Monellako yrityksellä ajokortti?

  • 44 902
  • 156

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Juuri C-inssistä tulleena ja vieläkin jännityksestä täristen tätä kirjoitan. Läpihän se meni ekalla, kuten aikaisempikin kortti, myös kirjalliset menivät läpi ekalla.
Reitti oli tuttuakin tutumpi ja siitä ei ollut kuin haittaa. Peruuttamaankin joutui, onneksi siinä oli tilaa reilusti. Kuulema kaksi kuorma-autoa mahtuu siihen (minä sain just yhden).
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
ekalla menny kaikki tähän asti...

Mopo- ja traktorikortin kirjalliset meni ekalla kertaa läpi, virheitten määrää en muista.

Pari viikkoa sitten oli vuorossa B-kirjalliset ja inssi. Kirjallisissa virheitä 0+4, inssissä ei pahoja mokia. Kerran olin kyllä jo varma että se siitä inssistä. Muuten erittäin hiljaisen paikkakunnan keskustassa, jossa inssini ajoin, ilmestyi eteeni ajoradalle pyöräilijä joka hoippuen, vaappuen ja mutkitellen ajoi mäkeä ylös. Keskellä kaistaani. Vastaan tuli autoja ja kyllä siinä hetken aikaa mietein että mitäs nyt pitäisi tehdä. Olen lähes varma että inssi oli tilannut kyseisen tyypin hortoilemaan keskustaan sabotoimaan ajokortin saantiani=) Varsinkin kun insinööri kuuluu sarjaan "tunnettu siitä että opetusluvalla ajaneet eivät saa korttia ensimmäisellä kertaa" Ajon jälkeen insinööri jopa kehui toimintaani em. tilanteessa. Taskuperuutus ja mäkilähtö onnistuivat loistavasti.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
B-kortin kirjalliset menivät läpi selvästi, mutta inssi meni rimaa hipoen läpi, yksi virhe enemmän ja olisin päässyt uusimaan tämän. Kaksi viikkoa myöhemmin oli sitten vuorossa C-kortin kirjalliset ja ne menivät taas kirkkaasti läpi ja tällä kertaa inssikin meni selvemmin läpi, ei virheettömästi, mutta selvästi kuitenkin.
 

Bigreds.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ei lajil' väliä
Ekallahan nuo menivät kummatkin, kirjallinen ja inssi.
Kirjallisessa tais olla 1 kuva ja 2 kysymystä väärin, ja inssissä ei virhettäkään.
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Aikaa kortin saamisesta lähes kymmenen vuotta. Ekalla yrityksellä se kouraan lyötiin, vaikka hieman paskemmalla tuurilla ois voinu mennä seuraavaan kertaan. Kirjallisissa ei olis kärsiny enää yhtä enempää olla väärin ja inssissä ukko painoi jo kerran jarrua, mutta sain kuitenkin vedettyä pointsit himaan. Sattui niin mukavasti, että inssipäivänä satoi syksyn ensimmäiset lumet maahan ja eräässä risteyksessä se alkoi siinä vieressä täriseen ja painoi jarrun lähes pohjaan (itse noin 40 sadasosaa hänen jälkeensä). Eipä siinä onneksi sen isompia aiheesta keskusteltu, kun selittelin tilannetta - autossa oli kesärenkaat, vaikka maa oli ihan lumen peitossa.
 

Svitek

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK juniorijääkiekko
Kolme kertaa olen ollut kirjallisissa ja kolme kertaa inssissä. Kaikki on menneet kerralla läpi. Kirjallisissa ei ollut ekalla kerralla yhtään virhettä. Kaksi jälkimmäistä olen suorittanut tämän uuden systeemin aikana ja molemmilla kerroilla pisteet on olleet 49/50. Kunhan lumet sulaa, niin pitäisi mennä suorittamaan neljännet. Saa nähdä pysyykö puhdas saldo.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Kylläpä se kortti tuli ihan eka yrittämällä, ajoneuvoluokkana B. Ensi kesänä olen harkinnut käyväni suorittamassa A-kortin, pääsisi isäukon kaksipyöräistä lainaamaan. Ahistaahan kun vanhalla ukolla on sellainen lelu, lainaanhan se on saatava.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: ekalla menny kaikki tähän asti...

Viestin lähetti Pataprinsessa
Taskuperuutus ja mäkilähtö onnistuivat loistavasti.

Luojan kiitos ettei minun tarvinnut taskuparkita inssissä, hylkäyshän siitä olisi tullut. En nimittäin vieläkään osaa taskuperuuttaa ellei joku toinen neuvo tyyliin käännä oikealle, vasemmalle, peruuta, pysähdy...Ja kortti on ollut aikas monta vuotta.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kirjallinen meni ensimmäisellä läpi (0+5) ja inssi tokalla. Ensimmäisessä inssissä aurinko paistoi todella kirkkaasti päin silmiä ja märkä tienpinta vielä heijasti valoa silmiin, joten en saanut selvää ryhmittäytymismerkistä ja ryhmityin väärin. Tietenkin, jos en olisi hermoillut, niin olisin voinut ajaa tarpeeksi hiljaa merkkien kohdalle nähdäkseni veikkaamisen sijaan. Mutta seliseli.. Toinen inssi menikin sitten onneksi puhtaasti läpi.

Btw, mietin, että mistähän johtuu, että hirveän monella pomppaa ensimmäinen inssi, mutta todella harvalla toinen. Tiedän monia monia tyyppejä joilla on inssi mennyt tokalla läpi, mutta vain yhden, jolla on mennyt kolmannella kerralla. Eikö kaiken järjen mukaan pomppuja pitäisi sattua enemmän myös toisessakin inssissä vai päästävätkö he helpommin toista kertaa yrittävät läpi?
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Re: Re: ekalla menny kaikki tähän asti...

Viestin lähetti Gellner
Luojan kiitos ettei minun tarvinnut taskuparkita inssissä, hylkäyshän siitä olisi tullut. En nimittäin vieläkään osaa taskuperuuttaa ellei joku toinen neuvo tyyliin käännä oikealle, vasemmalle, peruuta, pysähdy...Ja kortti on ollut aikas monta vuotta.

Minäkään en osaa taskuperuuttaa ja pyrin aina välttämään moista, mutta jostakin syystä onnistuin ilmeisesti tuurilla tekemään sen oikein toisessa inssissäni. Kyllä sydän pomppasi siinä, kun inssi sanoi, että "noniin ja otetaanpa tuohon väliin taskuperuutus". Ajattelin, että "eikai tämä taas pomppaa?!".
 

Filosofem

Jäsen
Henkilöautoinssin vedin aikoinaan hirveässä flunssassa ja 38 asteen kuumeessa. Eipä silloin edes jännittämään ehtinyt, kun oli valmiiksi paska olo. Ennen mäkilähtöä tosin pidin pienen tauon, jotta saisi kaivettua takapenkin laukusta nenäliinan ja niistettyä kunnolla, heh. Ajo meni kuitenkin ihan hyvin. Kuortsikkainssissä jouduin peruuttamaan hyvin kapeaan ja kieroon hiekkaylämäkeen, mutta tämä oli lopulta helppo suoritus, kun oli B-kortilla jo jonkin aikaa ajellut. Kuorma-auton kanssa tämä kuitenkin kuulosti aluksi todella haastavalta, mutta kuten sanoin, se oli yllättävän helppoa. Taskuparkkia ei tullut, ruutuun tosin jouduin B-inssissä ajamaan. Mäkilähdöt molemmissa. Kirjalliset menivät ensimmäisillä kerroilla läpi. Ohjeena sen verran, ettei kannata hirveästi jännittää tai olla mitenkään ylivarovainen. Ajat niin kuin normaalistikin ajaisit, ole vain tarkkana.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Menihän nuo a sekä b kirjalliset/inssit ekalla läpi molemmat, ei varmaankaan kovin puhtaasti. Mitään hirmu tarkkaa muistikuvaa ei ole. Toi taskuunperuutus on ilmeisesti aika monelle iso peikko. No olisi kyllä ollut minullekin jos olisi inssissä pitänyt tehdä. Jotain hyötyä on näköjään ollut duunin puolesta karkeasti kymmenistä tuhansista kilometreistä ajettua kaupunkirallia. Enpä mene sanomaan, että olisin hyvä kuski, mutta nuoresta iästä huolimatta täytyy olla tyytyväinen, että harjoitusta on saanut ainakin riittävästi.
 

vza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia!
Jees, ekallahan kaikki meni läpi. Turhaa lisämaksua olisi tullut.
Vedin kaikki kerralla, ABC. joskus 10v. sitten..
 

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
ekallahan nuo menivät... BC siis.


Kuorma-auton kans kyl vähän pelleilin jotain omia juttuja, ku oli tullu vähän valvottua ehtoolla ja sitten aamulla 8aikaan inssi..
Mutta silmät puoliummessa, haukotellen, tuokin onnistui.


edit. en tiä sitten tästä loimaan asteikosta muutenkaan, kaveri tuli laivalta yömyöhään, jatkoi ottamista vielä johkiin aamukuuteen... ja ilmeisesti yheksältä inssiin. Ja siis läpi meni, ainoo huomautus oli se kun autokoulun opettaja sano huomaavansa vanhahkon viinan tuoksun :P
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Inssi-ajo-Miten meni?

Itselläni oli tuossa tiistai aamuna inssi. Oli ensi lumi päättänyt kunnioittaa tärkeää päivääni sankalla lumisateella, joka jaksoi vain naurattaa, eipä tarvinnut ainakaan jännittää kun kyrsi keli niin paljon!
Olin kuullut juttua oiken v***umaisesta inssi valvojasta vai mikä on oikea nimike ja sama herra sieltä viereeni istahti. Siitä sitten lähdimme matkaan ja kaikki menikin lähes putkeen. Taskun tein sankassa loskan ja lumen nietoksessa peruuttaen suht jyrkkään ylämäkeen ja heti ensimmäisellä täydellisesti (tosin en kertaakaan uusinut taskua tuntuienkaan aikana) ja olin itseeni ainakin tehnyt vaikutuksen. Kun sitten olimme lopulta tulossa takaisin katsastuskonttorille, jonne ajokoe päättyy, huomasin sivusilmällä äijän jo kirjoittavan ajo-oikeus lappua. No eipä tässä mitään ajattelin mutta annas kun tultiin pihaan: Äijä haukkui maan rakoon kaiken mahdollisen ja antoi kortin hampaat irvessä ja sen jälkeen vielä meni kertomaan ajo-opettajalleni kaikkien läsnäolijoiden kuullen kuinka huono sitten olinkaan.
Sain auton käsittelysä kitsaasti 2, taloudellisesta ajosta 1, kevyestä 4 riskien välttämisestä 4 ja joku taisi vielä olla mutta en muista. Olen sitten kavereiden ym kanssa mietiskellyt mistä moinen johtui koska ajoin aivan hyvin jopa opettajan kuuleman mukaan.
Miten muilla on mennyt ja millaiset ovat muiden kokemukset tästä "legendaarisesta" kokeesta? Jännittikö..
 

LaCew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ensimmäisellähän se läpi meni, mutta oli kyllä helppo reittikin. En joutunut Lahden keskustassa edes käymään, vaan kiersimme lyhyen lenkin laitakaupungilla. Enkä joutunut minkäänlaista parkkeeraustakaan suorittamaan, ainoastaan kääntämään auton parkkipaikalla. Aikataulut olivat myöhässä, joten minun päästäminen helpommalla sai taas aikataulun kiinni.

Jännittänyt ei oikeastaan yhtään, mutta teoriakokeessa olin sitäkin enemmän jäissä. Onneksi sekin meni kuitenkin ensimmäisellä, vaikka tuli sohittua välillä väärää nappiakin.
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No itelläni meni inssi ihan kivasti. Ei suurempia ongelmia, kerran tosin lievästi onnistuin kiilata suojatielle lähdössä olevan mummon eteen. Siiä tuli vähän sanktiota mutta muuten meni helposti läpi.

Kirjallisissa oliki sitte vähä onkelmia, köh köh :D
Tokalla läpi
 
Tuossa kesäkuussa oli inssi, ja se meni vasta toisella yrittämällä läpi.
Tämä johtui jännityksen laukaisemasta paniikkitilasta, joka minulla oli autotalliperuutusta tehdessä.
Olin jännittänyt sitä jo ennestään, ja sitä suorittaessa sitten menikin kaikki vituiksi, ja inssi kusi sitä myöten.
Toisella kerralla taas oli sellainen olo heti alussa, että "Vittu, tämä menee muuten läpi."
Eihän siinä leppoisalla katsastuskonttorin hemmolla mitään sanomista ollut, läpihän se perkele meni, vaikka yksi läheltä piti tilanne siinä oli, kun piti jarruttaa, onneksi ehdin kuitenkin itse painamaan sitä jarrua ennen inssiäijää.
Kuorma-auto inssi muutamaa viikkoa myöhemmin meni ekalla läpi, joten BC-kortti löytyy nyt.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Itselläni oli suht ok ajo. Ekalla meni läpi ja sanomista tuli vain
risteyksestä jossa päätin odotella edestä tulevaa autoa vähän
liian kauan ja käännyin vasta sen jälkeen. (parempi varman
päälle kuin kiireellä alta pois) Oli sitä ennakoitua reittiä kyllä jo
autokoulussa muutamat kerrat jauhettukin.

Taskuparkki meni siihen jotenkuin ja kysyin että tarviiko alkaa
vänksläämään enemmän, nii oli kuulemaa hyvä siinä ja matka
jatkui.

Se mikä jäi erityisesti mieleen, oli kun isointa risteystä ylittäessä
lähdin pysähdyksistä kolmosella ja inssi sanoi (naureskellen) että
taisi olla vähän iso pykälä.
Tajusin vasta myöhemmin mitä se sillä tarkoitti.
 

Naughty_S

Jäsen
Reilu vuosi sittenhän tuo loistava tapahtuma sivullekirjoittaneella oli. Osui juuri onnekseni talven _ensimmäiset_liukkaat_ joten kesällä autokoulun ajaneena sai olla todella varuillaan. Noh, inssintarkastaja kysyi minulta katsastusaseman pihalla, saisiko hän puhua muutaman puhelun. "Yllättäen" minulla ei ollut mitään asiaa vastaan, ja ainoa tehtäväni oli ajaa "keskustaa päin". Jyväskylää tuntemattomille todettakoon, että kunhan malttaa ko. konttorin jälkeen eka risteyksestä kääntyä oikeaan, vie ~jokainen tie keskustaan päin. itse taktikoin reitikseni mahdollisimaan ruuhkaisen reitin, ja kun ko. reitti oli vielä _sama_ kuin viimeisellä autokoulun ajotunnillani, ei edes todellista paniikkia päässyt syntymään. Inssisetä oli varsin mukava, ja ainoat miinukset sain pari kertaa keltaista päin (oli pirun liukasta) ajettuani.

edit. nimim. ekalla läpi
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Ihan virheittä sekä kirjallinen että inssiajo. Jännitin kybällä ennen tuota ajoa, mutta rentouduin kun käynnistin auton. Pala kakkua oli siis.
 

Lätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Omasta inssistä on kohta 8 vuotta. Hitto, että aika muuten osaakin kiitää...

Meille autokoulun opettaja kertoi tuon inssin olevan lähinnä pärstäkertoimesta kiinni, jos nyt saa itsensä jotenkin kasassa pidettyä, eikä ala suuresti hermoilemaan. Evästyksenä kehoitti laittamaan siistit vaatteet päälle ja käyttäytymään mahdollisimman kohteliaasti, muttei imelästi. Lisäksi hän opasti katsomaan jalankulkijat ja "kuolleet kulmat" jopa vähän liioitellusti sekä ajamaan hieman alle nopeusrajoituksen.

Oma inssini oli sitten aivan läpihuutojuttu. Ei taskuparkkia eikä mäkilähtöä. Inssi kysyi osaanko taskuparkin, vastasin "kyllä" ja homma oli näköjään sillä selvä. Kävimme nopeasti Järvenpään keskustassa, josta suuntasimme laitakaupungille pienelle ajelulle, josta takaisin katsastuskonttorille. Ainoa asia mistä inssi mainitsi oli "vähän liian suuri tilannenopeus laitakaupungilla". En edes ajanut ylinopeutta, vaan vähän alle nopeusrajoituksen korvessa, jossa ei muuta liikennettä juuri näkynyt. Joka tapauksessa itselleni sattui rento inssi erityisen rentona päivänään. Ei voi valittaa.

Yksi yleisimpiä kuulemiani kauhutarinoita insseistä on muuten yli-innokas suhtautuminen jalankulkijoiden turvallisuuteen. En sitten tiedä kuinka usein nämä kortitta jääneet tarinankertojat ovat itse osanneet tulkita tilanteen oikein, mutta kannattaa tosissaan pysähtyä suojatien eteen jos edes etäisesti näyttää siltä, että siitä joskus voisi jalankulkija mennä yli. Olisi tietysti suotavaa, että MEIHIN jalankulkijoihin myöhemminkin kiinnitettäisiin vähän huomiota.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Lätty
...Meille autokoulun opettaja kertoi tuon inssin olevan lähinnä pärstäkertoimesta kiinni, jos nyt saa itsensä jotenkin kasassa pidettyä, eikä ala suuresti hermoilemaan.

...Kävimme nopeasti Järvenpään keskustassa, josta suuntasimme laitakaupungille pienelle ajelulle, josta takaisin katsastuskonttorille.

Itsekin ajoin kortin Järvenpäässä vuonna 1991. En ollut käynyt autokoulua, vaan isäni opetti, joten pientä lisäjännitystä oli ilmassa. Olin myös kuullut kauhujuttuja naispuolisesta katsastusinsinööristä Järvenpäässä, joka ei koskaan päästä miehiä läpi ensimmäisellä yrityksellä. No, onneksi kohdalleni sattui mies.

Ajosuoritukseni meni omasta mielestäni virheettömästi, mutta palattuamme katsastuskonttorin pihaan sain - ilmaisen - 15 minuutin pikaluennon "kasvavan kevyenliikenteen huomioimisesta." Olin kuulemma jossain tilanteessa ajanut ristävävää tietä ylittävän palkupyöräilijän edestä liian hanakasti. Kuitenkin puhuttelun jälkeen insinöörismies tokaisi, että voi hyväksyä suoritukseni, koska virhe oli sen verran pieni.
 

NHL

Jäsen
Läpi meni viime kesäkuussa, ekalla yrityksellä. Ei tosin alkanut kovin hyvin, kun auto sammu ekoihin valoihin :D
Loppu menikin sitten ihan hyvin.

Viestin lähetti stiflat

Se mikä jäi erityisesti mieleen, oli kun isointa risteystä ylittäessä
lähdin pysähdyksistä kolmosella ja inssi sanoi (naureskellen) että
taisi olla vähän iso pykälä.
Tajusin vasta myöhemmin mitä se sillä tarkoitti.

Ei kannata kokeilla tota enää uudestaan, sano mun sanoneen. ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös