voi tietyissä tapauksissa opettaa lapsille vaikkapa koulun jälkeen omissa ryhmissä (tosin kunhan opettajat tulevat muualta kuin moskeijasta) ...

Kenen kustantamana ja valvomana?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Lapsen integroitumisen kannalta ainoa vaihtoehto on opetella/opettaa suomen kieli, jos näin ei tapahdu niin millään muulla ei ole väliä, lapsi on ulkona muusta yhteiskunnasta ja jämähtää somaliankielisiin piireihin.

Tottakai lähtökohta on se, että pitää oppia ja osata suomenkielen. Ja lähes yhtä tärkeää olisi se, että opitaan se oma äidinkieli (esimerkiksi somali) ihan senkin vuoksi, että se mahdollistaisi senkin vaihtoehdon että tulevaisuudessa voisi muuttaa takaisin kotimaahan/auttamaan muita somalinkielisiä niin Somaliassa kuin Suomessa.

"Opetetaan kalastamaan".
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
En osaa sanoa, tämä oli vain yksi ajatus jos somalinkieltä on pakko opettaa.

Käytännössä tämä - tärkeä asia - voidaan toteuttaa vain yhteiskunnan kustantamana, ja tästähän nousisi taas iso haloo, kun tämä kustannus näkyisi "maahanmuuton kokonaiskustannuksiin" ja miten tämä on pois suomalaiselta koulunkäynniltä, sairaanhoidolta ja puolustukselta...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei, nyt puhutaan eri asiasta. Sinä väitit että on parempi että lapsi oppii somalian kunnolla jotta hän saa koulutusta. Tämä pätee vain siinä tapauksessa että lapsi saa kaiken koulutuksen somalian kielellä alusta loppuun. Muussa tapauksessa somalian kielen hyvällä osaamisella ei ole mitään hyötyä koulutuksen kannalta...

Kyse on siitä, että lapsella/ nuorella pitäisi olla joku kielin niin vahva, että se mahdollistaa opiskelun. Olen törmännyt urani aikana muutamiin tapauksiin, joissa oppilas ei ole ollut motivoitunut suomen kielen opiskeluun ja on samalla unohtanut osittain äidinkielensä. Ovat pystyneet kommunikoimaan vanhempiensa kanssa, mutta esimerkiksi kirjoittaminen ei onnistu. Syrjäytyminen on tällaisessa tilanteessa hyvin todennäköistä, koska opiskelu on erittäin vaikeaa.

Tämän tyyppisissä tilanteissa olisi järkevää opettaa vaikka sitä maahanmuuttajan äidinkieltä, jotta olisi joku kieli mikä mahdollistaisi esimerkiksi suomen kielen opiskelun myöhemmin, mikäli motivaatio löytyisi. Suomen kielen oppiminen taas mahdollistaisi opiskelun.

Enkä ole ehdottamassa somalian kielen opetusta peruskouluun, kommentoin alunperin vain jussi_j:n viestiä.
 
Viimeksi muokattu:

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Ihan vain lyhkäisesti todeten, että sanktiot, jotka Suomi voisi saada ihmisoikeussopimusten loukkaamisesta ovat pääasiassa ulkopoliittisia. Esimerkiksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuin voisi todeta Suomen rikkoneen Euroopan ihmisoikeussopimusta, mutta varsinaista seuraamuksen täytäntöönpanoa se ei pysty Suomelle pakottamaan mitenkään. Täten vaikutukset olisivat lähinnä ulkopoliittisia (muiden maiden suhtautuminen sopimusrikkojaan). Poliittiset seuraamukset olisivat taas hyvin vaikeasti ennakoitavissa, koska niihin liittyisi niin paljon se, missä foorumeissa Suomi esiintyisi sekä se, millaisia asioita juuri silloin käsiteltäisiin sekä vielä se, että millainen intressi Suomella näissä asioissa olisi. Toki myös esimerkiksi suomalaisten valitseminen tärkeisiin kansainvälisiin tehtäviin vaikeutuisi jne.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun ne ovat jo täällä?? Minusta ei ole järkevää syrjäyttää maahanmuuttajien lapsia heidän vanhempiensa asennevamman takia.

Miksi sitä vanhempien asennevammaa pitäisi ymmärtää ja näin ollen peruskoulun taholta edesauttaa lapsen syrjäytymistä? Sitähän se tarkoittaa, jos lapsi ei opi kuin somalian kielen tai jonkun muun, millä ei ole käytännön tekoa Suomessa.

Jos humanitääriset maahanmuuttajat eivät pysty sopeutumaan maan kulttuuriin edes siinä määrin, että opettelisivat maan KIELTÄ, niin paluulippu pitäisi ostaa niille välittömästi.

Tämä perustuu siihen, että joidenkin mielestä humanitäärisin syin maahan tulleilta ei saisi vaatia yhtään mitään. Ei niiltä voi vaatia suomen kielen oppimista, koska sota kotimaassa. Ei niiltä voi vaatia Suomen lakien, kulttuurin ja tapojen ymmärtämistä koska sota kotimaassa. Ei niiltä voi vaatia työllistymistä koska sota kotimaassa.

Tämähän on täysin järjetöntä, sillä jos Suomi hyvää hyvyyttään antaa vaikkapa niille somaleille mahdollisuuden tulla maahan pakoon kotimaansa oloja, niin kyllä niiltä voi ja pitää vaatia vastineeksi jotain, joka on realistisesti mahdollista heidän toteuttaa. Kuten vaikkapa suomen kielen kohtalainen oppiminen vaikkapa kolmessa vuodessa. Jotkut kansallisuudet tämän ymmärtävät ja tulevat Suomeen elämään ja olemaan ihmisiksi, eikä se tarkoita mitään nöyristelyä kuten jotkut luulevat. Jotkut kansallisuudet työllistyvät, oppivat kielen edes jotenkuten, kunnioittavat Suomen kulttuuria (luopumatta välttämättä oman kulttuurinsa harrastamisesta) eivätkä tee rikoksia sen enempää kuin kantasuomalaisetkaan, jopa vähemmän. Jotkus toiset kansallisuudet sitten taas eivät edes halua oppia suomen kieltä, vähät välittävät lainsäädännöstä ja kulttuurista ja ainoa tulo on sossun luukku ja sieltäkin yleensä huijataan niin paljon kuin kehdataan. Mutta kun sota kotimaassa, pitää ymmärtää.

Tottakai lähtökohta on se, että pitää oppia ja osata suomenkielen. Ja lähes yhtä tärkeää olisi se, että opitaan se oma äidinkieli (esimerkiksi somali) ihan senkin vuoksi, että se mahdollistaisi senkin vaihtoehdon että tulevaisuudessa voisi muuttaa takaisin kotimaahan/auttamaan muita somalinkielisiä niin Somaliassa kuin Suomessa.

Käsittääkseni jokainen lapsi oppii sen kielen, mitä vanhempi/vanhemmat hänelle kotona puhuvat. Eikö somaliperheissä kotona kommunikoida lainkaan, jos se lapsi ei osaa mitään kieltä ja somalian kielikin pitää sille peruskoulussa opettaa? Ei helvetti, mihin tämä maailma on menossa?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Esitetään vielä kerran kysymys, johon sain läjän linkkejä Tuamakselta, mutta vastausta en sieltä löytänyt; Rikkooko Suomi jotain kansainvälistä sopimusta, jos Suomi myöntää tarpeeksi paljon turvapaikkoja pakolaisille, mutta ei myönnä yhtään oleskelulupaa toissijaisen suojelun perusteilla?
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kyse on siitä, että lapsella/ nuorella pitäisi olla joku kielin niin vahva, että se mahdollistaa opiskelun.

Kyse on siitä että Suomessa opiskelu/kouluttautuminen on mahdollista vain ja ainoastaan silloin kun osaat hyvin joko suomen tai ruotsin kielen.

Se että osaat somalian kielen täydellisesti ei auta sinua opiskelemaan tai kouluttautumaan Suomessa ja se ei myöskään auta integroitumaan.

Olen törmännyt urani aikana muutamiin tapauksiin, jossa oppilas ei ole ollut motivoitunut suomen kielen opiskeluun ja on samalla unohtanut osittain äidinkielensä

Ovat pystyneet kommunikoimaan vanhempiensa kanssa, mutta esimerkiksi kirjoittaminen ei onnistu. Syrjäytyminen on tällaisessa tilanteessa hyvin todennäköistä, koska opiskelu on erittäin vaikeaa. .

Kerro minulle miten opiskelu Suomessa helpottuu jos osaa kirjoittaa arabiaa?

En vain tajua tätä logiikkaa mitä yrität tarjota. Syrjäytyminen muusta yhteiskunnasta tapahtuu lähes satavarmasti jos et opi suomea.

Tämän tyyppisissä tilanteissa olisi järkevää opettaa vaikka sitä maahanmuuttajan äidinkieltä, jotta olisi joku kieli mikä mahdollistaisi esimerkiksi suomen kielen opiskelun myöhemmin, mikäli motivaatio löytyisi.

Pää hajoaa näihin sinun juttuihin.

Opetetaan somaliaa jotta suomen kielen opiskelu helpottuu myöhemmin?

Opetellaan suomen kieltä myöhemmin jos sattuisi motivaatiota löytymään?

Suomen kielen oppiminen taas mahdollistaisi opiskelun.

Noh nyt pääsit vihdoinkin siihen asian ytimeen.

Somalilapset suomalaisiin kouluihin pyörimään suomenkielisten kanssa, tarpeeksi tukiopetusta suomen kielen osalta jotta pääsee alkuun ja sitten lapset oppivat kielen nopeasti suomenkielisiltä lapsilta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan vain lyhkäisesti todeten, että sanktiot, jotka Suomi voisi saada ihmisoikeussopimusten loukkaamisesta ovat pääasiassa ulkopoliittisia. Esimerkiksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuin voisi todeta Suomen rikkoneen Euroopan ihmisoikeussopimusta, mutta varsinaista seuraamuksen täytäntöönpanoa se ei pysty Suomelle pakottamaan mitenkään. Täten vaikutukset olisivat lähinnä ulkopoliittisia (muiden maiden suhtautuminen sopimusrikkojaan). Poliittiset seuraamukset olisivat taas hyvin vaikeasti ennakoitavissa, koska niihin liittyisi niin paljon se, missä foorumeissa Suomi esiintyisi sekä se, millaisia asioita juuri silloin käsiteltäisiin sekä vielä se, että millainen intressi Suomella näissä asioissa olisi. Toki myös esimerkiksi suomalaisten valitseminen tärkeisiin kansainvälisiin tehtäviin vaikeutuisi jne.

Esimerkiksi Vietnam, Irak ja Somalia kieltäytyvät vastaanottamasta jopa omia kansalaisiaan tietyissä tapauksissa, esim. jos tällainen ihminen yritetään vaikkapa lähettää täältä Suomesta rikoksien takia takaisin. Miten tämä on vaikuttanut näiden maiden ja Suomen välisiin suhteisiin? Miten tämä on vaikuttanut yhtään mihinkään yhtään mitenkään? Eikä tämä takoita vain Suomesta lähetettyjä ihmisiä, vaan muualtakin. Onko nämä maat asetettu tämän takia johonkin saartoon tai onko niille annettu jotain sanktioita?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Esimerkiksi Vietnam, Irak ja Somalia kieltäytyvät vastaanottamasta jopa omia kansalaisiaan tietyissä tapauksissa, esim. jos tällainen ihminen yritetään vaikkapa lähettää täältä Suomesta rikoksien takia takaisin. Miten tämä on vaikuttanut näiden maiden ja Suomen välisiin suhteisiin? Miten tämä on vaikuttanut yhtään mihinkään yhtään mitenkään? Eikä tämä takoita vain Suomesta lähetettyjä ihmisiä, vaan muualtakin. Onko nämä maat asetettu tämän takia johonkin saartoon tai onko niille annettu jotain sanktioita?

Lisäksi esimerkiksi Baltian maat ottavat käsittääkseni todella vähän, jos lainkaan humanitaarisia maahanmuuttajia. Siitä huolimatta kansainvälinen yhteisö tuntuu suhtautuvan näihin ihan normaalisti, EU:ltakin tulee kiva määrä tuloja joka vuosi.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Käsittääkseni jokainen lapsi oppii sen kielen, mitä vanhempi/vanhemmat hänelle kotona puhuvat. Eikö somaliperheissä kotona kommunikoida lainkaan, jos se lapsi ei osaa mitään kieltä ja somalian kielikin pitää sille peruskoulussa opettaa? Ei helvetti, mihin tämä maailma on menossa?

Omalta kohdaltani voin sanoa, että kotona opittu kieli riittää ehkä normaaliin päivittäiseen kanssakäymiseen/paskanjauhamiseen, mutta tottakai pitää tämän lisäksi opiskella kieltä jotta sen "oikeasti" osaa - opetetaanhan Suomessakin suomalaisille äidinkieltä...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Somalilapset suomalaisiin kouluihin pyörimään suomenkielisten kanssa, tarpeeksi tukiopetusta suomen kielen osalta jotta pääsee alkuun ja sitten lapset oppivat kielen nopeasti suomenkielisiltä lapsilta.

Totta kai lapset ovat suomenkielisten kanssa, mutta suomen kielen oppiminen ei välttämättä käy nopeasti, se riippuu täysin lapsen motivaatiosta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Totta kai lapset ovat suomenkielisten kanssa, mutta suomen kielen oppiminen ei välttämättä käy nopeasti, se riippuu täysin lapsen motivaatiosta.
Niinhän suomalaistenkin lasten oppiminen riippuu. Se motivaatio pitää osata herättää. Joidenkin kohdalla se ei onnistu, kansallisuudesta riippumatta. Jotkut vaan ei opi, piste. Silloin pitää tunnustaa tappio.

Voisi kuitenkin kuvitella, että sodan raiskaamasta maasta keskelle yltäkylläisyyttä tiputettu tenava näkee sitä motivaatiota ympärillään. Olkoonkin sitten ulkoinen motivaatio, sama se. Näihin geimeihin pääset, kun osaat kieltä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Voisi kuitenkin kuvitella, että sodan raiskaamasta maasta keskelle yltäkylläisyyttä tiputettu tenava näkee sitä motivaatiota ympärillään. Olkoonkin sitten ulkoinen motivaatio, sama se. Näihin geimeihin pääset, kun osaat kieltä.

Aikanaan eräs maahanmuuttaja oppilas kertoi minulle, miten hänen päänsä oli hajonnut suomalaisessa koulussa sen vapauden takia. Hän oli lähtöisin kulttuurissa, jossa koulussa oli koulupuvut ja opettajilla oli ehdoton auktoriteetti. Mikäli opettaja käski hyppäämään, oppilas kysyi kuinka korkealle. Suomeen saavuttuaan oppilas oli menettänyt kontrollin täysin tajuttuaan ettei opettaja lyö häntä.

Kulttuurillinen sopeutuminen voi joskus olla vaikeaa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aikanaan eräs maahanmuuttaja oppilas kertoi minulle, miten hänen päänsä oli hajonnut suomalaisessa koulussa sen vapauden takia. Hän oli lähtöisin kulttuurissa, jossa koulussa oli koulupuvut ja opettajilla oli ehdoton auktoriteetti. Mikäli opettaja käski hyppäämään, oppilas kysyi kuinka korkealle. Suomeen saavuttuaan oppilas oli menettänyt kontrollin täysin tajuttuaan ettei opettaja lyö häntä.

Tekosyitä opiskelun laiminlyöntiin tai yleiseen kiinnostamattomuuteen löytyy aina. Oikea vika on kuitenkin aina ihmisessä itsessään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tekosyitä opiskelun laiminlyöntiin tai yleiseen kiinnostamattomuuteen löytyy aina. Oikea vika on kuitenkin aina ihmisessä itsessään.

Sinun ajatusmaailman perusteella ihmisten kaikki ongelmat ovat tekosyitä, vika on aina ihmisessä. Masennuslääkkeet voidaankin poistaa tämän ajatusmallin perusteella. Kirjoita tämä elämää suurempi elämänohje mielenterveysketjuun, siellä kaivataan hyviä neuvoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös