Mainos

Monellako yrityksellä ajokortti?

  • 45 450
  • 156

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
juu..ihan ekalla meni sekä kirjalliset että inssi.muita kuin b-korttia en ole ajanut,että katellaan sitten myöhemmin niitä.
 

Vesku

Jäsen
Pääsin kirjallisista ensimmäisellä yrityksellä lävitse - virheitä 0+7. Inssistä suoriuduin toisella kerralla läpi.

Ensimmäisellä yrityskerralla auto sammui keskelle maantieristeystä, koska oli liian suuri vaihde päällä, joten siitä tuli varsinainen hylkäys. Lisäksi vauhtia oli liikaa, tulin liian nopeasti kolmioiden takaa ja kädet irtoilivat välillä ohjaustangosta käännöksistä.

Toisella kerralla tuli vain neljä pikkuvirhettä. Ajon aikana puhuttiin jääkiekosta, joten ajaminen oli jokseenkin rentoa. Hyväksytyn suorituksen jälkeen ajokoulussa lyötiin puun takaa pöyristyttävä 140 euron lasku viidestä lisätunnista (125 min), johon sisältyi myös jokin lisämaksu. Voi jumantsuigula, lisäkokeesta koitunut 35 euron laskukin oli ihan tarpeeksi tyyris lisämaksu!
 

tiikeri

Jäsen
Ensimmäisellä yrityksellä irtosi ajokortti meikäläisellekin. Kirjallisissa olisi saanut tehdä vielä yhden virheen lisää ilman hylkäystä ja inssi taas oli lastenleikkiä. Ei tarvinnut edes peruuttaa mihinkään. Autolla en ole tosin sen jälkeen pahemmin ajellut.
 

Miguel

Jäsen
Kirjalliset ekalla läpi, kysymyksissä ei virheitä ja kuvissa 6 kpl.

Inssi pelottikin sitten enemmän, kun en mikään mestariajaja ollut, enkä ole vieläkään. Pitkään kaikki tuntui menevän tosi hyvin, mutta parkkipaikalla ruutuun peruuttaminen, niin helppoa kuin sen pitäisi olla, meni täysin perselleen. Uusi peruutusyritys toi vähän paremman tuloksen, mutta hirveä pelko jäi loppuajon ajaksi. Katsastuskonttorille saavuttaessa odotin peloissani tuomiota. Inssi alkoi selittää jotain negatiiviseen sävyyn, mutta "mutta kyllä mä tän kuitenkin hyväksyn" aiheutti uskomattoman helpotuksen tunteen. Vilkku oli kuulemma kerran jäänyt käyttämättä ja lisäksi jotain muutakin söhläystä oli, mutta inssin rentous taisi pelastaa minut. Niin, ja tapahtuma aika oli tämän vuoden maaliskuussa, reilu viikko 18-vuotissyntymäpäiväni jälkeen.

Jälkeenpäin olen entistäkin kiitollisempi, sillä tänä vuonna on hyvin moni kaveri ja puolituttu saanut kortin, enkä ole kuullut kenenkään mokanneen inssiä. Tätä taustaa vasten läpimeno ekalla kerralla oli itsetuntoni kannalta hyvin tärkeä juttu.
 

FireHawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit, Anaheim Ducks
Ekoista kirjallisista hylsy (yksi virhe liikaa), tokat kirjalliset läpi. inssi läpi ekalla.
Kuorma-auton kirjalliset sekä inssi, kummatkin läpi ekalla.

Kyllä tuo eka kirjallinen koe harmitti silloin todella paljon, mutta jälkeen päin se tilanne lähinnnä huvittaa.
 

Eki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Viime kesänä nuo tuli suoritettua.

Kirjalliset menivät ensimmäisellä läpi ja jopa odottamattoman vähillä virheillä (0+3).

Inssi ei sitten ollutkaan niin selviö. Jännitin sitä melko paljon, koska en ollut mikään erityisen hyvä kuski (en tosin vieläkään). Vielä siinä inssiä edeltäneessä "lämmittelyajossa" tein hermostuksissani muutaman aivan älyttömän virheen, meinasin mm. eräässä paikassa ajaa jakajan väärältä puolelta, mutta opettaja ehti tilanteen pelastaa. No, siitä kokosin sitten itseni inssiin ja ajoin sen läpi etukäteen suunnittelemallani "mummotyylillä", ja hyväksytty suoritushan siitä tuli.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kolmen eri kortin kirjalliset ja inssiajot siviilissä kerralla läpi, ja sitten pv:n ajolupaan vaadittavan kokeen osiot niin ikään laakista. Jos tässä vielä innostuu jotain korttia hankkimaan, niin alkaa kertyä paineita..
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Läpihän nuo menivät molemmat ensi laakista, vuosi taisi olla -94.

Kirjallisista muistuu mieleen se, että samassa tilaisuudessa oli joku kolme-neljäkymppinen äijä aika kovassa tuiskeessa. Äijä piti niin kovaa meteliä omasta suorituksestaan, että hänet poistettiin tapahtumasta kesken kaiken. Ennen tilaisuutta hän tuli parkkipaikalla kiinnostuneena tutkimaan faijan välikoppa-Escortia väittäen sen olevan kaverinsa vanha rassi, jolla oli "päästelty aikoinaan menemään niin vitusti".

Inssissä en muistanut laittaa ajovaloja päälle, huomasin jossain vaiheessa asian kun oltiin Länsiväylältä nousemassa jostain liittymästä. Autokoulun autossa, joku Camry tais olla, oli valokatkaisin vilkkuviiksen päässä, josta samalla vilkkua päälle laittaessani käänsin valot päälle. Äijä vieressä ei huomannut mitään. En tiedä onko tuo edes mikään peruste hylkäämiselle, mutta kai se on parempi ajaa valot päällä kuitenkin. Hetken päästä Munkkiniemessä meinasin ajaa jonkun mummon päälle. Sekä minä että vieressä istuva ukko painettiin jarrua kilpaa. Tosin tuolle tilanteelle en voinut mitään, mummeli kun tunki ajoradalle täysin yllättäen.

Arvioivassa ajossa meinasin saada jonkun Volvon perseeseen, kun yllättäen päätinkin pysäyttää auton risteykseen valojen vaihtuessa keltaisiksi. Takaa alkoi kuulua lukkojarrutuksen seurauksena renkaiden ulvontaa, vilkaisin taustapeiliin ja näin Volvon lähestyvän uhkaavasti. Pistin ykkösen silmään ja otin pari metriä eteenpäin, jolloin Volvo pysähtyi lähes puskuriin kiinni. Autokoulun ukkeli kiitteli tekoani, ettei tarvinnut viedä autoa korjaamolle.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ekalla meni molemmat. Itse sain tuon BC-kortin vuonna -96. Kirjallinen meni tuskitta mutta inssissä ei tämä suuri herra meinannut sitä korttia helpolla antaa. Ajon aika tämä mulle tokaisi että "onko mulla johonkin kiire?" kun ajoin kuudenkympin alueella viittäkymppiä. No minä siinä vähän ihmettelin että mitä toikin nyt meinaa. Niin ja sit tämä kuorma-auton peruutus "talliin" meinasi mennä vähän reisille mutta paikkasin sen aika hyvin.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Kahdesti sekä kirjalliset että inssi. Kirjallisissa se klassinen "huomasin liikennemerkin joka muutti tilanteen toiseksi juuri kun olin painanut nappia.

Inssissä taas... ylisosiaalisena olentona iskin juttua kovastikin, mutta vastapuoli suhtautui kovin nihkeästi esimerkiksi kysymykseeni "Mitenkä kun kuulin että joku oli inssissä ajanut kolarin ja silti pääsi läpi, voiko olla totta?".

Ajon jälkeen kaveri sitten lateli n. 10 pienempää virhettä, sekä yhden ison mokan jonka perusteella reputti. Takaisin konttorille ajellessa vaihdoin nimittäin vasemmalle kääntyvälle kaistalle, jonne kuitenkin kiilasi vilkustani huolimatta joku juppi uudella bemarillaan. Päästin bemarin menemään, ja meni sitten vähäsen viivan päältä oma kaistanvaihto. Olisi kuulemma pitänyt vain röyhkeästi pitää huoli omista oikeuksistaan. Olisinpa halunnut nähdä kaverin ilmeen kun olisin rysäyttänyt bemarin kylkeen.

Autokouluun mennessäni oli ystävällinen täti mainostanut kuinka heillä "ylimääräisistä ajotunneista ei tarvitse maksaa, aivan sama montako tarvitset". Niinpä olin helpottunut vaikka ennen uusintainssiä minulle määrättiinkin pari lisätuntia. Eiväthän ne maksaisi edes mitään. No, autokoulun täti kertoikin että inssin *jälkeen* lisäajotunnit toki jo maksavatkin.

Toisella kertaa ajelinkin asenteella "suu kiinni ja sama miten menee, lisätunteja se määrää kumminkin" ja lappuun ei merkattu yhtään virhettä.

op777
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kyllähän nuo ensimmäisellä meni läpi, olin kaukaa viisaana (?) ottanut pari lisätuntia jo ennen inssiä. Niistä joutui myös maksamaan, toisin kuten op777:n tapauksessa. Peräti on ajokortti pysynytkin nämä pari vuotta ja kuukausi päälle.

Kirjallisissa virheitä taisi tulla 1+6, inssissäkin ajelin puolet matkasta ilman valoja, eikä tutkinnon vastaanottaja onneksi huomannut kun vaivihkaa käänsin valot päälle..

Muutenkin kävi satumaisen hyvä onni, sillä pääsin ajamaan inssin juuri aamuruuhkan tauottua (sikäli jos ruuhkia Mikkelissä koskaan on). Taskuun ei tarvinnut peruuttaa ollenkaan ja parkkiruudussakin oli leveyttä puolentoista auton verran. Maantielläkään ei, ikävä kyllä, käyty. Olin itse jonkun verran pettynyt siihen että ajosuoritus kesti vain 20 minuuttia ja oli melko rento kierros kotikaupunkimme kaduilla, mitään pahoja paikkoja ei edes käyty.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Kirjalliset toki ensimmäisellä mutta inssi oli sen verran mukavaa touhua että sitä sai kokeilla kaksi kertaa.

Ensimmäisellä kerralla homma kaatui siihen etten moottoritielle liittyessä katsonut taaksepäin. Rampilta ajettaessa moottoritiellehän ajetaan samaan suuntaan tien kanssa pitkän aikaan ja eihän sieltä ketään tullut, mutta kuulemma olisi pitänyt kääntää päätä. Selittelin kyllä että tarkistin kyllä peilit, mutta inssi höpisi jostain kuolleesta kulmasta. Saattoihan tuohon toki vaikuttaa se että ajelin kortin opetusluvilla. Ns. näppituntuman mukaan inssit hylkäävät huomattavasti kovemmalla prosentilla niitä jotka ajavat luvilla kun jotka autokoulussa ajavat. Tunnen monta tapausta, joissa opetusluvilla ajaneen inssi on hylätty jostain mitättömästä virheestä ja taas autokoulussa ajaneet ovat tehneet isompia virheitä ja heitä ei ole hylätty.

nim. katkerako?
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjalliset meni läpi kolmannella kerralla.
Inssi meni sikäli hyvin, että se laitettiin alkamaan klo 8, heti töihinmenoruuhkan jälkeen. Mikäpä siinä oli ajella lähes tyhjässä kaupungissa, täysin samaa reittiä kuin inssiä edeltävällä ajotunnilla. Ekalla meni läpi. Vaikea uskoa, kun muistaa miten penailin auton kanssa vielä pitkään..

Autokoulu ei päästänyt inssiin pakollisten tuntien jälkeen, vaan ajatti ylimääräisiä tunteja. Eivät sitten laskuttaneet ollenkaan.
Tuolla tavalla kai sitten pitävät huolen siitä, että mainostettu ekallakerrallaläpi-prosentti on korkea :)

Mitä tulee tuohon opetuslupa vs autokoulu vaikutukseen..

Ajokokeen aikana inssi vietti aikansa pääasiassa takapenkille päin kääntyen, seuraavan talven ryyppyreissua opettajan kanssa suunnitellen. "Ajele vaan tätä tietä eteenpäin, sanon sitten kun pitää kääntyä" :)

Totta vitussa autokoulut pitää välit insseihin kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti zet
Kirjalliset toki ensimmäisellä mutta inssi oli sen verran mukavaa touhua että sitä sai kokeilla kaksi kertaa.

Ensimmäisellä kerralla homma kaatui siihen etten moottoritielle liittyessä katsonut taaksepäin. Rampilta ajettaessa moottoritiellehän ajetaan samaan suuntaan tien kanssa pitkän aikaan ja eihän sieltä ketään tullut, mutta kuulemma olisi pitänyt kääntää päätä. Selittelin kyllä että tarkistin kyllä peilit, mutta inssi höpisi jostain kuolleesta kulmasta.

nim. katkerako?

En nyt ota siihen kantaa, olisiko sinulle pitänyt antaa kortti jo ensimmäisellä kerralla, mutta ei tuo pään kääntämättä jättäminen todellakaan mikään ihan pikku virhe ole. Myös serkkuni ensimmäinen yritys kaatui osittain siihen, ettei pää liikkunut tarpeeksi.

Itsekin ajelin kortin opetusluvilla, ja isäni teki pään kääntämisen tärkeyden todella selväksi, niin mottooritielle siirtyessä kuin muutenkin. Myös tuo sinun esille ottamasi termi "kuollut kulma" toistui isäni puheissa moneen otteeseen.

Voit ehkä antaa hieman sapiskaa opettajallesi (käytännössä kai isällesi?), jos ei hän tätä asiaa sinulle ollut tarpeeksi selväksi tehnyt. Oma mokasi se ei tällöin suinkaan ollut. Oma isäni ei nimittäin ollut suinkaan ainoa, joka pään kääntämisen tärkeydestä puhui. Tällaista viestiä tuli myös mm. ammattiautoilijasedältäni, taksikuskilta.
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Inssi meni ensimmäisellä läpi, vaikka olin lähes varma, että korttia ei tule, sillä ajossa oli lievää hermostuneisuutta havaittavissa, tosin mitään suurempaa virhettä siinä ei tullut tehtyä. Kirjalliset menivät vasta toisella läpi, ensimmäisellä kerralla oli luonnollisesti se yksi virhe liikaa.
 
Sekä inssi että teoria tokalla.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Viestin lähetti Pee

Itsekin ajelin kortin opetusluvilla, ja isäni teki pään kääntämisen tärkeyden todella selväksi, niin mottooritielle siirtyessä kuin muutenkin. Myös tuo sinun esille ottamasi termi "kuollut kulma" toistui isäni puheissa moneen otteeseen.

Lähdetäänpä liikkeelle siitä tosiseikasta, että moottoritielle liittyessäsi nopeutta on 120km/h, mielellään yli, ellet suomalaiskansalliseen tapaan liity kuuttakymppiä.
Tässä nopeudessa erinäisten pään vieteriasentojen esittely saattaa olla viimeinen jumppaliike mitä suoritat, kas kun Corollasi liikkuu pitkän matkaa eteenpäin aikana jona katseesi on suunnattu aivan muualle kuin eteenpäin tielle. Katsoppa vaan talvisin kiihdystyskaistojen jälkeisiä ojanpenkkoja ja kaiteita, sieltä niitä Saabisteja löytyy.
Joten, kaistan vapaus kannattaa tarkistaa jo aiemmin kuin liittyttäessä.
Useimmilla kiihdytyskaistoilla on kyllä aikaa tiirailla siitä pikku peilistä ihan vaikka kyllästymiseen saakka. Uudemmissa koppimopoissa on jopa laajakulmapeili ihan sitä varten.
Jos opettelet alusta asti kääntämään päätäsi kello viiteen asti, miten ihmeessä osaat ikinä ajaa umpinaista paketti- tai kuorma-autoa, jos tarve tulee?

Luonnollisesti kaupunkinopeuksissa asia on eri, kuikuilusta saattaa olla jopa hyötyä.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lähdetäänpä liikkeelle siitä tosiseikasta, että minä ole mikään autoilun ammattilainen. Nytkin tiedän kuitenkin jo kaksi ihmistä, joiden inssi on hylätty liian vähäisen muualle vilkuilemisen takia. Näin ollen jonkinnäköistä asiantuntemustakin tuntuu tuon pään kääntämisen tärkeyden suhteen olevan.

Ja tottakai kaistan vapaus kannattaa - ja pitääkin - tarkistaa jo aiemmin kuin liittyttäessä, mutta juuri kääntöhetkellä tulisi tuo "kuollut kulma" tarkistaa. Sinne nimittäin se auto mahtuu, mitä ei peileistä näe. Eikä sen tarvitse olla kuin nopea ja reipas vilkaisu, ei mikään "ihailaanpa maisemia" -tyylinen tuijotus.

Loppuun en edes viitsi laittaa mitään kommenttia siitä, onko 120 km/h tai "mielellään yli" sopiva ajonopeus liittyyä vaikkapa kahdeksankympin rajoitusalueella. Sitä voi jokainen, "Spencer":kin, miettiä ihan omassa päässään. Oma mielipiteeni kuitenkin on, että ei todellakaan.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Viestin lähetti Pee
Eikä sen tarvitse olla kuin nopea ja reipas vilkaisu, ei mikään "ihailaanpa maisemia" -tyylinen tuijotus.

Loppuun en edes viitsi laittaa mitään kommenttia siitä, onko 120 km/h tai "mielellään yli" sopiva ajonopeus liittyyä vaikkapa kahdeksankympin rajoitusalueella. Sitä voi jokainen, "Spencer":kin, miettiä ihan omassa päässään. Oma mielipiteeni kuitenkin on, että ei todellakaan.

Nimenomaan. Nopea ja reipas vilkaisu, samalla nykäiset ohjauspyörästä vahingossa nopeasti ja reippaasti vasempaan. Et olisi ensimmäinen.

Enkä usko ettet oikeasti ymmärtänyt että tarkoitin nimenomaan moottoritielle, jonka rajoitus on 120km/h, liittymistä, "viitsit" laittaa kommenttiasi tai et.
 
Viimeksi muokattu:

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Spencer
Enkä usko ettet oikeasti ymmärtänyt että tarkoitin nimenomaan moottoritielle, jonka rajoitus on 120km/h, liittymistä, "viitsit" laittaa kommenttiasi tai et.

Tämäkin kertoo osittain minun amatöörimäisyydestäni ja tiedon puuttestani autolla-ajoa ja liikennettä kohtaan. Täytyy siis muistaa, etteivät nämä päänkääntöjutut ole olleet varsinaisesti minun omia mielipiteitäni, vaan suht´kokeneen autoilijaisäni, AMMATTIautoilijasetäni ja näköjään kyllä myös inssien näkemyksiä, kun kerran kääntämttömyyden takia hylätään (!). Itse on tullut sen verran vähän ajeltua, etten varsinaisesti halua alkaa väitellä.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ehkä Peen kannattaisi löysätä kravaatin solmuaan tai avata puvun takista ylänappi. Eikö vain?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä "Arnoldin" kannattaisi muistaa, että keskustelupalstalla saa kirjoittaa jopa kommentteja.

Edittiä: Sinällään tuo heittosi oli ihan hauska, mutta ihme yhteydessä sen mätkäisit.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti Wilzu
Taskuun ei tarvinnut peruuttaa ollenkaan ja parkkiruudussakin oli leveyttä puolentoista auton verran. Maantielläkään ei, ikävä kyllä, käyty.

Minun ei tarvinnut peruuttaa sen enempää b- kuin c-inssissäkään mitenkään päin mihinkään suuntaan. Kakkosvaiheen arvioivaa ajaessamme satuimme paikalle, kun inssi pisti jonkun junnarin peruuttamaan ruutuun ja päin vittuahan se meni. Opettaja siihen sanoi, että nykyään oikein painotetaan insseille, että pyritään peruututtamaan sekä taskuun, että ruutuun. En siis ollut ainoa joka ei ole joutunut peruuttelemaan mihinkään..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös