Monellako yrityksellä ajokortti?

  • 44 914
  • 156

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Inssi ei pelottanut missään vaiheessa, sillä tiesin kyllä osaavani ajaa autoa, sillä 15-vuotiaasta asti tuli kesäisin päästeltyä vanhalla Datsunilla pitkin yksityistietä. Säännötkin olivat selvillä joten ei siinä ajamisessa mitään pelättävää ollut.

Kirjallisten osalta olin vähän peloissani, sillä varsinkin esikirjallisissa oli todella vittumaisia dioja joissa jossittelun varaa oli todella paljon. No hyvinhän se meni 0 virhettä teoriassa ja 4 diakuvissa. (ajoin BC kortin vuonna -96).

96 vuonnahan inssi ajettiin ainakin heinäkuuhun asti pelkällä kuorma-autolla ja hyvinhän se meni. Inssi sanoi, että olipas turvallisen tuntuista kyytiä ja antoi pienen huomautuksen jostain vilkkuvirheestä.

Kuukausi tuon jälkeen sitten kaahattiinkin moottoritiellä talvirajoitusten aikaan 154kh/h siviilikyttien ohi ja kortti reiluksi pariksi viikoksi hyllylle ja sen jälkeen yhden rikesakon ylinopeudesta olen saanut. Sanottakoon, että heti alussa tullut kortin hyllytys teki ihan hyvää nuorelle kaaharin alulle.

-ipa rules
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Hiili
Itse pääsin intin inssin kerralla läpi, vaikka paperissa oli kolme sellaista virhettä, joita siviili-inssissä ei saanut olla ensimmäistäkään. Kirjallisia tosin sain vääntää kolme kertaa, että pääsin läpi. Mukana oli auton tekniikkaa sen verran reilusti, että ne kosauttivat meikäläisen yrityksen parilla ensimmäisellä kerralla.

Joo, se auton tekniikka meinas mullekin olla liikaa. Läpimennyt yrityskin meni maksimivirheillä muistaakseni. Tais vielä olla siten että ensin näytti että ois ollu 1 virhe liikaa mutta uusintalaskenta toi armon.

Viestin lähetti ervatsalo

Intissä rekkakortin saamiseen tarvittiin jo kaksi kertaa kun kulmantaakse peruutuskokeessa meni liikaa aikaa, eteenpäin ajohan rekalla on helppoa kun mikä, joten tosikuski paljastuukin vasta peruuttelussa yms. vekslailussa.

Kyllä tuli kulmaan peruutusta harjoitellessa alussa sellanen tunne että "v***u tää onnistu ikinä". Jos ensimmäinen peruutusyritys menee pieleen niin usein alkaa jankkaamaan sillä samalla ajolinjalla millä ei ikinä tule onnistumaan. Kuinka ollakaan, tosipaikassa homma menikin sukkana vajaassa minuutissa, kävi hyvä tuuri siinä mielessä.
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ekalla läpi

Kirjallista jännitin niin maan perusteellisesti. Johtuen ehkä siitä, että en ole mikään lukuintoinen ja usein koulussakin sen huomasi :rolleyes:. Tosin noihin pyrin lukemaan silloin aikoinaan paljon ja ihan hyvin se meni. Kirjallisissa virheitä kysymyksissä oli 2/3 ja kuvissa oli 6/10. Eli kyllä siinä hieman lirissä oltiin, kun sitä tehtiin.

Inssiä en jännittänyt ihme kyllä yhtään. Tai no, ehkäpä hieman, mutta se ei ainakaan häirinnyt omaa suoritustani. Kenties silläkin oli oma osansa, kun inttisetänä oli päällisinpuolin veemäinen, mutta muuten erittäin rento ja löysä ajattaja.

Eli laakista meni läpi. Tosin ajokorttia jouduin odottamaan silloin elokuun alkuun asti, kun autokoulu oli heinäkuun ajan kiinni..
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Kirjallisista en muista mitään faktaa. Korttini kuitenkin:
-93 A ekalla
-93 B ekalla
-97 C ekalla
-97 D ekalla.

Yhdet sakot, 36 kmh ylinopeudesta.
 

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Teoriakoe ekalla (virheitä kirjallisissa 1 ja kuvissa 2)
inssi vasta tokalla :(
Mokasin lähellä Hakametsän jäähallia, niillä vääntyvillä kaistoilla, joissa pitää vilkuttaa, jos ajaa suoraan -> vilkutin sekunnin muro-osan liian myöhään.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuluvalla viikolla tuli sitten viimein tuo C-korttikin ajettua, joten täytyypä tähänkin viestiketjuun täytettä kirjoitella. Moottoripyöräkortin ajoin 1999 keväällä, ensimmäisellä sekä kirjalliset että inssi, kuten myös B-kortti (melkeinpä kuukausi sitten) ja nyt tämä C. Kieltämättä hienolta tuntuu kun kaikki meni heittämällä läpi, etenkin siksi ettei tarvinnut maksaa kirjallisista satasen lisämaksuja jne.

Ja tokihan poliisisedät ovat minua jo ehtineet sakollakin muistuttaa. Ja epäselvyyksien välttämiseksi sanon etten halua asialla millään tavoin rehennellä, kyllä v-tutti armottomasti kun löivät lapun kouraan.

Autokoulu siis onnellisesti takana, joskin kakkosvaihe tässä vielä tulevaisuudessa täytyy suorittaa. Mutta nyt saa sitten hurruutella, ja bensaa palaa...
 

Jäänyrkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kirjalliset ekalla kertaa ja inssi toisella. Niinhän siinä kävi, että ajotunti ennen inssiä meni täydelllisesti ja ajo-opettaja sano, että samaan malliin vaan inssissä niin läpi menee. Toisin kävi, ei inssi tosin mikään katastrofi ollut, mutta pienestä jäi kiinni läpipääsy. Toisella kerralla sitten puhtaasti läpi.
 

MM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkomaajoukkue Torinossa 2006, HKH
KT-inssi muistaakseni toisella yrittämällä läpi. Huristelin ilman autokoulun ajotunteja kolmio Yamaha RD 125 LC:n takalokasuojassa.

ABC-inssi meni kuorma-auton ratissa ensimmäisellä yrittämällä läpi. Sittemmin settiin tuli hankituksi pikku-E; korttini on siis luokkaa ABEC. Sen sai löymällä tiskiin rahaa.

Kirjallisista kokeista mieleeni ei ole kuvaa jäänyt. Lienevät tulleen hyväksytyiksi ensimmäisillä yrittämillä.

Ja miksi C-kortti? No, tulipahan seuraavana vuonna kesätöinä ajetuksi leipomon palkkalistoilla leipää ja pullaa liikkeisiin.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
ajokortti...

toisella yrityksellä läpäsin, sillä epäonnistuneemmalla kerralla. eka ajo meni ihan ok, en oikein tajunnu, mistä kiikasti, ettei kortti irronnu. toka kerralla olin niin vittuuntunu, etten viittiny paljon panostaa - ja sitt inssi totes: "eiköhän me tästä sulle kortti kirjoteta". eka kerralla oli eri inssi. että toiset inssit on tiukempii, toiset kiltempii, vähä niinko jääkiekoss, paitsi ne ei oo inssei, ne on seuraneitei, seeproi tai asiallisii tuomareit onnistumisesta riippuen. semmosta...
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Kaivetaanpa tämä esille täältä palstan syövereistä, koska varmasti uusia käyttäjiä on ilmaantunut paljon.

Teoriankoe oli minulla viikko sitten joka meni läpi ensimmäisellä yrittämällä (0+5), mutta inssin perhana oli tänään eikä se tietenkään mennyt läpi.
Paineita ei ollut lainkaan, vaikka ajotunti ennen inssiä menikin todella huonosti. No btw, inssi meni todella hyvin yhteen liikennevaloristeykseen asti, jossa jarrutin nopeaa hieman liian pitkäksi valon vaihtuessa juuri punaiseksi. Siitä eteenpäin ote jotenkin herpaantui ja loppukoe menikin aivan päin persettä. Jottei selityksittä jäädä, niin täytyy sanoa, että aurinko paistoi kyllä välillä todella kirkkaasti silmiin. Mutta eikai siinä, viikon päästä uudestaan.
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Itse sain kuorma-autokortin suoraan käteen eli ei mitään valittamista. Insseistä pääsi helposti läpi ja teoriatkin meni ensimmäisellä yrittämällä.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Olin suorittanut kirjallisen kokeen virheittä. Seuraavalla ajokerralla opettaja ajatti minut katsastuskonttorille ja poistui autosta. Parin minuutin kuluttua pelkääjän puolen oven avasi koppalakkipäinen inssiajon valvoja, vaikka minulla piti olla vielä pari ajoharjoitusta jäljellä! Kukaan ei ollut maininnut minulle inssiajosta sanaakaan. Ukko sanoi, että lähdetään...

En maininnut noista ajamattomista kerroista, vaan ajelin valvojan pyyntöjen mukaan vajaat puoli tuntia, kunnes palattiin takaisin katsastuskonttorille. "Se meni ihan hienosti", valvoja totesi. Eli kortti tuli ekalla yrityksellä. Eipä ehtinyt inssiajo jännittää.

En tiedä sekoitettiinko minut johonkin toiseen, vai missä moinen erehdys sattui, enkä ikinä edes asiasta kysynyt.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Vuosi -99. Kirjalliset tokalla, inssi ekalla, mikä järjstys varmaan hämmästytti monia.

Mokasin ekat kirjalliset täysin, tein yhden virheen liikaa, homma meni pelkästään jännityksen piikkiin. En lukenut seuraavalle kerralle riviäkään, vaan tein hommat pelimiehen ottein ja kirkkaasti menikin läpi. Sen jälkeen en ole kokeita jännittänyt, yo-kirjoitukset vedin hymyssä suin läpi. Yksi kaveri jopa flippasi kun nojailin reaalissa taaksepäin ja söin karkkia luettuani ensimmäisen kerran kysymykset läpi. Olin huomannut että L tulee näiden kysymysten pohjalta ilman muuta, eli miksi hermoilemaan...

Koskaan en ole väittänyt olevani erinomainen kuski, ja opettajakin oli sitä mieltä että voi olla siinä ja siinä meneekö inssi ekalla läpi. Harjoitteluajo meni täysin penkin alle ja opettaja taisikin murahdella pahaentiesesti. Jos olisi ollut oikeaa kaupunkiajoa, niin olisi voinut tulla rumihia, mutta Alajärvellä ei paljon muita autoja liikkeellä ollut.

Onneksi sitten inssi ei tiennyt mainetta yms. Muistaakseni pientä ylinopeutta oli kun joku paikka ajettiin ensi kerran, mutta toisella kierroksella olin ajanut rajoitusten mukaan. Kaikki meni todella hyvin, mutta olin saada slaagin kun inssi käski ajamaan jo finaaliin. Oli nimittäin niin lyhyt retki, luulin tehneeni huomaamattani emämokan. Ja lisää tuli: kun auto oli pysähtynyt, kuului kysymys: Luuletko että noilla taidoilla kannattaa mennä liikenteeseen harjoittelemaan? Onneksi en vastannut tuntojeni mukaan, vaan mies jatkoi: Onneksi olkoon, kirkkaasti läpi. Että näin.

Kannattaa kyllä kysyä, onko Alajärven kaupungin keskusta oikea paikka ajaa inssi. Esim. liikennevalojahan ei ole, mutta toisaalta valoissa onkin helppo ajaa. Mutta kortti tuli, ja mitäpä minä valittamaan kun ei tarvinnut ruuhkissa suorittaa. Onpahan ainakin yksi asia josta me böndeläiset luistamme kaupunkilaisia helpommalla
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kaikki kerralla läpi. Niin kirjalliset kuin itse inssikin. Näinhän mielestäni pitää mennäkin, jos on yhtään normaalilla järjellä varustettu. Kirjallisissa piti oikein odottaa, että sai palauttaa paprunsa, kun siellä oli jokin "minimiaika" ennen kuin pystyi koepaperinsa jättää...
 

Optimisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Kirjalliset läpi tehoilla 2+4. Ei hassummin, ottaen huomioon etten ollut edes harjoitellut joukkueen mukana aikaisemmin.

Inssissä tarkastaja päästeli viisi V:tä jostain syystä. Ilmeisesti se johtui kuitenkin vain muuten huonosta päivästä, sillä tänä päivänä ajokortti odottaa jo kolmatta kuukautta hakijaansa poliisiasemalla. Ai miksikö? Ei, ei se hyllylle joutunut. Rahastuskierroksen jälkeen ei vain ole ollut aikaa sen pysyväisen kortin hakemiseen.

Niin, ja tämä nämä urani ainoat valopilkuthan tapahtuivat siis syyskaudella 2001-2002 ja joukkue (autokoulu) oli luonnollisesti Tampereen Ilves.
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
Taidan olla ihan omassa kastissani - tosin ei täysin ilman omaa syytäni...

Kirjallinen läpi ensi yrityksellä ja inssi 4:nnellä!

Eka kerralla ihan selvä moka - katsastusinssin oli pakko painaa jarrua. En huomioinut suoraa tulevaa..

Toinen kerta - sama katsastusinssi: Talvinen päivä ja ajokaistat täysin lumen peitossa. Ajoimme yksisuuntaista, jossa on 3 kaistaa eteenpäin ja hänen mukaansa ajoin kaistaviivojen päällä! Hänellä oli ilmeisesti röntgenkatse - itse en erottanut viivoja lumen alta...
Samoin kuulema epävarmaa ajoa !

Kolmas kerta: Joku ylhäällä ei ollut minun kaveri: edelleen sama katsastusinssi. Tein vielä sen mokan, että lähdin inssiin suoraan englannin kokeesta, joten olin ihan hermona sekä kokeesta että "tutusta" katsastusinssistä --> täysin metsään...

Neljäs kerta: rakas äitini antoi minulle hieman rauhoittavia (tosi juttu, samoilla tabuilla hoideltiin yo- kirjoituksen matikka) ja kun vielä sain aivan eri katsastusinssin, niin läpi meni..

Kaiken tämän jälkeen aktiivista autollaajoa tällä hetkellä 17 vuotta ilman kolaria *** kop, kop, kop****

Puolustuksekseni on sanottava, että tuo 1. katsastusinssi oli Turun seudulla tunnettu siitä, että yksityisopetuksessa olleet eivät koskaan päässeet ekalla läpi. Sanomattakin on selvää, etten ollut minkään autokoulun kirjoilla...
Erittäin v-mäinen tyyppi, jolla oli tapana huomautella ivalliseen sävyyn ajon aikana.. No, hän on jo aikaa sitten vetänyt liinat kiinni ja opettaa autuaammilla ajoteillä, joten nykysukupolvet eivät siitä tyypistä joudu kärsimään.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Viestin lähetti punaiset_lasit
Kirjallisissa piti oikein odottaa, että sai palauttaa paprunsa, kun siellä oli jokin "minimiaika" ennen kuin pystyi koepaperinsa jättää...

No en minä ainakaan muistaakseni mitään lappuja täytellyt. Tietokoneellahan tuo tehtiin. Mieluummin olisi kirjallisena jättänyt, nyt ekalla kerralla painoin kahdesti väärää nappia lievässä paniikissa.
 

JanJ

Jäsen
Kirjallisessa kokeessa olen ollut 5 kertaa ja joka kerta meni läpi laakista.

- kevarikortin harjoittelulupa
- luvan uusinta (talvella jäi inssi ajamatta)
- ajokortti
- armeijan ajolupa
- opetuslupa
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensimmäisellä se meni sekä kirjalliset että inssi. Armeijassa se homma sitten kangerteli pahemman kerran. Ketutti koko armeijan korttihomma siinä määrin (lisäsihän se muuten leiriaamuja), että ajoin "vahingossa" kaksi kertaa päin punaisia ja kerran jäi joku kuormaauton ajorajoitusmerkki huomioimatta. Tämäkin siis ihan vahingossa. Eivät ne pirut kyllä siihen luovuttaneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös