Itse tykkään katsoa jääkiekon MM-kisoja ja puhtaasti itsekkäistä syystä olen sitä mieltä, että kisat pitää pelata joka vuosi. Itsekäs syy on siis se, että minä pidän näistä kisoista paljon.
Tänä vuonna on ensimmäistä kertaa tullut kuitenkin vähän ähky. Se johtunee useasta asiasta.
1. Kisojen taso. Ei oteta nyt huomioon vuoden 2021 koronakisoja tai 2014 NHL-olympiavuosikisoja eikä Venäjän tai Valko-Venäjän joukkueita vuodesta 2011 lähtien. Vertaillaan jokaisen huippumaan joukkueita 2011 vuodesta lähtien tämän vuoden kisoihin. Otanta on siis vuodet 2011, 2012, 2013, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 & 2022. Kanadalla, Ruotsilla, Tshekillä ja Yhdysvalloilla on varmaan tänä vuonna nimettömin joukkue noilta vuosilta. Nuo plus tietenkin Suomi ovat nyt top-5 maita, joita Sveitsi, Slovakia ja Saksa haastavat. Kun viidestä maasta neljällä on noin nimetön joukkue, niin se nopeasti pudottaa kisojen tasoa. Suomella sentään ei ole nimettömin joukkue noita vuosia vertaillessa.
2. Lippujen hinnat. Olen markkinatalouden ystävä. Olen myös sitä mieltä, että se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa. Leijonien pelit ovat hyvin tuoneet jengiä lehtereille, mutta kyllä se jonkin verran ahdistaa kun yleisössä on rikkaita pukuhenkilöitä, jotka eivät kannusta Leijonia. Tai sitten Onnisen vieraita, jotka menevät otteluun istumaan turvat tukossa kun ilmaiseksi pääsee. Mulle oli täysin fine se, että viime vuonna oli korkeat lippujen hinnat, kun kotikisat oli sille vuodelle budjetoitu. Tämän vuoden kisat olivat kuitenkin Venäjän takia tietynlainen ylimääräinen bonus Kiekkoliitolle. Miksi siis nytkin pitää olla noin saatanan kalliit hinnat? En ikinä maksaisi 170 euroa siitä, että pääsisin näkemään kun Suomi voittaa vaivalloisesti jonkin Itävallan alkulohkossa.
3. Venäjän ulkona oleminen. Venäjän pitääkin olla ulkona tässä maailmantilanteessa. Se on valitettava tosiasia kuitenkin, että Venäjä tuo sen oman mausteen MM-kisoihin. Venäjän jatkuva häviäminen pudotuspeleissä joukkuetta kuin joukkuetta vastaan oli todella kivaa seurattavaa. Voi olla jopa niin, että kanadalaiset ja yhdysvaltalaiset pelaajat eivät jaksa tulla kisoihin, kun ei ole Venäjää. He eivät halua, että Venäjä juhlii jääkiekossa, joten voisikohan se olla joillekin NHL-pelaajille motivaatio tulla MM-kisoihin. Veikkaan, että Suomen tai Ruotsin mahdolliset MM-voitot eivät haittaa pohjoisamerikkalaisia samalla tavalla.
4. Leijonien menestys viime vuosina. Maha on itselläni hieman täynnä. Jalosen toisen tulemisen aikana ollaan voitettu kolme kultaa ja hävitty MM-finaali jatkoajalla. Jokaisesta voitosta olen tietenkin nauttinut, ja tänäkin vuonna toivon kultaa Suomelle. Mutta onhan vähän oma liekki hieman sammunut sisälläni, kun on tullut niin loistavasti menestystä.
5. Alkulohkojen turhuus. Alkulohkoissa jokainen pelaa seitsemän ottelua, ja isoin jännitys on tänä vuonna ollut se, että kumpi menee neljäntenä jatkoon B-lohkossa: Slovakia vai Latvia. Toinen, meille suomalaisille pienempi jännitettävä, asia on se ketkä tippuvat B-lohkoon. Henkilökohtaisesti se ei paljoa minua innosta putoaako Unkari vai Itävalta. Tämän lisäksi katsellaan, että ketkä pelaavat puolivälierissä vastakkain. Kisat alkavat vasta kunnolla silloin ja en tiedä onko sillä niin suurta väliä kuka tulee kolmikosta Sveitsi, Tshekki vai Kanada vastaan. Yksittäisessä ottelussa kun erot voivat olla niin pieniä, että kuka tahansa on voitettavissa ja kenelle tahansa voidaan hävitä noista maista. Alkulohkojen turhuudesta kertonee myös se, että Sveitsi on voittanut 15 viimeisintä alkulohko-ottelua MM-kisoissa. Eipä ole kuitenkaan tuona aikana mitään ihmesaavutuksia maahan tullut. Jotain kertoo myös se, että Jukka Jalonen käy kesken kisojen Jyväskylässä jossain kunniatohtoritapahtumassa ja tämä tuntuu olevan melkein isompi juttu kuin itse Itävalta-ottelu.
Viime vuoden kotikisat olivat todella loistavat! Nautin suuresti niistä kisoista, ja niissä tuntui olevan se oikea MM-kisafiilis joka vielä päättyi huikeasti Leijonien voittaessa ihanasti kultaa Kanadan nenän edestä. Jos viime kisat olivat minulle kuin aito napolilainen pizza, niin nämä kisat maistuvat X-TRA:n pakastepizzalta. Onneksi ensi vuonna kisat eivät ole Suomessa vaan Tshekissä. Ehkäpä se saa NHL-pelaajat paremmin liikkeelle kun kisat pelataan Keski-Euroopassa.
--------------------------------------------------------
Näissä kisoissa olisi Sveitsillä nyt se The Sauma oikeasti voittaa kisat. Kanada pelaa hupikiekkoa, Tshekki ei vakuuta, Yhdysvallat sulaa vähintään välierissä, Suomen peli on sekaisin ja Ruotsin hyökkäys ei riitä pudotuspeleissä. Tosin olen kuitenkin aika varma, että mestari on Suomi, Ruotsi tai Kanada.