Samoilla linjoilla NiksuP:n kanssa Leinon valitsemisen suhteen ja selkeä tasonnosto miehen osalta pitäisi tulla, mikäli mielii MM-kisoihin mukaan. Ja kun otetaan huomioon se, että Jalosen pelitapaan sopeutuminen on kyseenalaistettu jopa niinkin vaatimattomien pelaajien kuin Selänteen, Pitkäsen ja vanhemman Koivun osalta, niin Leinon jos kenen kohdalla se on oikeasti riski. Viimeisen päälle high risk/high reward -pelaaja kyseessä.
Toisaalta Leino on tupannut onnistumaan usein juuri tärkeissä peleissä, joten uskoakseni hänellä voisi jotain annettavaa myös olla. Ei pidä antaa tämän kauden otteiden liikaa hämätä, vaikka niillä tottakai suuri painoarvo pitää olla. Eivät ne miehen taidot ole minnekään sieltä kadonneet. Leino on vain sen tyylinen pelaaja, että onnistumisia täytyy tulla ja itseluottamuksen täytyy olla kohdillaan, jotta positiivinen kierre syntyy. Nyt sitä itseluottamusta ei ole, ja kun Leino pelaajatyyppinä elää kiekosta ja onnistumista niin oravanpyörä on valmis. Näin siis kärjistettynä. Joku tarkemmin Sabresia seurannut voisi heittää tästä viiltävämpääkin analyysiä. Sellaisen käsityksen olen itse saanut, että periaatteessa Leinon pelaaminen on ollut samanlaista kuin aiemminkin, mutta edellämainituista syistä tulosta ei ole tullut ja ne vähäisetkin väläytykset ovat jääneet ilman suurempaa huomiota. Sabres joukkueena kyntää melkoisessa yössä juuri tällä hetkellä, ja niin tekee myös Ville monen muun seuratoverinsa tavoin. Tuloksellisesti siis.
En usko, että Leinoa tullaan kisoissa näkemään juuri näistä riskitekijöistä johtuen. Itsekin olen poisjättämisen kannalla ollut koko ajan, mutta nyt kun asiaa tarkemmin pyörittelee niin eihän siinä mitään menetä jos leiritykseen kutsuu mukaan, sikäli kun Sabres tulee jäämään näillä näkymin pudotuspelien ulkopuolelle. Alkulohkopeleissä annetaan sitten viimeistään se lopullinen tuomio. Pelaajana hän jos kuka on kuitenkin ns. kokeilemisen arvoinen.
Alustava fantasiahyökkäys Leino mukaanlukien voisi olla jotain tämän kaltaista:
Selänne-Immonen-Granlund
Korpikoski-Jokinen-Ruutu
Hagman-Koivu-Leino
Komarov-Kapanen-Petrell
+Nokelainen, Pihlström
Tiedän, ei varmasti tule toteutumaan kun A. Jalonen tuskin lähtee Koivu-Selänne akselia ainakaan tasakentällisin rikkomaan ja B. osa NHL-miehistä jää varmasti syystä tai toisesta ulos kisajoukkueesta. Ja onhan toki mahdollisuus myös sille, että nuorempi Koivu kisoihin tulee jossain vaiheessa, jos mies vain on terveenä. Vaikka itse toivonkin että hän pelaa keväällä aivan jossain muualla kuin Hartwallilla, niin ei muuta kun ykkössentterit saappaat jalkaan ja Jokinen&Ruutu laidoille jos kusisesti sattuu käymään. Ja sanokaa mitä sanotte, mutta ei noiden ankkalinnalaistenkaan tuleminen ole vielä kiveenhakattua. Melkoiseen lentoon on porukka nyt yllättäen päässyt, mutta matka pudotuspeleihin on tottakai vielä hemmetin pitkä. Katsellaan mitä tuleman pitää ja onneksi siellä on meitä viisammat miehet asioista päättämässä!