Monellako yrityksellä ajokortti?

  • 44 914
  • 156
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ensimmäisellä kerralla meni läpi sekä kirjalliset että inssi, tietty ;)! Autokoulun opettaja ei meinannut uskoa, kun sanoin, ettei inssi ollut huomauttanut mistään. Syykin oli selvä. Olin tunti ennen inssiä ajanut viimeisen ajotuntini päin sitä itseään. Meinasin mm. ajella korkean katukiveyksen yli suoraan nurtsille Sompasaaressa! No huono kenraali tiesi hyvää ensi-inssiä :).
 

Pioneeripoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, Sapko, Lufc
Parempi puoliskoni pakotti saamaan ajokortin ennen kuin poikamme syntyy ja jäihän siihen kokonaiset 3 päivää väliin. (22-25.5.01). Kirjalliset läpi ekalla ja inssi myös jossa tosin tuli yks pieni ajatuskatko kaistanvaihtamisessa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Ensimmäisellä kerralla, ja täysin virheittä kummassakin. Kirjallinen oli suorastaan naurettavan helppo, koska olin seurannut faijan ajoa jo kakarasta alkaen. Liikennesäännöt oli siten suorastaan hakattu kallooni. Kumma kyllä jännitin aivan helvetisti ennen inssiä, mutta kun käynnistin auton niin rento fiilis tuli päälle ja loppu oli pala kakkua.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ensimmäisellä kerralla kummatkin läpi.

Tosin muutamaa kuukautta myöhemmin poliisi otti kortin ylinopeuden vuoksi pois ja siitä reilun yhdeksän kuukauden päästä, ajokiellon päätyttyä, suoritin kuljettajan tutkinnon taas kerralla. Lätkäisivät raastuvassa vielä 55 päiväsakkoakin.

Sen jälkeen ei olekaan tullut kuin parkkisakkoja...

Edit : Se ensimmäinen kortin saanti tapahtui vuonna 1987.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Siviilissä ekalla kummatkin (BC, -96), intissä teoriasta vasta toisella (BECE, -98). Intin inssissä äijä puhu melkein koko matkan puhelimeen...
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti punaiset_lasit
No huono kenraali tiesi hyvää ensi-inssiä :).

Kuten tuolla aiemmin sanoinkin, kaksi yritystä tarvitsin. Tuo sama pätee myös toisinpäin. Ennen ekaa inssiä ajoin "täydellisen" ajotunnin ja opettaja sanoi, että inssissä ei ole mitään hätää, kun samalla lailla ajan. Inssi sitten hyppäsi Munkkiniemen uimarannalta kyytiin ja rintamasuunta kohti Haagan konttoria. Sitten vain päässä POKS ja kaikki menee ihan perseelleen.

Toisessa inssissä taas jouduin ajamaan itselleni vieraalla autolla, kun vakiomaikka oli lomalla. Ajotuntia ennen tuntui vähän kaikki menevän pieleen. Yksissä liikennevaloissa opettaja huomasi viime tingassa, että vaihde on pakilla. Ihme, ettei takana oleva reagoinut siihen mitenkään. Samaten jossain risteyksessä onnistuin pysäyttämään etuoikeutetusta suunnasta tulleen liikenteen menemällä liian pitkälle odottamaan kääntymistä, eikä muutenkaan hurraamista ollut. Sitten alkaa inssi ja kuten aiemmin sanottu, ainoa virhe oli lähtevien autojen ruutuun pysäköinti inssin lopuksi.

Että aika outoa ja tolleen...

Aikakausi oli kesä-heinäkuun vaihde 1994 ja kortti B.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Marraskuussa -93 molemmat kerralla läpi. Kirjallisissa muutama virhe, inssissä yksi ryhmittymisvirhe ja sekin oli pakko tehdä, ettei kuorma-auto olisi tullut kylkeen. Keli oli vallan rohkaiseva, syksyn ensimmäiset liukkaat ja lunta vihmoi mukavasti.

Inssi meinasi mennä seinille. Vartin ajon jälkeen käskettiin ajaa autokoululle, jolloin ajattelin, että olen huomaamattani mokannut jotain. Ajoin katua pitkin alamäkeen, mäen juurella risteys jossa liikennevalot. Risteystä lähestyessäni kiinnitin huomiota siihen, että vihreät ovat palaneet jo aika kauan ja vaistomaisesti nostin jalan kaasulta. Samalla valo alkoi vaihtua keltaiseksi, joten ei muuta kuin jarrut pohjaan. Auto pysähtyi juuri siististi viivan taakse, inssi kuikuili ikkunasta viivaa ja totesi, että aika jämptisti meni. Syy lyhyeen inssiin oli se, että olin kuulemma jo sen verran varman oloinen kuski, ettei ollut mitään syytä olla antamatta korttia. :)

Kuukasi inssin jälkeen sain parkkisakon. Muita sakkoja ei ole tullut.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
80-luvun alussa tuli keväällä kiire,kun sain tiedon vapaaehtoisena inttiin pääsystä aika myöhään.Haagassa sitten kyttäsin päivän peruutuspaikkoja kirjallisiin ja lopulta mahduin sekaan.Sanomattakin selvää ,että virheittä läpi kuten inssikin,kun kerran oli pakkotilanne.Niinhän se on,että jos olisi hommilla dead-line tänään niin tehtyä tulisi,eikä tänne kirjoiteltua.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Ensimmäisellä tietenkin läpi sekä henkisestä että fyysisestä osiosta. Inssissä huomautukset vähäisestä peileihin vilkuilusta ja liian hiljaa ajamisesta eräällä taipaleella. Edelleenkin olen eri mieltä inssin kanssa siitä, mikä on nopeusrajoitus tuolla pätkällä...

Nykyään olen tietenkin keskimääräistä parempi kuski, kuten me kaikki.
 

zeitgeist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tavoitteelliset pikkuseurat
Ekalla, mikä oli aika yllättävää, sillä olen epäkäytännöllinen ihminen.

Mutta minulle osuikin äärimmäisen tyly, ankara ja suorastaan vittuileva autokoulun opettaja, joka käytti "kauhumetodejaan" (henkilökohtainen pilkka, ajoittaiset raivonpuuskat) kenties tietoisesti kokelaiden herättelemiseksi.

Sitten kun inssi koitti, oli rento tunnelma, kun vieressä istuikin vihdoin asiallinen ihminen. En huomannut edes jännittää.

Läpipääsystään kuultuaan ope sitten hymyili varmaan ensimmäistä kertaa ja virkkoi: "Kokosit ittes".

Vaihdoin autokoulua, kun lähdin treenaamaan liukkaita ja nykyisin käytän lähinnä bussia:).
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
No toisella kerralla. Menin halpaan, jonka ko. inssi kuulemma yritti tehdä lähes kaikille: kehotti viime hetkellä vaihtamaan oikealle menevältä kaistalta suoraan menevälle kaistalle. Manööveriä tehdessä vilkun käyttö jäi myöhäiseksi ja taisivat kuorma-auton etupyörät sipaista yhtenäiseksi muuttunutta kaistaviivaa. Hylky tuli, sillä "olisi pitänyt tajuta olla tottelematta kaistanvaihtomääräystä kun ei enää kunnolla ollut aikaa siihen".

Että niin mukavia inssimiehiä siihen aikaan.

Koulumme naisopettaja peruutti päin katsastuskonttorin seinää heti kättelyssä kun olisi pitänyt lähteä eteenpäin. Inssiajo ei jatkunut pitemmälle. Tosin vielä lyhyemmäksi (ja lykkääntyi vuodella) se jäi eräällä tyypillä, joka oli ottanut niin monta rohkaisuryyppyä ennen inssiajoa, että haju kävi inssin nenään ennenkuin ehtivät edes autoon saakka.
 
K

kangaroo

Inssi toisella kerralla vuoden -76 keväällä sankassa räntäsateessa. Kun olin lopuksi pysäköinyt katsastuskonttorin viereen alamäkeen, vittumainen katsastusmies kysäisi ohimennen "jäikö käsijarru päälle ?". Kun vastasin ettei jäänyt, vaan laitoin tarkoituksella, äijä murahti "no olkoon sitten" ja rastitti homman hyväksytyksi.

Ensimmäinen kerta meni reisille, kun risteyksessä n. 50 metrin päässä oikealta oli tulossa raitiovaunu, laitoin vähän hanaa ja ehdin mielestäni mainiosti ensin, mutta katsastusmiehen mielestä olisi pitänyt pysäyttää ja jäädä odottelemaan raitiovaunua. :mad:

Kirjalliset ekalla melko lailla virheittä, muistaakseni.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ekalla menivät molemmat osiot. Kirjallisessa ei tainnut juurikaan virheitä olla, mutta inssi oli kiikun kaakun. Vaihdoin nimittäin kaistaa risteysalueella, kun eteen ilmestyi jokin tienputsauskone, joka eteni aivan helvetin hiljaa. Huomasin mokan saman tien ja sanoin siitä jotain inssille. Hyvä kun huomasit, vastasi tämä. Loppumatkan saikin pelätä, joko rasti oli laitettu hylätty sarakkeeseen.

Maalissa ei tullut sitten muuta kommenttia kuin että ajelen kuulemma liian isoilla vaihteilla. Pitäisi antaa koneelle enemmän kierroksia. No, tätä olen myöhemmin noudattanut ;).
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Kirjalliset toisella, ekalla kerralla ei oltu oikein hereillä, mutta eipä siinä mennyt kuin Pulkkisesta tuttu 70 mk.

Inssi meni ekalla ja ilman mitään huomautuksia, vaikka tietysti vähän jännittikin. Onneksi (näin jälkikäteen ajateltuna) ajomaikka oli niin pilkuntarkka äijä, että inssi sanoi huomioimisen olleen todella esimerkillistä, vaikka ajotunnilla olisi varmasti tullut sanomista jostain. Jotain hyötyä noista pilkunviilaaja-nipottajistakin kuitenkin joskus on.

Vuosi oli 1996.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
ekalla ja tokalla

Niin, varsinaisen autokoulun inssi tuli klaarattua ekalla kertaa teorian ja käytännön osalta.
Intissä rekkakortin saamiseen tarvittiin jo kaksi kertaa kun kulmantaakse peruutuskokeessa meni liikaa aikaa, eteenpäin ajohan rekalla on helppoa kun mikä, joten tosikuski paljastuukin vasta peruuttelussa yms. vekslailussa.

Asiasta toiseen, eikö ole vähän hölmöä että allekirjoittanut saa ajaa 60000 kg painavaa ja 25 metriä pitkää rekkaa mutta moottoripyörän rattiin ei ole mitään asiaa.
Onhan se moottoripyörän käsittelykin tietysti osattava, mutta tulipa sitä junnuna ajeltua mopoilla ja moottoripyörilläkin enemmänkin pihassa vaikka ei jalat aina kunnolla maahan ylttäneetkään..

Täältä tähän
 
Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Ekalla...

Niin ekalla meni inssi ja kirjalliset. Muistaakseni inssissä ei tullut mitään huomautusta. Kirjallisissa tais kuvissa olla 4 väärin...

Eli ajokortti tuli 6.7 kuluvaa vuotta...

Sen muistan kyllä aina että eräs kaverini kiersi insissä
liikenteenjakajan väärältä puolelta... heh...
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Minkälainen ratti oli ervatsalon mopossa?Minulla oli metka Monkey,ei rattia ollenkaan.Ihme tangosta ohjailin viritettyä peliä.Ilmankos lentelin pitkin puskia.Tällä kokemuksella ja vanhalla AB-autolla-ajo kortilla pääsen vaikka kuinka ison motukan rattiin,jos vaan uskallan.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjallisissa muistaakseni muutama virhe ja inssi ekalla läpi. Virkaintoinen inssisetä tosin uhkaili pitkin ajokoetta reputtavansa minut... todella rohkaisevaa.

"Nyt jos ne kädet ei pysy oikeassa asennossa siinä ratilla niin..."

Tattis ja moro, läpi meni. Persettä näyttäisin, jos se kaveri joskus vastaan kävelisi.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jake78
Siviilissä ekalla kummatkin (BC, -96), intissä teoriasta vasta toisella (BECE, -98). Intin inssissä äijä puhu melkein koko matkan puhelimeen...
Itse pääsin intin inssin kerralla läpi, vaikka paperissa oli kolme sellaista virhettä, joita siviili-inssissä ei saanut olla ensimmäistäkään. Kirjallisia tosin sain vääntää kolme kertaa, että pääsin läpi. Mukana oli auton tekniikkaa sen verran reilusti, että ne kosauttivat meikäläisen yrityksen parilla ensimmäisellä kerralla.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kirjalliset ja inssi molemmat ensimmäisellä.

Kirjallisissa virheitä.. kysymyksissä 1 ja kuvissa 3.
Sallitut rajat ovat siis 3 ja 10.

Inssissä ei tullut valituksia muusta kun ajotyylistä, siis pidin Länsiväylää ajaessa ratista väärällä tavalla kiinni.. :)
 

trivekku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, IFK
Ei sen mitään

Täällä keski-suomessa oli autokoulu-aikana legenda, eräästä Laukaalaisesta tyypistä, joka olisi yrittänyt inssiä n. 30 kertaa :D

Kyllä siinä jotain totuuspohjaa on, kuulin autokoulun opettajalta ohimennen, että, joku olisi päästänyt korttinsa vanhaksi (ei käynyt ajoissa kakkovaihetta). Opettaja sanoi vielä, että kun sitä korttia yritettiinkin monta kertaa. JOs oli kyse samasta tapauksesta niin :p ja raikuvat abloodit!
 

trivekku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, IFK
ja vielä

Autokoulussa vuonna 5 oli samaan aikaa kaveri, joka kävi kirjallisissa 3 kertaa ja 4 kerta oli suullinen, sitten vasta läpi. Inssi kuitenkin ekalla.

Viimeksi kun näin oli haistellut muutakin kuin tulppaania, ei varmaan saisi läpi 4 yrittämällä enää läpi.:p
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ekalla kerrallahan meni molemmat, joskus vuonna - hmmh, tarkastetaanpa - eipä ollut merkintää, kun kävin aikoinaan vaihtamassa siihen ABE-korttiin, mutta eiköhän se ollut -89. Isäni sen sijaan, hakiessaan opetuslupaa äidin ajokorttia varten vuonna 1 ja 2, sai sen vasta säälistä paikalliselta nimismieheltä, kun kirjalliset eivät meinanneet onnistua niin millään...
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
kusetuksen makua...

Prätkäkortti tuli toisella yrittämällä (jouduin ajamaan inssin kaupungissa, jossa en koskaan ollut ajanut, enkä tuntenut paikkaa muutenkaan. siinähän kävi sitten niin, että yksisuuntaisen kyltti oli PYSÄKÖIDYN REKAN TAKANA PIILOSSA, ja minä onneton sitten tietysti sinne kääntymään... kun en kaupunkia tuntenut, niin enhän minä VOINUT TIETÄÄ että se on yksisuuntainen, kun merkkiä ei näkynyt!) :mad:

Varsinainen BC-inssi meni sitten kerralla läpi virheittä.

Kummassakin kirjalliset menivät ensi yrittämällä läpi.
 
Suosikkijoukkue
ILVES
Kortti on ollut vähän yli vuoden eli sain sen kesällä 2000. Kirjallisissa piti käydä kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla keskittyminen herpaantui kesken kuvien katselun ja tuli muutama virhepainallus. Mukana oli mm. sellaisia kuvia, jossa kysyttiin pitääkö pysähtä, kun takana näkyi poliisiauto, jossa paloi punainen valo. Tottakai siinä vastasin ei ja kirjallisten jälkeen kävi ilmi, että yksi virhe oli tullut liikaa. Toisella kertaa tuli myös tyhmiä virheitä, mutta se meni siitä huolimatta läpi.

Inssistä sitten pääsin sitten läpi heti ekalla kertaa. Ennen inssiä olin istunut autossa lähes kaksi tuntia ja tottakai lämpö oli sellaiset lähempänä 30 astetta. Ennen inssiä kyllä tuli ajettua ihan hyvin, opettaja sainoi, että jos samanlailla ajan, ei huomauttamisia edes pitäisi tulla. Huomautettavaa inssin valvojalla kumminkin oli. Alamäen jälkeen oli hieman liikaa vauhti. Yhdessä kohtaa pistin vilkun väärään suuntaan, tosin katsoin mallia edellä olevasta autosta (kiihdystys kaistan tapainen liityymä, muttei kumminkaan kiihdytys kaista). Yhdessä kohtaa unohtu vilkku kokonaan, toisin kaistalta ei voinut kääntyä mihinkään muualle. Lisäksi lopussa peruuttaessa - onko se nyt kulma peruutus, vai mikä (lähivuosina Tampereella inssissä olleet tietävät, mihin siellä Hervannassa peuutetaan) - pistin pakin vähän liian kovakouraisesti päälle, mutta peruuttaminen onnistui täydellisesti.

Ai niin ja inssiä valvoi entinen naapuri :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös