Lueskelin tiede.fi -foorumilla erästä viestiketjua, joka oli alunperin alkanut Georgian presidentti Saakashvilin venäläisiin kohdentuneista halventavista kommenteista.
Ketjun alkuperäinen aihe on jo vaipunut unholaan, mutta parin viime päivän aikana ketju on ollut liekeissä lähinnä yhden kirjoittajan ansiosta. Tämä kirjoittaja on hieman hoonolla soomella kirjoittava, suomalaisen miehen kanssa naimisissa oleva venäläisnainen. Lapset ovat kuulemma jo aikuisia, joten ikääkin on. Taistelussaan suomalaista russofobiaa vastaan nainen on valinnut strategiakseen Suomen ja suomalaisten loppumattoman solvaamisen. Jotkut nimimerkit tuolla ovat alkaneet antaa hänelle takaisin samalla mitalla, ja siitähän se kilpalaulanta sitten on saatu käyntiin. Aivan turhaahan semmoinen nettiryssittely on, mutta eukko on kyllä myös kerjännyt siinä määrin verta nenästään, että ei kyllä sääliksikään käy. Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että täti ihan luontevasti haukkuu ketjun suomalaisia tsuhnanatseiksi heti sen perään, kun on itse kertonut Venäjän kaikkien ongelmien johtuvan juutalaisista.
Mutta joo, oli minulla ihan pointtikin tänne kirjoittamiseen. Mainitun naisen asenteessa toistuu eräs sellainen piirre, jota en ole koskaan voinut ymmärtää (joissain) siirtolaisissa. Riippumatta siitä mistä ovat lähtöisin ja missä asuvat nyt.
Kuvaamassani tapauksessa siis Suomessa asuva ihminen kirjoittaa keskustelufoorumille kymmenittäin viestejä, joiden pääasiallinen sisältö on yhtäältä todistaa Suomen ja suomalaisuuden loputon ankeus, ja toisaalta ylistää Venäjän kauneutta ja sivistyneisyyttä. Eikö tällöin ole ihan loogista esittää kysymys, etkö muuttaisi mieluummin Venäjälle? Enkä suinkaan tarkoita mitään "painu ryssä vittuun täältä" -mentaliteettia, vaan ihan tämän ihmisen oman elämänlaadun kannalta. Jos viha ja katkeruus omaa elinympäristöä, sen kulttuuria ja ihmisiä kohtaan on sillä tasolla kuin tällä naisella tuntuisi olevan, niin miksi hän valitsee asuvansa siinä ankeassa Tsuhnalassa? Eikö hän ihan oikeasti olisi onnellisempi Venäjällä? No hänen kohdallaan tietysti avioliitto suomalaisen kanssa on yksi tekijä, mutta sen hän on itse valinnut, se ei ole suomalaisten vika. Paitsi sen yhden.
Minä asuin vuoden Yhdysvalloissa. En viihtynyt siellä, joten muutin pois. Nyt asun Virossa. Täällä on ihan mukava olla. Jossain vaiheessa varmaankin asun taas Suomessa. Ehkä jossain muussakin maassa. Jos en viihdy, muutan pois. Minulle on täysin luonnollista ajatella, että maat ja kulttuurit ovat keskenään erilaisia, eikä niiden tehtävä ole miellyttää minua. Ei minulle USA:ssa tullut mieleenkään, että USA:n pitäisi muuttua minun takiani. Minä vain tein sen johtopäätöksen että olen jossain muualla onnellisempi, ja keräsin kimpsuni. Eikä siitä mitään kaunaa jäänyt. No hard feelings.