Musta Nuoli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Pyörälän nostaminen ykköseen aivan käsittämätön kokeilu
Siltä se minustakin tuntui, myönnän sen, mutta myönnän myös sen, että olin tässä asiassa väärässä. Hyvin Pyörälä veti, ja syötti kriittisen maalin. Ykkösketjun peli loksahti paljon paremmin uomiinsa, ja Tuomo Ruutu iski kahdesti. Jukka Jalonen on näissä kisoissa muokannut ketjuja paljon aktiivisemmin kuin aiemmin, ja keksinyt sellaisia vaihtoehtoja, jotka tuntuivat etukäteen meistä maallikoista huonoilta, kuten Pyörälän sijoittaminen ykköseen.
Kunnia sille, jolle kunnia kuuluu, eli myös Jaloselle. Viisas mies on aina valmis tarkistamaan kantojaan jos tosiasiat näyttävät muuttuneen. Veikkailin ennen turnausta pessimistisesti, että Suomi jäisi jopa puolivälierien ulkopuolelle, olin siinä väärässä. Jalosta olen monesti kritisoinut, mutta kyllä mies on jotain tehnyt tässä turnauksessa oikeinkin, ja nyt Jalosen pelitapa näyttää yhdistyvän aiempaa paremmin myös tulosvastuuseen. Näinhän kuuluu ollakin, sillä hyvä pelitapa ilman tulosta on hyvä vain teoriassa, ja vaikka tulos ilman mitään pelitapaa kelpaa sekin, niin pidemmän päälle hommassa täytyy olla joku järki ja systeemi, eikä pelkkää vaistonvaraista reagoimista.
Suomen pelitapa on pysynyt samana halki turnauksen, Suomi on käytännössä joka pelissä tehnyt enemmän maalipaikkoja ja kontrolloinut paremmin peliä, ja nyt turnauksen edetessä Suomi pystyy paitsi tekemään ne tarvittavat maalit (yksikin olisi riittänyt tänään, kaksi tuli ja tärkeät kolme pistettä), myös nousemaan tappioasemasta voittoon. Se on tehty jo kolmasti näissä kisoissa, ja mikä tärkeintä, pelaajien moraali ei näytä katkeavan vaikka tappio häämöttäisi.
Tiedetään, tiedetään. Väärin voitettu, väärin valmennettu, väärin tehdyt maalit ja syötöt, väärin kommentoitu ja väärin hymyilty/ei hymyilty, ja lisäksi väärin valittu joukkue, koska tämän vuoden messiasta ei valittu. Ja väärin syötetty Juti. Vaikka tulisi kultaa, niin paskaa peliä, surkeaa esitystä, Kukkonen ei saisi olla olemassa ja "vitun Jutta" tekee kaiken väärin. Lisäksi sejase pelaaja Jokereista/HPK:sta/JYPistä/NHL:stä/jostain muusta on ehdottoman paska/jumala/saunakaveri, ja NHL-miesten loukkaantumiset ovat Jari Kurrin kontolla.
Noh, minä ainakin perustan mielipiteeni näkemääni ja siihen, miten turnaus etenee ja joukkue hitsautuu yhteen. Paljon on toki vielä asioita, joiden toivoisin olevan toisin, ja maaleja voisi enemmänkin tehdä (tosin ei Jalonenkaan muuta suomalaista valmennuskulttuuria ja junnuvalmennuskulttuuria yhtäkkiä maalintekijöitä suosivaksi, ainakaan mitenkään retroaktiivisesti), mutta turnauksessa on vielä kaikki auki, ja turnauksen onnistuminen tai epäonnistuminen mitataan puolivälierässä.
Sinne Suomi nyt pääsee, ja saattaa päästä teoreettisesti jopa lohkoykkösenä jos muut pelaavat ristiin. Ylipäätään kaikki on vielä omissa käsissä ja se kuuluisa puolivälierän kuolemanpeli on meille tosiasia, olympiatason porukalla varustetulle isäntämaa Slovakialle ei. Tästä täytyy antaa Jaloselle ja pelaajille myös tunnustusta eikä aina vain kritiikkiä, puhtaasta perustelemattomasta haukkumisesta puhumattakaan. Joillekin ei mikään riitä, ja tämä Slovakia-matsikin oli väärin voitettu, vaikka kyse oli erittäin tiukassa paikassa pelatusta pelistä, jossa kaadettiin yksi isoista kiekkomaista ja vieläpä kisojen isäntämaa, joka kammettiin samalla ulos turnauksen jatkosta.
Varsinkin seurantaketjuissa on välillä ollut oksettavaa, kun jotkut tuntuvat jopa riemuitsevan, jos Suomelle tehdään maali tai jostain paikasta ei mene sisään. En minä ainakaan koskaan riemuitse tai naura, jos Suomelle maali tehdään, oli syy maaliin mikä hyvänsä. En Jaloseen juurikaan luottanut ennen kisoja, mutta oli siellä penkin päässä sitten vaikka Tarja Halonen, niin en silti koskaan toivo Suomen tappiota tai iloitse siitä.