Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 130 711
  • 24 186

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Tuttavani työskentelee ala-asteella, jossa islamin opetukseen jouduttiin muutama vuosi takaperin palkkaamaan kaksi opettajaa. Tämä siksi, että ensimmäisen opettajan mikälie hierarkinen asema heikäläisten arvoasteikossa oli niin matalalla, ettei häntä suvaittu opettamassa tiettyjen mukuloiden keskuudessa. Näin ollen nämä muutamat ylemmän luokan muslimipennut saivat omaan kastiinsa sopivan opettajan ja loppuporukka tyytyi sitten tähän "alempiarvoiseen" opettajaan.

Tämä on niin sairasta, mutta hovioikeuden mukaan tähän ei saa ottaa kovin vahvasti enää kantaa. Ei enää oikein tiedä mitä uskaltaa sanoa.

Vielä sairaampi uutinen, mutta näistäkään ei saa puhua paljon, koska leimataan rasistiksi sekä vihapuheeksi. Vaalikoneissa kysellään, oletteko huolestuneita äärioikeiston noususta, joka on siis sitä, että jotkut ovat arvostelleet ulkomaalaisia ja muslimeita sekä varsinkin Suomen paapomista heidän suhteen. Btw. Todellinen äärioikeistolainen inhoaa ensisijaisesti Juutalaisia, mutta tämä on kyllä hyväksyttävää kun ulkoministerimmekin sitä harrastaa.

Ja nyt siis linkki siihen uutiseen Iltalehdessä, jossa Ghanalainen sai alenevan rangaistuksen hovissa vedoten mielenkiintoisiin yksityiskohtiin: Kehui koiria ja pakotti seksiin - raiskaustuomio lieveni hovissa | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tietämättä asiasta mitään, muutama kysymys:

Oliko alkuperäinen islamin opettaja muslimi vai joku koulun opettaja, joka hoiti opetusta?
Käsittääkseni pätevistä islamin opettajista on pula Suomessa.

Onko islamin opetus peruskoulussa tunnustuksellista?

Minun käsittääkseni kaikkien muiden uskontokuntien, paitsi ev.lut, opetus on opetussuunnitelman mukaan tunnustuksellista. Mikäli asia on näin, opettaja on tehnyt virheen.

Palkattiinko opettaja vai avustaja?

Hesarissa puhuttiin avustajasta.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Samaan aikaan joku Niilo-Juhani tarvitsisi erityisopetusta ihan pedagogin perustein, mutta kun ei ole rahaa, niin pärjäilkööön siellä 70-hengen yhteisluokissa ihan ominensa.

Ja lisätään tuohon vaikka Kukka-Camilla, joka syö lääkekuuria hengitysoireihinsa loppuelämänsä, kun ei ole varaa korjata koulun homevaurioita.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Eiköhän suljeta terveyskeskukset kokonaan, että saadaan peruskouluihin säästyneillä rahoilla rukoustornit. Varmasti löydämme kyllä jonkin ratifioidun YK-pykälän, jolla tämä runnotaan läpi eduskunnassa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Olenko minä ainoa, jonka mielestä naisen toiminta vaikuttaa melko oudolta ennen tulemistaan raiskatuksi ja raiskatuksi tulemisen jälkeen?

Se vaikuttaa täysin juurikin tavallisen sinisilmäisen suomalaisen naisen toiminnalta.

Linkki IL:n videoon sekä Turkissa tapahtuviin vastaaviin juttuihin, ilmeisesti siellä on sentään "sananvapaus" sallitumpaa kun nykyään Suomessa tietyissä asioissa: IL-TV | Iltalehti.fi
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....

Palkattiinko opettaja vai avustaja?

Hesarissa puhuttiin avustajasta.

Suvaitsevuutta taas sieltä vasemmalta. Oleellistahan tässä kysymyksessä tietenkin on tuon ylimääräisen henkilökunnan palkkaaminen ja ylimääräisten kustannusten aiheuttaminen pienentämällä ryhmäkokoa.

Minä haluan myös minun lapsille pienemmät ryhmäkoot, vaikka siksi, että niitä opettavat jotkut uskovaiset kristityt ja minulla sentään on perustuslain takaama uskonnonvapaus ja en halua vääräuskoisia opettamaan lapsiani. Onko vaatimukseni ylimitoitettu ja jos on, niin miten se eroaa tampereen tapahtumista?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Bismillahir rahmanir-rahiim,

Täällä esitetään olettamuksien tai kuulopuheiden pohjalta ihan outoja. Tai mahdollisesti virheellisten johtopäätösten takia. En esimerkiksi oikein ymmärrä Delterin opettajatuttavan kertomusta siitä että islamin opettajan hierarkinen asema olisi ollut liian matala yläluokkaisille oppilaille. Islamiin ei kuulu kastilaitos sen paremmin kuin tuon tyyppinen luokkajako, sen enempää käytännössä kuin teoriassa.

Esitän nyt itsekin olettamuksen, mutta epäilen ettei Delterin opettajatutun tarinassa Opettaja 1 ollut syystä tai toisesta pätevä islaminopettaja. Kuulostaa todella vieraalta ettei opettaja olisi edustanut riittävä hienoa sukua tms. Jos jonkun muslimioppilaan vanhempi on esittänyt tällaisen perustelun, niin silloin kyseessä on yhtä kehno argumentti kuin jos minä vaatisin ettei minun lastani pidä punavihreän tai perussuomalaisen opettaman.

Toki olisi parasta että peruskoulun opettajina toimisi vain 30-lukuisia kirkasotsaisia porvareita, jos saa esittää hurskaan toivomuksen, mutta olkoon se toinen tarina...
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Suvaitsevuutta taas sieltä vasemmalta. Oleellistahan tässä kysymyksessä tietenkin on tuon ylimääräisen henkilökunnan palkkaaminen ja ylimääräisten kustannusten aiheuttaminen pienentämällä ryhmäkokoa.

Minä haluan myös minun lapsille pienemmät ryhmäkoot, vaikka siksi, että niitä opettavat jotkut uskovaiset kristityt ja minulla sentään on perustuslain takaama uskonnonvapaus ja en halua vääräuskoisia opettamaan lapsiani. Onko vaatimukseni ylimitoitettu ja jos on, niin miten se eroaa tampereen tapahtumista?

Juuri näin ja todellakin pitää ottaa selvää tästä ylimääräisestä opettajasta, että onko hän todellinen Kristitty juuri sinun lapsiasi opettamaan oikein Raamatun sanaa, mieluiten mies. :) Ihan järjetöntä!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suvaitsevuutta taas sieltä vasemmalta. Oleellistahan tässä kysymyksessä tietenkin on tuon ylimääräisen henkilökunnan palkkaaminen ja ylimääräisten kustannusten aiheuttaminen pienentämällä ryhmäkokoa.

Minä haluan myös minun lapsille pienemmät ryhmäkoot, vaikka siksi, että niitä opettavat jotkut uskovaiset kristityt ja minulla sentään on perustuslain takaama uskonnonvapaus ja en halua vääräuskoisia opettamaan lapsiani. Onko vaatimukseni ylimitoitettu ja jos on, niin miten se eroaa tampereen tapahtumista?

Tämän tyylisiä vaatimuksia kuulee vanhemmilta jatkuvasti koulumaailmassa. Onko joku vaatimus ylimitoitettu tai ei, käsitellään tapauskohtaisesti. Esimerkki vaatimuksellasi ei perusteita, koska opettajan maailmankatsomuksella ei ole lain mukaan merkitystä opettajia valittaessa.

Tampereen tapaukseen on vaikea ottaa kantaa, koska en tunne taustoja.

Ja nyt olen vasemmalta, kun muutama päivä sitten olin "rautajärveläinen"...
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Itse aion vaatia omille lapsilleni valtion rahoilla seuraavat opettajat kun kerta se on sallittua Muslimeille- ja muille ulkomaalaisillekin:

Matematiikka: Olavi Nevanlinna.
Uskonto: Kristitty Pastori, mutta ei luterilainen, -ortodoksi tai -katolilainen.
Taloustieteet: Warren Buffet
Englanti: Tykkään enemmän jenkkienglannista, eli ei Englannin-englantia, myös vaihteluna välillä jotain vaikeampaa Irlannin-englantia.
Liikunta: Riippuen lajista, mutta jääkiekossa Mikael Granlund tai Teemu Selänne, Uinnissa Hanna-Maria Seppälä, Hiihdossa Bjørn Dæhlie sekä tulkki, Salibandyssä vaikka Lassi Vänttinen, Pesäpallossa Roope Korhonen, Koripallossa Hanno Möttölä tässä näin alkuun, varaan oikeuden myös haluta joitain muita huippuja opettamaan erilajeja.

Nämä siis pitää saada minun lasteni opettajiksi, muuten minun lapseni saattavat mennä väärille poluille. Jos mahdollista, niin ei Vihreiden eikä Vasemmistolaispuolueen kannattajia tai jos ovat, niin eivät saa tuoda omaa kantaansa missään esiin.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Bismillahir rahmanir-rahiim,

Täällä esitetään olettamuksien tai kuulopuheiden pohjalta ihan outoja. Tai mahdollisesti virheellisten johtopäätösten takia. En esimerkiksi oikein ymmärrä Delterin opettajatuttavan kertomusta siitä että islamin opettajan hierarkinen asema olisi ollut liian matala yläluokkaisille oppilaille. Islamiin ei kuulu kastilaitos sen paremmin kuin tuon tyyppinen luokkajako, sen enempää käytännössä kuin teoriassa.

Esitän nyt itsekin olettamuksen, mutta epäilen ettei Delterin opettajatutun tarinassa Opettaja 1 ollut syystä tai toisesta pätevä islaminopettaja. Kuulostaa todella vieraalta ettei opettaja olisi edustanut riittävä hienoa sukua tms. Jos jonkun muslimioppilaan vanhempi on esittänyt tällaisen perustelun, niin silloin kyseessä on yhtä kehno argumentti kuin jos minä vaatisin ettei minun lastani pidä punavihreän tai perussuomalaisen opettaman.
Hyviä pointteja, ja uumoilinkin, että joku tuohon kastivertaukseeni puuttuu. Tiedän kyllä että islamiin tuollainen luokkajako ei niin vahvasti kuulu, verraten vaikka hindulaisiin, mutta jostain vastaavasta hierarkia-asemasta debatissa oli kyse. Mahtuuhan islamin uskoon vaikka millaista erilaista maailmankatsomusta, esimerkkinä nyt vaikka shia/sunna-suuntaukset. Yritän tarkastaa asian jahka tuttavani taas näen, niin saadaan mahdolliset väärinkäsitykset oikaistua.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Juuri näin ja todellakin pitää ottaa selvää tästä ylimääräisestä opettajasta, että onko hän todellinen Kristitty juuri sinun lapsiasi opettamaan oikein Raamatun sanaa, mieluiten mies. :) Ihan järjetöntä!
Se on heikäläisille aika olennainen asia että muslimeille islamin perusteita opettaa muslimi. Mielestäni tämä on vielä aika kohtuullinen odotus, sikäli kun (mitään) uskontoa kouluissa nyt opetetaan.

Siitä voi tietysti aina keskustella kuinka uskonnon opetus tulisi yleensä organisoida ja kustantaa. Itse olen sitä mieltä että tunnustuksellista uskonnonopetusta ei pitäisi olla kouluissa lainkaan, ja tunnustuksetontakin vain oikeasti tunnustuksettomassa kontekstissa.

Olen kuitenkin ymmärtänyt että tavallisesti suomalaisissa mulimipiireissä ei olla opettajien suhteen ihan äärettömän kranttuja, kun sellainen ei ole kovin realistista. Otetaan joten kuten riman yli menevä opettaja kun sellainen vaan löytyy. Suomessa toimivat imaamitkin ovat kv. mittakaavassa käsitttääkseni aika kevyen sarjan imaameja opillisilta ansioiltaan, mutta niillä mennään mitä on.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Hyviä pointteja, ja uumoilinkin, että joku tuohon kastivertaukseeni puuttuu. Tiedän kyllä että islamiin tuollainen luokkajako ei niin vahvasti kuulu, verraten vaikka hindulaisiin, mutta jostain vastaavasta hierarkia-asemasta debatissa oli kyse. Mahtuuhan islamin uskoon vaikka millaista erilaista maailmankatsomusta, esimerkkinä nyt vaikka shia/sunna-suuntaukset. Yritän tarkastaa asian jahka tuttavani taas näen, niin saadaan mahdolliset väärinkäsitykset oikaistua.
Sellainen voisi tietysti olla mahdollista, että opettajaksi tarjolla ollut henkilö edustaa jotain niin poikkeavaa linjaa. Silloin se on kai voinut herättää vastustusta. Islaminopetuksen lähtökohtainen tunnustuksellisuuden luonne huomioiden, tilanne saattaisi tuolloin olla hieman vastaava jos perusluterilaisen seurakunnan rippikoulupappina hääräisi tiukan linjan lestapappi tai marginaalilahkon jenkkiläinen saarnaaja. Jos islamilaisille lapsille omaa uskontoa opettamaan tarjottu henkilö on paremminkin suufilainen - vaikkakin näennäisesti muslimi - niin voi hyvin olla etteivät vanhemmat oikein sulata tuollaista tarjokasta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Olen kuitenkin ymmärtänyt että tavallisesti suomalaisissa mulimipiireissä ei olla opettajien suhteen ihan äärettömän kranttuja, kun sellainen ei ole kovin realistista.....

Aika realistista se tuntuu olevan tampereella, kustannuksista välittämättä.

Onko tosiaan niin, että kristinuskon opetus on ns. tunnuksetonta, mutta muita uskontoja opetetaan "totena".

Eli luterilaiselle lapselle sanotaan, "raamatun mukaan jeesus teki sitä ja tätä, mutta uskokoon ken tahtoo" mutta muslimeille sanotaan "koraani on pyhä kirja ja sen mukaan mennään"?

Voiko joku selventää miten laki ja käytäntö asiassa menee?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Se on heikäläisille aika olennainen asia että muslimeille islamin perusteita opettaa muslimi. Mielestäni tämä on vielä aika kohtuullinen odotus, sikäli kun (mitään) uskontoa kouluissa nyt opetetaan.

On se Kristityillekin oleellista ihan yhtälailla. Uskonnon opetuksessahan käydään asioita läpi vain pääpiirteittäin tietysti riippuen opettajasta ja opettajana saa olla vaikka ateisti, miksi ei myös Muslimiopetuksessa?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eli luterilaiselle lapselle sanotaan, "raamatun mukaan jeesus teki sitä ja tätä, mutta uskokoon ken tahtoo" mutta muslimeille sanotaan "koraani on pyhä kirja ja sen mukaan mennään"?
Tosissaan islaminuskoa tunnustavat ottavat islamin sellaisena kuin se on ja Koraanin sellaisena kuin se kirjoitetaan, mitään siihen lisäämättä tai pois ottamatta. Tämä sisältyy Shahadan ajatukseen eli islamilaiseen uskontunnustukseen lä ilaaha illalaah Muhammad rasuuluallah. Paketti otetaan sellaisena kuin se annetaan ja sillä alhamdulillah. Onhan noita maallistuneitakin muslimeja vaikka kuinka, mutta uskonnon opetuksen äärellä kaiketi kohdataan jonkinlaisia opillisia vaatimuksia hieman hartaampien piirien puolelta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On se Kristityillekin oleellista ihan yhtälailla. Uskonnon opetuksessahan käydään asioita läpi vain pääpiirteittäin tietysti riippuen opettajasta ja opettajana saa olla vaikka ateisti, miksi ei myös Muslimiopetuksessa?
Ei kelpaa muslimeille, tai kelpaa ainakin huomattavasti rajoittuneemmin kuin kristityille. Uskontokin on tietysti eri.

Tämänkin vuoksi olisi hyvä, että peruskoulussa tarjottava uskonnon opetus olisi tunnustuksetonta ja kaikille samaa. One size fits all. Ei mitään erillisiä elämänkatsomuspelleilyjä, sama yleissivistävä tunnustukseton setti vaan kaikille. Tunnustuksellista omaa uskontoa voi sitten käydä opiskelemassa vaikka luterilaisessa seurakunnassa tai moskeijan opintopiirissä. Suomessa on vaan pitkä historia sille, että uskontoa on jankattu virsikirja kourassa ja nuttura kireällä aika monta sukupolvea. Uskonnonopetukselle on muodostunut tietynlainen sillanpääasema peruskouluihin, ja nimen omaan kristilliselle opetukselle.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ei kelpaa muslimeille, tai kelpaa ainakin huomattavasti rajoittuneemmin kuin kristityille. Uskontokin on tietysti eri.

Olen todellakin erimieltä. Tunnen niin paljon tunnustavia Kristittyjä, myös sellaisia, jotka ovat vielä koulussa ja tai aikuisia, jotka ovat ihan omasta harkinnastaan tulleet uskoon, ilman, että lähipiirissä kukaan olisi Kristitty. Sitten he ovat ihmeissään kun opettaja uskonnontunnilla kertoo asioita Jeesuksesta ja Raamatusta, mutta sen jälkeen sanoo tyyliin "evoluutio on ainoa todellisuus, uskonnot ovat ihan hyviä, mutta alkuräjähdyksestä maapallo on syntynyt". Se ei ole kuitenkaan näiden Kristittyjen uskoa vähentänyt, mutta kyllä heitä harmittaa ja ihmetyttää se, että uskonnon tunnilla opetetaan tällaista. Itse olen myöhemmällä iällä tullut uskoon vaikka minullakaan ei ole yhtään läheistä, joka olisi Kristitty - tosin tapakristittyjä on, jotka kuuluvat luterilaiseen kirkkoon.

Tämänkin vuoksi olisi hyvä, että peruskoulussa tarjottava uskonnon opetus olisi tunnustuksetonta ja kaikille samaa. One size fits all.

Tästä voidaan olla montaa mieltä ja en välttämättä ole sitä vastaan, mutta tällainen keskustelu kuuluu ehkä paremmin "Uskotko Jumalaan-ketjuun". Vastaan olen kuitenkin sitä, että näille Muslimeille hommataan "oikeita" opettajia, eli heidän "pastoreitaan" vaan siksi, että he ovat "oikeita" opettajia ja vieläpä kaksinkappalein!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika realistista se tuntuu olevan tampereella, kustannuksista välittämättä.

Onko tosiaan niin, että kristinuskon opetus on ns. tunnuksetonta, mutta muita uskontoja opetetaan "totena".

Eli luterilaiselle lapselle sanotaan, "raamatun mukaan jeesus teki sitä ja tätä, mutta uskokoon ken tahtoo" mutta muslimeille sanotaan "koraani on pyhä kirja ja sen mukaan mennään"?

Voiko joku selventää miten laki ja käytäntö asiassa menee?

Kysyin koulumme uskonnonopettajalta tästä tunnustuksellisuudesta ja hän oli sitä mieltä, että muista uskontoja opetetaan tunnustuksellisesti. Opetussuunnitelmista en löytänyt mainintaa tästä.

Palkattavasta avustajasta/ opettajasta ja hänen kuluistaan sen verran, että uskontoa on yksi viikkotunti vuodessa. Ja nyt oli kyse yhden opettajan ryhmästä/ ryhmistä, joten en usko, että tällä palkatulla on kovinkaan monta työtuntia viikossa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itse aion vaatia omille lapsilleni valtion rahoilla seuraavat opettajat kun kerta se on sallittua Muslimeille- ja muille ulkomaalaisillekin:

....

Taloustieteet: Warren Buffet
Ei varmasti mene läpi, siinäkään tilanteessa jossa Buffetilla olisi haluja kansankynttilän hommiin. Työntekijäpuolen järjestöjyrät ja muutkaan viskaalit eivät ikinä hyväksy 80 vuotta täyttäneen henkilön palkkaamista edes osa-aikaiseen työsuhteeseen.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ei varmasti mene läpi, siinäkään tilanteessa jossa Buffetilla olisi haluja kansankynttilän hommiin. Työntekijäpuolen järjestöjyrät ja muutkaan viskaalit eivät ikinä hyväksy 80 vuotta täyttäneen henkilön palkkaamista edes osa-aikaiseen työsuhteeseen.

Totta, ellei ole Muslimiuskonnon opettaja. No täytyy keksiä joku nuorempi? :)
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen todellakin erimieltä. Tunnen niin paljon tunnustavia Kristittyjä, myös sellaisia, jotka ovat vielä koulussa ja tai aikuisia, jotka ovat ihan omasta harkinnastaan tulleet uskoon, ilman, että lähipiirissä kukaan olisi Kristitty. Sitten he ovat ihmeissään kun opettaja uskonnontunnilla kertoo asioita Jeesuksesta ja Raamatusta, mutta sen jälkeen sanoo tyyliin "evoluutio on ainoa todellisuus, uskonnot ovat ihan hyviä, mutta alkuräjähdyksestä maapallo on syntynyt". Se ei ole kuitenkaan näiden Kristittyjen uskoa vähentänyt, mutta kyllä heitä harmittaa ja ihmetyttää se, että uskonnon tunnilla opetetaan tällaista. Itse olen myöhemmällä iällä tullut uskoon vaikka minullakaan ei ole yhtään läheistä, joka olisi Kristitty - tosin tapakristittyjä on, jotka kuuluvat luterilaiseen kirkkoon.
Sinun tai minun erimielisyys ei ole tässä asiassa olennaista. Muslimien uskonnonopetuksen organisoiminen kristillisen uskonnonopetuksen pohjalta omaksuttujen kehysten tai olettamusten pohjalta ei toimi, koska uskonnosta lähtöisin olevat vaatimukset ja odotukset opetusta kohtaan noudattavat jossain määrin eri kriteeristöä.

Moninaisilla evidensseillä todistettuja tieteellisiä havaintoja so. tosiasioita ei tule sekoittaa uskonnollisiin maailmansyntyselityksiin so. harhakäsityksiin, etenkään silloin kun kyse on faktan kyseenalaistamisesta fiktiolla. Tätä luuppia voidaan jatkaa uskonto- tai evoluutioketjussa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Palkattavasta avustajasta/ opettajasta ja hänen kuluistaan sen verran, että uskontoa on yksi viikkotunti vuodessa. Ja nyt oli kyse yhden opettajan ryhmästä/ ryhmistä, joten en usko, että tällä palkatulla on kovinkaan monta työtuntia viikossa.

Miksi kaivat koko ajan näitä turhia "liventäviä" asianhaaroja asiaan, mikä on 100% periaatteellinen. Onko suomalaisilla ateistien ja/tai kristittyjen lapsilla käytössään opetukseen samat resurssit kuin muslimeilla.

Vastaus on ilmiselvästi, että ei ole. Määrällä ei ole väliä tässä yhteydessä, sillä jostain se kaikki alkaa. Mitähän seuraavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös