MM-kisat 2013: Suomi

  • 924 648
  • 3 108
Tila
Viestiketju on suljettu.

jannet85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Carolina Hurricanes
Onko mulla mennyt jotain ohi, vai voiko Granlund muka tulla kisoihin jos Minnesotan kausi on kesken?

Itse näkisin Haulan mielenkiintoisempana kuin Granlundin. Mikaelin itseluottamus ei varmasti ole kovin korkealla ja ei kovin hyvin kestänyt koppa viimevuoden kotikisapyörityksessä.

No siis mulla on menny ohi, koska sitä uutista en lukenut, että Minnesota ei vielä vapauta Granlundia. Mut sama tilanne, odottaisin sitä kisoihin, varmasti paljon nälkää tuollaisen kauden jälkeen ja ei se pelisilmä ole mihinkään ole kadonnut.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Joten jatkan täällä "kuvitellussa norsunluutornissani" "hyödytöntä analyysiani" jonka motiivi on "kritiikistä suuttuminen". Tämä on "huvittavaa" nimimerkki IceWalkerin mielestä. Hän kykenee asialliseen dialogiin, menettämättä kasvojaan ja menemättä henkilökohtaisuuksiin.

Ole hyvä vain. Huomautan kuitenkin, että itse pidit kritiikkiäni "paskanjauhamisena", jota et asiallisen dialogin hengessä edes lukenut loppuun. Toisekseen, irrotit asiayhteydestä tuon "huvittavan", pidin 'energiaketjua´ huvittavana ilmaisuna. Ja vielä, minusta tällainen mututietoon perustuva analyysi nyt ei kuitenkaan ole niin ihmeellistä, että siihen pitäisi suhtautua kuin johonkin jumalalliseen kiekkototuuteen. Jos sinulla olisi todella kovaa dataa, siis matematisoitua dataa, (ei siis näitä humanistien taulukointeja) näistä pelin virtauksien analyyseistä, silloin varmaankin sinua kuunneltaisiin herkällä korvalla.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ole hyvä vain. Huomautan kuitenkin, että itse pidit kritiikkiäni "paskanjauhamisena", jota et asiallisen dialogin hengessä edes lukenut loppuun.

Minä kirjoitin sinulle näin:

"Pelaajien rooli menestyksessä ja voittavan pelitavan luomisessa on minulle niin itsestäänselvä asia etten jaksa joka kerta sitä erikseen purkaa. Sen sijaan pelitapakeskustelun vähättely minua harmittaa, koska se kritiikki on poikkeuksetta pelkkää paskanjauhantaa ja roikkuu juuri näiden lillukanvarsien varassa."

Missä hyökkään sinua kohtaan henkilökohtaisesti? Kyllä sanoin, että pelaajien esiinnostaminen on tässä yhteydessä lillukanvarsia.

IceWalker kirjoitti:
Toisekseen, irrotit asiayhteydestä tuon "huvittavan", pidin 'energiaketjua´ huvittavana ilmaisuna. Ja vielä, minusta tällainen mututietoon perustuva analyysi nyt ei kuitenkaan ole niin ihmeellistä, että siihen pitäisi suhtautua kuin johonkin jumalalliseen kiekkototuuteen. Jos sinulla olisi todella kovaa dataa, siis matematisoitua dataa, (ei siis näitä humanistien taulukointeja) näistä pelin virtauksien analyyseistä, silloin varmaankin sinua kuunneltaisiin herkällä korvalla

Juu, niin irrotin ihan tietoisesti. Olinhan mielestäsi ilmeisen pihalla senkin suhteen. Tiedätkö mihin se perustui alunperin?

Ja lopuksi, minulle on loppupeleissä ihan yhdentekevää lukeeko näitä juttuja kukaan. Minä kirjoitan niitä siksi, koska tykkään tehdä niin. Se, että minulle jatkuvasti sanotaan, että olen jossain norsunluutornissa kertoo kuitenkin sen, että joku tuntuu lukevan ja joissain se herättää jopa tunteita!

Tilastoja en tee, olen sen tuonut muissa yhteyksissä esiin useasti, mutta tiesithän sinä sen.

Sinä kuitenkin kritisoit minua nyt jostain analyysista jota en ole tehnyt ja kimmastuit kun sanoin, että väitteesi koskien pelitapakeskustelua on väärä. Sehän ei liity varsinaisesti koko Suomi-Slovakia-otteluun edes.

Mutta lienee syytä jatkaa vaikka pelitapaketjussa tätä keskustelua, jos halua ilmenee?
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
No toki ja hyviä kisatunnelmia. Toivon tietenkin, että jatkat kirjoitteluasi, kuten teetkin. Minä pidän vastaväitteistä ja väittelyn tunnelmasta. Mutta odotan myös, että väitteisiini vastataan ja ne kiistetään perusteellisen selvityksen kautta. Minulle on ihan turha vedota asiantuntijuuteen, sillä on hyvin todennäköistä, että ne todelliset asiantuntijat, huippuvalmentajat, käyvät vain kääntymässä Jatkoajassa. Luulisin, että heillä on keskusteluihinsa omat kanavansa. Ja niin, jos kielenkäyttöni loukkasi, pahoittelen.

Ja tässä ehdotus Jääkiekkoliitolle. Tämä veivaaminen pelikirjan ja pelin analyysin tiimoilla on kestänyt jo niin kauan, että tehkää asialle jotakin. Laatikaa toimeksianto, palkatkaa matemaatikkoja työhön ja sitä kautta saadaan vihdoin jotakin kunnollista teoriaa jääkiekon pelitavoista. Nyt tämä keskustelu on aikamoista salatiedettä: on Tiedon portinvartijoita, heidän myötäilijöitään ja on myös tämä suuri ja tyhmä yleisö, jota pitää oikein kädestä pitäen opastaa jääkiekon saloihin.

Ja kuitenkin tämän tiedon rakenne on aika lailla mutupohjaista. Sen näkee siitäkin, miten hyvin pelitapojen analyysin pohjalta kyetään laatimaan ennusteita. Itse asiassa, sääennusteetkin ovat tämän tiedon rinnalla suorastaan kovaa faktaa.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Leijonilla siis kaksi peliä ja kaksi voittoa. Hiukan analyysiä tähän astisesta;

Hyökkäys on ollut siis kaksijakoinen. Kontiola (THE Superman) ketjuineen + Salminen-Savinainen tandemi ollut parhaimmistoa, ehdottomasti. Ykkönen ollut siis huikeassa vedossa ja tuntuu, että kaksi virtuoosia on elementissään. Hyvä niin. Kontiola pelaa kyllä huikealla tasolla. Salminen kärsii vielä vähän ketjukavereistaan, mutta eiköhän Korpikoski paranna peli peliltä. Ville Viitaluoma ollut tähän mennessä todella suuri pettymys, mutta silti antaisin hänelle Ranska-pelin aikaa näyttää mitä pystyy tekemään. Vielä yksi mahdollisuus kerätä itseluottamus kuntoon ja ruokkia Super-Sakke ja Korpikoski hyvään liitoon. Jos ei nappaa, niin Jarno Koskirantaa sitten tilalle, Jarno on ollut tähän asti parempi kuin VV. Jos tullaan siihen pisteeseen, että Viitaluoma ei täytä saappaitaan, niin tuolla liikkeellä ei pysty vetämään alemmissakaan ketjuissa, eli Hytöselle ylennus ja Miika Lahti vetämään nuo sääliminuutit nelosessa. Laitureissa ykkönen on lukittu, sitten tulee nokkimisjärjestyksessä Salminen, Korpikoski ja Savinainen. Jälkimmäinen ollut todella loistava ja jos kahdella edellämainitulla ei ala maistumaan, niin Porin kuningasta suurempaan rooliin. Pihlström ollut mukava pommikone taas ja antaisin jatkaa tuossa kolmosessa. Ihan sama ketä on vieressä, mutta Pillulla luistin liikkuu. Nelonen on ongelmakohta ja mielestäni Hagman sekä Haataja pitäisi siirtää sieltä sivuun. Ei ole oikea rooli, eikä pääse oikeen millään tavalla irti siinä. Anttila ehdottomasti toiseen laitaan.

Eli Ranska peliin toivoisi;

Pesonen-Kontiola-Aaltonen
Salminen-Viitaluoma-Korpikoski
Savinainen-Koskiranta-Pihlström
Hagman-Hytönen-Anttila

Puolustus myös jakaa mielipiteen tässä vaiheessa. Kuten sanottua Teemu Laakso ollut todella huono tähän mennessä ja kylmästi vilttiin jos jo Slovakiaa sekä Saksaa vastaan on vaikeuksia. Positiivisin yllättäjä tässä vaiheessa on Sami Lepistö ja mies on oikeasti pelannut todella hyvin. Toki on häsännyt monta tilannetta huonolla ratkaisulla, mutta odotuksiin nähden erittäin ok. Ossi Väänänen odotettu isänä talossa ja hyvä niin. Hietanen on edelleen omassa kastissaan, harmi kun tuo veto on mitä on. Mäntylä ollut ok ja näkisin, että pystyy vielä parantamaan todella paljon, kärsii vähän Laakson surkeudesta. Seitsemän puolustajan peluutukseen ja Laakso sivuun.

Hietanen-Lepistö
Mäntylä-Tuplaaja
Kukkonen-Melart
Jalasvaara-Väänänen

Antti Raanta ja pojat sai sitten osviittaa eilen. Rauman jumalamoodi on teräskunnossa ja Ortio ei pysty haastamaan. Toivon vaan, että Ortiota ei nyt teulata täysin pelkästään sen takia kun Raanta on tällä hetkellä ylivertainen - melkein keneen tahansa verrattuna.

Ei hätää osasto: Mikael Granlund ja Mikko Koivu on kohta vapautumassa. Ehdottomasti molemmat mukaan, niin saadaan toinen superketju jalkeille.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Toivon vaan, että Ortiota ei nyt teulata täysin pelkästään sen takia kun Raanta on tällä hetkellä ylivertainen - melkein keneen tahansa verrattuna.

Miksipä kukaan kakkosvahtia teilaisi, kun istuu kuitenkin ratkaisupelit luukkuvahtina? Itse pidän kaksikkoa aika tasavahvana Ortion avauspelin hermoilusta huolimatta. Raannalla on nyt menestyskevään tuoma jumalamoodi päällä, mikä kääntää pelin hänelle.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei hätää osasto: Mikael Granlund ja Mikko Koivu on kohta vapautumassa. Ehdottomasti molemmat mukaan, niin saadaan toinen superketju jalkeille.

Edelleen Suomella on leimaamatta vain yksi pelipaikka hyökkääjäosastolle. Ellei sitten Mikke G tee uutta aluevaltausta esim. maalivahtina.

Tuskin tulevat kummatkaan. Toki Mikko Koivusta olisi apua sentteripulaan. Myös Detroitista voisi Filppulaa kysellä, jos Detroit sattuisi taipumaan Sakun ja Teemun käsittelyssä. Täytyy toivoa parasta eli terveen ja lähtövalmiin suomalaissentterin putoamista NHL-pleijareista mahdollisimman nopeasti.

Engrenin passin voisi leimata saman tien. Ei Suomen kannata kytätä enää mitään NHL-veskarimessiasta.
 
Leijonilla siis kaksi peliä ja kaksi voittoa. Hiukan analyysiä tähän astisesta;

Eli Ranska peliin toivoisi;

Pesonen-Kontiola-Aaltonen
Salminen-Viitaluoma-Korpikoski
Savinainen-Koskiranta-Pihlström
Hagman-Hytönen-Anttila

Kaksi peliä nähneenä voi olla osaltaan tyytyväinen mutta kun muistuttaa itselleen että nämä ovat niitä pelejä mitä itseään kunnioittavan jääkiekkomaan pitääkin voittaa niin eihän ne nyt ihan niiiiiin hyvin menneet. Välillä aika sähläystä ja flipperiä keskialueella, välillä huomasi miten osa kentästä haki toisenlaista avausta tai hyökkäyspään pyöritystä kuin toinen osa kentästä. Noh, nämä tulevat vain pelaamalla ja sopimalla, tähän Ranska peli onkin hyvä, sopia ja kokeilla vähän uutta ketjujen kesken ja koittaa mikä toimii paremmin kuin ennen. Pitää kuitenkin yrittää pitää tempo korkealla jotta pelistä pystyy viemään jotain mukaan tuleviin koitoksiin kovempia vastustajia vastaan.

Itse lähtisin Ranska peliin näillä ketjuilla:

Pesonen-Kontiola-Aaltonen
Savinainen-Korpikoski-Salminen
Haataja-Koskiranta-Pihlström
Hagman-Viitaluoma-Anttila

Hytönen kuitenkin alustavasti on jatkussa puolustuspelin miehiä niin hänen paikallaan voitasiin kokeilla Viitaluomaa josko se rooli hoituisi paremmin kuin hyökkäävämpi johon miehestä ei ainakaan tähän asti ole ollut.

Korpikosken laitoin tähän keskelle tuomaan voimaa pelaamiseen kahdelle vikkelälle taitolaiturille. Tuossa ketjussa on sitä jotain minkä uskon toimivan, näin saadaan Suomelle toinen hyökkäyksiin pystyvä kentällinen.

Kolmanteen kokosin sitten näitä loppuja, toivottavasti yhdessä ollessaan ovat ns. Run&Gun kenttä, vauhtia, laukauksia ja kulmapeliä.

Neloselta toivon fyysistä pelaamista, ihan vain testinä jatkoa ajatellen. Ollut kyllä jotenkin saatanan huono tämä koostumus, Hagmankin kuin varjo entisestä, jopa Hytönen näyttää nopealta hänen vierellään. Saavat petrata ja paljon.
 

Panopticon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Detroit Red Wings
Teemu Laakso oli eilen ihan yössä, hyviä "oho" -syöttöjä vastustajalle.

Heh. Yksi syöttö vastustajalle oman maalin taakse. Yksi huono vastaanotto (kiekko pomppasi lavan yli?) ja yksi paniikkipurku vastustajan luistimiin (tilanne joka lähti muutenkin Mäntylän ja Korpikosken sähläilystä hyökkäyspäässä). Lisäksi menetetty kiekko hyökkäyspäässä kun yritti kuskata kiekkoa sisään.

Pysytäänpä faktoissa kuitenkin kun kritisoidaan.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Yhden kenttäpelaajan ja yhden maalivahdin. 22+3 on maksimirosteri kosoissa ja Suomi on leimannut 21+2.

Aivan. Sieltä ei sitten ilmeisesti kovin paljoa virhreää valoa ole väläytelty kun pelaajia on tähän tapaan jo leimattu.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Engrenin passin voisi leimata saman tien. Ei Suomen kannata kytätä enää mitään NHL-veskarimessiasta.

Teoriassa ei kannata leimata koko turnauksen aikana, jos miestä ei edes varamaalivahdiksi päästetä, sillä silloin Engrenin sairastuessa tai loukkaantuessa harjoituksissa voi jonkun Järvisen kutsua ongelmitta kolmosmolariksi.

Joukkuehenkeä ajatellen en kuitenkaan ymmärrä miksei Engreniä leimattu saman tien, vaikkei olisi suunnitelmissa päästää edes vaihtoaitioon. Ei kai sieltä mitään Bäckströmiä tai Raskia ole enää järkeä odotella.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Miksipä kukaan kakkosvahtia teilaisi, kun istuu kuitenkin ratkaisupelit luukkuvahtina?

Baarimikon korvilla kuulee paljon totuuksia Suomen MM-otteista. Ortio oli jo nyt todella paska, kenen pää ei kestä näitä pelejä. Kaikki maalit oli kuulemma otettavissa ja tämä vahvan enemmistön suusta. Joo Ortio ei pelannut varmastikkaan elämänsä parasta otteluaan, mutta ainoastaan tuo kolmas maali oli otettavissa.
 

Panopticon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Detroit Red Wings
Baarimikon korvilla kuulee paljon totuuksia Suomen MM-otteista. Ortio oli jo nyt todella paska, kenen pää ei kestä näitä pelejä. Kaikki maalit oli kuulemma otettavissa ja tämä vahvan enemmistön suusta. Joo Ortio ei pelannut varmastikkaan elämänsä parasta otteluaan, mutta ainoastaan tuo kolmas maali oli otettavissa.

Näinpä juuri.

Jatkoajankin "paskaleima" on ollut taas vähän turhan kovassa ja varsinkin hätäisessä käytössä.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Korpikoskella tosiaan loukkaantuminen takana, eikä sillä ole edes sopimusta ensi kaudeksi mihinkään. Loistava jätkä kun jaksaa tulla mukaan, kuinka moni muu NHL-pelaaja olisi valmis samaan?

Kyllä tällä porukalla on mahdollisuus edetä mitalipeleihin jos Slovakia tai jenkit tulee vastaan puolivälierissä. Välierissä sitten lyödään haluton Kanada maan rakoon ja finaalissa toistetaan Bratislavan ihme sveduja vastaan.
 

Pekkis

Jäsen
Jossain vaiheessa päivää olin tuolta keittiöstä käsin kuulevani seuraavaa: "Suomella oli tänään vapaaehtoiset harjoitukset ja paikalla oli 4 hyökkääjää ja 3 maalivahtia." Kuulin varmaan väärin...
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Jossain vaiheessa päivää olin tuolta keittiöstä käsin kuulevani seuraavaa: "Suomella oli tänään vapaaehtoiset harjoitukset ja paikalla oli 4 hyökkääjää ja 3 maalivahtia." Kuulin varmaan väärin...

Kaikki kai saapuivat hallille, mutta vain nuo 7 kävivät jäällä, muut sitten tekivät muuta treeniä: kuntopyörää, lumienkeleitä jne.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Eli peli kaikkien kenttien osalta sitten kuosissaan.

Toivottavasti viisikkopalaverit ainakin pidettiin. Jalonen taisi jossain mainita, että mykkäkoulua pidetään liikaa kentällä. Pakit voisivat ainakin mielestäni puhua enemmän ja pelinavauksessa olisi kyllä harjoiteltavaa. Lepistö, Hietanen ja Mäntylä selviävät kohtalaisesti, muut huonosti.
 
Jossain vaiheessa päivää olin tuolta keittiöstä käsin kuulevani seuraavaa: "Suomella oli tänään vapaaehtoiset harjoitukset ja paikalla oli 4 hyökkääjää ja 3 maalivahtia." Kuulin varmaan väärin...

Jenkeillä on maanantaina. Paikalle saapuu kaksi huoltajaa ja valmennusjohdon edustaja. Päivällinen vedetään Teollisuuskadun mäkkärissä, illan hämärtyessä katsellaan maisemia Kauppatorilla, hurjimmat käyvät tuopilla.
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oklahoma City Baronsin tehokaksikon Rajala-Hartikainen kausi jatkuu edelleen AHL:n konferenssisemifinaaleissa, joten MM-kisoihin ei kyseistä duoa kannata odotella. Ainoat edes mahdolliset AHL-vahvistukset olisivat näin ollen Juuso Puustinen, Erik Haula ja Joonas Järvinen, mutta enpä usko hetkeäkään, että yhtäkään näistä mukaan kutsuttaisi. NHL-miesten tilannetta JJ varmaan vielä hetken aikaa seurailee.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jossain vaiheessa päivää olin tuolta keittiöstä käsin kuulevani seuraavaa: "Suomella oli tänään vapaaehtoiset harjoitukset ja paikalla oli 4 hyökkääjää ja 3 maalivahtia." Kuulin varmaan väärin...

Ottelutahdin ollessa mitä on, niin turha pelaajien on mennä joka päivä jäälle. Turnauksen aikana lepo taitaa olla usein paras tapa valmistautua otteluun; kuvioita on varmasti hinkattu läpi palavereissa ja kisoja edeltäneellä kuukauden harjoitusleirillä ja useissa harjoitusmatseissa.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ottelutahdin ollessa mitä on, niin turha pelaajien on mennä joka päivä jäälle. Turnauksen aikana lepo taitaa olla usein paras tapa valmistautua otteluun; kuvioita on varmasti hinkattu läpi palavereissa ja kisoja edeltäneellä kuukauden harjoitusleirillä ja useissa harjoitusmatseissa.

No tämä nyt on niin tai näin. Vaihtoehtoina siis olivat punttisali tai jäälle meno, joten tuskin sitä kummassakaan vaihtoehdossa mitään älyttömiä hikilöylyjä otettiin. Ehkä lepo-sanaa voi käyttää jäiden yhteydessä ainoastaan henkisen puolen lepona - ei tarvitse joka päivä pitkän kauden jälkeen hyppiä jäällä. Mitään fyysistä rasitusta sieltä jäältä tuskin olisi ollut tiedossa. Kaverit läpsytteli jotain leikkimielisiä rankkukisoja ja piti muutenkin vain lähinnä hauskaa.

Ranska-ottelu on pakostakin vähän erilainen mittelö kuin Slovakiaa vastaan käyty, tästä pitäisi helppo voitto ottaa kaiken järjen mukaan. Ranskan puolustussumppukaan ei ole tarpeeksi tiivis pysäyttämään Leijona-laumaa. Toisaalta ovat kohtalaisen taitavia mailalla harhauttelijoita, joten omassa päässä ei saa liikaa tilaa antaa. Suomen voiton tiellä voi olla ainoastaan kesy viimeistely, mutta sitäkin helpottaa Ranskan kaveri tolppien välissä. Toivottavasti Huet. Nämä ovat niitä pelejä joissa KukkosLassen ja Melartin pitää löytää kadonnut itseluottamus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös